Onverantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 01 jan 2005 22:54

caprice schreef:
Brion schreef:
caprice schreef:Valt het niet op dat Optimatis en dergelijk filmkijkend volk pleit voor kortere preken?

Nou, nou!! :D :D

Als ik het goed heb, verkoopt uitgeverij den Hertog tegenwoordig zelfs de Sound of Music op DVD! En de films van Heidi......het zal dus allemaal wel meevallen denk ik....

Bij den Hertog werken ook mensen. :|

Is dat dan ook al verkeerd? :D

Begrijp me goed hoor Caprice: ik respecteer het volledig, als jij liever geen films kijkt. Maar als je het hebt over "dergelijk filmkijkend volk" moet ik denken aan mensen met een enge besmettelijke ziekte, of totaal verdorven mensen. En hopelijk zijn we het er over eens, dat dàt niet zo is...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jan 2005 22:56

Zijn per definitie alle films afkeuringswaardig, zoals er ook boeken niet altijd door de beugel kunnen?
bij bepaalde films weet je van te voren al dat ze niet deugen denk aan Horror bv.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2005 22:58

caprice schreef:
Optimatus schreef:Bij die mening blijf ik, maar ik zit niet aan films te denken als een preek te lang duurt.

Sorry caprice, maar jouw opmerking wordt bij deze vast genomineerd voor de kletskoekprijs 2005.

Zet deze opmerking dan zoden aan de dijk?

In elk geval meer dan werkelijk de meest belachelijke conclusie die ik in tijden heb gelezen.

Maar even serieus: denk jij nou echt dat ik aan Harry Potter zit te denken tijdens de preek? En waarom zou jij eigenlijk inzicht in mijn gedachten tijdens te preek hebben?

Verder, ik geloof niet dat jij The Lord of the Rings en Harry Potter gezien en/of gelezen hebt. Oordeel daar dan ook niet over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 jan 2005 23:00

en toch zit er een kern in van waarheid, optimatus. mensen hebben minder last met 3 uur LOTR te kijken dan een uur te luisteren naar een preek. en toch is de laatste belangrijker dan het eerste
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2005 23:03

Aha, als Caprice in de buurt is, dan is Johannes1 niet ver weg; blijven jullie nu eindelijk van mijn kerstboom af ;)

Gelukkig Nieuwjaar overigens, ik wens je Gods zegen oprecht toe.

Ik dwaal tijdens LotR ook wel eens af hoor.
Overigens, een film heeft beeld, dat verheldert wel eens.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 jan 2005 23:06

ik moet hem toch helpen, omdat ik het met hem eens ben.

jij ook het beste toegewenst in het nieuwe jaar, dat we maar veel mogen strijden met elkaar :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jan 2005 23:06

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Bij die mening blijf ik, maar ik zit niet aan films te denken als een preek te lang duurt.

Sorry caprice, maar jouw opmerking wordt bij deze vast genomineerd voor de kletskoekprijs 2005.

Zet deze opmerking dan zoden aan de dijk?

In elk geval meer dan werkelijk de meest belachelijke conclusie die ik in tijden heb gelezen.

Lach maar hoor. Ik lig daar niet wakker van. Mijn ziel is mij kostbaarder dan een uurtje plezier.

Optimatus schreef:Maar even serieus: denk jij nou echt dat ik aan Harry Potter zit te denken tijdens de preek? En waarom zou jij eigenlijk inzicht in mijn gedachten tijdens te preek hebben?

Ik heb het over mijn situatie en mijn gedachten. Wellicht ben je er na een aantal films aan gewend.
In jouw gedachten heb ik (gelukkig) geen inzicht.

Optimatus schreef:Verder, ik geloof niet dat jij The Lord of the Rings en Harry Potter gezien en/of gelezen hebt. Oordeel daar dan ook niet over.

