Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:50

caprice schreef:HEERE! hoe lang schreeuw ik, en Gij hoort niet, hoe lang roep ik geweld, tot U, en Gij verlost niet!
(Habakuk 1:2)

Je bent niet de enige die hiermee zit, kijk eens in de Psalmen: http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=Roep+mij+aan&ot=1&nt=1

verbazingwekkend. ik wist genees dat dat in de Bijbel stond dank je.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 dec 2004 22:56

Yael schreef:
Brion schreef:
Yael schreef:hoe bedoel je dat? verzuipen duid mi. op stikken/doodgaan. :roll:

Dat snap ik: ik bedoel het ook niet als kritiek of zo hoor; ik vind het gewoon zèlf een vervelend woord. Puur persoonlijk dus....

dat begreep ik wel :wink: ik doelde iig op wat je tegen Caprice zei, begrijp je me?

Ik doe mijn best....
Misschien bedoel jij meer met verzuipen of niet-verzuipen, het uiteindelijke lot van de mens. Ik zie om mij heen ook mensen verzuipen. Dan gaan ze dus niet dood, maar stikken in het verdriet. Ernstige ziekte, het verlies van een kind, en noem maar op. Dan is het lang niet altijd makkelijk om altijd maar te vertrouwen op God. En ook mèt vertrouwen op God, is er heus niet de garantie dat het allemaal wel goed komt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 23:00

Brion schreef:Ik doe mijn best....
Misschien bedoel jij meer met verzuipen of niet-verzuipen, het uiteindelijke lot van de mens. Ik zie om mij heen ook mensen verzuipen. Dan gaan ze dus niet dood, maar stikken in het verdriet. Ernstige ziekte, het verlies van een kind, en noem maar op. Dan is het lang niet altijd makkelijk om altijd maar te vertrouwen op God. En ook mèt vertrouwen op God, is er heus niet de garantie dat het allemaal wel goed komt.

ok 8) ja daar heb je gelijk in vindt ik. heb er niks aan toe te voegen. :wink: wel raar vind ik soms dat de ene mens heel veel over zich heen krijgt aan leed en de andere niet, erg oneerlijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 23:02

Yael schreef:wel raar vind ik soms dat de ene mens heel veel over zich heen krijgt aan leed en de andere niet, erg oneerlijk.

De Heere weet wel wat een mens nodig heeft, hoewel het oneerlijk kan lijken in mensenogen.

André

Berichtdoor André » 30 dec 2004 23:04

Inmiddels ben ik de link met, ben jij bang voor God wel kwijt. 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 23:05

Brion schreef:
caprice schreef:
Brion schreef:
Raido schreef:Bidden is heel hard om hulpen roepen en toch verzuipen

Ik snap je wel denk ik, maar volgens mij bedoel je: "bidden is heel hard om hulp roepen, zonder de garantie dat je niet verzuipt". In dat geval ben ik het met je eens.

Vertrouw je dan wel op God?

Beste Caprice, ook het vertrouwen op God, geeft niet de garantie, dat je niet verzuipt. (naar woord eigenlijk, laten we er maar verdrinken van maken....)

Ik kan in heel de Bijbel niet vinden dat God oprecht vertrouwen wat op Hem gesteld wordt beschaamd.

"En Hij zeide: Kom. En Petrus klom neder van het schip, en wandelde op het water, om tot Jezus te komen. Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij! En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?" Matth.14:29-31.
Vertrouwen is geloven. Ik zeg niet dat dit altijd lukt hoor, maar daar ligt wel de oorzaak van ons zinken. Niet bij God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 31 dec 2004 00:28

hijwel schreef:
hijwel schreef:cisca, of je het gelooft of niet.
Echt leven is: samen met God wandelen door dit leven!

Dat geloof ik dus juist niet meer, nu, zonder, ben ik veel gelukkiger.

dat kun je niet weten. Jij gaf al aan dat je God nooit heb gevonden. En dat hij niet bestaat. Hoe weet je dan dat een leven zonder hem je veel gelukkiger maakt?

ieder mens is met een leegte geschapen die alleen God kan vullen!

