jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 14:23

Optimatus schreef:Als een kind leert lezen, begin je met eenvoudige woordjes op een niveau dat het kind aan kan. Dat geldt ook voor onderwijs in het christendom. Dan begin je ook op het niveau van een kind en niet op het niveau van een belijdend lid.

Moet ik een kind van zeven uit gaan leggen wat het leerstuk der uitverkiezing inhoudt?

Volgens mij hebben we het over jongeren die al iets verder op weg naar volwassenheid zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 14:26

Marnix schreef:
caprice schreef:
JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

:shock:

Waar zit je verstand?

Hij gebruikt zijn verstand tenminste... Hij zoekt naar mogelijkheden waarbij zowel met de jongeren als met de ouderen, kortom met de hele gemeente rekening wordt gehouden.... In plaats van het te willen zoals je zelf graag wil.... en met de rest geen rekening te willen houden (ze passen zich maar aan, kortom, ze houden maar rekening met ons)

Wat nou talenten samenvoegen... jongeren moeten talenten hebben die aansluiten bij de wensen van de gevestigde orde.... zo niet, dan zetten we die jongeren maar niet in.... ze moeten zich maar aanpassen.

En dan maar braaf roepen: Nee, jeugdkerken kunnen niet... want jongeren en ouderen zijn samen kerk... Oh horen de jongeren ook bij de kerk? Daar merk je anders niet zoveel van... we gaan ons namelijk niet druk maken hoe die jongeren aangesproken worden in de kerk.... ze passen zich maar lekker aan.

En dan klagen dat jongeren naar jeugddiensten gaan.... waarom mogen ze niet naar jeugddiensten gaan omdat het gericht is op 1 groep.... en wel naar kerkdiensten die dat net zo goed zijn, alleen zijn de jongeren dat niet die groep? Als de kerk hun diensten niet richt op alle groepen inclusief de jeugd kan ik me wel voorstellen dat de jeugd diensten opzoekt maar mensen wel rekening met de houden en hart voor jongeren hebben.

Waar zit als kerk dan je verstand?

Jeugddiensten vormen een onvervreembaar deel van een kerkelijke gemeenschap.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.

De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud... Daarom stimuleren jeugdkerken ook altijd jongeren om ook naar hun eigen kerk te gaan en wordt er verteld hoe waardevol de kerk is. Het probleem is dat in die kerken jongerern weinig worden betrokken en de betrokkenheid dus vaak ook niet groot is. Jeugdkerken zijn ontstaan omdat jongeren de kerk vaak niet leuk vinden, zich er niet thuis voelen, geen betrokkenheid hebben en ze er niet serieus worden genomen... Ook in de vormgeving wordt daar weinig op ingespeeld, het wordt allemala vaak op voor jongeren moeilijk te begrijpen en te volgen manier gebracht... Als dat nou eens zou veranderen... zouden jeugddiensten voor dat doeleinde al helemaal niet nodig zijn... Maar als er ook maar iets inde kerk zou moeten veranderen om de jongeren meer in de kerk te betrekken vragen mensen af of je je verstand hebt verloren en gaan er boze brieven naar de kerkenraad, onstaan er kerkscheuringen... Jongeren vinden dat onbegrijpelijk, het kan ook teleurstelling in de kerk geven, en terecht... En het wordt vaak de jongeren in de schoenen geschoven: Het is de schuld van de jongeren en niet van de kerk die doet niets fout.

Misschien moeten sommige mensen zich als ze zich afvragen waarom veel jongeren graag naar een jeugdkerk gaan eens niet meteen met de splinter in het oog van de jongere beginnen maar eerst de hand in eigen boezem steken, de balk uit eigen oog halen... kortom, eerst eens beginnen met naar de kerk te kijken in plaats van het gelijk af te doen als: Het ligt aan de jongerenm die zijn verwend, dom, kortzichtig, beinvloed door de wereld etc.

Marnix, de natuurlijke mens vindt de boodschap van Christus ook helemaal niet leuk. Daar moeten we dus de boodschap niet voor aanpassen. De jongeren moeten leren dat ze eerst wedergeboren moeten worden, misschien zou dat al een stuk schelen in de mate waarin de boodschap geaccepteerd zou worden. Of ga jij er voor het gemak maar van uit dat alle jongeren wedergeboren christenen zijn?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 14:28

jas schreef:
Optimatus schreef:Als een kind leert lezen, begin je met eenvoudige woordjes op een niveau dat het kind aan kan. Dat geldt ook voor onderwijs in het christendom. Dan begin je ook op het niveau van een kind en niet op het niveau van een belijdend lid.

