God's dieren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jonne
Verkenner
Verkenner

God's dieren

Berichtdoor Jonne » 31 dec 2004 13:21

Hoi, ik heb alweer een vraag.

Hoe kijken jullie uit Christelijk standpunt tegen de bio-industrie aan?

Dieren in de bio-industrie leiden een dieronwaardig bestaan. Ze worden in de eerste plaats gezien als tussenproduct van het eindproduct vlees (of eieren of zuivel). Zo worden meer dan 30 miljoen eendagskuikens jaarlijks doorgedraaid als afvalproduct van de eierproductie. Een dierenleven heeft slechts economische waarde voor de bio-industrie. De meeste biggen worden zonder verdoving gecastreerd en hun staart en hoektandjes verwijderd. Bij kippen wordt vaak een groot deel van de snavel afgeknipt of gebrand. Ook worden groeibevorderende middelen in het voer toegevoegd waardoor veel dieren hun gewicht amper meer kunnen dragen. Dat dieren hieronder lijden is duidelijk als je een keer in zo'n stal, bijvoorbeeld een legbatterij, bent geweest. Het is echter ook wetenschappelijk bewezen. Het welzijn van dieren is goed te meten, bijvoorbeeld aan (stress)stoffen in het bloed of specifiek gedrag. Uit deze onderzoeken van bijvoorbeeld de Landbouwuniversiteit in Wageningen blijkt steeds dat dieren ernstig lijden in de bio-industrie. Uiteraard zijn het knippen van staarten, castreren en andere ingrepen heel pijnlijk. Maar ook de onmogelijkheid om natuurlijk gedrag te tonen, bijvoorbeeld het scharrelen van kippen en varkens in stro of modder, veroorzaakt stress bij dieren. Daarnaast raken dieren gefrustreerd doordat ze in kale, vaak betonnen hokken zitten zonder afleiding. Deze frustratie leidt weer tot stress en vaak ook tot agressie. Bij varkens die bijvoorbeeld wat stro in het hok krijgen zie je geen kannibalisme meer, terwijl dat in de kale betonnen hokken in de bio-industrie een groot probleem is. Helaas voor de dieren heeft de stress en pijn in de bio-industrie meestal geen effect op de productie. Ook in de legbatterij blijft een kip eieren leggen en in betonnen hokken groeien varkens ook, ondanks alle stress.

Is dit de manier waarop omgegaan mag worden met de schepping van God?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 13:34

Heb ik gelukkig geen last van, als vegetariër! Dat wil zeggen, ik spreek mijn geweten hiervan vrij. Ik word er wel beroerd van als ik al die verhalen weer lees of de beelden zie...
Mijn antwoord op je vraag is dus: NEE!!!!!!!!!!!!!!

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 31 dec 2004 13:46

Ik vraag me af waarom er al 16 views zijn en slechts één reply?

Als het niet in de Bijbel beschreven staat en je ziet niet wat er met je eten gebeurd is hetdan wel goed ofzo?
Is men er überhaupt wel van bewust wat er met hun eten gebeurd????

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:02

Jonne schreef:Ik vraag me af waarom er al 16 views zijn en slechts één reply?

Dat is volgens mij best een gangbare verhouding hoor. :wink:

Als het niet in de Bijbel beschreven staat en je ziet niet wat er met je eten gebeurd is hetdan wel goed ofzo?
Is men er überhaupt wel van bewust wat er met hun eten gebeurd????

Ik denk dat men het er zich vaak niet van bewust is, ik ook niet. Dat dit is hoe God het bedoeld heeft denk ik ook niet. De vraag is wel welke alternatieven je hebt, vooral als arme student.

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 31 dec 2004 14:05

Ikzelf ben ook een arme student..

Vegetarisch eten is gemakkelijk en geeneens duurder, mits je je verdiept in wat je nodig hebt en zorgt voor afwisseling in je maaltijd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:14

Tja, vegetarisch eten zie ik niet echt zitten en ik geloof ook niet dat dat is wat God van ons vraagt. Wel dat er verantwoord met de schepping wordt omgegaan en dan kun je idd grote vraagtekens zetten bij de bio-industrie. Ik kan me dan ook voorstellen dat je daarom vegetarisch wordt, maar hoe kijk jij aan tegen vlees wat op diervriendelijke manier geprocudeerd is? Dat bedoelde ik ook met alternatieven: wat kun je doen als je niet vegetarisch wordt en ook geen bio-industrie-vlees wilt eten?

