is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 14:51

Je hoeft niet over je longen te roken! autogassen inademen is ook slecht. enz. enz. Ik vind als je een paar sigaretten op een dag doet, dat dat geen enkel kwaad kan. Het is geen zonde. (misschien wel zonde van je geld) Als je gaat autorijden wil je geen ongeluk natuurlijk, maar tkan wel gebeuren, dus volgens jouw redenering: als je gaat roken, wil je geen longkanker krijgen, maar tkan wel gebeuren. dat is dus ook geen feit dat dat gebeurt! Dat ik als motivatie aanvoer dat ik mag roken voor ontspanning heb ik niet zo gezegd. Ik heb alleen opgemerkt dat roken ook enige positieve effecten heeft. Al zullen dat er minder zijn dan negatieve. als het al zonde zou zijn, is een hele week fastfood eten ook zonde want dan krijg je geen vitamientjes binnen, en dan zorg je slecht voor je lichaam, dus dat is zonde dan!
Ik blijf er dus bij: met verstand hier mee omgaan, en het is absoluut geen zonde.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 24 feb 2003 23:35

Dag Lotte,

Ik zie geen reden verschillende dingen nog eens te noemen ipv te weerleggen of nieuwe info aan te dragen. Dat is geen discussie.

- Rook je niet over je longen, dan is de lichamelijke uitwerking (waar het omgaat als het al ergens om gaat) weg. Op gele tanden na.
-Ik zei niet dat autogassen inademen niet slecht was, maar dat is "onvermijdelijk", omdat je in het verkeer altijd dat spul binnenkrijgt. Omdat iets een feit is waar je niks aan kunt veranderen, mag je een ander feit, met een niet vergelijkbare inhoud, daarmee generaliseren van jezelf?
-Jouw versie van mijn redenering klinkt goed, maar is feitelijk anders. Want inderdaad liggen die zaken zo parralel volgens mijn redenering, echter bij autorijden handel je er niet naar een ongeluk te krijgen. En ook al is de wil er niet naar misschien, bij roken handel je er juist wel naar om longkanker te krijgen. Het sluit het feit dus niet uit van mijn vorige posting.
-Je vind dat het "geen enkel kwaad kan" een paar sigarretjes. Dat is een mening zonder onderbouwing, want daarmee ontken je dus dat sigaretten kwaad kunnen doen door longkanker te veroorzaken. Bepaal jij of je geen longkanker krijgt? Mensen die heel hun leven roken en het niet krijgen hebben mazzel, en die het met een paar per dag krijgen pech, maar de kans is er altijd. Kan dus wel. Zelfs door passief roken, maar dan is het als het goed is niet je eigen keus die rotzooi binnen te krijgen.
-Prima dat je die andere dingen aanhaalt die ook de gezondheid kunnen schaden en daar moet je zeker met beleid mee omgaan. Het is bij al die dingen echter zo dat je bv. vet nodig hebt. Met teer kun je met beleid omgaan, maar je hebt het niet nodig, het is geen must. Dat kun je op alle dingen doortrekken dan he. Is het geen must dat je iets doet, maar schaad het je wel zonder daarbij beperking van buitenaf:zonde. Want je kan er voor kiezen.

Jouw is de mening toegedaan dat je daarom mag roken, het is jouw lichaam, jouw leven. Dat ik dit allemaal zeg, bedoel ik enkel positief.
Het enigste wat je me alleen niet wijs kunt maken is dat dit alles te weerleggen zou zijn met een totaal objectieve kijk op de situatie. Zoals ik in mijn vorige posting ook zei, alleen in een nieuw jasje: Een objectieve beoordeling van alles wat aangedragen wordt van buitenaf, plus een mogelijke aanname hiervan(en dus praktische navolging), siert de gelovige. Dit neemt vaak genoeg aflating van dingen met zich mee, maar zonder dat principe is je geloof geen geloof. Wil ik ook graag uitleggen, maar andere keer maar weer.

groetjes Joris :wink:
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 27 feb 2003 18:02

Roken is dodelijk. Roken brengt de gezondheid ernstige schade toe.

En daardoor gewoon zonde tegen het zesde gebod.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 feb 2003 20:20

Joepie:

Ik ben het met je eens, MAAR...

Wat je nu zegt is een statement en geen reactie, waartoe geen reden is lijkt mij, omdat uit eerdere posts van jezelf hetzelfde al blijkt.

Neem het me niet kwalijk door het op te pakken als negatief aub. Enkel positief bedoeld, omdat ik van mening ben dat dergelijke posts er juist toe leiden, dat mensen die er anders over denken er aanstoot aan nemen op deze manier.

Dit gebeurd met alle topics zo :(
Iemand denkt "ik ben hier en hier van overtuigd, dat moet dus iedereen horen, want ik vind het zo". Maar gaat vaak buiten de goede bedoelingen om totaal langs zijn doel heen.

greetz Joris
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mar 2003 08:45

Ik hou van duidelijkhied. En in eerdere reacties heb ik al meer uitgebreidt gereageerd. Als roken zonde is, hoe kun je dan zeggen dat 1 sigaretje , of als je niet over je longen rookt net wel kan.
Daar snap ik niks van.
Een klein beetje stelen is evenzo goed stelen.
Je kunt tegen de geboden niet een klein beetje niet zondigen.
En als jij niet over je longen rookt, of maar 1 sigaretje, wie weet is dat voor je naaste al wel de honderste die dag. En die kan moeilijk in ademen zonder daarbij de longen te gebruiken.
Dus breng je schade toe bij die ander.
En daardoor zondig je ook tegen het gebod van de naaste liefde.

