Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 31 dec 2004 14:14

Ik zou zeggen lees het boekje eens: De Bijbel open over vrijen.

Want de Bijbel is daar heel duidelijk over.
Dat wij nu zo graag anders willen omdat het wel lekker is, en gemakkelijk om toe te geven, wil nog niet zeggen dat het ook goed is.

Verder denk ik dat alles wat er over te zeggen valt al gezegd is in dit topic. Dus ik trek me terug. Dat herhalen is nergens voor nodig.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 01 jan 2005 10:53

Seks voor het huwelijk moet! En dan heb ik het niet over gemeenschap... Alle andere dingen zoals zoenen en strelen is volgens mij ook gewoon seks. En dat is iets waar je tijdens je verkering al in moet groeien.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jan 2005 11:44

Volgens mij moet er niets.
Mag er gerust van alles, maar is er geen moeten.
Er zijn ook zeer velen zeer gelukkig zonder dat ze ook maar iets van seksualiteit voor hun huwelijk hebben gehad.
Dus moeten is er niet bij, mogen wel.

En dan blijft immers de vraag: Tot hoe ver moet je dan gaan, volgens jou?

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 01 jan 2005 11:59

joepie schreef:Volgens mij moet er niets.
Mag er gerust van alles, maar is er geen moeten.
Er zijn ook zeer velen zeer gelukkig zonder dat ze ook maar iets van seksualiteit voor hun huwelijk hebben gehad.
Dus moeten is er niet bij, mogen wel.

Als je niets van seksualiteit voor je huwelijk gevoeld/gehad hebt, ben je volgens mij toch niet helemaal geestelijk gezond. Ik zou me ernstig zorgen maken over zo'n relatie. (Ik meen me te herinneren dat Alie Hoek-van Kooten deze uitspraak ("seks voor het huwelijk moet") een keer gezegd heeft op een HGJB-avond over seks.)

joepie schreef:En dan blijft immers de vraag: Tot hoe ver moet je dan gaan, volgens jou?

Ik vind het heel lastig; mijn ouders vonden bijvoorbeeld al bij elkaar op de kamer slapen niet kunnen. Ik vind dat behoorlijk rigoreus. Helemaal lastig wordt het als je niet meer midden in de refo-cultuur zit; grenzen vervagen dan een stuk makkelijker. Maar of dat weer een argument is om maar midden in de refocultuur te blijven....

Weet je wat jammer is; de mensen die weten tot hoe ver je mag gaan voor je huwelijk zijn allemaal getrouwd!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 01 jan 2005 23:43

Moet het makkelijk zijn dan? Je mag er toch wel iets voor moeten doen.
Ik denk juist dat deze topic's zo lang zijn omdat iedereen liever de makkelijke weg wil, en het moeilijker maakt dan het is.
ja tuurlijk wil iedereen de gemakkelijke weg nemen, als dat zo was deden ze het allemaal al voor hun huwelijk.

nee de jongeren zijn er mee bezig en het is geen gemakkelijke vraag, er is nog verschil tussen theorie en praktijk, maar joepie jij hebt makkelijk praten want jij bent al 48 jaar nietwaar. Ik weet niet hoe jij daar tegenover stond toen maar dat zal toen ook niet gemakkelijk geweest zijn.

Sexualiteit is iets wat je moet ontdekken, leren en iets wat onbekend is zonder praktijkervaring ) en dan ook nog een geloofskwestie er tussen, en de verschillende voorlichting die er al dan niet is geweest kan het voor een jong iemand gecompliceerd maken, Als het zo gemakkelijk was als jij zegt van niet doen , ja dan zijn er heel wat problemen snel de wereld uit en dan niet alleen op dit gebied. Dan waren er ook niet zo veel kerken geweest en zoveel geweld etc, draaf ik nu door ......nee de mens is nu eenmaal een gecompliceerd wezen en dat kan je niet terugdraaien. Dat maakt een mens ook uniek en zo veelzijdig.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jan 2005 23:53

NEEN

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jan 2005 00:11

joepie schreef:Dat wij nu zo graag anders willen omdat het wel lekker is, en gemakkelijk om toe te geven, wil nog niet zeggen dat het ook goed is.

