Moderator: Moderafo's
@tlantis schreef:... foutje...
Raido schreef:Ik heb De Silmarilion, De Hobbit, De Trilogieen alle films
Spons schreef:offtopic,
sorry liet me even afleiden door caprice,Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken
Besef je wel dat we op een forum zitten met zeer diverse geloven behalve het katholieke geloof (als je dat als geloof kan zien, ben er te weinig van op de hoogte om daaar over te oordelen )
Het is geen spokenleger maar het leger der doden...Een paar voorbeelden, maar er zijn er natuurlijk veel meer... Gandalf en Saruman (mooie spreuken, mooie omgeving, mooie brouwsels!), het verhaal rond Grafheuvel, het spokenleger, etc., etc...
Vanuit ons oogpunt geredeneerd en gezien is het occult, misschien... Maar aangezien het een vertelling is over een land dat niet bestaat, waar geen God en geen Satan is, hoe kan het dan occult zijn?Ik wil hier dus niet mee zeggen dat dit erg is (ook niet dat het goed is), maar wees wel eerlijk en beken gewoon dat in LOTR vele occulte elementen naar voren komen!
Dat kun je wel zeer zeker van HP zeggen aangezien het dat ook is, in de HP boeken worden veel occulte boekwerken gebruikt, schrijvers gequoted, overleden alchemisten en of tovernaars. Er wordt verwezen naar bestaande boeken, mensen en andere dingen... HP is zeer zeker occult. Ook is er in HP geen duidelijke goede en slecht kant..Van Harry Potter kun je ook niet zeggen dat dit occult is, maar wel dat er occulte elementen in naar voren komen. En dit geldt voor vele boeken, films, en weet ik wat nog meer... Zelfs in de bijbel komt dit naar voren!
Raido schreef:Het is geen spokenleger maar het leger der doden...
Vanuit ons oogpunt geredeneerd en gezien is het occult, misschien... Maar aangezien het een vertelling is over een land dat niet bestaat, waar geen God en geen Satan is, hoe kan het dan occult zijn?
Dat kun je wel zeer zeker van HP zeggen aangezien het dat ook is, in de HP boeken worden veel occulte boekwerken gebruikt, schrijvers gequoted, overleden alchemisten en of tovernaars. Er wordt verwezen naar bestaande boeken, mensen en andere dingen... HP is zeer zeker occult. Ook is er in HP geen duidelijke goede en slecht kant..
Laten we het dan zo zeggen, mensen die een film niet kunnen loskoppelen van de realiteit, waarin wij leven, vinden deze film occult...Raptor schreef:kurtyo schreef:Mensen, er dient onderscheid te worden gemaakt tussen daadwerkelijk occultisme/spiritualisme/etc. en fantasy-stories. Tolkien maakte het laatste...
Mee eens. Maar dat neemt nog niet weg dat er occulte elementen in LOTR zitten, en dat was waar caprice op doelde!
Raido schreef:Laten we het dan zo zeggen, mensen die een film niet kunnen loskoppelen van de realiteit, waarin wij leven, vinden deze film occult...Raptor schreef:kurtyo schreef:Mensen, er dient onderscheid te worden gemaakt tussen daadwerkelijk occultisme/spiritualisme/etc. en fantasy-stories. Tolkien maakte het laatste...
Mee eens. Maar dat neemt nog niet weg dat er occulte elementen in LOTR zitten, en dat was waar caprice op doelde!
kurtyo schreef:Als je het perce occultisme wilt noemen (wat ik belachelijk en onwaar vind) dan is het inderdaad nog niet gevaarlijk en fantasy...
En als je dat onderscheid maakt tussen fantasy en occultisme is het al heel anders...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten