jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 20:42

Andre schreef:
PeterD schreef:Ik pleit er voor dit buiten de eredienst om te doen.

Zoiets als een kindernevendienst b.v. ?

Ja maar dan op een andere tijd dan de "gewone" dienst. Later of eerder dus. Ik pleit er voor dat de jeugd wel gewoon de normale eredienst bezoekt. Bij voorkeur de kinderdienst dan dus ook niet op zondag omdat anders alleen die dienst bezocht wordt en de gewone dienst overgeslagen wordt.

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 22:08

PeterD schreef:
Andre schreef:

Ja maar dan op een andere tijd dan de "gewone" dienst. Later of eerder dus. Ik pleit er voor dat de jeugd wel gewoon de normale eredienst bezoekt. Bij voorkeur de kinderdienst dan dus ook niet op zondag omdat anders alleen die dienst bezocht wordt en de gewone dienst overgeslagen wordt.

Een reaktie van wat jeugd hierop zou kunnen zijn, moeten we dan nog vaker naar de kerk......?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 22:14

Andre schreef:
PeterD schreef:
Andre schreef:

Een reaktie van wat jeugd hierop zou kunnen zijn, moeten we dan nog vaker naar de kerk......?

Could be, moeten we ze weren uit de eredienst dan door een nevendienst op te zetten?

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 22:22

PeterD schreef:
Andre schreef:
PeterD schreef:
Andre schreef:

Could be, moeten we ze weren uit de eredienst dan door een nevendienst op te zetten?

Neej, misschien zijn er andere methoden, b.v. een 5 a 10 minuten van de dienst in "kindertaal"
Btw wat je daar zegt word in mijn woonplaats wel gedaan bij de CGK.
Ik dacht tot 4 jaar s'morgens tijdens de preek eruit en s'middags de wat ouderen, dacht tot een jaar of 8.
Persoonlijk vind ik dat niet wat, probeer gewoon iets tijd in de dienst te plannen, net als Jezus deed, laat de kinderen tot Mij komen, en Hij prees zelfs mensen om hun kinderlijk geloof..........

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 03:30

Hallo allemaal.
Dit onderwerp interresseerd me mateloos en daarom heb ik ook de 10 pagina's met veel belangstelling zitten lezen.

Er zijn een paar dingen waar ik op wil reageren.

Hoe gaat het bij mij?
Bij mij in de gemeente (PKN) zijn er zgn. "Jeugdgerichte diensten". Deze diensten zijn 1 keer per maand, gewoon op zondagochtend. Dit zijn diensten waarin er met een groep jongeren uit de kerk vantevoren nagedacht wordt over de invulling van de dienst. Deze diensten hebben een laagdrempelig karakter en zijn bedoeld om mensen van jong tot oud aan te spreken. Opwekking, psalmen en gezangen worden gewoon door elkaar heen gezongen. In plaats van het orgel wordt meestal een piano gebruikt. Naast de schriftlezing zijn er verduidelijkingen waarbij het thema verduidelijkt wordt d.m.v. een sketch, vragenronde, powerpointpresentatie, klankbeeld of video. In deze verduidelijkingen worden bijbelse gebeurtenissen vaak omgezet naar deze tijd. (zo hebben we om mensen te laten ervaren wat iets vanuit een ander prespectief zien is ze als een soort stoelendans van plaats in de kerk laten wisselen. ook waren er sketches waarin bijvoorbeeld de verloren zoon vanuit het oogpunt van de vader, broer, en zoon werd verteld.) De preek is in normale omgangstaal. Na de dienst is er gelegenheid om bij een kop koffie na te praten/discussiëren.
Ik vind dit erg fijne diensten, vooral omdat je zelf aan het denken gezet wordt. Hoe zou ik zelf in een dergelijke situatie handelen? Was het wel zo onbegrijpelijk wat die persoon deed? Het is interactief.

Daarnaast zijn er de normale en jeugddkerkdiensten die 's avonds gehouden worden.

De reguliere diensten schrikken mij lichtelijk af. Het liturgische vanuit de gereformeerde kerk en het met een zeer grote omhaal uitspreken van woorden komen heel zielig over. De cantorij is niet om aan te horen. Het conservatieve, rechtse van een van de dominees irriteert me mateloos. Psalmen en gezangen zing ik niet mee en ze spreken mij niet aan.

Het orgel
Ik heb een gigantische hekel aan het kerkorgel. Het instrument is lomp, log en de tonen die er uit komen geven me een erg onbehaaglijk gevoel. Het is voor mij alsof mensen met hun nagels over een schoolbord krassen.

