Het vijfde gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jan 2005 01:04

Raptor schreef:
Raido schreef:Je moet dus respect hebben voor iemand die jou niet respecteerd?

Yep! Hebt uw naaste lief als uzelf...

Inderdaad, heel verhelderend. Zou jij jezelf liefhebben als je iemand verkracht zou hebben?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jan 2005 02:17

Sabra schreef:
mw schreef:ik heb altijd geleerd dat het niet alleen betrekking heeft tot je ouders. Maar het ook betrekking heeft op iedereen die over je gesteld zijn. Dus ook de overheid.

Ik kan werkelijk niet ontdekken waarom dit gebod uitgebreid zou moeten worden tot iedereen waaraan je ondergeschikt bent.

Lees de Bijbel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 08:30

Evelien schreef:
Raptor schreef:
Raido schreef:Volgens de HC is dat inderdaad wel zo... Ik vind persoonlijk dat je het niet daarop mag baseren. Wel vind ik persoonlijk dat je naar de overheid moet luisteren omdat de overheid door God is ingesteld...

Eer je vader en je moeder.... ook als je vader je verkracht heeft?

Yep...

NO, echt niet!

Dus dan zouden alle kinderen/volwassenen die door vader verkracht zijn nu allemaal doodt zijn? Want Godt zegt toch:

...opdat uw dagen verlengdt worden!!

Incest, verkrachting, mishandeling, etc, mag niet zomaar gewoon goed gevonden worden om te luisteren en om je vader (en moeder) te eren (om naar ze te luisteren). Lijkt me best wel moeilijk: Komt je vader naar je toe, om maar weer eens ****** met je te doen zegtie voor datie aan die daadt begint: "Eert uw vader en uw moeder......."

Lekker krom!
O Evelien! weet je wat mij dit doet? Ik heb een vriendvriendin gehad, die ook misbruikt is (ze leeft niet meer, ze is bij God), maar haar vader kwam bij haar om haar te misbruiken, waarna hij haar dwong om samen te bidden, vergeef ons onze schuldenaren, EN LIJD ONS NIET IN VERZOEKING, en daar zat die vrome eikel in de kerk mee te zingen, God heb ik lief, want die getrouwe Heer... en ondertussen... Hoe kun je dan je vader en moeder eren? en lief hebben? Raptor, als je niet weet wat het is, kun je hier eigenlijk niet over mee praten, het is echt niet rottig bedoeld, maar zoiets moet je voelen en meemaken voordat je het kunt begrijpen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 10:30

Je gaat uit van het kwade. Er staat ook heel duidelijk in de bijbel dat je niemand mag misbruiken. Dat het gebeurt, wil nog niet zeggen dat het goed is... Dat heb ik ook nooit gezegd! Integendeel... Maar als ik jullie goed begrijp, mag je dus diegene haten die je misbruikt heeft? Want daar ging het om...

Ps. Raido, ik ben iemand met zeer veel levenservaring op allerlei terreinen van het leven. Als ik ergens over praat, kun je er zeker van zijn dat ik dit niet doe om zo maar mijn mening ergens over te hebben!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 10:34

Ja maar er is echt een verschil tussen begrijpen en begrijpen... als je het snapt, dan snap je het ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jan 2005 10:36

Jas,

Voor mij is de overheid niet altijd door God ingesteld. Er zijn ook andere krachten aan de gang. Als ik Janmaat om maar wat te noemen een door God ingestelde overheid moet zien, dan heb ik zeer mijn vraagtekens.
Ik denk aan WOII en heel veel mensen hebben op grond van Romeinen 13 geen verzet gepleegd. Ik denk niet dat dat bedoeld is.
Het vijfde gebod gaat om een gezinsrelatie.
Kijk, ik kan en mag kiezen wie het over mij gestelde gezag wordt in Tweede Kamer en Kabinet (voor een deel dus, want "ze" gaan toch hun gang, maar dat is een andere topic...).
Ik kan mijn ouders niet kiezen, een ouder kiest niet voor mij. Dat is een door God-gegeven situatie en vind ik dus van een totaal andere orde. "Eert uw vader en uw moeder" is voor mij totaal anders dan de overheid eren, zeker in de betekenis die aan het 'eren' altijd gegeven wordt.

