Omdat ik de schrift laat spreken ben ik er tegen.
Juist op die gronden.
Dat zijn ook mijn enige gronden.
Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Ik dacht dat in dit http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=crematie Topic dus over al dan niet cremeren werd gesproken.
Memmem schreef:Noem dan eens teksten waar staat dat Joden hun doden mogen cremeren/verbranden.jas schreef:Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag.
Memmem schreef:Noem dan eens teksten waar staat dat Joden hun doden mogen cremeren/verbranden.jas schreef:Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag.
jas schreef:Memmem schreef:Noem dan eens teksten waar staat dat Joden hun doden mogen cremeren/verbranden.jas schreef:Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag.
"Is het geoorloofd op de sabbath wel te doen?" Dat staat nl. niet in de Bijbel.
Memmem schreef:jas schreef:Memmem schreef:Noem dan eens teksten waar staat dat Joden hun doden mogen cremeren/verbranden.jas schreef:Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag.
Precies, en de joden begroeven hun doden en de heidenen verbrandden ze. Cremeren/verbranden in de Bijbel is heidens of als een straf. Hieruit kun je volgens mij afleiden dat cremeren niet bijbels is.
Memmem schreef:jas schreef:Memmem schreef:Noem dan eens teksten waar staat dat Joden hun doden mogen cremeren/verbranden.jas schreef:Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag.
Precies, en de joden begroeven hun doden en de heidenen verbrandden ze. Cremeren/verbranden in de Bijbel is heidens of als een straf. Hieruit kun je volgens mij afleiden dat cremeren niet bijbels is.
jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.
Op je gevoel afgaan? Op grond van de Bijbel kan wel gezegd worden dat begraven bijbels is. Er staat niet letterlijk begraven is goed/cremeren slecht. Maar de Joden werden begraven, altijd. Jezus sprak ook in zijn gelijkenis van de rijke man en Lazarus over begraven. Verder werden de heidenen verbrand en ook sommige Joden als straf.In de eerste plaats is het bij mij vooral het gevoel dat zegt dat begraven beter is. Begraven geeft me als christen een beter gevoel dan cremeren. Vervolgens krijg ik het bewijs uit de Bijbel niet rond. Dan moet ik de Bijbel ook niet op mijn leest willen schoeien want daar zal ik niemand mee kunnen overtuigen. Ik moet dus een andere grond vinden om te overtuigen dan de Bijbel.
OOK uit de natuur kunnen we afleiden dat cremeren niet bijbels is.Ik heb altijd geleerd dat we op 2 manieren weten dat er een God is. Het eenvoudige vragenboekje van Hellenbroek zegt het al;
Vraag: "waaruit weet gij dat er een God is?"
Antw. : "uit de natuur en uit de Heilige Schrift".
Als ik dus wil bewijzen dat cremeren niet overeenkomstig Gods wil is, en ik kan dat uit de Schrift niet bewijzen, dan is de 2e aangewezen bron dus de natuur, omdat ook daarin God (hoewel niet zaligmakend), wie Hij is, hoe Hij Zijn zaken inricht, etc. te kennen is.
Uit de natuur zie ik, dat nieuw leven voortkomt uit het gezaaide. Het gezaaide sterft af, en doet uit de aarde nieuw leven (planten) voortkomen. In die lijn, kan ik zeggen, de mens is van hoger orde in de schepping dan de planten omdat de mens de kroon der schepping was. Dit is dus een geldig argument om crematie af te wijzen en de voorkeur te geven aan begraven. Dus niet de HS, maar de natuur en het gebruik der rede m.b.t. de wijze waarop God Zich in de natuur profileert.
Overigens blijf ik er bij dat wie cremeren op wat voor grond afwijst, daarmee nog niet het recht heeft om die gronden ook te gebruiken om een crematie niet bij te wonen.
Memmem schreef:jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.
Jas, jas, wat is dit nu? Iets niet op grond van de Bijbel willen bewijzen? Dat kan niet!
Memmem schreef:Op je gevoel afgaan? Op grond van de Bijbel kan wel gezegd worden dat begraven bijbels is.Jas schreef:In de eerste plaats is het bij mij vooral het gevoel dat zegt dat begraven beter is. Begraven geeft me als christen een beter gevoel dan cremeren. Vervolgens krijg ik het bewijs uit de Bijbel niet rond. Dan moet ik de Bijbel ook niet op mijn leest willen schoeien want daar zal ik niemand mee kunnen overtuigen. Ik moet dus een andere grond vinden om te overtuigen dan de Bijbel.
Ja, dat klopt. De rijke man werd eerst begraven, en daarna gecremeerd.Memmem schreef:Er staat niet letterlijk begraven is goed/cremeren slecht. Maar de Joden werden begraven, altijd. Jezus sprak ook in zijn gelijkenis van de rijke man en Lazarus over begraven.
Memmem schreef:Verder werden de heidenen verbrand en ook sommige Joden als straf.
Memmem schreef:OOK uit de natuur kunnen we afleiden dat cremeren niet bijbels is.Jas schreef:Ik heb altijd geleerd dat we op 2 manieren weten dat er een God is. Het eenvoudige vragenboekje van Hellenbroek zegt het al;
Vraag: "waaruit weet gij dat er een God is?"
Antw. : "uit de natuur en uit de Heilige Schrift".
Als ik dus wil bewijzen dat cremeren niet overeenkomstig Gods wil is, en ik kan dat uit de Schrift niet bewijzen, dan is de 2e aangewezen bron dus de natuur, omdat ook daarin God (hoewel niet zaligmakend), wie Hij is, hoe Hij Zijn zaken inricht, etc. te kennen is.
Uit de natuur zie ik, dat nieuw leven voortkomt uit het gezaaide. Het gezaaide sterft af, en doet uit de aarde nieuw leven (planten) voortkomen. In die lijn, kan ik zeggen, de mens is van hoger orde in de schepping dan de planten omdat de mens de kroon der schepping was. Dit is dus een geldig argument om crematie af te wijzen en de voorkeur te geven aan begraven. Dus niet de HS, maar de natuur en het gebruik der rede m.b.t. de wijze waarop God Zich in de natuur profileert.
Memmem schreef:Jas schreef:Overigens blijf ik er bij dat wie cremeren op wat voor grond afwijst, daarmee nog niet het recht heeft om die gronden ook te gebruiken om een crematie niet bij te wonen.
Persoonlijk ga ik dan liever condoleren, vooraf en dan later eens op bezoek gaan.
Aragorn schreef:jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.
Jas! Kerel, dat ik dit nog mee mag maken!Wijze woorden...
jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.
Ik hoop wel dat je het met de context waarin dit geplaatst was ook eens bent.
Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.
Ik hoop wel dat je het met de context waarin dit geplaatst was ook eens bent.
Jahoor, ik denk ook dat je niet per definitie cremeren kunt verbieden op grond van de bijbel. Overigens weet ik nu ook iets zekerder dat jij niet stiekem ook Bookman bent, want met hem heb ik eens een felle discussie over dit onderwerp gevoerd waarin hij betoogde dat het niet bepaald de weg was en ik daar nog niet zo zeker van was.Ging geloof ik over je lichaam afstaan aan de wetenschap, ik zal eens zoeken..
Edit: Found it!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten