Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 16 mei 2004 20:57

Harold schreef:Laten we elkaar vrij laten, ook wat betreft de sabbath moeten we elkaar vrijlaten, Paulus zegt immers niet voor niets: oordeel elkaar niet inzake sabbath en feestdagen.

En tóch wil ik hierop zeggen:

“16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.”

Sha’ul zegt hier eigenlijk dat zij juist moeten vasthouden aan die dingen en zich niet door anderen, die menen dat het onzin is, moeten laten oordelen, omdat die allemaal een schaduw, een voorafschaduwing zijn van de toekomende dingen. De werkelijkheid, ofwel lichaam (Yeshua) is fysiek niet bij ons, maar zijn schaduw (Tora) wél! Wij kunnen daardoor alvast proeven van wat komen gaat en doen er wél aan om hier acht op te geven. In het westers denken heeft het woord “schaduw” ook een negatieve lading. Terwijl dat in de Bijbelse denkwijze juist vaak andersom is. Denk maar aan de uitdrukkingen als “ADONAI is uw Bewaarder, ADONAI is uw schaduw aan uw rechterhand” of “Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen” of “ja, in de schaduw van uw vleugelen zal ik schuilen, totdat het onheil voorbij is”. Het wordt allemaal nóg duidelijker als wij opmerken dat het Sha’ul hier om menselijke inzettingen (zie vers 22 en kopje "De dwaasheid van menselijke inzettingen"), te doen is, terwijl de Shabbat, de Feestdagen en de spijswetten goddelijke inzettingen zijn, die God Zelf heeft gegeven als altoosdurende inzettingen voor zowel de geboren Israëliet als ook de vreemdeling die in hun midden vertoefd! (Zie Efeziërs 2:19)

“20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.”

Als Sha'ul het dus over leringen van mensen heeft, dan kan hij het dus NOOIT over de Tora en zaken aangaande Tora hebben (zoals bijv de Shabbat), want dat zijn leringen van God (Het woordje Tora betekent ook geen "wet" maar "onderwijzing").

Met jouw afsluiting ben ik het overigens van harte eens.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 19:43

Ik begrijp iets niet...

In de Bijbel wordt Jezus 'Heer van de Sabbat' genoemd. GOD wordt in de Bijbel de Hoogste Majesteit in de Hemel genoemd en de Bijbel vertelt ook dat Jezus aan de rechterzijde van GOD zit....

Hebreeën 12:2 - "Nu zit hij aan de rechterzijde van de troon van God."
Kolossensen 3:1-"…waar Christus zetelt aan de rechterzijde van God.

Ook in de 10-Geboden staat als 4-de Gebod: Hou de Sabbat.

Nou weet ik, dat de Sabbat de dag is, die de Joden al duizenden jaren lang vieren/heiligen van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang....

Nou staat er in Openbaringen 14:12, 'dat in de eindtijd de Heiligen Gods de Geboden van GOD houden en het geloof in Jezus hebben'

Nou zijn er velen die de zondag heiligen, maar is het nu niet zo dat we eigenlijk de Sabbat dienen te heiligen omdat GOD alles heeft gemaakt door Jezus (Genesis: Sabbat) en omdat Jezus Heer van de Sabbat is???

Weet eigenlijk iemand waarom de zondag wordt gehouden in plaats van de Sabbat?
Josh

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2004 20:27

lees dit topic door, voordat je de zelfde vraag weer stelt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 22:25

TMI. :?

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 02 jan 2005 22:50

Waarom wij de zondag op zondag vieren?

Bijbelse teksten zijn er niet voor, maar ik kan er goede argumenten over zeggen:

ik wil er deze teksten voor gebruiken:

Johannes 20:1 En op de eerste dag der week ging Maria van Magdala vroeg, terwijl het nog donker was, naar het graf en zij zag de steen van het graf weggenomen.

Johannes 20:19 Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u!

Handelingen 20:7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.

1 Corinthe 16:2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden.

Openbaring 1:10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
(Dag des Heren, de dag dat Jezus opstond, dus de eerste dag der week)

Hier wordt constant over gesproken over de zondag, waarom? Waarschijnlijk omdat de apostelen al op zondag de rustdag hielden!

ff uitleg bij de tekst uit Corinthe, daar worden gewoon collectes mee bedoelt. Zoals wij het ook doen op zondag

En dan is er ook nog de symboliek van het oude en nieuwe verbond.