Ik vind dit echt een heel erg jammere manier van discussieren, waarbij je andermans intenties verdacht maakt om zijn of haar mening te dissen.

In 'zwaardere' kringen zie je dat ook weleens richting mensen die bijvoorbeeld naar een 'lichtere' kerk gaan. "Jij, wilt het natuurlijk wat makkelijker hebben allemaal.." :?

Het is heel makkelijk om het voor jezelf simpel te houden: sluit je op in je eigen denkkaders en weiger na te denken over de eventuele zinnigheid van andere meningen. Of het ook goed is, is vraag 2..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jan 2005 17:29

Precies, Aragorn, dat heb je goed gezegd!

joepie

Berichtdoor joepie » 02 jan 2005 22:34

Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat wij nu zo graag anders willen omdat het wel lekker is, en gemakkelijk om toe te geven, wil nog niet zeggen dat het ook goed is.

Ik vind dit echt een heel erg jammere manier van discussieren, waarbij je andermans intenties verdacht maakt om zijn of haar mening te dissen.

In 'zwaardere' kringen zie je dat ook weleens richting mensen die bijvoorbeeld naar een 'lichtere' kerk gaan. "Jij, wilt het natuurlijk wat makkelijker hebben allemaal.." :?

Het is heel makkelijk om het voor jezelf simpel te houden: sluit je op in je eigen denkkaders en weiger na te denken over de eventuele zinnigheid van andere meningen. Of het ook goed is, is vraag 2..

Ik zou zeggen Aragorn als je goed had gelezen had je ook gelezen dat ik er wel meer over gezegd heb dan alleen deze laatste twee pagina's.
Dus dat je reactie niet gegrond is.
Maar als iemand denkt het op de makkelijke manier te moeten doen dan kan ik alleen maar zeggen wat ik zei.
En als de persoon waar ik op reageerde het hele topic had gelezen had hij al de antwoorden kunnen lezen die erover gegeven waren.
Het lijkt nu wel zo een steeds weer opnieuw herhalen wat er al herhaald is.

En je reactie over zwaardere en lichtere kerken heb ik nog nooit van iemand gehoord dus is geheel voor jou rekening.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jan 2005 00:39

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Ik zou zeggen Aragorn als je goed had gelezen had je ook gelezen dat ik er wel meer over gezegd heb dan alleen deze laatste twee pagina's.

Dat weet ik.

Dus dat je reactie niet gegrond is.

Die gedachtensprong volg ik dan weer niet.

Maar als iemand denkt het op de makkelijke manier te moeten doen dan kan ik alleen maar zeggen wat ik zei.

Nu doe je dus weer hetzelfde. Alsof een andere manier altijd De Makkelijke Manier is en mensen die daarvoor kiezen er niet over nagedacht hebben en het zichzelf liever zo makkelijk mogelijk maken.. :|

En je reactie over zwaardere en lichtere kerken heb ik nog nooit van iemand gehoord dus is geheel voor jou rekening.

Klopt, ik heb hem wel vaker gehoord en neem hem dan ook voor m'n rekening.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 07:06

Toch zeg ik iets anders dan jij suggereerd.
Dus nog maar eens het hele gedeelte daarover lezen?

Als iemand zegt dat het moeilijk is, vraag ik of het dan altijd makkelijk moet zijn. Dat is iets heel anders dan jij met je voorbeeld zegt.

Kijk dit zei ik:
joepie schreef:Moet het makkelijk zijn dan? Je mag er toch wel iets voor moeten doen.
Ik denk juist dat deze topic's zo lang zijn omdat iedereen liever de makkelijke weg wil, en het moeilijker maakt dan het is.

En later zeg ik dat wij het ons moeilijker maken dan nodig is.
Als je het moeilijk hebt dan kun je echt wel zorgen dat die moeite afneemt en je weer sterk bent. Allereerst hoef je het niet alleen te doen.
Daarbij is het zo dat het nog niet zo gek was om niet bij elkaar op de kamer te slapen voor je trouwen. Vinden wij trouwens nog niet goed.
Als wij vroeger langer dan een kwartier beneden waren samen dan klopte mijn moeder op de vloer dat het nu wel weer lang genoeg was ;-)
Wij vonden het toen overdreven, maar er is wel wat voor te zeggen.
Stelletjes van tegenwordig denken dat ze als getrouwd kunnen leven en dan nog geen gemeenschap voor het huwelijk kunnen hebben.
Je kunt ook de begeerte gewoon daardoor bij elkaar opwekken.