Dat weet ik wel, want ik heb toen ik jong was, oprecht belijdenis van m'n geloof gedaan, ben daar ook heel serieus mee omgegaan, in die tijd was het dus anders, ik was er toen echt van overtuigd dat god bestond, anders had ik dat nooit durven doen.
In je leven kan echter heel veel gebeuren, dat is van te voren niet te overzien, waardoor alles anders kan worden, destijds, zo'n 33 jaar geleden, had ik het echt niet voor mogelijk gehouden, dat ik er nu zo over zou denken, toch kan ik nu niet tot een andere conclusie komen, ik heb in die periode zo veel meegemaakt, dat ik er zo'n 11 jaar geleden aan begon te twijfelen, het heeft nog jaren geduurd, voor ik het, aan mezelf kon toegeven, dat ik het eerder niet goed had gezien, het heeft echt strijd gekost om het los te laten, dat wilde ik in eerste instantie eigenlijk niet, gezien de realiteit kon ik daar niet onder uit, dat moest ik wel onder ogen zien.
Het ligt mij niet om ergens mee door te gaan, als je er niet meer achter kunt staan, dat vind ik schijnheilig, daarom heb ik me ook onttrokken.
Ik kon het niet opbrengen om uit traditie maar naar de kerk te blijven gaan, dan zou ik anderen en mezelf toch voor de gek houden.
Daarom weet ik het verschil, en kan zeggen, dat ik toen niet gelukkig was, en het nu wel ben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 dec 2004 06:18

Cisca schreef:Dat weet ik wel, want ik heb toen ik jong was, oprecht belijdenis van m'n geloof gedaan, ben daar ook heel serieus mee omgegaan, in die tijd was het dus anders, ik was er toen echt van overtuigd dat god bestond, anders had ik dat nooit durven doen.
In je leven kan echter heel veel gebeuren, dat is van te voren niet te overzien, waardoor alles anders kan worden, destijds, zo'n 33 jaar geleden, had ik het echt niet voor mogelijk gehouden, dat ik er nu zo over zou denken, toch kan ik nu niet tot een andere conclusie komen, ik heb in die periode zo veel meegemaakt, dat ik er zo'n 11 jaar geleden aan begon te twijfelen, het heeft nog jaren geduurd, voor ik het, aan mezelf kon toegeven, dat ik het eerder niet goed had gezien, het heeft echt strijd gekost om het los te laten, dat wilde ik in eerste instantie eigenlijk niet, gezien de realiteit kon ik daar niet onder uit, dat moest ik wel onder ogen zien.
Het ligt mij niet om ergens mee door te gaan, als je er niet meer achter kunt staan, dat vind ik schijnheilig, daarom heb ik me ook onttrokken.
Ik kon het niet opbrengen om uit traditie maar naar de kerk te blijven gaan, dan zou ik anderen en mezelf toch voor de gek houden.
Daarom weet ik het verschil, en kan zeggen, dat ik toen niet gelukkig was, en het nu wel ben.

miljoenen christenen hebben minstens net zo veel meegemaakt als jou (zeg ik heel voorzichtig). Zij hebben juist wel vast kunnen blijven houden aan hun God. Zij zijn met God dwars door alles heen gegaan. Zij hadden een levende God die hen hielp, hen ondersteunde.
Zo ervaar ik God ook, zoals paulus het verwoord. (en paulus wist wat lijden was!)

Wie zal ons scheiden van de liefde van Chistus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard? (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen der slachting)”. 8:35,36)
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft”. (vers 37)

“Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen.

Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onzen Heere. (vers 38,39)

je kan 1000 belijdenis van je geloof doen. Maar geloof is je leven overgeven in de Handen van de Heer.

cisca, God zegen toegewenst
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 31 dec 2004 07:48

Cisca, Als je God losgelaten hebt, en niet in Hem geloofd, waarom kom je dan hier???

Is dat toch niet omdat je God helemaal niet kunt loslaten, en toch in ieder geval nog over Hem wilt horen? Is dat niet een soort drang in je?
Ik vind het namelijk onbegrijpelijk dat je zonder God wilt leven maar wel elke dag over die God gaat praten op een forum.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 31 dec 2004 13:39

joepie schreef:Cisca, Als je God losgelaten hebt, en niet in Hem geloofd, waarom kom je dan hier???