Moet ik een kind van zeven uit gaan leggen wat het leerstuk der uitverkiezing inhoudt?

Volgens mij hebben we het over jongeren die al iets verder op weg naar volwassenheid zijn.

En ook die moet je onderwijzen op een niveau waar zij aan toe zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 00:38

jas schreef:

We hebben het in de eerste plaats over de kerk... en daar zitten kinderen, jongeren en volwassenen in...

Jas schreef:Marnix, de natuurlijke mens vindt de boodschap van Christus ook helemaal niet leuk. Daar moeten we dus de boodschap niet voor aanpassen. De jongeren moeten leren dat ze eerst wedergeboren moeten worden, misschien zou dat al een stuk schelen in de mate waarin de boodschap geaccepteerd zou worden. Of ga jij er voor het gemak maar van uit dat alle jongeren wedergeboren christenen zijn?

Jas, ik vind die boodschap anders fantastisch hoor ;)

En nogmaals, ik roep juist steeds dat we de boodschap niet moeten aanpassen... maar de manier waarop die boodschap verteld wordt. Die kun je wel aanpassen zonder de boodschap te veranderen.... en dan heb je een hoop meer kans dat ze luisteren, het begrijpen en allicht ook zich er in gaan verdiepen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 01 jan 2005 13:45

Hoi ik vindt zelf dat we wel degelijk iest voor jongeren moeten doen ga er zelf ook soms heen maar ga als jongeren ook op zaterdag avond na crsitelijke dingen toe hoeft echt geen sra avond te worden. Op gospel avonden of praisse is voor jongeren heel veel voor jongeren aantrellekijk duidelijke preken en makkelijke teksten en uit leg

Groeten

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jan 2005 21:39

keuken schreef:Op gospel avonden of praisse is voor jongeren heel veel voor jongeren aantrellekijk duidelijke preken en makkelijke teksten en uit leg

Hoeven moeilijke teksten niet uitgelegd te worden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jan 2005 22:20

keuken schreef:Hoi ik vindt zelf dat we wel degelijk iest voor jongeren moeten doen ga er zelf ook soms heen maar ga als jongeren ook op zaterdag avond na crsitelijke dingen toe hoeft echt geen sra avond te worden. Op gospel avonden of praisse is voor jongeren heel veel voor jongeren aantrellekijk duidelijke preken en makkelijke teksten en uit leg

Groeten

volgens mij naar de praise avonden waar ik heen geweest ben was er meer zingen dan dat er gepreekt werd. (heel kort geloof ik ergens aan het eind van de avond :wink: dat is niet te vergelijken met een SRA avond, wat meer de invulling van een kerkdienst heeft.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 17:24

Persoonlijk ben ik er niet voor om veel te veranderen in de kerkdiensten. Er wordt aandacht gevraagd van zowel ouderen als van jongeren. Aan de ouderen de taak om de jongeren die na afloop met vragen zitten te helpen daarmee.
Tja, als die jongeren een laagdrempelige preek willen hebben, is dat denk ik aan de jongere zelf te verwijten. Waarom moeten we ineens allerlei dingen gaan bedenken in de eredienst om het interresant te houden voor de jongere? Die jongere heeft ook gewoon de plicht om actief te luisteren. Waarom speciaal voor die jongere een lager niveau? Waarom niet proberen de jongere zo opvoeden dat hij wat moeite moet doen om het te begrijpen?

En daarnaast. Wat wordt het met de jongere die opgroeid met toneelspel etc? Gaat hij echt als hij wat ouder wordt luisteren naar een preek? Of zal hij lekker makkelijk naar het toneel blijven kijken?

En dan over de inhoud. Waar zal meer diepgang in zitten, in een goede preek of een goed toneelspel?

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 17:48

PeterD schreef:Persoonlijk ben ik er niet voor om veel te veranderen in de kerkdiensten.

Kun/wil je ook uitleggen waarom niet ?
Er wordt aandacht gevraagd van zowel ouderen als van jongeren. Aan de ouderen de taak om de jongeren die na afloop met vragen zitten te helpen daarmee.

