Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 04 jan 2005 11:38

Sorry als dit al eens eerder gevraagd/genoemd is, maar ik was benieuwd naar de reden/achtergrond van de scheuring binnen de GGiN in 1980 (?).

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:17

SDG schreef:
jas schreef:Is het misschien niet zo dat " gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap" deze 2 verbanden zich gereedmaken voor een huwelijk? Dat zou toch nog groot zijn?

Niet als je ziet wat de GG inlevert om zich aangenaam te maken in de ogen van de GGiN. Ik zei het al: dat merk je in de prediking, dat merkt iedereen die actief is in onderwijs of verenigingsleven. De prediking wordt steeds voorwaardelijker, Christus wordt verborgen gehouden, in uiterlijke zaken wordt men steeds wettischer en starrer. Wat is daar groot aan? Een heilloze weg, dàt is het. Letterlijk. Heil-loos.

Dit constateren is één, er wat aan doen is twee. Doet dit laatste, roept als een roepende in de woestijn! Zucht... ora et labora (ja, alweer en niet voor de laatste keer). Ik ben een groot voorstander, zoals wellicht bekend, van het samengaan van verschillende (namelijk alle naar Gods woord levende) kerkverbanden. God zal het voleinden!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 12:45

Raptor schreef:Ik ben een groot voorstander, zoals wellicht bekend, van het samengaan van verschillende (namelijk alle naar Gods woord levende) kerkverbanden.

Dan ben je snel klaar hoor. Die zijn er niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:56

jas schreef:
Raptor schreef:Ik ben een groot voorstander, zoals wellicht bekend, van het samengaan van verschillende (namelijk alle naar Gods woord levende) kerkverbanden.

Als je dit serieus bedoeld: Waar leven ze dan naar? Als je dit cynisch bedoeld: je begrijpt wel wat ik bedoelde, maar wat doe je ermee?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 13:09

Raptor schreef:
jas schreef:

Als je dit serieus bedoeld: Waar leven ze dan naar? Als je dit cynisch bedoeld: je begrijpt wel wat ik bedoelde, maar wat doe je ermee?

Ze hebben een eigen gemaakte leer en schoeien Gods Woord op die foute leest, zodat het lijkt of ze naar Gods Woord leven.
Er zijn enkele lokale kerken die daarop een uitzondering vormen, maar geenszins is er een heel kerkverband die de zuivere leer heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 04 jan 2005 13:52

jas schreef:
Raptor schreef:
jas schreef:

Ze hebben een eigen gemaakte leer en schoeien Gods Woord op die foute leest, zodat het lijkt of ze naar Gods Woord leven.
Er zijn enkele lokale kerken die daarop een uitzondering vormen, maar geenszins is er een heel kerkverband die de zuivere leer heeft.

de leer van de Gereformeerde Gemeenten als kerkverband is volledig naar de Bijbel. Ook volledig in overeenstemming met het belijden van de kerk van alle eeuwen. Ook in overeenstemming met de drie formulieren van enigheid.

Wat wil je nog meer?
Dat het ook nog aan alle wensen, eigenaardigheden, en kronkels van elk individueel kerklid voldoet? Dan eis je het onmogelijke.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 04 jan 2005 14:45

Solus schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:
jas schreef:

de leer van de Gereformeerde Gemeenten als kerkverband is volledig naar de Bijbel. Ook volledig in overeenstemming met het belijden van de kerk van alle eeuwen. Ook in overeenstemming met de drie formulieren van enigheid.

Akkoord, maar dat de leer op zich overeenkomstig het Woord is, zegt natuurlijk niets over de prediking (om maar iets te noemen). Niet voor niets noemt NGB art. 29 niet de zuivere leer als kenmerk van de ware Kerk, maar 'de reine predikatie des Evangelies'.

Een kerkverband kan heel goed tegelijk de ware leer hebben en deze misbruiken (grof gezegd).

Solus schreef:Wat wil je nog meer?
Dat het ook nog aan alle wensen, eigenaardigheden, en kronkels van elk individueel kerklid voldoet? Dan eis je het onmogelijke.

Nogmaals NGB art. 29, over de leden van de ware Kerk: 'niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij....'.

Mee eens dus.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 jan 2005 14:59

Solus schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:
jas schreef:

Wat wil je nog meer?

