They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 14:16

SMO schreef:
scape schreef:
Raptor schreef:maar is er nog een andere wereld dan deze dan?

Je de wereld buiten onze kerken

Amen bro'!

Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat blijkbaar alle christenen over één kam worden geschoren. Ik weet wel dat jullie het waarschijnlijk niet zo serieus bedoelen, maar zeg het toch. Er is geen wereld buiten 'onze' kerken (wat dat onze ook mag zijn...)! Ik spreek voor mezelf als christen, maar zal hierin niet de enige zijn. Ik sta volop in deze wereld, maar toch ook niet. Een bijbelse uitspraak hierbij is deze bekende: wel op (in) de wereld, maar niet van de wereld...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 14:20

SMO schreef:Dat is het waarschijnlijk ook niet. Sowieso is het voor niemand leuk om nodeloos gesard of uitgelokt te worden, of om te horen dat hetgeen waar jij in gelooft wordt bespot of vertrapt. Het is ook logisch dat een groep christenen die muziek niet wil luisteren. Daarin moet een ieder eigen keuzen maken: er zullen christenen zijn die het niet voor zichzelf kunnen verantwoorden, die het niet mooi vinden of die denken erdoor beinvloed te worden.

In principe allemaal okay, alleen bij dat laatste een kanttekening: hier dreigt soms het gevaar van angst. Angst komt, volgens de bijbel, nooit van God. Denk aan angst voor de dood, angst voor mensen, angst voor de natuur, angst voor satan... Wij zijn immers al 'meer dan overwinnaars' door wat Christus heeft gedaan. Als we dat gaan beseffen en gaan voelen, ervaren, worden we pas echt vrij van angst. Dat is reeel! Dat even tussendoor.

Tegelijkertijd zijn er christenen die geen moeite hebben met de muziek, die weten of merken dat het hun persoonlijk niet negatief beinvloedt en ervan kunnen genieten. Dat is weer iets wat christenen die het niet kunnen, moeten accepteren. Wederzijds respect is dat. Je hoeft elkaar niet te begrijpen, je mag elkaar aanmoedigen of vermanen, maar je moet elkaar niet aanvallen of beoordelen.

Het punt is, dat - of je nu wel of niet luistert naar Cobain - het niet liefdevol, respectvol of bijbels is deze man te bestempelen als verderfelijk artiest en al wat dies meer zij. Zoals kurtyo ook aanhaalde: het is beter om, mocht je als christen in zijn nabijheid zijn, zo iemand te vertellen dat ie zichzelf naar de dood (en desnoods hel ;)) toewerkt, vanuit bezorgdheid en waardering voor hem als persoon, dan geen cent om hem te geven.

Is het onze taak geen cent om mensen te geven? Dat dacht ik niet. Is het dan misschien onze taak om om bepaalde mensen die wij (of delen van ons) ziekelijk of duister vinden geen cent te geven? Ook dat dacht ik niet.

Zomaar wat bijbels advies: houdt voor zover het van u afhangt vrede met alle mensen, veroordeelt elkaar niet, houdt van uw vijanden.

Wist je dat, wanneer je iets goeds voor iemand doet, je automatisch meer om iemand gaat geven? Wanneer je iemand slecht behandelt, daalt diegene juist in je aanzien. Een psychologisch fenomeen, dat o.a. een deel verklaart van de steeds wreder wordende behandeling van Joden in WOII. Daar was het een vicieuze cirkel van slecht vinden, wreed doen, nog slechter vinden, wreder doen, nog meer verafschuwd zijn, enz.

Wij zijn, als kinderen van een liefdevolle God (die overigens net zo goed rechtvaardig, heilig en angstaanjagend is), geroepen tot de positieve variant van die cirkel: het goed doen, daardoor meer van mensen gaan houden, nog meer voor ze doen en nog meer van ze houden. Dit werkt! Houden van is niet een gevoel dat er wel of niet kan zijn (en er in het geval van Kurt Cobain bij veel christenen niet is), het is iets waar je voor kiest en wat je gaat doen. Het is rationeel zeggen: deze persoon is waardevol, ondanks zijn verpeste blik op het leven, bijvoorbeeld.

Wij hebben geen recht om zo iemand af te kraken. Hij is dood, maar er zijn genoeg door christenen afgekraakte mensen nog in leven: laten we eens gaan proberen van hen te houden, zodat die negatieve spiraal wordt doorbroken.

Dan laten we Gods liefde zien. Dan zijn we werkelijk een licht in deze wereld. Want hoe bijzonder is het als een groep mensen opeens echt en oprecht haar 'vijanden' blijkt lief te hebben?

Hier kan ik wel amen op zeggen, SMO! Wat jij hier beweerd, daar bid ik ook elke dag om... Hebt uw naasten lief als uzelven!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 14:23

Aragorn schreef:Met een andere wereld bedoelde ik meer, ehm.. moeilijk uitleggen..! Het heeft iets te maken met schoonheid en een gevoel dat uitstijgt boven het tastbare en de dagelijkse beslommeringen/realiteit. Het is enerzijds een andere wereld, maar anderzijds is het ook weer juist heel erg deze wereld (misschien wel meer dan dat deze wereld zichzelf is). In goede muziek (en ook boeken en films) zie je soms stukjes (goddelijke?) schoonheid doorstralen, dat is denk ik ook een beetje waar De Butler op wijst in de popcultuur.

Is dat dan God zelf? En ervaar je dat ook? Of is het slechts een vaag gevoel van geluk, oftewel hetzelfde als dat ik een joint opsteek of een paddo snuif... God is niet vaag, mystiek wel (daarom heet het ook mystiek)! Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te doorgronden wat dat goddelijke in ..eh.. popmuziek is. Ik hoop dat ik niemand tegen het hoofd stoot met deze term (vreselijk fout), want psalmen zijn in mijn ogen ook popmuziek... Maar ik weet niet hoe ik dat snel anders moet zeggen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:28

scape schreef:

Ja de wereld buiten onze kerken

Ook dat ja, al bedoelde ik dat niet in eerste instantie. Soms ervaar ik in de kerk ook dat contact met die 'andere wereld' zoals ik het nu maar even noem, maar regelmatig zie je ook dat de kerk die wereld juist afsluit en dat vind ik heel jammer. Zowel de kerk als de buiten-kerkelijke wereld kunnen wel of niet deel hebben aan/verwijzen naar die 'andere wereld'. Bij de buiten-kerkelijke wereld uit het gebrek aan contact daarmee zich in leegheid, consumentisme en oppvervlakkigheid, in de kerk zie je dat vooral in de starre binding aan dogma's (wat in feite ook een soort oppervlakkigheid is) en het niet op nummer 1 zetten van de Liefde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:37

Raptor schreef:
Aragorn schreef:Met een andere wereld bedoelde ik meer, ehm.. moeilijk uitleggen..! Het heeft iets te maken met schoonheid en een gevoel dat uitstijgt boven het tastbare en de dagelijkse beslommeringen/realiteit. Het is enerzijds een andere wereld, maar anderzijds is het ook weer juist heel erg deze wereld (misschien wel meer dan dat deze wereld zichzelf is). In goede muziek (en ook boeken en films) zie je soms stukjes (goddelijke?) schoonheid doorstralen, dat is denk ik ook een beetje waar De Butler op wijst in de popcultuur.

