Onverantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jan 2005 15:28

Raptor schreef:Wat ik hier op refoweb begrepen heb, moet je toch wel een beetje ingewijdt zijn om LOTR te begrijpen... Komt er geen magie in het verhaal voor? Ik zal toegeven dat het geen occult handboek is, maar er is toch niet te ontkennen dat er occulte elementen in naar voren komen!

Je hoeft niet ingewijd te zijn om iets van LotR te begrijpen. Bij het lezen en kijken wijst het voor zich. Wel aan te raden: eerst het boek dan de film om alles in de context te blijven zien. Het is geen handboek maar ook niet occult getint. Tolkien was een christen die de strijd tussen goed en kwaad beschreven heeft zonder bijbel en zonder duidelijk christelijke boodschap. Op een fantasy-manier. Perfect m.i.
Ik weiger de film en vooral de boeken van Tolkien te zien als occult (getint).

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 16:42

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Wat ik hier op refoweb begrepen heb, moet je toch wel een beetje ingewijdt zijn om LOTR te begrijpen... Komt er geen magie in het verhaal voor? Ik zal toegeven dat het geen occult handboek is, maar er is toch niet te ontkennen dat er occulte elementen in naar voren komen!

Je hoeft niet ingewijd te zijn om iets van LotR te begrijpen. Bij het lezen en kijken wijst het voor zich. Wel aan te raden: eerst het boek dan de film om alles in de context te blijven zien. Het is geen handboek maar ook niet occult getint. Tolkien was een christen die de strijd tussen goed en kwaad beschreven heeft zonder bijbel en zonder duidelijk christelijke boodschap. Op een fantasy-manier. Perfect m.i.
Ik weiger de film en vooral de boeken van Tolkien te zien als occult (getint).

Wat is jouw definitie van occult?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 19:27

Occult is duivels, satanisch... En dat is het dus niet in de boeken van Tolkien...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 jan 2005 19:45

Raido schreef:Occult is duivels, satanisch... En dat is het dus niet in de boeken van Tolkien...

oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch

ma·gie (de ~ (v.))
1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te
domineren met behulp van bezweringen, drankjes enz.

spi·ri·tis·me (het ~)
1 geloof dat de mens na zijn dood als geest voortbestaat en in
contact kan komen met zijn nabestaanden

Dat is dus wat mij betreft iets anders dan wat jij beweert...

Verder ook alle boeken gelezen van Tolkien? Best relevant om even te vermelden wat wel en wat niet gelezen...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 20:31

@tlantis schreef:Ik heb een preek van Smytegelt gelezen, maar kan daar nu niet zo erg van onder de indruk zijn. Een lang verhaal waarin puntsgewijs wordt verteld wat er allemaal mis kan zijn met een mens zodat de Here Jezus niet in ons hart wil komen en dan tot slot de oproep:

Smytegelt schreef:Wij hopen, dat de schrik des Heeren u mag bewegen tot het geloove in den Heere Jezus.
Amen.

Ik zal niet zeggen dat zijn preek direct verkeerd is, hij wijst wel op de Here Jezus. Maar zonder oproep tot bekering en met alleen een oproep tot geloof vanuit angst... daar heb ik mijn bedenkingen bij...

Caprice, wat is het dat jou zo raakt in zijn woorden, of kan ik beter iets anders van hem lezen?

Wat mij trekt van Smytegelt zijn bijv. de twee delen met preken over 'Het gekrookte riet', en zijn catechismus.

Lees hier over het bijzondere van het werk van Smytegelt:
http://oud.refdag.nl/boek/boekkl/000105boekkl02.html

En hier nog een preek:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/smytegelt-gekrookt-1-11.pdf

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 05 jan 2005 20:57

discusie over goede of slechte films is dat niet nutteloos??

hoe veel uur kijk en geniet jij van een film?? zijn deze uren niet de uren voor genade tijd??

wat hebben wij veel om ons heen dat ons aftrekt van de kern van het leven. we leven voor God! en als je bedenkt dat je iedere seconde kan worden weggenomen door de dood. kun jij en ik dan verantwoording afleggen over ons leven en daar het tijd gebruik van??

er is niets belangrijker dan god zoeken !! zoekt en u zult vinden, klopt en u zal worden opengedaan.[/code]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 21:09

oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

Ok, mee eens.
oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch
In deze wereld is dat inderdaad zo, toch kunnen in Midden Aarde ook niet ingewijden krachten gebruiken.

ma·gie (de ~ (v.))
1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te
domineren met behulp van bezweringen, drankjes enz.
Tja, volgens mij gebruiken de mensen in LOTR juist geen magie...

spi·ri·tis·me (het ~)
1 geloof dat de mens na zijn dood als geest voortbestaat en in
contact kan komen met zijn nabestaanden
niet van toepassing in LOTR.