Riska

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 11:16

Raido schreef:Ja maar er is echt een verschil tussen begrijpen en begrijpen... als je het snapt, dan snap je het ...

Ik snap wel wat je bedoeld, en het is ook zeker niet gemakkelijk. Maar ik ga uit van de letter van Gods woord en daar staat het vijfde gebod dus in. En daar staat ook in dat je niemand mag misbruiken. Dat geeft voor beide gedeeltes geen grond om dat om wat voor redenen dan ook maar wel of niet te doen!

Verder: agree with Riska...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2005 16:31

Afschuwelijk is het:

"Als je vader je verkacht, misbruikt, etc." en vervolgens je vader in de kerk met zijn zwarte driedelig pak in de kerk ziet zitten en ziet zingen!!!

Afschuwelijk is dat zeg!!! Als je zoiets mee maakt.

Geen wonder dat je dan de kerk uitvlucht en de wereld gaat zoeken!

Geen wonder dat je niks meer met God en Zijn gebod te maken wil hebben!

Want wat je vader of iemand anders je heeft aan gedaan wil dat niet zeggen dat je hem/haar of wie dan ook lief moet hebben!!!!!

Ik vindt het altijd super erg om te horen en om te zeggen dat je dagen niet verlengt zullen worden als je je vader en moeder niet eert! (en dat wordt binnen de refomatorische kerken bikkelhard gezegdt).

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 16:46

Evelien schreef:Afschuwelijk is het:

"Als je vader je verkacht, misbruikt, etc." en vervolgens je vader in de kerk met zijn zwarte driedelig pak in de kerk ziet zitten en ziet zingen!!!

Afschuwelijk is dat zeg!!! Als je zoiets mee maakt.

Geen wonder dat je dan de kerk uitvlucht en de wereld gaat zoeken!

Geen wonder dat je niks meer met God en Zijn gebod te maken wil hebben!

Want wat je vader of iemand anders je heeft aan gedaan wil dat niet zeggen dat je hem/haar of wie dan ook lief moet hebben!!!!!

Ik vindt het altijd super erg om te horen en om te zeggen dat je dagen niet verlengt zullen worden als je je vader en moeder niet eert! (en dat wordt binnen de refomatorische kerken bikkelhard gezegdt).

Ho ho ho! Niet oordelen over anderen, alsjeblieft... Ik zit mijn hele leven (en dat is al heel wat jaren) in een 'reformatorische kerk' zoals jij waarschijnlijk bedoeld. Maar ik heb dit nog nooit horen zeggen! En ik weet ook zeker dat dit in de meeste kerken niet zo gezegd wordt! Waarom niet? Omdat dit niet in de bijbel staat... Geen beelden bij anderen proberen op te wekken die niet helemaal waar zijn! Wat jij zegt, is oproepen tot haat... En dat vind ik niet fair gezien de ernst van het onderwerp waar het over gaat (wel off-topic, maar goed).

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jan 2005 16:57

Evelien,

In het item: "Vergeving" komt het ter sprake wat jij hier aangeeft.
Het komt voor en het is nog veel ingewikkelder dan jij denkt. Want dit vijfde gebod wordt ook vaak uitgelegd als het bevel tot "blinde gehoorzaamheid" aan de ouders.
En daarnaast geeft de vader aan dat hij het gezag heeft op grond van Gods woord en dat wat hij bepaalt "dus" goed is voor het kind.

Dat het Vaderbeeld van God volledig aan gruzelen gaat maakt niet uit. Krijgt het slachtoffer ook nog te horen dat ze "vader en Vader niet met elkaar moet verwisselen, dan maak je een karikatuur van God, de Vader"... (historisch!) Of, als je een vader hebt die jou misbruikt(heeft) je weet hoe een vader echt is... zou moeten zijn...

Ja, ik ben "ervaringsdeskundige" en tot stomme verbazing van een aantal mensen heb ik mijn geloof behouden.
MNijn vader was actief in kerk en vereniging, geliefd en gewaardeerd om zijn helder oordeel.