Is dat dan God zelf? En ervaar je dat ook? Of is het slechts een vaag gevoel van geluk, oftewel hetzelfde als dat ik een joint opsteek of een paddo snuif... God is niet vaag, mystiek wel (daarom heet het ook mystiek)! Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te doorgronden wat dat goddelijke in ..eh.. popmuziek is. Ik hoop dat ik niemand tegen het hoofd stoot met deze term (vreselijk fout), want psalmen zijn in mijn ogen ook popmuziek... Maar ik weet niet hoe ik dat snel anders moet zeggen!

Tja, is het God Zelf? Ik denk het niet, het zijn eerder afschaduwingen van het volmaakte licht/de volmaakte schoonheid. In het Christendom is God inderdaad niet vaag, maar een Persoon die te kennen is. Maar dat aangenomen hebbende, zullen we hier toch nooit ten volle het Licht van God zien; wel stukjes en gevolgen daarvan.
Overigens is het niet perse een geluksgevoel, het kan juist ook wel pijnlijk of treurig zijn. Met verdovende middelen heb ik geen ervaring, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Het goddelijke in popmuziek zit er ook niet per definitie in, bij Britney Spears zie ik het iig niet. Misschien is het ook wel meer een soort zoektocht ofzo, waar ik me mee kan identificeren. En dan maak je contact/herkenning met de ziel van de artiest. Misschien zoek ik het ook wel te hoog door dat goddelijk te noemen ja..

Nouja, zoals je ziet is het al enorm lastig te omschrijven, het is meer iets dat je moet voelen. Mensen die het herkennen weten het, en anderen zul je het nooit uit kunnen leggen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 31 dec 2004 15:01

Raptor schreef:
SMO schreef:
scape schreef:

Amen bro'!

Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat blijkbaar alle christenen over één kam worden geschoren. Ik weet wel dat jullie het waarschijnlijk niet zo serieus bedoelen, maar zeg het toch. Er is geen wereld buiten 'onze' kerken (wat dat onze ook mag zijn...)! Ik spreek voor mezelf als christen, maar zal hierin niet de enige zijn. Ik sta volop in deze wereld, maar toch ook niet. Een bijbelse uitspraak hierbij is deze bekende: wel op (in) de wereld, maar niet van de wereld...

Si, ik gebruik ook bewust het woordje 'kerk' als zijnde een gorter geheel, systeem. Als ik zie hoeveel aandacht en bijval bijvoorbeeld de video of een Vreugdenhil krijgt, als ik in de christelijkemedia lees hoe hier over gedacht wordt . . . dan zie ik in het grotere plaatje een kloof.

Aragorn schreef:
scape schreef:

Ja de wereld buiten onze kerken

Ook dat ja, al bedoelde ik dat niet in eerste instantie. Soms ervaar ik in de kerk ook dat contact met die 'andere wereld' zoals ik het nu maar even noem, maar regelmatig zie je ook dat de kerk die wereld juist afsluit en dat vind ik heel jammer. Zowel de kerk als de buiten-kerkelijke wereld kunnen wel of niet deel hebben aan/verwijzen naar die 'andere wereld'. Bij de buiten-kerkelijke wereld uit het gebrek aan contact daarmee zich in leegheid, consumentisme en oppvervlakkigheid, in de kerk zie je dat vooral in de starre binding aan dogma's (wat in feite ook een soort oppervlakkigheid is) en het niet op nummer 1 zetten van de Liefde.

ah, ja . . ik gaf effe een snelle associatie. Ik vind het mooi hoe je in je andere reactie schrijft over het goddelijke doorstralen . . .stukjes van God noem ik dat. Helaas is God te groot om te doorgronden, maar alle stukjes bij elkaar vormen genoeg voor onze persoonlijke relatie met God.

vrede, Scape

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:12

Aragorn schreef:Tja, is het God Zelf? Ik denk het niet, het zijn eerder afschaduwingen van het volmaakte licht/de volmaakte schoonheid. In het Christendom is God inderdaad niet vaag, maar een Persoon die te kennen is. Maar dat aangenomen hebbende, zullen we hier toch nooit ten volle het Licht van God zien; wel stukjes en gevolgen daarvan.
Overigens is het niet perse een geluksgevoel, het kan juist ook wel pijnlijk of treurig zijn. Met verdovende middelen heb ik geen ervaring, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Het goddelijke in popmuziek zit er ook niet per definitie in, bij Britney Spears zie ik het iig niet. Misschien is het ook wel meer een soort zoektocht ofzo, waar ik me mee kan identificeren. En dan maak je contact/herkenning met de ziel van de artiest. Misschien zoek ik het ook wel te hoog door dat goddelijk te noemen ja..

Nouja, zoals je ziet is het al enorm lastig te omschrijven, het is meer iets dat je moet voelen. Mensen die het herkennen weten het, en anderen zul je het nooit uit kunnen leggen.

Ik bewonder je uitleg, ook al kan ik niet in alles met je meegaan (maar dat hoeft ook niet). Ik denk wel dat er een grote kern van waarheid in zit. Muziek is van oorsprong goddelijk en daarom kan muziek ook zo krachtig en veelzeggend zijn denk ik. Vele jongeren kunnen het in 'de kerk' niet vinden en gaan op zoek naar iets 'anders', of in ieder geval op een andere manier. Kerken maken daarom veel stuk, terwijl ze juist die troost moeten bieden die God ons geeft (maar daar heeft SMO een mooie posting over gedaan, dus dat ga ik niet herhalen).

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:18

scape schreef:
Raptor schreef:
SMO schreef:
scape schreef:

Amen bro'!

Si, ik gebruik ook bewust het woordje 'kerk' als zijnde een gorter geheel, systeem. Als ik zie hoeveel aandacht en bijval bijvoorbeeld de video of een Vreugdenhil krijgt, als ik in de christelijkemedia lees hoe hier over gedacht wordt . . . dan zie ik in het grotere plaatje een kloof.

Gelukkig bestaat 'de kerk' niet alleen uit kloofmakers... Je hebt gelijk, vaak is het ongenuanceerde kritiek die meer kapot maakt dan heelt. En dan is het vaak hard tegen hard! Ik heb in mijn leven leren omgaan met beide kanten, maar dat is voor iedereen persoonlijk... Er is geen grens te leggen tussen goed en kwaad, dit kan alleen door middel van Gods woord. En dat is ook genoeg!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 dec 2004 16:49

Ik ben er ook dagelijks mee bezig. Ik kan ook een film van vier uur in elkaar draaien met pure propaganda. Je moet realistisch blijven. Het onderzoek is eenzijdig en ontzettend manipulerend. Het 'bewijs' is niet sluitend, het 'bewijs' is niet eerlijk. Dit noem ik geen gedegen onderzoek. Het is erg eenzijdig en de nuance is ver te zoeken.

Dan heb jij ook gedegen onderzoek gedaan. Wat je er ook van vindt, het argument dat er geen gedegen (=grondig) onderzoek is gedaan, lijkt me niet vol te houden. Voor een film van 4 uur zijn honderden uren onderzoek nodig. Ik neem aan dat ze zo’n beetje alle interviews en het hele oeuvre van de genoemde artiesten hebben doorlopen. Dat kan niet anders.

Waarom? Leg uit. Waar is je weerwoord, waar zijn je tegenargumenten?

Het is a) bespottelijk dat hij beweert dat het niet naast je neer leggen van de film een gebrek is aan culturele bagage en b) beweert dat hij die zelf wel heeft. Bizar. Stemmingmakerij ook.

Jij hebt je duidelijk niet verdiept in de muziekgeschiedenis, en al helemaal niet op het gebied van shock-rock.