Ik heb De Silmarilion, De Hobbit, De Trilogie :D en alle films

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 jan 2005 21:17

Kijk, dit zegt mij en anderen iets meer over wat voor waarden we aan je oordeel moeten geven....

Thanx...
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 21:49

caprice ik heb eens een stukje van die preek gelezen en ik vindt er maar weinig vreugde en liefde van God en onze here Jezus in, eerder lees ik over het zwaard dat boven ons hangt, het helle vuur en wat al nog niet meer,

komt op mij over alls als je nu niet dat snoepje geeft gooi ik al je speelgoed weg, tegenover een klein kindd,

als jij je er gelukkig bij voelt vindt ik dat fijn voor je maar ik proef weinig van de verlossing door Jezus Christus. maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 21:55

Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken :( :

En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
(Jer. 6 vers 14, 8 vers 11)

Smytegelt vertroost en bemoedigt juist kleinen in de genade, en spoort hen aan om te staan naar meer.

Spons schreef:komt op mij over alls als je nu niet dat snoepje geeft gooi ik al je speelgoed weg, tegenover een klein kindd,

Ben je het er dan niet mee eens dat alles wat van de mens is er vanaf moet, om plaats te maken voor Christus?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 jan 2005 22:04

caprice schreef:Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken :( :

En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.

Smytegelt vertroost en bemoedigt juist kleinen in de genade, en spoort hen aan om te staan naar meer.

Spons schreef:komt op mij over alls als je nu niet dat snoepje geeft gooi ik al je speelgoed weg, tegenover een klein kindd,

Ben je het er dan niet mee eens dat alles wat van de mens is er vanaf moet, om plaats te maken voor Christus?

Ongetwijfeld heeft Smytegelt heel mooie dingen geschreven, maar bij mijn weten gingen ze niet over de "Lord of the Rings"...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 22:05

Napoleon schreef:
caprice schreef:Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken :( :

Ongetwijfeld heeft Smytegelt heel mooie dingen geschreven, maar bij mijn weten gingen ze niet over de "Lord of the Rings"...

Maar ongetwijfeld wel over de duistere machten die deze film als een middel gebruiken om mensen van God af te trekken of te houden.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 22:09

offtopic,

sorry liet me even afleiden door caprice,

Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken

kijk dat klinkt mij in de oren als , al die dominees zijn fout bezig en zijn niet de ware leer, jammer komt op mij niet over als respectvol. Dus omdat ik toevalig hervormd ben zijn onze dominees niet goed, stel dat ik nu zeg dat alle chriselijkt gereformeerden niet goed zijn, dan ben ik toch goed bezig he, nee niet dus,

Besef je wel dat we op een forum zitten met zeer diverse geloven behalve het katholieke geloof (als je dat als geloof kan zien, ben er te weinig van op de hoogte om daaar over te oordelen ) en dat maakt het juist zo intr. om je mening te vormen. Als je niet open staat voor de mening van een ander , ook al hoef je het daar niet mee eens te zijn ben je net zo slecht bezig als een fundementalist van de Islam. Ik ben overigens eens zo vrij geweest om in je profiel te kijken en keek even op eindeloosgeluk.nl en die foto's aan de rechterkant doen echt zeer, daar ben ik het absoluut niet mee eens,

daar spreekt geen enkele woord van vreugde uit, het lijkt wel of ik naar de hel kijk met al die teksten erbij, zei ik fanatiek, je begint meer op een godsdiensfanatiekeling te lijken, en dan in de negatieve betekenis van het woord.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 22:25

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 08:53

Maar ongetwijfeld wel over de duistere machten die deze film als een middel gebruiken om mensen van God af te trekken of te houden.
Ofwel de oprechte christen Tolkien, heeft een film gemaakt om mensen van het geloof af te trekken? Dat is net zo iets als beweren dat Smytegeld de Antichrist is...

Terug naar “Archief”