SDG schreef:jas schreef: De farce waar jij het over hebt, bestaat hieruit, dat degenen die de schoen die van der Zwaag aanbied aan degenen die hem past, aantrekken, niets doen met de kritiek op hun leer, maar gewoon stug doorgaan met hun leugenleer, en gewoon volhouden dat dat de leer der vaderen is. Dat is een farce.
En iedereen die daar niét in meegaat -jij dus, Jas, en ik- "ziet het niet", "ontbreekt het aan het ware licht", "heeft een verwrongen beeld van de werkelijkheid", "is ziende blind" - enzovoort. En met zulke kwalificaties word je afgeschreven, doodgezwegen - en 't liefst ziet men je maar gáán. Zo, weer een lastpost minder - dan kunnen wij tenminste verder de rust bewaren.
Helaas, dit is de werkelijkheid. Wie het ontkent, heeft nog nooit achter de schermen gekeken.
Ik heb weinig zin om op dit totaal onbijbelse geharrewar in te gaan, maar kan het niet laten. SDG, nooit over iemand oordelen! Jij weet niet wat anderen binnen wat voor kerkverband dan ook doen om de waarheid te bewaren... Ik heb nooit beweerd dat de leer binnen (wederom) wat voor kerkverband, thuislezer of anders-denkende perfect is, dat zal het ook nooit worden. We kunnen slechts de intentie hebben om te leven zoals God dat van ons vraagt! Jij weet ook best wel dat dhr. V/d Zwaag niet volmaakt is, net zomin als de kerkvaders (op aarde), ik of iedereen. Wel eerlijk blijven en goed lezen! Ik voor mezelf heb vele waardevolle dingen uit dit boek van dhr. V/d Zwaag gehaald, maar als iemand daar anders over denkt... Prima! Dat is niet mijn verantwoording, maar van diegene zelf. Jas, je hebt het steeds over de leer van de GG, maar wat is dat volgens jou nou precies? Bedoel je een leerstuk of de gehele leer? En voor de duidelijkheid, over welke oudvaders heb jij het precies? Want een oudvader blijft een oudvader, daar kun je mijns inziens geen selektie in maken... Of waren er ook GG-ers onder de oudvaders?
Jas, wat voor waarde heeft de bijbel voor jou? Want ik geloof dat jou bijbel bij oudvaders begint en eindigt...
Terwijl zij ook zich gebaseerd hebben op Gods woord! Je weet best dat er onder oudvaders ook veel verschil van mening was, wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Jammer dat jullie een kerkverband zo zwart maken, heb je ooit een dominee daarover aangesproken als je het niet met diegene eens was? Dat is wel volkomen bijbels jas, misschien niet des oudvaders, maar dat is jou verantwoording! Ik ga liever uit wat God tot ons zegt:
Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in de mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Paulus:
Daarom waakt, en gedenkt, dat ik drie jaren lang nacht en dag, niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.
Dit is de derde maal, dat ik tot u kom; in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan.
Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.
Bestraf die zondigen in tegenwoordigheid van allen, opdat ook de anderen vreze mogen hebben.
Jakobus:
Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald, en hem iemand bekeert,
Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden, en menigte der zonden zal bedekken.
En de manier waarop:
Broeders, indien ook een mens vervallen ware door enige misdaad, gij, die geestelijk zijt, brengt den zodanige te recht met den geest der zachtmoedigheid; ziende op uzelven, opdat ook gij niet verzocht wordt.
En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen.
En houdt hem niet als een vijand, maar vermaant hem als een broeder.
Enz., enz., enz...
Dit niet om ook maar enig gelijk te bewijzen, maar om in liefde met elkaar om te gaan. Hebt uw naasten lief als uzelven!
Tot slot. Ik reageer heftig (zoals je misschien wel hebt kunnen opmaken uit dit forum) als er geoordeeld wordt over anderen, zonder er bij stil te staan dat er meer stuk gemaakt wordt dan goed doet gedaan... Eerlijkheid, waarheid, gerechtigheid, bewogenheid, ootmoed, verdraagzaamheid, troost, vertrouwen, hoop, geloof, liefde...