Het is mij bekend dat artiesten shockeren om daarmee meer rommel te verkopen. Daarmee hoef je geen muziekhistoricus voor te zijn.
De reden waarom het dan wel geoorloofd is, is me een raadsel. Dat ze een moeilijke jeugd hebben gehad (driewielertje door de poep geduwd door een christen wellicht) vind ik wel erg zalvend. Om het even op de bijbel te betrekken: ik zie nergens staan dat zonde geoorloofd is omdat men het zo moeilijk heeft (gehad).
Ik snap sowieso niets van dat genuanceerde beeld wat je graag wilt zien. Moeten we Hitler ook gaan beoordelen op de fijne huisvader die hij was? Dat hij vroeger erg werd gepest of zo? Of wijzen we gewoon aan wat er fout aan was?

Dat is grote onzin. Het geeft een beeld van hoe de film in elkaar stijkt. Daarbij wijzend om de onjuistheid. Dit vanuit de Bijbel aangewezen. J. Schimmel en J. Vreugdenhil roepen een hoop over verderfelijke invloeden die niet door mij en niet door mijn bron ontkent worden. Maar de manier van omgaan is wel heel wat anders. Daarbij wordt er door deze heren ontekent dat er ook positieve muziek is binnen de scenes. Alles wat niet in hun straatje past wordt *censuur*!

Hij suggereert dat Schimmel slachtoffer is geworden van een vorm van misbruik en dat dat deze film verklaart. Hij suggereert in de laatste zin die ik quote dat Schimmel wellicht wel een nep-christen is. Wat mij betreft is dat van een laag niveau. Veel erger dan alles waarvan hij de maker beschuldigt. Kun je uitleggen waarom je juist dát stuk er uit pikt terwijl je dit diverse keren juist de filmmakers verwijt?

Ik wil nog even iets zeggen c.q. toevoegen. Rammstein heeft een aantal nummers die gewelddadigheid zouden kunnen uitlokken. Met het nummer Weisses Fleis roepen ze echt niet op om dat ook te gaan doen, dus mensen doden op scholen, dat er zieke geesten zijn die dat wel doen... tja, en ik ben het met je eens dat ze beter andere nummers kunnen maken omdat het gevaarlijk is. Weisses Fleis redeneerd van uit de geest van een lustmoordenaar (ich wird immer geiler von dein gekreis/ kranken gestirn).

Vanzelfsprekend roepen ze niet op. Dat zou strafbaar zijn. Ik zeg ook niet dat dat de oorzaak is van de moord of mede-aanstichter. Maar ik vind het behoorlijk ziek dat ze zo’n nummer maken. Ik sta echt versteld dat dat gewoon verdedigt wordt als onder het mom van dichterlijke vrijheden of een of andere humor-variant.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 dec 2004 17:23

SMO schreef:
parsifal schreef:Is het zo vreemd dat behoudende Christenen om die reden niet te veel met deze muziek te maken willen hebben. Misschien is het inderdaad allemaal niet bedoeld als Satanisme, maar enkel om Christenen te narren. In beide gevallen is het niet erg okee.

Dat is het waarschijnlijk ook niet. Sowieso is het voor niemand leuk om nodeloos gesard of uitgelokt te worden, of om te horen dat hetgeen waar jij in gelooft wordt bespot of vertrapt. Het is ook logisch dat een groep christenen die muziek niet wil luisteren. Daarin moet een ieder eigen keuzen maken: er zullen christenen zijn die het niet voor zichzelf kunnen verantwoorden, die het niet mooi vinden of die denken erdoor beinvloed te worden.

In principe allemaal okay, alleen bij dat laatste een kanttekening: hier dreigt soms het gevaar van angst. Angst komt, volgens de bijbel, nooit van God. Denk aan angst voor de dood, angst voor mensen, angst voor de natuur, angst voor satan... Wij zijn immers al 'meer dan overwinnaars' door wat Christus heeft gedaan. Als we dat gaan beseffen en gaan voelen, ervaren, worden we pas echt vrij van angst. Dat is reeel! Dat even tussendoor.

Tegelijkertijd zijn er christenen die geen moeite hebben met de muziek, die weten of merken dat het hun persoonlijk niet negatief beinvloedt en ervan kunnen genieten. Dat is weer iets wat christenen die het niet kunnen, moeten accepteren. Wederzijds respect is dat. Je hoeft elkaar niet te begrijpen, je mag elkaar aanmoedigen of vermanen, maar je moet elkaar niet aanvallen of beoordelen.

Het punt is, dat - of je nu wel of niet luistert naar Cobain - het niet liefdevol, respectvol of bijbels is deze man te bestempelen als verderfelijk artiest en al wat dies meer zij. Zoals kurtyo ook aanhaalde: het is beter om, mocht je als christen in zijn nabijheid zijn, zo iemand te vertellen dat ie zichzelf naar de dood (en desnoods hel ;)) toewerkt, vanuit bezorgdheid en waardering voor hem als persoon, dan geen cent om hem te geven.

Is het onze taak geen cent om mensen te geven? Dat dacht ik niet. Is het dan misschien onze taak om om bepaalde mensen die wij (of delen van ons) ziekelijk of duister vinden geen cent te geven? Ook dat dacht ik niet.

Zomaar wat bijbels advies: houdt voor zover het van u afhangt vrede met alle mensen, veroordeelt elkaar niet, houdt van uw vijanden.

Wist je dat, wanneer je iets goeds voor iemand doet, je automatisch meer om iemand gaat geven? Wanneer je iemand slecht behandelt, daalt diegene juist in je aanzien. Een psychologisch fenomeen, dat o.a. een deel verklaart van de steeds wreder wordende behandeling van Joden in WOII. Daar was het een vicieuze cirkel van slecht vinden, wreed doen, nog slechter vinden, wreder doen, nog meer verafschuwd zijn, enz.

Wij zijn, als kinderen van een liefdevolle God (die overigens net zo goed rechtvaardig, heilig en angstaanjagend is), geroepen tot de positieve variant van die cirkel: het goed doen, daardoor meer van mensen gaan houden, nog meer voor ze doen en nog meer van ze houden. Dit werkt! Houden van is niet een gevoel dat er wel of niet kan zijn (en er in het geval van Kurt Cobain bij veel christenen niet is), het is iets waar je voor kiest en wat je gaat doen. Het is rationeel zeggen: deze persoon is waardevol, ondanks zijn verpeste blik op het leven, bijvoorbeeld.

Wij hebben geen recht om zo iemand af te kraken. Hij is dood, maar er zijn genoeg door christenen afgekraakte mensen nog in leven: laten we eens gaan proberen van hen te houden, zodat die negatieve spiraal wordt doorbroken.

Dan laten we Gods liefde zien. Dan zijn we werkelijk een licht in deze wereld. Want hoe bijzonder is het als een groep mensen opeens echt en oprecht haar 'vijanden' blijkt lief te hebben?

In principe heb je in veel dingen gelijk hierin. Al zou ik het "meer dan overwinnaars" toch niet helemaal durven betrekken op de zaken die je hier doet. Christus leerde ons ook bidden "leid ons niet in verzoeking." Dit gebed legt ook bij ons een verantwoordelijkheid. Juist als wij ook weten dat we nog makkelijk zondigen moeten we misschien ook muziek met een boodschap die fout is uit de weg gaan.