Ik heb ook aangehaald dat het een mooie oefentijd is voor in je huwelijk.
Denken jullie nu echt dat je als je getrouwd bent altijd gemeenschap kunt hebben? Er zullen ook periodes zijn dat het niet kan,niet mag, of de ander helemaal geen zin heeft. Hoe denk je dat dan op te lossen als je elkaar elke dag ziet, en met elkaar in één bed stapt. Misschien altijd wel dicht tegen elkaar aan in slaap valt. Of altijd samen doucht. Noem maar wat. Dus dat je toch elke keer de prikkels krijgt en het verlangen, maar het mag niet?
Dus daarom zie ik de verkeringstijd als een goede oefenperiode.

Technico

Berichtdoor Technico » 03 jan 2005 14:40

joepie schreef:Ik heb ook aangehaald dat het een mooie oefentijd is voor in je huwelijk.
Denken jullie nu echt dat je als je getrouwd bent altijd gemeenschap kunt hebben? Er zullen ook periodes zijn dat het niet kan,niet mag, of de ander helemaal geen zin heeft. Hoe denk je dat dan op te lossen als je elkaar elke dag ziet, en met elkaar in één bed stapt. Misschien altijd wel dicht tegen elkaar aan in slaap valt. Of altijd samen doucht. Noem maar wat. Dus dat je toch elke keer de prikkels krijgt en het verlangen, maar het mag niet?
Dus daarom zie ik de verkeringstijd als een goede oefenperiode.

Dat vind ik ook een goede reden. Je kan er volgens mij echt sagrijnig van worden als zelf wel wilt maar het kan of mag niet. Als je het je eigen gewoon aanwent, kun je daar veel beter mee omgaan, dat voorkomt ruzie ed

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jan 2005 22:28

Net of je in een klooster zit :roll:

Ik ben jaaaaaren getrouwd, maar we hebben nooit zonder sex gezeten, als je net bevallen bent, kan je je man ook nog op andere manieren laten genieten, die je voor het huwelijk niet mag doen. Dus je hoeft helemaal geen gebrek aan sex te hebben.
En als je als partners geen zin in elkaar hebt, dan is er iets goed mis met de liefde. Gelukkig nooit last van gehad.
Als je echt veel van elkaar houdt, dan verlang je naar elkaars heerlijke lichaam, elkaars aanrakingen, elkaars geur.
Samen wil je 1 zijn, en dat wil je altijd, op elk uur van de dag, en als het s avonds niet kan, doe je het gewoon overdags, dus op andere tijdstippen dan voor het slapen gaan. Anders wordt het maar saai.
Geluk heb je als je van elkaar houdt, en bij echte liefde hoort genegenheid, lichamelijk contact, verlangen om 1 te zijn.
Amen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 03 jan 2005 23:17

tsja daar heeft maria een heel sterk punt dat je ook nog op een ander manieren sexueel contact kan hebben, cq liefkozingen etc , ik zal er neit explociet op ingaan maar ik vindt wel dat je elkaar ook op andere manieren kan liefkozen, als bv iemand zwanger is. Maar joepie wil je nu beweren dat je pas elkaar naakt mag zien als je getrouwd bent of half naakt , en je dan pas allles mag leren, dat lijkt me wel wat vreemd, ja of je moet tekeningen in het biologie boek zien maar dan vindt ik persoonlijk dat er wel wat mis is hoor als je dan pas sexualiteit gaat ontdekken. Niet dat ik nu beweer dat je meteen gemeenschap moet hebben voor het huwelijk , verre van dat

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jan 2005 23:21

Joepie heeft ons al heel vaak gezegd dat zij een uitmuntende, voorbeeldige spetterende sexuele relatie met haar lieve man heeft.
Dus daar ontbreekt het bij haar niet aan.
Uit een biologieboek, denk ik geleerd.....

Terug naar “Archief”