Het oude verbond was : eerst werken (dieren offeren, wetten enz.) en dan rusten (rusten: je zonden zijn vergeven)
het nieuwe verbond, het evangelie is: eerst rusten, en dan werken. Als men bekeerd wordt, hoeft met niks meer te doen, Christus heeft geboet voor je zonden. en vanuit je bekering ga je werken!

Ik heb gezegd :lol:[/i]
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 08:35

Het is vast al eens gezegt hier, maar het komt gewoon botweg omdat er ooit (in the time before time) dat er een keizer/kaisar/caecar was die een zonnegod Helios/Sol Invictus/Mithras aan bad, omdat hij door middel van het Christendom meer macht kon krijgen heeft hij toen voor dat geloof gekozen, tja en omdat Mithras werd aanbeden op zondag... tja, dan moest Christus dat ook maar hè?

Gelukkig kwam de Rooms Katholieke Kerk met een groot dosis zand om de armen leken mee in de ogen te strooien en hun te vertellen dat het toch echt alleen om Jezus opstandingsdag ging...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jan 2005 09:00

Raido schreef:Het is vast al eens gezegt hier, maar het komt gewoon botweg omdat er ooit (in the time before time) dat er een keizer/kaisar/caecar was die een zonnegod Helios/Sol Invictus/Mithras aan bad, omdat hij door middel van het Christendom meer macht kon krijgen heeft hij toen voor dat geloof gekozen, tja en omdat Mithras werd aanbeden op zondag... tja, dan moest Christus dat ook maar hè?

Gelukkig kwam de Rooms Katholieke Kerk met een groot dosis zand om de armen leken mee in de ogen te strooien en hun te vertellen dat het toch echt alleen om Jezus opstandingsdag ging...

Het is vast al eens gezegd hier dat dit grote onzin is. Dit omdat de zondagviering al plaatsvond ver voor Constantijn de Grote en voor de keizers ook maar enige invloed hadden (als ze die ooit gehad hebben) op de liturgie van de kerken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 09:58

Er was inderdaad een zondagsviering voor Mithras, de Christenen hielden op die dag ook hun dag omdat dat gewoon tactischer was...

Maar het is toch geen probleem om het op zondag te doen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 10:32

Raido schreef:Er was inderdaad een zondagsviering voor Mithras, de Christenen hielden op die dag ook hun dag omdat dat gewoon tactischer was...

Maar het is toch geen probleem om het op zondag te doen?

Klopt! Net zomin het een probleem is om dit op de zevende dag te doen. Alleen dit laatste is wat bijbelser... Maar dat is natuurlijk maar wat de bijbel zegt!

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 04 jan 2005 11:54

Wat jullie nu zeggen, waar slaat dat precies op? :lol:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 jan 2005 15:20

Als ook de links van Gershwin gevolgd worden, hoeft er niet zo veel meer gezegd te worden. Enige (de enige) opmerkingen mijnerzijds:

a. Constantijn moge enige heidense invloeden hebben gehad op de inrichting van het christendom (die schromelijk overdreven wordt), niettemin sloot hij aan bij de gebruiken die in de christelijke kring gangbaar waren.
b. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de zondag als opstandingsdag, gezien wat de evangeliën melden.
c. Dat de instellingen van God worden geminacht als je de rustdag op zondag houdt, is onzin gezien Kol 2,16, waar Gershwin al een verstandige opmerking over maakte.
d. De argumenten die genoemd worden om de sabbat te handhaven, zijn gebaseerd op een bijeenraping van teksten die, nader beschouwd vaak heel wat anders te betekenen hebben dan hierboven allemaal wordt beweerd.

Ik vind het een terugkeer onder het juk van de wet als je de sabbat weer gaat houden. Als je consequent bent, moet je dan ook héél de OT-ische wetten houden.

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 04 jan 2005 15:22

helemaal mee eens! :lol:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 15:45

fraternoster schreef:Als ook de links van Gershwin gevolgd worden, hoeft er niet zo veel meer gezegd te worden. Enige (de enige) opmerkingen mijnerzijds:

a. Constantijn moge enige heidense invloeden hebben gehad op de inrichting van het christendom (die schromelijk overdreven wordt), niettemin sloot hij aan bij de gebruiken die in de christelijke kring gangbaar waren.

Dat doen wij nu nog steeds. Het gangbare is natuurlijk ook het goede, dat staat buiten kijf...

b. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de zondag als opstandingsdag, gezien wat de evangeliën melden.

In die tijd bestond de zondag zoals wij die kennen nog niet eens...

c. Dat de instellingen van God worden geminacht als je de rustdag op zondag houdt, is onzin gezien Kol 2,16, waar Gershwin al een verstandige opmerking over maakte.