Ik ben het met je derde alinea niet eens, althans niet met de argumentatie. Zelf vind ik bijvoorbeeld de "Karmina Burana" van Orff geweldige muziek. Het is alleen vreselijk fout en Godslasterlijk wat er in gezongen wordt. Ik heb niet het idee dat de muziek mij beïnvloed, toch wordt naar mijn idee elke keer weer God gelasterd als deze muziek klinkt, de spot gedreven met iets wat heilig is enz. Zo kan het ook met muziek teksten die een ronduit zondig uitgangspunt hebben. Ik ken de muziek van MM, of Rammstein niet, ik lees wel eens de teksten van deze personen en die laten mij inderdaad schrikken. Al zijn dit soort teksten echt alleen bedoeld om mensen die foute dingen doen te begrijpen kan ik er redelijk in komen, maar muziek wordt ook meegezongen enz, niet altijd wordt het bij het publiek duidelijk dat zij er wel buiten moeten blijven. Als ik spreek over de muziek die ik wel ken zie ik bij Falco met Jeanney al een probleem, al is hier de setting nog wel een beetje duidelijk, maar ik zal deze muziek ook niet snel draaien om zomaar even te luisteren.

Wij moeten lief hebben daarin heb je gelijk, daar past ook geen maar in, wij moeten mensen niet afschrijven, niet de hoeren, niet de tollenaars, niet de leugenaars, niet de alcoholisten, niet de junks, niet de criminelen in de bak. Echter wij moeten net als de Bijbel wel het flirten met de duivel of de rechtstreekse boodschap van de duivel bestrijden. Ik kan me voorstellen dat je je kinderen niet wil blootstellen aan de invloed van teksten als die van Eminem, MM, Queen of Rammstein. Hoe kun je de invloed bestrijden als je het beestje niet bij het naampje mag noemen. Ook al is onze taak lief te hebben helpen we deze mensen echt niet door te ontkennen dat ze zich op de duivel beroepen en een duivelse boodschap brengen. Ook getuigt het echt niet van meer liefde voor deze persoon als je alleen naar hun muziek luistert en er van geniet, terwijl je weet dat ze zieke dingen zingen.

Naar mijn idee uit de liefde zich ook in mensen die moord heel zwaar veroordelen en misschien zelfs voor de doodstraf zijn, maar ondertussen de mensen in de gevangenis bezoeken. Of de gemeenten die hard waarschuwen tegen homoseksualiteit maar ondertussen de enige mensen zijn die de zorg voor de AIDS-patienten op zich nemen (wat in een groot deel van de westerse wereld toch nog voor een groot deel een probleem is binnen de homoseksuele gemeenschap). Of de mensen die hard waarschuwen tegen een vrij seksueel leven, maar ondertussen wel AIDS patienten in Afrika verzorgen en nog een zinvol leven bieden terwijl ze door de eigen gemeenschap vanwege deze ziekte uitgekotst worden.

Ik voel met je mee als je zegt dat wij niet veroordelend moeten staan en ons gelukkig prijzen dat onze zonden makkelijker te verbergen zijn voor de buitenwereld. Maar laten we deze houding niet bestrijden door onze mond te houden, laten we eerlijk zijn over onze eigen zonden. En zowel de waarheid als de medemens hartstochtelijk liefhebben. De waarheid niet verzwijgen en naar de mens zelf alle mogelijke liefde tonen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2005 16:33

Zo, ik zal weer even reageren. (Let op; alleen reageren.)

Raido:
tja, en ik ben het met je eens dat ze beter andere nummers kunnen maken omdat het gevaarlijk is. Weisses Fleis redeneerd van uit de geest van een lustmoordenaar (ich wird immer geiler von dein gekreis/ kranken gestirn).

Ik ben het niet helemaal met je eens. In dit geval zou je een boek/film als Lord Of The Rings ook aan de kant moeten schuiven. Je krijgt hier namelijk inzichten in/over het kwade voor je kiezen die je beter kunt mijden. Ja, ik weet dat het goede overwint. Maar Weisses Fleis/White Flesh is geen realistisch nummer. Fictief. Ik vind dat een songwriter best ver mag gaan in zijn artistieke vrijheid. Daarbij is het geven van voorbeelden, vergelijkingen, metaforen m.i. juist positief. Dit geldt ook voor inlevingsvermogen (zoals in dit nummer).

Ze hebben een nummer Mein Teil, wat gaat over die kanibaal die iemand opat die hij kende van een chat/forum, het refrein is Du bist wass du ist, maar roepen ze daar in op tot kaninbalisme, en ja ze brengen het op hun manier... maar om daarom het hele Industrial-genre mee weg te kiepen.

Sowieso is het belachelijk om een hele scene/stijl overboord te gooien naar aanleiding van bepaalde nummers en bands. Maar daar zijn we het wel over eens.
Bovendien draait het nummer Mein Teil ook over diepe liefde. (Elkaar uit liefde voor elkaar opeten: dat is pas echte liefde.)

Raptor, allereerst is het triest dat jij constateert dat ik een van de weinigen ben die onderzoek gedaan heeft wat betreft dit onderwerp. Terwijl ik toch vaak veroordelingen hoor, zie en lees. Bijna iedereen heeft over dit onderwerp wel een mening...

Het begint bij mij niet bij muziek, maar bij God!

Dat is heel mooi. Bij veel anderen is dat niet het geval. In dat geval draait het niet om veroordeling maar om liefde, ook voor hen die anders denken en handelen. Ik probeer ook te onderzoeken wat God van mij vraagt. In ieder geval heb ik al duidelijk dat God geen kortzichtigheid en geen veroordelende houding van mij vraagt.

In een preek komen toch ook niet elke keer alle godsdiensten langs zodat je kan kiezen welke je het leukste vindt? Ik denk niet dat het zo werkt.

Ten eerste vind ik het een vrij simplistische redenering. Ten tweede vind ik niet dat je preken/religies met muziek kunt vergelijken. Religie is m.i. sowieso verwerpelijk, muziek niet. Daarbij is muziek iets heel anders. Een preek sluit aan bij je geloof, je wordt gesterkt in je geloof. Jij gelooft niet in Allah, daarom bezoek je ook geen moskee. Bij muziek ligt dat heel anders. Dat zul je moeten onderzoeken. Je zult voor jezelf de balans tussen goed en kwaad moeten maken. Je zult zelf moeten kijken wat je je kunt veroorloven tegenover jezelf en de God die je volgt. Een allochtoon luistert geen nationaal sosialistische black metal (ik overigens ook niet (meer)), een christen geen satanische black metal (in ieder geval niet ter verheerlijking van Satan). En ga zo maar door. Maar je kunt stijlen/bands/etc. pas uitsluiten na onderzoek. Natuurlijk kun je besluiten om bepaalde artiesten gewoon helemaal te mijden. Maar dan heb je geen recht van spreken. In dat licht hebben Joe Schimmel en Johan Vreugdenhil als ervaringsdeskundigen wel recht van spreken. Alleen misbruiken ze dat recht en het is ongefundeerde rommel. Het is eenzijdig. God vraagt van ons om alle dingen te onderzoeken en de goede te behouden. Dat geldt ook voor muziek. Ja, zelfs voor religie. Je mag best andere religies onderzoeken (om te weten wat anderen geloven/denken, om te discussieren, ook hier geldt namelijk 'wie niet onderzoekt heeft geen recht van spreken'). Onderzoek staat niet voor aanname en acceptatie.

Onderzoeken moet en is goed, maar oordeel dan ook niet over diegenen die dat niet gedaan hebben en toch al hun cd's weggooien waar zij van vinden dat het niet goed meer is. Misschien hebben ze er juist wel over nagedacht, of zijn hun ogen geopend.