Daar zou ik nog maar eens goed onderzoek naar doen dan. Want in het leerstuk van de rechtvaardiging en de toeeigening van het heil zijn veel GG ers dwalende.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 04 jan 2005 15:09

Waar haal je al deze zekerheden vandaan :? ?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 15:58

Zucht... Gestoeld op Gods woord wil zeggen dat ze proberen te leven zoals God dat van ons vraagt. Net zoals 'gegrond op de H.C.' niet wil zeggen dat H.C. gebaseerd is op 'Mein Kampf', maar op de bijbel. Daar is toch niets mis mee? Dat niemand volmaakt is, daar zijn we het allemaal wel over eens dacht ik zo.
Er is geen zuivere kerk op aarde. Er is een strijdende kerk op aarde en een triomferende kerk in de hemel. De mensen binnen die strijdende kerk zijn overal te vinden, wie daar aan twijfelt, twijfelt aan God!

Verder agree with Michel!

Solus, heb je de D.K.O. wel eens doorgelezen? Dan zul je zien dat er toch wel wat dingen te vinden zijn die vroeger anders beleden werden dan nu in de GG!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 04 jan 2005 18:34

Raptor schreef:Zucht... Gestoeld op Gods woord wil zeggen dat ze proberen te leven zoals God dat van ons vraagt. Net zoals 'gegrond op de H.C.' niet wil zeggen dat H.C. gebaseerd is op 'Mein Kampf', maar op de bijbel. Daar is toch niets mis mee? Dat niemand volmaakt is, daar zijn we het allemaal wel over eens dacht ik zo.
Er is geen zuivere kerk op aarde. Er is een strijdende kerk op aarde en een triomferende kerk in de hemel. De mensen binnen die strijdende kerk zijn overal te vinden, wie daar aan twijfelt, twijfelt aan God!

Verder agree with Michel!

Solus, heb je de D.K.O. wel eens doorgelezen? Dan zul je zien dat er toch wel wat dingen te vinden zijn die vroeger anders beleden werden dan nu in de GG!

De leer in de GG komt volledig overeen met de DKO. Lees het boekje dat daarover door ds. C. Sonnevelt (van de GG) geschreven is.
Ik durf het wel ànders te zeggen: in veel andere reformatorische kerkverbanden vind je de nadruk op wedergeboorte die in de DKO gelegd wordt niet meer zo terug! Wèl in de Gereformeerde Gemeenten.
Søren Kierkegaard

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 jan 2005 18:47

ja en? zijn jullie daarmee HET kerkverband :wink: na mijn weten wordt in de cgk waar ik lid van ben ook aandacht aan besteed als ik dat vergelijk met de 2 voormalig cgk dominee's die nu gg zijn echt niet minder.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 04 jan 2005 18:53

Yael schreef:ja en? zijn jullie daarmee HET kerkverband :wink: na mijn weten wordt in de cgk waar ik lid van ben ook aandacht aan besteed als ik dat vergelijk met de 2 voormalig cgk dominee's die nu gg zijn echt niet minder.

CGK Bewaar Het Pand is ook goed.
Grote delen van de HHK ook.
Søren Kierkegaard

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

DKO

Berichtdoor frekje » 04 jan 2005 20:40

Solus schreef:
Raptor schreef: De leer in de GG komt volledig overeen met de DKO. Lees het boekje dat daarover door ds. C. Sonnevelt (van de GG) geschreven is.
Ik durf het wel ànders te zeggen: in veel andere reformatorische kerkverbanden vind je de nadruk op wedergeboorte die in de DKO gelegd wordt niet meer zo terug! Wèl in de Gereformeerde Gemeenten.

Het ligt eraan welke GG je bedoelt. Als je de GG bedoelt die richting GGiN gaan geloof ik niet dat die naar de DKO handelen. Wel zijn er GG die er zeker wel naar neigen (naar de DKO), maar de DKO is niet het Woord. Dat is natuurlijk nooit het belangrijkste (die DKO!)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 jan 2005 20:43

Solus schreef:
Yael schreef:ja en? zijn jullie daarmee HET kerkverband :wink: na mijn weten wordt in de cgk waar ik lid van ben ook aandacht aan besteed als ik dat vergelijk met de 2 voormalig cgk dominee's die nu gg zijn echt niet minder.

CGK Bewaar Het Pand is ook goed.
Grote delen van de HHK ook.

Onze kerkelijke keurmeester? :?

Ik ben ervan overtuigd dat vele brokstukken van de reformatie over vele kerken verspreid liggen.

Wat zou het toch groot zijn als we door genade het verbond toch eens meer mochten leren achten dan het verband.

Terug naar “Archief”