Zoals in Kolossensen (en andere bijbelteksten) staat, moet daar niet over geoordeeld worden. Dus ook niet over diegenen die de sabbat willen houden als instelling van God!

d. De argumenten die genoemd worden om de sabbat te handhaven, zijn gebaseerd op een bijeenraping van teksten die, nader beschouwd vaak heel wat anders te betekenen hebben dan hierboven allemaal wordt beweerd.

Net zoals de teksten die gebaseerd zijn op het houden van de zondag als de dag des Heeren? Geef nou eens een tekst waar staat dat we de sabbat niet meer hoeven te houden! Dan is het gezeur in één keer afgelopen...

Ik vind het een terugkeer onder het juk van de wet als je de sabbat weer gaat houden. Als je consequent bent, moet je dan ook héél de OT-ische wetten houden.

Dat vind jij, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is. Ga je nou ook een pleidooi houden om de Wet des Heeren maar te schrappen? Of althans gedeeltelijk? Het gaat om de eer van God, dat heeft niets met wetticisme te maken!
Is het een punt om te stellen dat we beiden kunnen vieren? Net zoals de eerste christenen deden? Ik ben er voor!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 jan 2005 16:47

Raptor schreef: Dat doen wij nu nog steeds. Het gangbare is natuurlijk ook het goede, dat staat buiten kijf...

Gangbaar sinds de eerste eeuw!

In die tijd bestond de zondag zoals wij die kennen nog niet eens...
Het was de eerste dag der week, dat is duidelijk genoeg. Dat die dag niet zondag werd genoemd maakt dan niets uit.

Zoals in Kolossensen (en andere bijbelteksten) staat, moet daar niet over geoordeeld worden. Dus ook niet over diegenen die de sabbat willen houden als instelling van God!

Dat zie ik er niet zo in. M.i. is het sabbatsgebod, als behorend tot het Oude verbond, voor het nieuwe verbond vervallen. In het NT heeft de eerste dag van de week een bijzondere plaats (zie boven). Maar het is nog maar de vraag of de lijn van het sabbatsgebod direct doorloopt naar het NT. Het rustgebod volgens mij niet expliciet door. Ofwel: eigenlijk kun je niet spreken van zondag 100% i.p.v. sabbat, maar in het NT is i.i.g. voor de heidenen de sabbat afgeschafd en geschieden op zondag de samenkomsten.
Paulus waarschuwt in zijn Galatenbrief de heidenchristenen om onder het juk van de wet te geraken. Hiermee wijst hij niet af dat jodenchristenen wel de wet kunnen houden, zij het dat zij dan Christus in het middelpunt stellen.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 17:00

fraternoster schreef:
Raptor schreef: Dat doen wij nu nog steeds. Het gangbare is natuurlijk ook het goede, dat staat buiten kijf...

Gangbaar sinds de eerste eeuw!

Tja, en in al die eeuwen daarvoor (wat er waarschijnlijk iets meer zijn) ging het anders...

Het was de eerste dag der week, dat is duidelijk genoeg. Dat die dag niet zondag werd genoemd maakt dan niets uit.

Misschien was in de dagsindeling toen de 'eerste dag der week' juist wel de zaterdag zoals wij die nu noemen... Ooit over nagedacht?

Dat zie ik er niet zo in. M.i. is het sabbatsgebod, als behorend tot het Oude verbond, voor het nieuwe verbond vervallen. In het NT heeft de eerste dag van de week een bijzondere plaats (zie boven). Maar het is nog maar de vraag of de lijn van het sabbatsgebod direct doorloopt naar het NT. Het rustgebod volgens mij niet expliciet door. Ofwel: eigenlijk kun je niet spreken van zondag 100% i.p.v. sabbat, maar in het NT is i.i.g. voor de heidenen de sabbat afgeschafd en geschieden op zondag de samenkomsten.

Waar staat dit in de bijbel?

Paulus waarschuwt in zijn Galatenbrief de heidenchristenen om onder het juk van de wet te geraken. Hiermee wijst hij niet af dat jodenchristenen wel de wet kunnen houden, zij het dat zij dan Christus in het middelpunt stellen.

Dus als je de sabbat wel houdt, ben je wetticistisch bezig? Dan doe ik vandaag nog de Wet des Heeren de deur uit!
Waarom haal je het laatste gedeelte van mijn vorige posting niet aan?

Terug naar “Archief”