Ten eerste zeg je zelf dat onderzoeken MOET en GOED IS. Maar eigenlijk mag je dat niet zeggen want daarbij houd je geen rekening met mensen die dat niet doen en die mag je daar niet op wijzen want dan oordeel je (heb je een oordeel: het is niet goed). Ten tweede spreek je jezelf tegen door te zeggen 'misschien hebben ze er juist wel over nagedacht'. Dit insinueert m.i. dat ze onderzocht hebben of ze wel of niet hun cd's weg moesten gooien. Over het openen van ogen heb ik het dan ook niet, dat kan. Maar dan nog vraagt God geen veroordeling van hen.
Ik oordeel niemand. Ik wijs mensen alleen op hun plicht om te onderzoeken waar men over praat. Als iemand dat niet wil, prima. Maar moet ik dat dan serieus nemen? Wat kan ik daarmee? Wat kan ik met iemand die los uit de pols roept "They Sold Their Souls For Rock & Roll is een prima film, helemaal waar, allemaal feiten, geniaal, heb al m'n cd'sweggegooid. Iedereen moet dat doen, wie dat niet doet is satanisch" (in ietwat buiten proportionele bewoordingen)? Dat is gewoon een belachelijke uitspraak die niet klopt.
Ik oordeel niet over iemands keuze wat betreft muziek (of wat dan ook).

Muziek staat in dienst van God, en niet andersom!

Daar kan ik inkomen. Maar ook seculiere muziek (zelfs van niet-christenen) kan positief zijn en ook daar kun je God door zien. Terwijl de artiest misschien niet de intentie heeft om God te eren hoor en zie je toch een stukje schoonheid van de schepping.

Raido:
Kurtyo is net als ik een 'christen' zoals bijna iedereen, christelijk opgevoed, maar het probleem is dat kurtyo (ik ook trouwens) er voor uit komen dat we het niet weten, wat we moeten geloven...

Ja, ik heb soms moeite met geloof. Moeite met God. Ik heb twijfels. Ik heb onrust. Ik ben zo eerlijk om ze te benoemen. Echter, ik ben geen christen zoals bijna iedereen. (Er zit ook geen verschil tussen een christen en een Christen.) Ik weet overigens niet of dit een probleem is.

Raptor:
Dat ben ik niet met je eens. Kurtyo weet, denk ik, juist wel (als één van de weinigen op dit forum) wat hij moet geloven. Door middel van het onderzoeken van allerlei zaken aan de hand van Gods woord probeert hij verder te komen in zijn geloof... Dat zouden meer mensen moeten doen!

Ik weet op muzikaal gebied waar ik aan toe ben. Ik weet op enkele andere gebieden waar ik aan toe ben. Inderdaad heeft onderzoek daar mee te maken, als een van de belangrijkste zaken. Of ik daadwerkelijk Gods woord als uitgangspunt gebruik, ik probeer het maar vaak gaat dit niet op. Niet alleen uit diepgewortelde onwil maar ook omdat de bijbel gewoon vaak onduidelijk is. Verder komen is inderdaad wel een must.
Onderzoeken, dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen. ;)

SMO gaf al aan dat ik inderdaad moeite heb met de term 'christen', ik heb moeite met geven van dat naampje aan mezelf. Ook ben ik inderdaad volledig tegen hypocrisie!

Henkie:

Tja. Een posting, niet eens zo oud. Mensen veranderen. Daarbij ben ik erg huiverig voor het woord 'christen'. Christenen hebben bij mij niet zo'n positieve indruk achtergelaten. Dit wil niet zeggen dat ik niet gelovig ben. En dan nog is dat geen argument om mijn argumenten naast je neer te leggen en er amper op in te gaan. Mijn argumenten zijn degelijk en daarbij vanuit voornamelijk christelijk perspectief bedacht.

Zeker. Maar een niet-christen die aangeeft of muziek al dan niet bijbels is, vind ik onbetrouwbaar als bron.

Een christen die alles verdoemd wat niet in zijn straatje past en dit doet d.m.v. slechte, ongenuanceerde, eenzijdige argumenten is echter heel geslaagd als bron. Daarbij gaat deze opmerking in dit geval niet op. En ik heb jou en anderen nog niet echt een degelijke ontkrachting zien geven van mijn argumenten en de argumenten van bijvoorbeeld mijn Bron DeButler, absoluut een inspirerend christen... (En zie voor het gemak mij in dit geval dan ook maar als christen).

Parsifal:
Ofwel Kurt Cobain vond het wel tof om behoudende Christenen op de kast te jagen en om die reden wat te flirten met Satan (waar hij al dan niet zelf in gelooft).

Dit is misschien juist. Ik weet niet wat Kurt Cobain bewoog om dit te zeggen en ik vind het niet tof om te lezen dat hij dit gezegd heeft. Maar maakt dit Kurt Cobain minderwaardig? Mogen wij hem daarom keihard veroordelen?

Is het zo vreemd dat behoudende Christenen om die reden niet te veel met deze muziek te maken willen hebben.

Dat moet een ieder voor zich beslissen. Ik snap het als mensen niet naar Nirvana willen luisteren (praat in dit geval alstjeblieft niet over 'zijn muziek', het is de muziek van Nirvana als geheel). Maar waarom hen oordelen die wel naar Nirvana luisteren? Waarom is het een per definitie beter? Wat is 'beter'?

Misschien is het inderdaad allemaal niet bedoeld als Satanisme, maar enkel om Christenen te narren. In beide gevallen is het niet erg okee. (Een spiegel voorhouden is wat anders dan narren trouwens).

Ik geloof inderdaad niet dat het bedoeld is als satanisme. Ook geloof ik niet eens dat het perce bedoeld is om christenen te 'narren'. Sarcasme, cynisme, flauw geintje, stonede reactie, ik weet het niet. Maar voor mij is het geen argument tegen Nirvana of Kurt Cobain als individu.

Je pikte er een uitspraak uit, maar dit is absoluut niet tekenend voor de 'rock-scene'. Ik ben juist ook benieuwd wat je vindt van de overige voorbeelden/argumenten/quotes.

Raptor:
Kurtyo,

Kun je aan mij uitleggen waar God is en welke positie Hij inneemt in deze muziek? Je betoog is me duidelijk en daar sta ik, zoals eerder gezegd, ook achter. Maar muziek zonder God te eren zie ik als muziek ter ere van satan, dus weet ik niet goed wat ik er nu mee aan moet...

Ik denk dat God door alle soorten muziek kan spreken en door vele artiesten. Christen en niet-christen. Ik denk niet dat God snel zal spreken d.m.v. een satanische black-metalband. Ik zie God terug in de schoonheid van klanken, ritmes (muziek), instrumentbeheersing (talenten), schoonheid van teksten (poetisch, realistisch, bedacht, tot handelen aanzettend, aan de kaak stellend, etc.) Ik geloof dus dat een niet-christen muziek kan maken die ter ere van God en Zijn schepping is. En die ik ook zo opvat, waar ik dus heel veel aan heb en waardoor ik dichter bij God kan komen. Als deze seculiere artiest zelf God niet kent kan ik alleen bidden dat hij Hem leert kennen en misschien kan ik zelfs meer doen (praten/mailen/iets uitstralen etc.) Ik zie Satan regelmatig ook terug in muziek, zelfs bij christen-artiesten. Dus het werkt twee kanten op.

Kurtyo schreef:
Miljoenen pop, rock en rap fans zijn geen satanaanbidders, seks verslaafden of criminelen geworden. '

Je zal net die ene maar zijn... Of ouders van die ene...