Een van de organisten die er bij mij in de gemeente zit speelt daarbij verschrikkelijk slecht. Hij heeft conservatorium en geeft daar ook les, maar het begeleiden van liederen en lukt hem gewoon niet. Harmoniën die niet kloppen, geen ritmegevoel. Verder is hij arrogant t.o.v. de andere organisten omdat zij geen conservatoriumopleiding hebben. Ook kijkt hij neer op andere muziekstijlen dan klassieke en kerkmuziek.
De andere organisten spelen wel goed maar het orgel is iets wat mij erg afstoot in de kerk.

De vorm van de normale kerkdiensten schrikt mij af. Het is dat mijn ouders altijd zo blijven zeuren en doork***eren maar anders zou ik er al lang weg zijn.

Popmuziek en haar oorsprong
jas schreef:Hier maak je een ernstige inschattingsfout. Daar is niets mis mee om God op of met andere instrumenten te loven, integendeel. Het gaat mij om de oorsprong van de muziek. Rock, pop en house vind ik een vinding van de duivel waar hij onze jonge mensen totaal mee verziekt. En heel vroom brengt die oude slang dat in de kerk. Zo kunnen ze en God en de mammon dienen. Dat wil er bij mij niet in. Het is muziek met a-christelijke wortels.

jas schreef:
JMvVliet schreef:Nog een vraag, iets dichterbij in de tijd: waaruit is de huidige popcultuur (gevolgd door de rock-, house- en metalcultuur) ontstaan?

uit het brein van satan.

Dit zijn dingen die er bij mij niet ingaan.
Ik doe een geschiedkundige opleiding, dus hier komt een kort geschiedenislesje.

We gaan terug naar het eind van de 19e / begin van de 20e eeuw. In Amerika worden slaven gedwongen om op de plantages te werken. Zij mogen niets, maar om het werk wat te verlichten zingen zij. Ze zingen van alles wat hen bezighoudt, het zware werk maar vooral veel de hoop op een beter leven. Een groot deel gaat over de komst, het leven en de verlossing door en van Jezus. Ook zingen ze veel psalmen, maar dan op een zeer ritmische, bluesy manier. Het zijn lofliederen. Uit deze workersongs en gospels komt de blues en jazzmuziek voort.
Het grootste deel van de bluesmuziek is vrij christelijk.
De blues verspreid zich en komt ook in de steden terecht. De Jeugd uit die steden neemt het op in hun eigen cultuur. Het is simpel te spelen en met een gitaar en wat potten en pannen kom je al een heel eind. Ook wordt in de kerken in de achterbuurten dit veel gebruikt (denk aan de blueschurches in de buurt van chicago).
Uit de blues kwam de rock voort (rock is een brede verzamelnaam waaronder muziek van de Shadows tot Van Halen kan vallen). De hedendaagse muziek steunt hier op.

Het is dus erg kort door de bocht om te zeggen dat populaire muziek van de satan afkomt. Satan gebruikt de muziek om mensen voor zich te krijgen, maar doet hij dat niet met alles? Waarom zou je geen rockmuziek mogen gebruiken om God te prijzen?
Haal het binnen en gebruik het om mensen over God te vertellen. Of wilde jij een heavy-metalfan proberen te bekeren met een kerkorgel? :D

De Matthaus Passion was in de tijd dat ze geschreven werd moderne muziek.

Jezus dicipelen waren eenvoudige mensen. Ze spraken de taal van eenvoudige mensen. Het was voor iedereen begrijpelijk wat ze wilde vertellen. Spreek de taal van de vissers. Spreek mensen aan in normale taal.

De electrische gitaar:

Aragorn schreef:een electrische gitaar IS gewoon rock. Nouja, je zult er allicht ook wat klassiek op kunnen pingelen, maar dan ga je voorbij aan de essentie van het instrument.

Ik weet niet of je zelf gitaar speelt Aragorn. Heb je weleens een klassieke gitaar en een electrische gitaar vastgehouden?
Zelf heb ik van beide instrumenten meerdere exemplaren in huis.
Beide spelen ze verschillend en klinken ze verschillend. Dit wil niet zeggen dat je er geen andere muziek op kan spelen.

Een electrische gitaar is niets anders dan een plank met snaren waar een paar toneopnemers (pickups) op zitten, het geluid wordt voortgebracht door een electrische versterker die het zwakke signaal van de elementen versterkt.
Een klassieke gitaar is een kist met snaren waarbij het geluid akoestisch wordt voortgebracht door de projectie van de snaartrilling door de klankkast.

Het enige verschil is de manier van geluidsversterking.