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 31 dec 2004 14:21

Ik vind vleeseten de normaalste zaak van de wereld, maar op de manier zoals dat nu gebeurd in Nederland wil ik niks te maken hebben.
Men kan heel gemakkelijk bioogisch vlees halen, dit is wel duurder maar dan heb je wel wat.
Dit vind ik een erg fatsoenlijke manier om vlees te eten, ik heb zelf echter een paar jaar geleden voor mij zelf zoiets gehad dat ik geen vlees meer wilde eten, maar dat is slechts persoonlijk.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 14:40

Jonne,

Zoals jezelf en Aragorn ook al aangaf, men wil het over het algemeen niet weten! Anders moet men al dat lekkere eten missen... (net alsof verantwoord eten niet lekker is, maar dat is een ander onderwerp. Dan komt ook de gemakzucht om de hoek kijken...). We zijn rentmeester op deze aarde, en dat houdt heel wat in!
Ik lees veel en ook over allerlei verschillende onderwerpen en kwam zo in een stripboek van Douwe Dabbert (Het verborgen dierenrijk) terecht. Dat wil ik hier als aanrader toch even noemen... Hoe noemen ze dat ook al weer? Oh ja! Een eye-opener... :wink:

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: God's dieren

Berichtdoor groenrondballetje » 31 dec 2004 16:44

Jonne schreef:Hoe kijken jullie uit Christelijk standpunt tegen de bio-industrie aan?

Laten we de zaken niet door elkaar halen en punt voor punt bekijken ...

Jonne schreef:Dieren in de bio-industrie leiden een dieronwaardig bestaan.

Zeer algemene uitspraak, warbij niet duidelijk is of elk veeteelt bedrijf bio-industrie is en ook dieronwaardig bestan biedt ...

Jonne schreef:Ze worden in de eerste plaats gezien als tussenproduct van het eindproduct vlees (of eieren of zuivel).

Dat is een reden waarom het dierbelang niet zo nauw wordt genomen, maar nog geen bewijs ...

Jonne schreef:Zo worden meer dan 30 miljoen eendagskuikens jaarlijks doorgedraaid als afvalproduct van de eierproductie.

Met mijn kennis van de biologie gaat het hier dus om mannetjes kuikens en zou een vergelijkbaar aantal vrouwtjes kuikens blijven leven voor een eierproductie van ongeveer 1 per dag over een productie-leven van ongeveer een jaar dus dat levert ongeveer 30 miljoen eieren per dag op, dus ongeveer 2 per Nederlander per dag ...

De vraag naar eieren is klaarblijkelijk veel groter dan die naar kippevlees, anders was het economisch voordeliger geweest om de haantjes op te groeien voor kippevlees ...

Jonne schreef:Een dierenleven heeft slechts economische waarde voor de bio-industrie.

Dat dieren voornamelijk een economische waarde hebben geldt voor elke vorm van economische veeteelt. Dat wil niet zeggen "dieren .... een dieronwaardig bestaan leiden", hetgeen het punt van je discussie is.

Jonne schreef:De meeste biggen worden zonder verdoving gecastreerd en hun staart en hoektandjes verwijderd. Bij kippen wordt vaak een groot deel van de snavel afgeknipt of gebrand. Ook worden groeibevorderende middelen in het voer toegevoegd waardoor veel dieren hun gewicht amper meer kunnen dragen. Dat dieren hieronder lijden is duidelijk als je een keer in zo'n stal, bijvoorbeeld een legbatterij, bent geweest. Het is echter ook wetenschappelijk bewezen. Het welzijn van dieren is goed te meten, bijvoorbeeld aan (stress)stoffen in het bloed of specifiek gedrag. Uit deze onderzoeken van bijvoorbeeld de Landbouwuniversiteit in Wageningen blijkt steeds dat dieren ernstig lijden in de bio-industrie. Uiteraard zijn het knippen van staarten, castreren en andere ingrepen heel pijnlijk. Maar ook de onmogelijkheid om natuurlijk gedrag te tonen, bijvoorbeeld het scharrelen van kippen en varkens in stro of modder, veroorzaakt stress bij dieren. Daarnaast raken dieren gefrustreerd doordat ze in kale, vaak betonnen hokken zitten zonder afleiding. Deze frustratie leidt weer tot stress en vaak ook tot agressie. Bij varkens die bijvoorbeeld wat stro in het hok krijgen zie je geen kannibalisme meer, terwijl dat in de kale betonnen hokken in de bio-industrie een groot probleem is. Helaas voor de dieren heeft de stress en pijn in de bio-industrie meestal geen effect op de productie. Ook in de legbatterij blijft een kip eieren leggen en in betonnen hokken groeien varkens ook, ondanks alle stress.

Is dit de manier waarop omgegaan mag worden met de schepping van God?

Nee, de hier boven beschreven zaken zijn duidelijk wantoestanden. Voor welke dieren geldt dit wel en voor welke niet. Ik denk dat een gericht koopbeleid van consumenten de sterkste kracht is om de bio-industrie te hervormen. Tegenwoordig zijn er vrijwel (of zelfs helemal) geen legbatterijen meer, omdat de consument alleen maar eieren wilt die op een diervriendelijker manier zijn geproduceerd.