Ja, maar dat is natuurlijk een redenering van niets. Het is triest als dat zo is. Maar geen tegenargument.

Aragorn:
Jawel. Je verliest een stukje schoonheid, contact met een andere wereld, gevoel. Het ligt er natuurlijk aan hoe je muziek luistert (als achtergrondmuziek of intensief), maar ik zou er niet aan moeten denken om al m'n muziek weg te gooien.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En daarbij zou jij ook heel wat weg moeten gooien... :)

Dat is inderdaad erg vervelend ja. Maar als het er maar enigen zijn is het aannemelijker dat we het over incidenten hebben, waar de muziek geen primaire oorzaak van is. (...) Op grond van die gevallen kun je moeilijk de hele muziekscene aan de kant zetten.

Volledig eens.

Scape:
(...) Maar inleven, luisteren en serieus nemen. Dat is een fundament van compassie. Compassie lijkt mij een belangrijk eigenschap die God ons leert . . . Laat je dus niet afschrikken door zo'n nummer als van Ramstein. Verdiep je erin, probeer je voor te stellen waarom mensen zulke muziek maken.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Ik heb dit ook al proberen aan te geven.

Ik vind deze discussie erg interessant. Ik zie een kloof die steeds wijder wordt gemaakt door christenen. Zo'n video stimuleert deze verwijdering. De kerk houdt zich afzijding van hedendaagse cultuur . . . hiermee verliezen we waardevolle aanknopingspunten.

Dat deze video verwijding van de kloof stimuleert zie ik inderdaad ook. Niet alleen deze video. De hele kerk (als zijnde: kerk op aarde, dus niet de Kerk/de christenen) stimuleert dit ook.

Je tip over dat boek neem ik ter harte en als ik tijd heb ga ik dat boek eens lezen want het klinkt interessant.

Raptor:
Wat bedoel je trouwens met contact met een andere wereld? Niet dat ik denk dat je occult bedoeld of zo hoor, maar is er nog een andere wereld dan deze dan?

Je praat erg veel over God en ik heb niet het idee dat je naief bent. Dus je zou toch moeten weten dat er naast deze wereld nog een hogere wereld is, een geestelijke wereld...
Verder is er nog 'de weeld' die Aragorn beschreef en die ik onderschrijf.

Het heeft iets te maken met schoonheid en een gevoel dat uitstijgt boven het tastbare en de dagelijkse beslommeringen/realiteit. Het is enerzijds een andere wereld, maar anderzijds is het ook weer juist heel erg deze wereld (misschien wel meer dan dat deze wereld zichzelf is). In goede muziek (en ook boeken en films) zie je soms stukjes (goddelijke?) schoonheid doorstralen, dat is denk ik ook een beetje waar De Butler op wijst in de popcultuur.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Trouwens nog een puntje voor o.a. Parsifal. Sommige artiesten schelden op christenen. Moeten christenen daarom maar hetzelfde doen?

Raptor:
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te doorgronden wat dat goddelijke in ..eh.. popmuziek is. Ik hoop dat ik niemand tegen het hoofd stoot met deze term (vreselijk fout), want psalmen zijn in mijn ogen ook popmuziek... Maar ik weet niet hoe ik dat snel anders moet zeggen!

Zie jij God terug in de psalmen? Zo ja, dan heb je de vraag beantwoord die je zelf stelde (ik zal 'm quoten voor je):

Is dat dan God zelf? En ervaar je dat ook? (...) ik probeer te doorgronden wat dat goddelijke in ..eh.. popmuziek is.

Henkie:
Wat je er ook van vindt, het argument dat er geen gedegen (=grondig) onderzoek is gedaan, lijkt me niet vol te houden. Voor een film van 4 uur zijn honderden uren onderzoek nodig. Ik neem aan dat ze zo’n beetje alle interviews en het hele oeuvre van de genoemde artiesten hebben doorlopen. Dat kan niet anders.

Ik vind de veelheid onderzoek niet veel zeggen over de grondigheid/gedegenheid van het onderzoek. Ik geloof niet dat er gedegen (goed doordacht) onderzoek is gedaan. Het onderzoek is belachelijk eenzijdig, of het nu 100, 1000 of 1000000 uren zijn. Met zoveel uren hadden ze er veel meer en veel eerlijkere informatie uit kunnen halen. Ze hebben vast 'alle' interviews doorlopen en er op manipulerende wijze stukjes uitgeknipt (waarom reageer je niet op de voorbeelden die ik aangeef? Je hebt de film gezien toch?)

Het is a) bespottelijk dat hij beweert dat het niet naast je neer leggen van de film een gebrek is aan culturele bagage en b) beweert dat hij die zelf wel heeft. Bizar. Stemmingmakerij ook.

a) Hij zegt m.i. dat het gevaarlijk is om deze film te kijken zonder die culturele bagage en dat veel, met name jonge, kijkers die niet hebben.
b) Hij heeft die bagage ook, hoe je het ook went of keert. Zijn onderzoek rijkt diep in de muziekscene(s) en zijn ervaring is een belangrijk pluspunt.
Dat heeft m.i. niet veel met bizar en stemmingmakerij te maken. Om eerlijk te zijn vind ik beide ver te zoeken.

Het is mij bekend dat artiesten shockeren om daarmee meer rommel te verkopen. Daarmee hoef je geen muziekhistoricus voor te zijn.

Je hoeft geen muziekhistoricus te zijn. Maar om een gedegen, genuanceerde mening te vormen en die te gebruiken in discussies is het nodig om onderzoek te doen. Het is namelijk in veel gevallen helemaal niet zo simpel als jij het stelt. Heel veel shock-rock en black metal e.d. zijn namelijk verre van commercieel en slechts bij een zeer select publiek bekend. Deze 'rommel' wordt dus niet zoveel verkocht. Bij een band als Burzum of een band als Mayhem zit het veel dieper dan oppervlakkige en commerciele overwegingen. Zelfs bij Marilyn Manson, een voorbeeld van een commerciele shock-rocker, is er veel meer aan de hand dan alleen een ordinaire zucht om aandacht en geld.

Ik praat het niet goed, ik zeg niet dat je alles moet tollereren. Maar dat is iets anders als veroordelen van personen (wat in die film wel gebeurd) en het veroordelen van muziekscenes. Overal zitten rotte appels tussen (en veel ook). Maar om de individuen ook als rotte appel te bestempelen en hele scenes te verdommen, dat gaat toch echt veel en veel te ver.

Genuanceerd is niet het goedpraten van alles. Hitler was een beest op veel vlakken. Heeft ontzettend veel gedaan wat fout was (aanwijsbaar fout). Maar dat wil niet zeggen dat hij geen goede dingen heeft gedaan. Daarbij zijn niet alle Duitsers slecht en duivelsch omdat Hitler als een bezetene tekeer ging. Dus als een band tekeer gaat tegen christenen wil dat niet zeggen dat de band niets goed doet, wil dat niet zeggen dat wij de band harteloos moeten veroordelen. Maar ook niet dat we niet mogen zeggen dat de band fout bezig is en grove fouten maakt etc. En nee, het is niet zo dat omdat een band fout is de hele scene fout is.

Hij suggereert dat Schimmel slachtoffer is geworden van een vorm van misbruik en dat dat deze film verklaart. Hij suggereert in de laatste zin die ik quote dat Schimmel wellicht wel een nep-christen is. Wat mij betreft is dat van een laag niveau. Veel erger dan alles waarvan hij de maker beschuldigt. Kun je uitleggen waarom je juist dát stuk er uit pikt terwijl je dit diverse keren juist de filmmakers verwijt?