Ooo, hier heb ik het antwoord al, het is goed zoals het is/was
Tja, als die jongeren een laagdrempelige preek willen hebben, is dat denk ik aan de jongere zelf te verwijten. Waarom moeten we ineens allerlei dingen gaan bedenken in de eredienst om het interresant te houden voor de jongere?

Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt
Die jongere heeft ook gewoon de plicht om actief te luisteren.

Natuurlijk is dat zijn of haar plicht, ze kiezen er tenslotte zelf voor om hun geloof in God te gaan opbouwen, maar daar mag mat mij betreft wel aandacht aan gegeven worden want zonder jeugd heb je geen kerk meer over enkele generaties.
Waarom niet proberen de jongere zo opvoeden dat hij wat moeite moet doen om het te begrijpen?

André denk dat Peter geen pubers thuis heeft :P
En dan over de inhoud. Waar zal meer diepgang in zitten, in een goede preek of een goed toneelspel?

Peter wil jij mij ook uitleggen wat voor jou diepgang inhoud, dan zal ik daar later ook proberen mijn visie op te geven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 17:59

Andre schreef:
PeterD schreef:Waarom niet proberen de jongere zo opvoeden dat hij wat moeite moet doen om het te begrijpen?

André denk dat Peter geen pubers thuis heeft :P

Andre heeft gelijk, Peter heeft 2 kinderen, één van 5 en één van 4. Maar Peter geeft wel leiding aan een jeugdvereniging van 30 jongeren van 12 en 13 jaar. Daar hoor je ook het één en ander zogezegd.

Andre schreef:
PeterD schreef:En dan over de inhoud. Waar zal meer diepgang in zitten, in een goede preek of een goed toneelspel?

Peter wil jij mij ook uitleggen wat voor jou diepgang inhoud, dan zal ik daar later ook proberen mijn visie op te geven.

Als ik een preek hoor over een bepaalde tekst, wordt die uitgelegd. Daarbij wordt de context uitgelegd, maar ook de tekst "vergeestelijkt".
In die preek wordt de enige weg to behoud aangewezen en voorgehouden. Het heil in Christus en de dood in onszelf wordt gepreekt. Twee wegen dus. Niet alleen het heil in Christus, en zeker niet alleen de dood in onszelf. Beide facetten moeten aan bod komen.
Daarnaast vindt ik, en dat is persoonlijk, dat er een bepaalde eerbied bij te pas moet komen. Het gaat niet om een stuk grond wat te koop wordt aangeboden, het gaat om het eeuwig wel of wee van onze ziel. Daarbij past in mijn ogen sowieso geen toneelspel. Ook vraag ik me af of je het in een toneelspel zo goed kan verwoorden als in een preek gedaan wordt.

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 18:14

Diepe preken zijn preken waarin een stortvloed van teksten aan elkaar wordt gebreid.

Diepe preken zijn preken waarin uitlegkundige vondsten, die wiebelen als een op zijn punt staande piramide, als onwankelbaar juist worden gepresenteerd.

Héél diep zijn de preken waarin de predikant de gemeente vermoeit met zijn exegetisch huiswerk. (alsof de doorsnee restaurantgast wil weten wat de kok in de keuken uitvoert.)

Buitengewoon diep zijn ten slotte de preken waarin de spreker geleerdheid met een hoge snurkfactor etaleert: "Zoals het Sanskriet leert......" of "Lector Leuter schrijft in zijn bekende(!) dissertatie..."

Kortweg André kan weinig met de omschrijving "diepgang"

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 18:20

Beste André,

Als ik een tekst oppervlakkig uitleg, kan ik tot een heel andere conclusie komen dan wanneer ik de context bekijk en daarnaast Schrift met Schrift vergelijk.
Dus kan dat inderdaad en stortvloed van teksten worden, maar dat resulteert wel in de juiste uitleg van de tekst.

Of je dit nu diep noemt of noemt of niet, het is in mijn ogen de enige juiste manier.

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 18:23

Andre schreef:Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt

.....

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 20:25

Ik pleit er voor dit buiten de eredienst om te doen.

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 20:29

PeterD schreef:Ik pleit er voor dit buiten de eredienst om te doen.

Zoiets als een kindernevendienst b.v. ?

Terug naar “Archief”