Jonne schreef:Ikzelf ben ook een arme student..
Vegetarisch eten is gemakkelijk en geeneens duurder, mits je je verdiept in wat je nodig hebt en zorgt voor afwisseling in je maaltijd.

Als je tegen het "dieronwaardig" bestaan van dieren bent, hoef je niet per se vegetarisch te eten; er zijn ook vlees, zuivel en eierproducten op een dierwaardige manier geproduceerd.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jan 2005 19:55

Om de verhouding tussen de lezers en reageerders op peil te houden toch ook maar een reactie. :mrgreen:

.....

In de volgende post dan

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jan 2005 20:00

De manier zoals met dieren om wordt gegaan is niet overal over één kam te scheren. Dat er situaties zijn die niet aangenaam zijn voor de beesten, kan ik me voorstellen. Wel weet ik dat het niet overal zo is, en dat er ook fokkerijen zijn waar het er wel normaal aan toe gaat. Dat het beest niet zoveel ruimte heeft als bijv een zusje die als melkkoe gebruikt wordt spreekt voor zich, en ik heb daar ook geen moeite mee.

De situatie dat de beesten een onwaardig bestaan leiden moeten volgens mij niet kunnen.
Alleen als ik een stuk vlees eet of koop, weet ik niet uit welke stal dat beest komt, en hoe het leven van dat beest geweest is.
Dus denk ik er maar niet teveel over na.

Daarnaast verbiedt de Bijbel het eten van vlees absoluut niet. Er wordt genoeg vlees gegeten in de Bijbel, dus zou ik niet weten waarom het nu ineens niet meer zou mogen.

Het leven dat die beesten vroeger hadden is denk ik totaal niet te vergelijken met het leven dat ze nu hebben. Of het nu een biologische boerderij is of een willekeurige andere fokkerij.

Al met al, heb ik er geen moeite mee een lekker runderlapje te eten.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 jan 2005 21:53

PeterD schreef:Daarnaast verbiedt de Bijbel het eten van vlees absoluut niet. Er wordt genoeg vlees gegeten in de Bijbel, dus zou ik niet weten waarom het nu ineens niet meer zou mogen.

Je zou het ook anders kunnen benaderen: G.d heeft aan de mens het zaadzaaiende gewas en boomvruchten als eten gegeven.
Waarom streven we niet naar dat ideaalbeeld?
Al met al, heb ik er geen moeite mee een lekker runderlapje te eten.

Eerlijk gezegd.......ik ook (nog) niet :oops: :oops:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jan 2005 22:12

Cathy schreef:
PeterD schreef:Daarnaast verbiedt de Bijbel het eten van vlees absoluut niet. Er wordt genoeg vlees gegeten in de Bijbel, dus zou ik niet weten waarom het nu ineens niet meer zou mogen.

Je zou het ook anders kunnen benaderen: G.d heeft aan de mens het zaadzaaiende gewas en boomvruchten als eten gegeven.
Waarom streven we niet naar dat ideaalbeeld?

God heeft ook duidelijk het dieren als voedsel gegeven met hier en daar een specifieke uitzondering.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 01 jan 2005 23:37

Dan zal ik ook eens een mooi verhaaltje vertellen wat wij wekelijks naar binnen krijgen. Het meeste gehakt wat in de schappen van de AH ligt, komt niet alleen zoals men vaak veronderstelt uit Holland of andere EU landen, maar wordt ook veel geimporteerd uit Afrika (b.v Botswana). Op zich is daar niet zo veel mis mee, maar de manier waarop dit vaak gebeurt geef te denken. Veel koeien, vaak van Europese orgine, grazen in de uitgestrekte steppe van Afrika. Het aantal koeien is vaak zo groot dat er spake is van overbegrazing wat zelfs kan leiden tot verwoestijning. Dus eigenlijk worden veel grondbezitters afgescheept voor een karig bedragje in ruil om Europese koeien op hun land te laten grazen. Het gevolg: Door verwoestijning/milieudegradatie worden in principe de natuurlijke rijkdommen van de lokale bevolking afgenomen, omdat WIJ zo graag 7 keer per week vlees willen eten. Dus we moeten eigenlijk veel verantwoordelijker zijn met ons (vlees)consumptiegedrag.
Overigens het gehakt wat in de winkels ligt is niet een paar dagen oud (slachting tot winkels) maar kan soms wel 2 jaar bedragen. Dus vers gehakt betekent: 'niet bedorven gehakt' (dit heb ik van de keuringsdienst van waren, tv programma). Maar dat even terzijde

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jan 2005 23:52

VLEES = MOORD

Terug naar “Archief”