Band in de kerk
Zelf speel ik electrische gitaar in een bandje.
We zijn begonnen met het spelen van rocknummers (beatles, queen, Jimi hendrix, golden earring).
Later zijn we er ook opwekkingsliederen bij gaan spelen. Deze spelen we in rock stijl.
Een paar weken geleden moesten we spelen tijdens een jeugdgerichte dienst. We stonden daar voor in de kerk met een basgitaar, (scheurende) electrische gitaar, drumstel en zanger.
Het spelen ging goed ondanks de zenuwen. Bij de eerste nummers voelde je een soort spanning onder de mensen. Eerst keken ze ronduit vijandig en kwaad. Later vroegen we ze mee te zingen en klappen. De mensen gingen de tekst hierdoor beter lezen. Ook ging het spelen beter. Het rappen van Samen in de naam van Jezus werd bijzonder goed ontvangen.
Bij het laatste nummer (in de bergen door de dalen) schoten de tranen in m'n ogen, de tekst raakte me diep. Op een gegeven moment leek het alsof ik niet zelf meer aan het spelen was. Ik ervaarde een enorme rust en kracht. Het nummer speel ik elke dag, maar toen voelde het gewoon heel anders.
Achteraf kregen we overwegend goede reacties. De mensen zagen wat een kracht we kregen en voelde die door de muziek heen. Ouderen en jongeren, allemaal waren ze positief.[/code]

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 06:17

Andre schreef:Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt

Dan is het een verloren zaak als wíj de kerk in stand moesten houden. Alleen God kan jongeren bij de kerk houden. De mens is daarvoor totaal ongeschikt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 08:43

Andre schreef:Neej, misschien zijn er andere methoden, b.v. een 5 a 10 minuten van de dienst in "kindertaal"
Btw wat je daar zegt word in mijn woonplaats wel gedaan bij de CGK.
Ik dacht tot 4 jaar s'morgens tijdens de preek eruit en s'middags de wat ouderen, dacht tot een jaar of 8.
Persoonlijk vind ik dat niet wat, probeer gewoon iets tijd in de dienst te plannen, net als Jezus deed, laat de kinderen tot Mij komen, en Hij prees zelfs mensen om hun kinderlijk geloof..........

Hey, volgens mij worden we het toch nog een heel eind eens. Een dominee moet ook aandacht besteden aan de kinderen onder zijn toehoorders. Net als dat hij aandacht moet besteden aan de ouderen, de mannen, de vrouwen, de allochtonen, etc.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 11:19

caprice schreef:
Andre schreef:Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt

Dan is het een verloren zaak als wíj de kerk in stand moesten houden. Alleen God kan jongeren bij de kerk houden. De mens is daarvoor totaal ongeschikt.

Dus maar niets doen? Ora et labora...

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 19:40

Raptor schreef:
caprice schreef:

Dus maar niets doen? Ora et labora...

Zeker! Gebed. Planten en natmaken, maar God zegt: 'Zonder Mij kunt gij niets doen'.

De mens uit zichzelf kan een eventuele kloof alleen maar groter maken. Maar als God in het werk (vereniging, catechisatie) meekomt, dán rust er zegen op.
Dat wilde ik hier wel even duidelijk zien. Anders leek het dat de mens nog iets goeds van zichzelf in zich had.

André

Berichtdoor André » 03 jan 2005 19:47

caprice schreef:

Neej, God kan jou en mij gebruiken om de jeugd bij de kerk te houden, en dit heeft niets met goede werken te maken o.i.d.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 19:50

Andre schreef:
caprice schreef:

Neej, God kan jou en mij gebruiken om de jeugd bij de kerk te houden, en dit heeft niets met goede werken te maken o.i.d.

Juist ja, dit wilde ik horen, al zal het dan misschien wel een vrucht van het geloof zijn. God kan iemand gebruiken. Dan moet het om Zijn eer gaan. Niet om onze eigen eer om aanzien te krijgen in de kerk o.i.d.
Is er hoogmoed, en geen ootmoed? Dan houd ik mijn hart vast.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:11

caprice schreef:
Andre schreef:
caprice schreef:

Juist ja, dit wilde ik horen, al zal het dan misschien wel een vrucht van het geloof zijn. God kan iemand gebruiken. Dan moet het om Zijn eer gaan. Niet om onze eigen eer om aanzien te krijgen in de kerk o.i.d.
Is er hoogmoed, en geen ootmoed? Dan houd ik mijn hart vast.