Dit is ook geen degelijke opmerking. Er is namelijk overvloedig over geschreven, ook in het RD, waardoor ik best een mening heb kunnen vormen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jan 2005 23:09

de boeken v. d. LOTR zijn mi. zeker wel verantwoord, net als de Narnia boeken van cs lewis verantwoord zijn. 8)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 jan 2005 23:11

johannes1 schreef:en toch zit er een kern in van waarheid, optimatus. mensen hebben minder last met 3 uur LOTR te kijken dan een uur te luisteren naar een preek. en toch is de laatste belangrijker dan het eerste

De vergelijking tussen een preek en een film, komt mij wat raar over, in geval van een preek, luister, en kijk je naar één persoon, een film is veel meer actie, en er zijn meerdere mensen bij betrokken, daarbij kijk je steeds een andere film, ander plot, en andere mensen.
Het lijkt me voor een predikant niet doenlijk om twee keer per zondag 3 uur zo boeiend preken, dat de gedachten van mensen niet afdwalen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 jan 2005 23:14

een preek loopt men al te klagen als hij te lang duurt, daar hebben we geen tijd voor of kunnen we ons niet voor in zetten. maar om 3 uur doelloos naar zo film te kijken dat kunnen we wel opbrengen. terwijl de preek vertelt uit Gods WOord wat toch het belangrijkste is, en die film niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2005 23:16

Haha, Johannes1. We maken er een lekkere stijd van, maar wel met de gebruikelijke knipoog.

Kopje thee?

caprice schreef:Lach maar hoor. Ik lig daar niet wakker van. Mijn ziel is mij kostbaarder dan een uurtje plezier.

Mijn ziel zal echt niet verloren gaan door het kijken naar Harry Potter of het acht uur journaal.

caprice schreef:Ik heb het over mijn situatie en mijn gedachten. Wellicht ben je er na een aantal films aan gewend.
In jouw gedachten heb ik (gelukkig) geen inzicht.

Nee, dat blijkt. Maar het feit dat jij denkt dat de films die ik kijk jouw en mijn ziel een enkele reis hel bezorgen en een negatieve invloed op mijn geloofsleven zouden hebben zegt meer over jou dan over mij. Dergelijke kletskoek is vrij lastig serieus te nemen, ik doe echt mijn best, maar hierin faal ik.

caprice schreef:Dit is ook geen degelijke opmerking. Er is namelijk overvloedig over geschreven, ook in het RD, waardoor ik best een mening heb kunnen vormen.

Alsof het RD opjectief is... Lees je ook andere kranten of alleen media van reformatorische signatuur?

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jan 2005 23:18

Cisca schreef:Het lijkt me voor een predikant niet doenlijk om twee keer per zondag 3 uur zo boeiend preken, dat de gedachten van mensen niet afdwalen.

Als hij het zonder God moet doen is het gauw bekeken, inderdaad. Maar aan de andere kant ligt het vooral ook aan de mensen. Bidden zij voor Gods knecht? Zijn zij ook hongerig naar dat Woord? Als dat laatste niet zo is kan de dominee nog zo boeiend preken, maar dan heeft men er nog geen interesse in.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2005 23:20

Misschien is het je nooit opgevallen, Caprice, maar Gods Woord komt op velerlei wijzen naar ons toe. Dus niet alleen via een preek van een uur.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jan 2005 23:57

johannes1 schreef:en toch zit er een kern in van waarheid, optimatus. mensen hebben minder last met 3 uur LOTR te kijken dan een uur te luisteren naar een preek. en toch is de laatste belangrijker dan het eerste

In een uurtje LOTR zit honderden keren meer werk dan in een preek en is er door vakkundige mensen nagedacht over zaken als spanningsboog.

caprice schreef:Dit is ook geen degelijke opmerking. Er is namelijk overvloedig over geschreven, ook in het RD, waardoor ik best een mening heb kunnen vormen.

Ik weet niet waar je er nog meer over hebt gelezen, maar als er 1 bron op dit punt niet betrouwbaar is dan is het het RD wel. :| Wel grappig overigens dat ze dat ondertussen ook door hebben en impliciet een poging tot rechtzetten gedaan hebben door onlangs een bijlage met positieve verhalen over de jeugd geproduceerd hebben. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 06:41

Optimatus schreef:Misschien is het je nooit opgevallen, Caprice, maar Gods Woord komt op velerlei wijzen naar ons toe. Dus niet alleen via een preek van een uur.

Wat dit nog met het onderwerp te maken heeft weet ik niet.

Terug naar “Archief”