Het vijfde gebod.
Twee dingen erover: in de eerste plaats werd dit gebod gegeven aan de oudsten van Israël en werd niet specifiek de gehoorzaamheid van kinderen naar hun ouders bedoeld, maar de zorg van kinderen voor hun ouders...
In de tweede plaats is "eren" niet: gehoorzaamheid, helemaal niet blinde gehoorzaamheid, maar je ouders in het juiste licht plaatsen.
Let eens op het Wilhelmus, daarin staat: "De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd". Maar Willem bestreed die koning te vuur en te zwaard. Ik heb het uitgelegd gekregen als volgt: Soms moet je vierkant tegen ze ingaan. In de oorlog waren sommige mensen (nou ja, sommige) bij de NSB. Jij eerde je ouders door in het verzet te gaan, dus ze door jouw levenswijze duidelijk te maken dat er iets grondig fout zat in hun levenswijze. Zoiets. Soms mag/moet je ze daarop aanspreken. Dát is (óók) eren.

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jan 2005 17:25

Riska schreef:Jas,

Voor mij is de overheid niet altijd door God ingesteld. Er zijn ook andere krachten aan de gang. Als ik Janmaat om maar wat te noemen een door God ingestelde overheid moet zien, dan heb ik zeer mijn vraagtekens.
Ik denk aan WOII en heel veel mensen hebben op grond van Romeinen 13 geen verzet gepleegd. Ik denk niet dat dat bedoeld is.
Het vijfde gebod gaat om een gezinsrelatie.
Kijk, ik kan en mag kiezen wie het over mij gestelde gezag wordt in Tweede Kamer en Kabinet (voor een deel dus, want "ze" gaan toch hun gang, maar dat is een andere topic...).
Ik kan mijn ouders niet kiezen, een ouder kiest niet voor mij. Dat is een door God-gegeven situatie en vind ik dus van een totaal andere orde. "Eert uw vader en uw moeder" is voor mij totaal anders dan de overheid eren, zeker in de betekenis die aan het 'eren' altijd gegeven wordt.

Riska

Wel, dit is dan jouw visie, maar helaas geen Bijbelse. Heb je een suggestie waar we de opdracht van Paulus en/of Petrus dan onder moeten scharen? De overheid zoals wij die nu hebben is wel degelijk de door God over ons gestelde macht. Dat je daar invloed op hebt kunnen uitoefenen, doet daaraan niets af. Je hebt daardoor juist ingestemd met de uitkomst, door mee te doen aan verkiezingen erken je ook de uitkomst ervan en accepteer je dat als macht. Er klopt dus helemaal niets van je definitie over overheid. De duitsers waren ook niet gekozen om macht over ons uit te oefenen, zeg je daarvan dan dat ze het wettig gezag waren? Belachelijk, want wettig is degene, die conform de grondwet der Nederlanden gezag over ons uitoefent en dat waren niet de duitsers.
En verder, Janmaat is nooit overheid geweest, slechts een partij met weinig invloed. Achteraf misschien zelfs te weinig, want Janmaat werd verketterd, maar had in wezen dezelfde boodschap als Fortuyn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 20:24

Riska schreef:Let eens op het Wilhelmus, daarin staat: "De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd". Maar Willem bestreed die koning te vuur en te zwaard.

Ik denk dat dat een beetje het cynisme is van het lied. Het is een geuzenlied, men zet de koning van spanje er mee voor l*l.