Dit snap ik niet helemaal. Nep-christen is volgens mij ter illustratie van en niet als feit gebracht. En als dat zo is vind ik dat jammer, maar doet dat niet veel af aan alle feiten die hij geeft en de voorbeelden. Daarbij is het onzin dat dat dan 'erger' zou zijn. Dat is niet erg consequent. Ik spreek mezelf in ieder geval niet tegen. En ik snap (nogmaals) niet helemaal wat je bedoelt.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 17:31

kurtyo schreef:Raptor, allereerst is het triest dat jij constateert dat ik een van de weinigen ben die onderzoek gedaan heeft wat betreft dit onderwerp. Terwijl ik toch vaak veroordelingen hoor, zie en lees. Bijna iedereen heeft over dit onderwerp wel een mening...

Ik durf deze stelling wel aan: door ongefundeerde meningen lopen de kerken leeg... (nee, ik heb hier geen uitgebreid onderzoek naar gedaan!)

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Het begint bij mij niet bij muziek, maar bij God!

Dat is heel mooi. Bij veel anderen is dat niet het geval. In dat geval draait het niet om veroordeling maar om liefde, ook voor hen die anders denken en handelen. Ik probeer ook te onderzoeken wat God van mij vraagt. In ieder geval heb ik al duidelijk dat God geen kortzichtigheid en geen veroordelende houding van mij vraagt.

Dat is mijns inziens niet zo moeilijk, want wat jij hier zegt is volop bijbels!

kurtyo schreef:
Raptor schreef:In een preek komen toch ook niet elke keer alle godsdiensten langs zodat je kan kiezen welke je het leukste vindt? Ik denk niet dat het zo werkt.

Ten eerste vind ik het een vrij simplistische redenering.

Dat mag uiteraard, dat betekent dat de boodschap goed overgekomen is!

Ten tweede vind ik niet dat je preken/religies met muziek kunt vergelijken. Religie is m.i. sowieso verwerpelijk, muziek niet. Daarbij is muziek iets heel anders. Een preek sluit aan bij je geloof, je wordt gesterkt in je geloof. Jij gelooft niet in Allah, daarom bezoek je ook geen moskee.

Wie zegt dat?

Bij muziek ligt dat heel anders. Dat zul je moeten onderzoeken.

En voor je geloof moet je geen dingen onderzoeken? Oei...

Je zult voor jezelf de balans tussen goed en kwaad moeten maken. Je zult zelf moeten kijken wat je je kunt veroorloven tegenover jezelf en de God die je volgt. Een allochtoon luistert geen nationaal sosialistische black metal (ik overigens ook niet (meer)), een christen geen satanische black metal (in ieder geval niet ter verheerlijking van Satan). En ga zo maar door. Maar je kunt stijlen/bands/etc. pas uitsluiten na onderzoek. Natuurlijk kun je besluiten om bepaalde artiesten gewoon helemaal te mijden. Maar dan heb je geen recht van spreken. In dat licht hebben Joe Schimmel en Johan Vreugdenhil als ervaringsdeskundigen wel recht van spreken. Alleen misbruiken ze dat recht en het is ongefundeerde rommel. Het is eenzijdig. God vraagt van ons om alle dingen te onderzoeken en de goede te behouden. Dat geldt ook voor muziek. Ja, zelfs voor religie. Je mag best andere religies onderzoeken (om te weten wat anderen geloven/denken, om te discussieren, ook hier geldt namelijk 'wie niet onderzoekt heeft geen recht van spreken'). Onderzoek staat niet voor aanname en acceptatie.

Helemaal mee eens, zoals al eerder gezegd. Zie ook mijn reactie hieronder...

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Onderzoeken moet en is goed, maar oordeel dan ook niet over diegenen die dat niet gedaan hebben en toch al hun cd's weggooien waar zij van vinden dat het niet goed meer is. Misschien hebben ze er juist wel over nagedacht, of zijn hun ogen geopend.

Ten eerste zeg je zelf dat onderzoeken MOET en GOED IS. Maar eigenlijk mag je dat niet zeggen want daarbij houd je geen rekening met mensen die dat niet doen en die mag je daar niet op wijzen want dan oordeel je (heb je een oordeel: het is niet goed). Ten tweede spreek je jezelf tegen door te zeggen 'misschien hebben ze er juist wel over nagedacht'. Dit insinueert m.i. dat ze onderzocht hebben of ze wel of niet hun cd's weg moesten gooien. Over het openen van ogen heb ik het dan ook niet, dat kan. Maar dan nog vraagt God geen veroordeling van hen.
Ik oordeel niemand. Ik wijs mensen alleen op hun plicht om te onderzoeken waar men over praat. Als iemand dat niet wil, prima. Maar moet ik dat dan serieus nemen? Wat kan ik daarmee? Wat kan ik met iemand die los uit de pols roept "They Sold Their Souls For Rock & Roll is een prima film, helemaal waar, allemaal feiten, geniaal, heb al m'n cd'sweggegooid. Iedereen moet dat doen, wie dat niet doet is satanisch" (in ietwat buiten proportionele bewoordingen)? Dat is gewoon een belachelijke uitspraak die niet klopt.
Ik oordeel niet over iemands keuze wat betreft muziek (of wat dan ook).

Ah, je hebt gelijk. Ik wou te veel zeggen in een zo kort mogelijke zin, en dat is niet verstandig. Het ging mij erom dat er niet geoordeeld mag worden over hen die er niet zo'n onderzoek van maken als jij. En diegenen moeten dus inderdaad ook geen oordeel hebben over jou, mij en anderen... We moeten elkaar in waarde laten en geen dingen roepen die nergens op gebaseerd zijn. Of we moeten onze mond erover houden, BEHALVE... als dit tegen Gods woord ingaat (ruim begrip, maar dat laat ik maar even zo)! Maar dan wel een degelijk onderzoek natuurlijk... :wink:

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Muziek staat in dienst van God, en niet andersom!

Daar kan ik inkomen. Maar ook seculiere muziek (zelfs van niet-christenen) kan positief zijn en ook daar kun je God door zien. Terwijl de artiest misschien niet de intentie heeft om God te eren hoor en zie je toch een stukje schoonheid van de schepping.

Seculiere muziek is in mijn ogen ook muziek (en dus niet direkt negatief totdat het tegen Gods woord ingaat)!

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Dat ben ik niet met je eens. Kurtyo weet, denk ik, juist wel (als één van de weinigen op dit forum) wat hij moet geloven. Door middel van het onderzoeken van allerlei zaken aan de hand van Gods woord probeert hij verder te komen in zijn geloof... Dat zouden meer mensen moeten doen!

Ik weet op muzikaal gebied waar ik aan toe ben. Ik weet op enkele andere gebieden waar ik aan toe ben. Inderdaad heeft onderzoek daar mee te maken, als een van de belangrijkste zaken. Of ik daadwerkelijk Gods woord als uitgangspunt gebruik, ik probeer het maar vaak gaat dit niet op. Niet alleen uit diepgewortelde onwil maar ook omdat de bijbel gewoon vaak onduidelijk is. Verder komen is inderdaad wel een must.
Onderzoeken, dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen. ;)

SMO gaf al aan dat ik inderdaad moeite heb met de term 'christen', ik heb moeite met geven van dat naampje aan mezelf. Ook ben ik inderdaad volledig tegen hypocrisie!