Dus is de mens daarvoor totaal niet ongeschikt! God werkt door mensen in mensen... Ga niet gelijk uit van het verkeerde is mijn advies, doe dit alleen als er dingen beweerd worden die lijnrecht tegen Gods woord ingaan. Natuurlijk is de mens wel in staat om 'goed' te doen.
Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 13:45

PeterD schreef:
Andre schreef:
PeterD schreef:
Andre schreef:

Aangezien je twee diensten hebt is een aparte jongerendienst op een zondag is het prima te realiseren.... zelf ben ik overigens niet direct een voorstander hiervan... je gaat namelijk een hele kerkdienst aanpassen aan jongeren en kinderen..... waarom? Omdat dat blijkbaar in een gewone dienst niet kan? Het zou veel beter zijn om de diensten zo te maken dat jongeren er ook in betrokken worden.... Elke kerkdienst zou voor jong en oud aansprekelijk en aantrekkelijk moeten zijn.... als je af en toe eens een dienst houdt zodat de jongeren er ook wat van begrijpen geef je daarmee al aan dat dat met gewone diensten niet zo is... Voordat je als kerk aparte diensten voor jongeren wil gaan houden moet je eerst eens beginnen met de jongeren betrekken en aanspreken in de gewone kerkdiensten... ze als volwaardige gemeenteleden zien en dus ook rekening met ze te houden en ze aanspreken.... Doe je dat niet, dan maak je met aparte diensten de kloof groter.....

Wat echte kinderen betreft, ik ben wel een voorstander van kindernevendiensten... kinderen komen naar de kerk om te leren, niet om zich te vervelen zoals zo vaak gebeurt.... haal je dan jonge kiinderen uit de kerk? Veel jonge kinderen gaan naar de creche.... nu kun je ze gewoon meenemen naar de kerk..... nadat de dominee bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten zich tot de kinderen heeft gericht gaan ze naar de creche.... wordt daar het bijbelverhaal verteld en mogen ze een kleurplaat van het verhaal maken bijvoorbeeld... en na de preek komen ze weer terug in de kerk. Zo krijgen ze veel meer mee van het kerk zijn, bij de sacramenten kijken etc... in plaats van een keuze: De hele kerkdienst meemaken of de hele kerkdienst niet meemaken kunnen ze nu kiezen uit het meemaken van de hele kerkdienst of een gedeelte daarvan.... op die manier weer je kinderen niet uit de eredienst maar breng je ze er juist in en betrek je ze erbij. En dat is ontzettend belangrijk... veel jongeren en kinderen voelen zich juist vaak niet in het kerkgebeuren betrokken... en zien de kerk als iets voor als je later groot bent... dat kan nooit de bedoeling zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 13:52

caprice schreef:

Lekker makkelijk argument om maar niets te veranderen... God moet het maar doen.... God vraagt van ons wel toewijding en inzet. Dan begraven we ons talent in de grond... in plaats van er wat mee te doen.... Want dacht die man uit de gelijkenis dat ook niet? Ik ben ongeschikt... dus ik begraaf mijn talent maar in de grond? Als het ons er om gaat om kinderen bij de kerkdienst te betrekken staat God dus centraal want de kerkdienst is een dienst tot eer van Hem....

Ik heb juist het idee dat het momenteel andersom is.... dat het eigenbelang en hoogmoedigheid is waardoor kinderen zo weinig aan kerkdiensten kunnen hebben, het niet begrijpen... en zich onbelangrijk en niet betrokken voelen.... we hebben een mooie hoogdrempelige kerkdienst... en het is ons eigen belang dat het bij dat oude vertrouwde blijft.... ten behoeve van de kinderen dat veranderen willen we niet... want dan moeten we zelf concessies doen. En dat is wel het laatste wat we willen. Daarom roepen we dat de kinderen maar moeten leren te leven met deze manier van kerken... en dan wennen ze er vanzelf aan en later gaan ze het ook wel begrijpen... later.... Caprice... hou je hart maar vast..... eigenbelang regeert al tijden in veel kerkdiensten... Want dat de kerkdiensten voor kinderen saai en moeilijk zijn... is niet Gods belang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 jan 2005 14:04

Marnix schreef:Ik heb juist het idee dat het momenteel andersom is.... dat het eigenbelang en hoogmoedigheid is waardoor kinderen zo weinig aan kerkdiensten kunnen hebben, het niet begrijpen... en zich onbelangrijk en niet betrokken voelen.... we hebben een mooie hoogdrempelige kerkdienst... en het is ons eigen belang dat het bij dat oude vertrouwde blijft.... ten behoeve van de kinderen dat veranderen willen we niet... want dan moeten we zelf concessies doen. En dat is wel het laatste wat we willen. Daarom roepen we dat de kinderen maar moeten leren te leven met deze manier van kerken... en dan wennen ze er vanzelf aan en later gaan ze het ook wel begrijpen... later.... Caprice... hou je hart maar vast..... eigenbelang regeert al tijden in veel kerkdiensten... Want dat de kerkdiensten voor kinderen saai en moeilijk zijn... is niet Gods belang.

Amen! Naast kinderen voeg ik nog niet-kerkelijken, rand-kerkelijken, anders-kerkelijken, enz . . .

Verandering is een proces wat nooit stopt, succes ermee!

scape

Terug naar “Archief”