Over het eren van je ouders:
Er staat niet dat je ze klakkeloos moet volgen. Elke generatie doet het weer anders dan de voorgaande. Kijk naar de jaren '60 en '70.
Bob Dylan's "The times they're a-changing" is daar een goed voorbeeld van.
Ik heb veel discussie met m'n ouders. Dit gaat over allerlei onderwerpen; huisregels, geloof, muziek, de kerk, kleding.
Over veel dingen heb ik een andere visie dan zij, maar ik respecteer hen wel. Dit wil niet zeggen dat ik alles zomaar doe. Voor sommige dingen kunnen ze hoog of laag springen maar ik ga gewoon m'n eigen gang.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 03 jan 2005 20:30

Het vijfde gebod gaat naar mijn bescheiden mening toch echt alleen over ouders. Ik weet niet hoe ik dat anders moet lezen. Een ander(!) ding is het eren van gezag/overheid. Dat is beslist niet het vijfde gebod.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2005 23:13

Riska schreef:Evelien,

In het item: "Vergeving" komt het ter sprake wat jij hier aangeeft.
Het komt voor en het is nog veel ingewikkelder dan jij denkt. Want dit vijfde gebod wordt ook vaak uitgelegd als het bevel tot "blinde gehoorzaamheid" aan de ouders.
En daarnaast geeft de vader aan dat hij het gezag heeft op grond van Gods woord en dat wat hij bepaalt "dus" goed is voor het kind.

Dat het Vaderbeeld van God volledig aan gruzelen gaat maakt niet uit. Krijgt het slachtoffer ook nog te horen dat ze "vader en Vader niet met elkaar moet verwisselen, dan maak je een karikatuur van God, de Vader"... (historisch!) Of, als je een vader hebt die jou misbruikt(heeft) je weet hoe een vader echt is... zou moeten zijn...

Ja, ik ben "ervaringsdeskundige" en tot stomme verbazing van een aantal mensen heb ik mijn geloof behouden.
MNijn vader was actief in kerk en vereniging, geliefd en gewaardeerd om zijn helder oordeel.

Het vijfde gebod.
Twee dingen erover: in de eerste plaats werd dit gebod gegeven aan de oudsten van Israël en werd niet specifiek de gehoorzaamheid van kinderen naar hun ouders bedoeld, maar de zorg van kinderen voor hun ouders...
In de tweede plaats is "eren" niet: gehoorzaamheid, helemaal niet blinde gehoorzaamheid, maar je ouders in het juiste licht plaatsen.
Let eens op het Wilhelmus, daarin staat: "De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd". Maar Willem bestreed die koning te vuur en te zwaard. Ik heb het uitgelegd gekregen als volgt: Soms moet je vierkant tegen ze ingaan. In de oorlog waren sommige mensen (nou ja, sommige) bij de NSB. Jij eerde je ouders door in het verzet te gaan, dus ze door jouw levenswijze duidelijk te maken dat er iets grondig fout zat in hun levenswijze. Zoiets. Soms mag/moet je ze daarop aanspreken. Dát is (óók) eren.

Riska

Ga dan eerst even na wat voor deskundigheden hier op het forum zitten??? voor je de houding: "ik ben de enige met ervaring op dat gebied" toont!

Ik merk het helaas wel op binnen de refomatorische kerken dat zo gezegd gehandeld wordt. Nog steeds! Ook dat vaders en moeders hun kinderen slaan en vervolgens gaan de kinderen het huis uit omdat ze het niet meer zien zitten en dan krijgt men ineens medelijden met die vader of met die moeder omdat ze kinderen hen verlaten. Vindt je het gek als je vader of je moeder je zo mishandelt?

Afschuwelijk,

Cisca

Berichtdoor Cisca » 03 jan 2005 23:21

Evelien schreef:Ga dan eerst even na wat voor deskundigheden hier op het forum zitten??? voor je de houding: "ik ben de enige met ervaring op dat gebied" toont!

Ik merk het helaas wel op binnen de refomatorische kerken dat zo gezegd gehandeld wordt. Nog steeds! Ook dat vaders en moeders hun kinderen slaan en vervolgens gaan de kinderen het huis uit omdat ze het niet meer zien zitten en dan krijgt men ineens medelijden met die vader of met die moeder omdat ze kinderen hen verlaten. Vindt je het gek als je vader of je moeder je zo mishandelt?

Afschuwelijk,

Hoi Evelien, heb je goed gelezen wat Riska schreef, dat denk ik niet toch.
Ze stelt beslist niet de enige met ervaring te zijn hoor.
Waarschijnlijk heb je dat in je verontwaardiging over het hoofd gezien :wink:

Terug naar “Archief”