Janita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Janita » 14 mar 2003 12:00

Veel roken vind ik ook niet goed maar af en toe een sigaretje kan toch geen kwijt?? Als het maar geen gewoonte wordt.
Terug van weggeweest....

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2003 12:23

Veel stelen mag niet, maar af en toe een kan toch geen kwaad?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 11:45

Gaat het niet een beetje op de farzieers lijken? Wetje zus, wetje zo?

joepie

Berichtdoor joepie » 17 mar 2003 14:57

Als er staat gij zult niet doodslaan, en ik mag me niet moedwillig in gevaar begeven, dan ga je als je rookt lijn recht tegen dat gebod in.
Want roken is tenslotte dodelijk, en je brengt jezelf en je medemensen moedwillig in gevaar.
Een farizees wetje is het dus zeker niet. Dat zijn meer de wetjes van welke kleding ik nu aan zou moeten.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 14:59

Dus om een dagje uit te gaan, ga je geen auto rijden. want dat is niet perse nodig. en je gaat je niet moedwillig in gevaar begeven. En zonder jas naar buiten ook niet, want dan kun je ziek worden. enz.enz.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mar 2003 15:10

Ik weet niet waar het autorijden nu ineens vandaan komt.
Maar ja je hoort verantwoordt met Gods schepping om te gaan.
Dus als we tegenwoordig weten dat auto,s die op gewone benzine rijden slecht zijn voor het milieu dan kun je dus beter een auto kopen die rijdt op minder belastende stoffen. En ik vind inderdaad dat je die auto verantwoordt moet gebruiken.
Maar misschien is het goed om eens Mattheus 5 te lezen. Daarin laat God zien hoe zwaar Hij de geboden opneemt.
Doodslag geld al als je alleen al leeghoofd zegt tegen een ander.
Laat staan als je de ander zijn longen vervuilt met rook, of je eigen longen.
Tegenwoordig weten we wat voor invloed en gevolgen het roken heeft op onze gezondheid. Dan is het als Christen niet meer dan logisch dat je met die slechte gewoonte wilt breken. Want je kan er dood aan gaan!
Dat maakt het roken niet meer vrijblijvend zoals we dachten dat het was. Maar laten we wel wezen, we weten al meer dan 30 jaar dat je dood gaat door te roken, of er ziek van wordt. We weten al zo lang dat het schadelijk is voor je gezondheid en toch willen wij het niet opgeven.
Komt dat nu omdat we Christus niet oprecht en ten volle willen volgen?
Ik snap het niet.
Ik ben ziek. En niet door iets wat ik gebruik of waar ik mee in aanraking ben geweest. Als ik dan bedenk dat er mensen zijn die zichzelf ziekmaken door te roken, dan begrijp ik daar niks van. Als de dokter tegen mij zou zeggen dat ik beter zou worden door b.v. niet meer chocola te eten, zou ik dat dus zo doen. Terwijl je aan chocola eten niet dood kunt gaan.
Nu weten we wat je wel krijgt als je rookt en we blijven het toch gewoon doen. Jezelf dus gewoon in gevaar begeven.
Onbegrijpelijk.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 20 sep 2003 21:42

Nu zit ik met een ander probleem,
Ik had dus twee en een half jaar niet meer gerookt, écht uit overtuiging.
Er kwamen op een gegeven moment zoveel spanningen op me af dat ik de keuze had tussen weer te gaan roken of méér anti-depressie middelen te gaan slikken.(met alle gevolgen van dien) Ik ben dus weer begonnen met roken en voel me er beter bij, dan dat ik nóg meer medicijnen wilde slikken. Wat is nu erger?

Als iemand wil gaan antwoorden: dan moet je wat aan die problemen gaan doen die de stress veroorzaken. Daar wordt al drastisch aan gewerkt en desondanks móet ik die medicijnen slikken dus.......Wat is dan de juiste keuze? Ook teveel medicijnen werken vernietigend voor je lichaam.
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2003 07:30

Het is allang bewezen dat roken juist stress veroorzaakt. Dus dat je nu niet een oplossing hebt gevonden door te roken. Er zit namelijk niets in de sigaret die de stress zal doen verminderen, eerder vermeerderen.
Want je kon wel degelijk tussen meer kiezen dan roken of meer medicijnen.
Er zal niemand geweest zijn die tegen je gezegd heeft: Nu je kunt tussen deze twee dingen kiezen. Dat is iets wat je zelf hebt bedacht.
Je kon namelijk kiezen: Vertrouwen op God dat Hij mij zal helpen, of vertrouw ik op de sigaret dat die mij zal helpen.
Dat je nu denkt geholpen te zijn door te gaan roken en daar ook wat van merkt , heeft niets met die sigaret te maken, maar meer met wat jij denkt.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 21 sep 2003 19:22

Ik zeg ook niet dat ik op die sigaret vertrouw(ik kan je reactie wel begrijpen hoor)Maar als je diep in de put zit, en je dat vertrouwen op God waar jij het over hebt is er dan ook niet altijd, dan kun je dat vertrouwen ook niet zelf maken.
Verder ben ik het met je eens maar het is wel makkelijk om te zeggen dat je maar op de Heere moet vertrouwen, als je de situatie niet kent. En die ga ik hier ook niet breed uitmeten.
Ik hoop er echt wel weer af te komen.
Afbeelding

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 okt 2003 21:51

Catechisant tegen de ouderling: Meneer, gaan christenen die roken naar de hel?
Ouderling: Nou, of ze naar de hel gaan weet ik niet, maar ze stinken alsof ze er vandaan komen!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”