Is dat toch niet omdat je God helemaal niet kunt loslaten, en toch in ieder geval nog over Hem wilt horen? Is dat niet een soort drang in je?
Ik vind het namelijk onbegrijpelijk dat je zonder God wilt leven maar wel elke dag over die God gaat praten op een forum.

Waarom zou ik niet, mijn wereldje is niet zo klein, dat ik me beperk tot contacten met mensen die precies hetzelfde denken als ik.
Dat ik niet meer kan geloven, wil niet zeggen dat ik degenen die het wel doen veroordeel, of er tegen aan ga trappen, ik vind dat ieder z'n eigen mening mag hebben, en daar kun je best met anderen over van gedachten wisselen.
Het is voor mij belangrijk hoe een mens is, welk principe hij/zij voor staat, is voor mij geen punt om geen contact met iemand te hebben
Meningen van anderen wil ik best respecteren, het is voor mij ook geen taboe om over te praten, mijn kennissenkring is nogal uitgebreid, en daar zit een groot verschil in wat principes betreft, van niets tot iets, en wat er allemaal tussen zit, het lijkt me, dat dit moet kunnen.
Het idee, dat je mensen zou moeten mijden omdat ze anders denken dan jezelf, dat zou jammer zijn, dan mis je heel veel waardevolle contacten.
Ook hier heb ik waardevolle mensen leren kennen!

joepie

Berichtdoor joepie » 31 dec 2004 14:20

Ik vraag me dus af, waarom wel!
Want als je echt zo afvallig bent zou je er ook niets meer over willen horen. Die God heeft je tenslotte niet gegeven wat je wilde.
En heeft je dusdanig in de steek gelaten dat Hij voor jou heeft afgedaan.
Dus wat zoek je hier dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:23

joepie schreef:Ik vraag me dus af, waarom wel!
Want als je echt zo afvallig bent zou je er ook niets meer over willen horen. Die God heeft je tenslotte niet gegeven wat je wilde.
En heeft je dusdanig in de steek gelaten dat Hij voor jou heeft afgedaan.
Dus wat zoek je hier dan?

Nounou, dat klinkt hartelijk.. ze heeft toch al gezegd waarom ze ook contact heeft met andersdenkenden? Namelijk dat je, ook al verschil je van mening, een hoop van elkaar kunt leren en daar is niets mis mee lijkt me. De reactie die ze volgens jou zou moeten vertonen is er meer een van een gefrustreerd iemand die zich afzet tegen z'n verleden, wat Cisca volgens mij niet is. Waarom zou je er niets meer over willen horen?

Het is erg eng om alleen in je eigen kringetje te blijven zitten...

joepie

Berichtdoor joepie » 31 dec 2004 14:24

Ik bedoel het niet hatelijk. Want van mij mag ze hier gerust komen daar heb ik totaal geen moeite mee.
Ik zou alleen graag haar beweeg reden weten.
Want ik denk dat ze helemaal niet zo los is van God als ze denkt.

Want laten we wel wezen, als ik God loslaat en vind dat Hij dus niet bestaat, wat zou ik hier dan doen? Ze hebben het over hersenspinsels.
Ook al kun je met mensen hier praten, het gaat wel altijd over de God waar jij niets meer van wil weten.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:21

joepie schreef:Ik bedoel het niet hatelijk. Want van mij mag ze hier gerust komen daar heb ik totaal geen moeite mee.
Ik zou alleen graag haar beweeg reden weten.
Want ik denk dat ze helemaal niet zo los is van God als ze denkt.

Want laten we wel wezen, als ik God loslaat en vind dat Hij dus niet bestaat, wat zou ik hier dan doen? Ze hebben het over hersenspinsels.
Ook al kun je met mensen hier praten, het gaat wel altijd over de God waar jij niets meer van wil weten.

Je kan God loslaten, maar God laat jou niet los... Nooit! Elke dag weer klopt Hij op de deur van je hart, of je dat nou wilt weten of niet...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:23

Aragorn schreef:... Het is erg eng om alleen in je eigen kringetje te blijven zitten...

Welk kringetje bedoel je Aragorn? En waarom is dat eng?

Terug naar “Archief”