Het vijfde gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Het vijfde gebod

Berichtdoor Optimatus » 31 dec 2004 18:31

Eert uw vader en uw moeder opdat de dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geeft.

Dat is het vijfde gebod, dat kent iedereen.

In het forum ¨Actualiteit¨ woedt al enige tijd een discussie over staken. Volgens de één is dit wel tegen het vijfde gebod (ruw uitgelegd: staken is opstand tegen de chef die in de door God gewilde orde boven de werknemer is gesteld), de ander vindt van niet.

Vandaar nu mijn vraag:
Hoe zouden wij om moeten gaan met het vijfde gebod?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 dec 2004 19:21

ik heb altijd geleerd dat het niet alleen betrekking heeft tot je ouders. Maar het ook betrekking heeft op iedereen die over je gesteld zijn. Dus ook de overheid.

Maar dat we natuurlijk niet zomaar alles hoeven te "pikken"is duidelijk. Zodra de dingen die ons opgelegd worden door degene die over ons gesteld zijn echt niet voltehouden zijn, niet uitvoerbaar, enz. mogen we dat op een goede manier(een manier die God goed zou keuren) bekend maken aan degene die over ons gesteld zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 20:56

Bespeur ik daar een nieuw gebod? Eert uw vader en uw moeder en allen die over u gesteld zijn en uw dagen zullen verlengd worden in het land dat God u geeft...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 21:19

Volgens de HC is dat inderdaad wel zo... Ik vind persoonlijk dat je het niet daarop mag baseren. Wel vind ik persoonlijk dat je naar de overheid moet luisteren omdat de overheid door God is ingesteld...

Eer je vader en je moeder.... ook als je vader je verkracht heeft?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 22:55

Raido schreef:Volgens de HC is dat inderdaad wel zo... Ik vind persoonlijk dat je het niet daarop mag baseren. Wel vind ik persoonlijk dat je naar de overheid moet luisteren omdat de overheid door God is ingesteld...

Yep...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 23:04

En kan dat? nope ...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 23:06

Raido schreef:En kan dat? nope ...

Agree! Maar daar heeft het vijfde gebod mijns inziens niets mee te maken...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 23:07

Je moet dus respect hebben voor iemand die jou niet respecteerd?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 23:11

Raido schreef:Je moet dus respect hebben voor iemand die jou niet respecteerd?

Yep! Hebt uw naaste lief als uzelf...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jan 2005 12:52

Raido schreef:Eer je vader en je moeder.... ook als je vader je verkracht heeft?

Het betekend niet dat, als je je ouders eert, je ook dingen toe mag laten die niet door de beugel kunnen. God keurt verkrachten ook niet goed, dus dan hoef jij het ook niet te doen. Je mag je er dus tegen verzetten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2005 07:53

Raptor schreef:
Raido schreef:Volgens de HC is dat inderdaad wel zo... Ik vind persoonlijk dat je het niet daarop mag baseren. Wel vind ik persoonlijk dat je naar de overheid moet luisteren omdat de overheid door God is ingesteld...

Yep...

NO, echt niet!

Dus dan zouden alle kinderen/volwassenen die door vader verkracht zijn nu allemaal doodt zijn? Want Godt zegt toch:

...opdat uw dagen verlengdt worden!!

Incest, verkrachting, mishandeling, etc, mag niet zomaar gewoon goed gevonden worden om te luisteren en om je vader (en moeder) te eren (om naar ze te luisteren). Lijkt me best wel moeilijk: Komt je vader naar je toe, om maar weer eens ****** met je te doen zegtie voor datie aan die daadt begint: "Eert uw vader en uw moeder......."

Lekker krom!

André

Re: Het vijfde gebod

Berichtdoor André » 02 jan 2005 14:00

Optimatus schreef: (ruw uitgelegd: staken is opstand tegen de chef die in de door God gewilde orde boven de werknemer is gesteld), de ander vindt van niet.

Vandaar nu mijn vraag:
Hoe zouden wij om moeten gaan met het vijfde gebod?

Misschien kun je het ook anders bekijken, de vakbonden die tot staking oproepen hebben niets met de overheid te maken in de zin dat je naar ze zou moeten luisteren cq lid dr van moeten worden.

So far so good.......

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jan 2005 16:09

mw schreef:ik heb altijd geleerd dat het niet alleen betrekking heeft tot je ouders. Maar het ook betrekking heeft op iedereen die over je gesteld zijn. Dus ook de overheid.

Ik kan werkelijk niet ontdekken waarom dit gebod uitgebreid zou moeten worden tot iedereen waaraan je ondergeschikt bent.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jan 2005 18:07

Ik ben het met Sabra eens: het vijfde gebod heeft helemaal niets te maken met eerbied voor de overheid.
Dat is een verwarring met Romeinen 13 en dat kan niet gekoppeld worden aan het vijfde gebod. En wat dat vijfde gebod betreft: volgens mij is dat al uitvoerig een keer besproken...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jan 2005 00:06

Riska schreef:Ik ben het met Sabra eens: het vijfde gebod heeft helemaal niets te maken met eerbied voor de overheid.
Dat is een verwarring met Romeinen 13 en dat kan niet gekoppeld worden aan het vijfde gebod. En wat dat vijfde gebod betreft: volgens mij is dat al uitvoerig een keer besproken...

En waarom is het volgens jou een verwarring om het 5e gebod aan Rom. 13 te koppelen? Want dan is Petrus zeker ook een warhoofd geweest als hij in 1 Petr. 2:13 e.v. schrijft; "Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil". En dan volgt daarna het hele rijtje van iedereen die een mens maar boven zich kan hebben.
Het is op grond van de Schrift dus gewoon duidelijk dat dit onder het 5e gebod valt, er is nl. geen ander gebod waar het bij past.
Ik ben daarom erg benieuwd naar jouw argumentatie waarom dit gedeelte uit de 1e brief van Petrus en Rom. 13 niet aan het 5e gebod gekoppeld kunnen worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”