Onder de naam christen hebben mensen veel kapot gemaakt ja. Maar ik noem mijzelf niet een christen omdat iedereen dat doet, maar omdat het een diepe inhoud voor mij heeft. Het betekent namelijk dat je van Christus bent! En ik ben het heel erg vaak met je eens, maar niet met het feit dat je de bijbel onduidelijk noemt. Het wordt onduidelijk gemaakt, maar dat is wat anders!

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Kurtyo,

Kun je aan mij uitleggen waar God is en welke positie Hij inneemt in deze muziek? Je betoog is me duidelijk en daar sta ik, zoals eerder gezegd, ook achter. Maar muziek zonder God te eren zie ik als muziek ter ere van satan, dus weet ik niet goed wat ik er nu mee aan moet...

Ik denk dat God door alle soorten muziek kan spreken en door vele artiesten. Christen en niet-christen. Ik denk niet dat God snel zal spreken d.m.v. een satanische black-metalband. Ik zie God terug in de schoonheid van klanken, ritmes (muziek), instrumentbeheersing (talenten), schoonheid van teksten (poetisch, realistisch, bedacht, tot handelen aanzettend, aan de kaak stellend, etc.) Ik geloof dus dat een niet-christen muziek kan maken die ter ere van God en Zijn schepping is. En die ik ook zo opvat, waar ik dus heel veel aan heb en waardoor ik dichter bij God kan komen. Als deze seculiere artiest zelf God niet kent kan ik alleen bidden dat hij Hem leert kennen en misschien kan ik zelfs meer doen (praten/mailen/iets uitstralen etc.) Ik zie Satan regelmatig ook terug in muziek, zelfs bij christen-artiesten. Dus het werkt twee kanten op.

Je getuigt van een rijke geest... Ik ben (en dat meen ik!) hierdoor echt diep getroffen. Eindelijk een gelijke, een oprecht medestander in deze (muzikale) strijd! Gode zij dank, er zijn er nog die helder na kunnen denken en dat ook kunnen verwoorden...

Kurtyo schreef:
Miljoenen pop, rock en rap fans zijn geen satanaanbidders, seks verslaafden of criminelen geworden. '

Je zal net die ene maar zijn... Of ouders van die ene...

Ja, maar dat is natuurlijk een redenering van niets. Het is triest als dat zo is. Maar geen tegenargument.

Dat klopt, maar zo was het ook niet bedoeld!

kurtyo schreef:
Raptor schreef:Wat bedoel je trouwens met contact met een andere wereld? Niet dat ik denk dat je occult bedoeld of zo hoor, maar is er nog een andere wereld dan deze dan?

Je praat erg veel over God en ik heb niet het idee dat je naief bent. Dus je zou toch moeten weten dat er naast deze wereld nog een hogere wereld is, een geestelijke wereld...

Om het even duidelijk te krijgen voor diegenen die niet zo sterk in de wereldlijke schoenen staan en direkt wegklikken!

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 03 jan 2005 17:38

even een reply van minder dan 2 regels. kurtyo: kurt cobain was verslaafd aan heroine, niet aan cocaine... :wink:
Haribol!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jan 2005 13:59

Om maar even een korte reply te geven: je hebt gelijk, al is het bekend dat Kurt ook cocaine gebruikte. Maar heroine stond op 1. Excuses hoor. ;)

Raptor ik ga nog reageren!

Ik zou graag nog een reactie van Henkie zien...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jan 2005 15:55

Raptor schreef:Ik durf deze stelling wel aan: door ongefundeerde meningen lopen de kerken leeg... (nee, ik heb hier geen uitgebreid onderzoek naar gedaan!)

Ik DENK dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. (Voor een stelling is geen onderzoek nodig, voor een verdere discussie is het voor SOMMIGE onderwerpen gewoon nodig. ;))

Ten tweede vind ik niet dat je preken/religies met muziek kunt vergelijken. Religie is m.i. sowieso verwerpelijk, muziek niet. Daarbij is muziek iets heel anders. Een preek sluit aan bij je geloof, je wordt gesterkt in je geloof. Jij gelooft niet in Allah, daarom bezoek je ook geen moskee.

Wie zegt dat?

Wat bedoel je?

En voor je geloof moet je geen dingen onderzoeken? Oei...

Wie zegt dat? Ik kan je een stel quotes van mezelf geven waaruit blijkt dat ik het tegenovergestelde vind van wat jij hier beweert dat ik zeg.

Ah, je hebt gelijk. Ik wou te veel zeggen in een zo kort mogelijke zin, en dat is niet verstandig.

Het is je vergeven.

Het ging mij erom dat er niet geoordeeld mag worden over hen die er niet zo'n onderzoek van maken als jij. En diegenen moeten dus inderdaad ook geen oordeel hebben over jou, mij en anderen...

Daar heb je gelijk in.

We moeten elkaar in waarde laten en geen dingen roepen die nergens op gebaseerd zijn. Of we moeten onze mond erover houden, BEHALVE... als dit tegen Gods woord ingaat (ruim begrip, maar dat laat ik maar even zo)! Maar dan wel een degelijk onderzoek natuurlijk... :wink:

:) Je begint het te begrijpen. :P Maar toch wil ik je vragen: wat bedoel je met "Of we moeten onze mond erover houden, BEHALVE... als dit tegen Gods woord ingaat"?

Seculiere muziek is in mijn ogen ook muziek (en dus niet direkt negatief totdat het tegen Gods woord ingaat)!

Gelukkig.

Onder de naam christen hebben mensen veel kapot gemaakt ja. Maar ik noem mijzelf niet een christen omdat iedereen dat doet, maar omdat het een diepe inhoud voor mij heeft. Het betekent namelijk dat je van Christus bent! En ik ben het heel erg vaak met je eens, maar niet met het feit dat je de bijbel onduidelijk noemt. Het wordt onduidelijk gemaakt, maar dat is wat anders!

Ik snap dat jij je niet christen noemt uit kuddedieroverwegingen. Maar dat neemt niet weg dat mijn beeld van christenen, de kerk en zelfs van God erg vertroebeld zijn geraakt door deze factoren.
De Bijbel is niet duidelijk. Anders zouden er niet zoveel discussies zijn. Daarbij is de Bijbel ook nog eens multi-interpretabel. Seks voor het huwelijk, seks an sich, homoseksualiteit, muziek, geloofsbeleving, manier van kerkgang, uiterlijk, zomaar een paar zaken waar men niet over uitgediscussieerd raakt. En die dus helemaal niet zo duidelijk zijn als jij beweert. Misschien komt dit omdat het onduidelijk gemaakt wordt, maar dat denk ik eigenlijk niet.

Je getuigt van een rijke geest... Ik ben (en dat meen ik!) hierdoor echt diep getroffen. Eindelijk een gelijke, een oprecht medestander in deze (muzikale) strijd! Gode zij dank, er zijn er nog die helder na kunnen denken en dat ook kunnen verwoorden...

:oops: Wederzijds respect dan. :up:

Dat klopt, maar zo was het ook niet bedoeld!

Oke, sorry, verkeerd begrepen.

Om het even duidelijk te krijgen voor diegenen die niet zo sterk in de wereldlijke schoenen staan en direkt wegklikken!

Oke, dan is het goed.

Vergeef me (niet alleen jij, maar allen) dat ik soms wat hard kan zijn in bewoordingen etc. Ik ben erg nauw betrokken bij dit onderwerp en ik ben erg geraakt door alles hier omheen. Ik kan dan snel emotioneel reageren. Dat neemt niet weg dat ik voor de volle 100% overtuigd ben van wat ik zeg, ik sta er volledig achter.

Terug naar “Archief”