Hoezo is jullie God de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jonne
Verkenner
Verkenner

Hoezo is jullie God de ware?

Berichtdoor Jonne » 30 dec 2004 18:04

Hoi even een vraagje:
ik kan er niet echt bij waarom er zoveel afsplitsingen van alleen al de Christelijke kerk zijn, waarvan eenieder denkt de waarheid in pacht te hebben. Er zijn naast jullie religie ook tal van anderen, zelfs waar méér mensen in geloven, de Islam bijv.

Hoezo is jullie religie nou de juiste?
Ik bedoel; is het niet gewoon gevolg van het gebied waar je geboren bent?
Als een van jullie in Indonesië geboren/opgegroeid was was ie vast en zeker Moslim geworden.. Wat is dan nog het nut van jezelf gereformeerd noemen, want uiteindelijk draait het toch allemaal om hetzelfde, alleen op deze manier drukt iedereen elkander in een hokje???

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 30 dec 2004 18:20

Hoi Jonne,

Het eerste punt wat je noemt is eigenlijk iets dat heel erg is. Christus zelf heeft ons tijdens Zijn aanwezigheid op aarde gemaand tot broederschap. Ook de apostelen (vooral Paulus) hebben erg gewaarschuwd voor verdeeldheid. Probleem is echter dat we mensen blijven. En mensen hebben elk hun eigen ideeën over bepaalde zaken. Daardoor ontstaan er maar al te snel meningsverschillen, ook over kerk en geloof. Dat is echter geen excuus voor al de scheidingen!

Waarom zou het christelijk geloof het ware geloof zijn? Iedereen beweert immers de waarheid te verkondigen? Islamieten, boedhisten, hindoeïsten. Zomaar een paar voorbeelden. Wat voor mij echter het meest eruit springt is dat al deze religies een grote onzekerheidsfactor hebben. Allemaal draait het om een goed leven leiden op aarde en uiteindelijk zie je dan wel of Allah of welke god dan ook het goede met je voor heeft. Bij het christendom ligt dat anders. De hele geschiedenis van het christelijk geloof is gebaseerd op een vaste hoop, en dat is Jezus. Voor Zijn komst naar de aarde mochten de gelovigen daar hun hoop op stellen - vooruitblikkend - en dat is nu nog - terugblikkend. Er ligt zekerheid in het geloof in Jezus! En dat is iets wat ik bij heel veel andere godsdiensten mis!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 19:02

Wat een vastheid... Het enige verschil is eigenlijk dat het christelijk geloof niet zelf kunt doen en alle andere geloven je zelf wel wat kunt doen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 dec 2004 22:18

als er mij gevraagd wordt waarom in in God geloof en niet in bijv. allah. Dat vraag ik alleen maar of ze van het volgende gehoord hebben:

Want alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft........

en dan vraag ik of hij/ zij al gehoord heeft van:

Want alzo lief had allah (of vul maar in) de wereld dat hij............

Ikheb het nog nooit gehoord......

Ja alzo lief had allah de wereld dat hij mensen laat vermoorden die hem niet eren. Liefdevolle god zeg :roll: (maar dat is weer ff wat anders)
Vandaar dat ik zeg (en vele met mij) dat mijn?onze God toch echt de WARE GOD is!!
Dus er is maar een God die werkelijk wat voor de wereld over heeft, en daarom prijs, loof en eer ik die Grote God
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Hoezo is jullie God de ware?

Berichtdoor Brion » 30 dec 2004 22:43

Jonne schreef:Hoi even een vraagje:
(......)
Hoezo is jullie religie nou de juiste?

Gelukkig beweert niet iedereen hier dat zijn/haar religie per definitie de juiste is hoor.......

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:45

ehm volgens mij beweren we dat juist wel ik durf te beweren dat de Bijbel de enige Weg naar de zaligheid aanwijst. :roll:
Jezus zegt het Zelf dat Hij de Weg is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 dec 2004 22:50

ik zit niet in de ware kerk,
ik heb niet de waarheid in pacht..

Maar 1 ding staat voor mij als een paal boven water:
- Ik heb een Vader in de Hemel waar ik heel mijn leven samen mee wel optrekken. Ik heb een Vader die voor mij zorgt, mij helpt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 30 dec 2004 22:54

mw schreef:Ja alzo lief had allah de wereld dat hij mensen laat vermoorden die hem niet eren. Liefdevolle god zeg :roll: (maar dat is weer ff wat anders)

En wat dacht je van de kruistochten en de heksenjacht?
Lekker liefdevol zeg :roll:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:57

DavidOpposite schreef:En wat dacht je van de kruistochten en de heksenjacht?

idd ja dr zijn blijkbaar altijd wel mensen die hun religie gebruiken om geweld goed te praten. :roll:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 dec 2004 22:58

DavidOpposite schreef:
mw schreef:Ja alzo lief had allah de wereld dat hij mensen laat vermoorden die hem niet eren. Liefdevolle god zeg :roll: (maar dat is weer ff wat anders)

zou God daar om gevraagd hebben. Of hebben wij mensen maar bedacht dat we dat moeten doen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 30 dec 2004 23:00

mw schreef:
DavidOpposite schreef:

zou God daar om gevraagd hebben. Of hebben wij mensen maar bedacht dat we dat moeten doen?

Zou Allah de Koran hebben geschreven? Of zouden mensen dat gedaan hebben?

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 30 dec 2004 23:03

Yael schreef:Mohammed.

Een mens dus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2004 23:52

mw schreef:als er mij gevraagd wordt waarom in in God geloof en niet in bijv. allah. Dat vraag ik alleen maar of ze van het volgende gehoord hebben:

Want alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft........

en dan vraag ik of hij/ zij al gehoord heeft van:

Want alzo lief had allah (of vul maar in) de wereld dat hij............

Ik begrijp de waarde van dit soort argumenten nooit zo. Dat het christendom leuker/mooier/etc. is, nuja, dat zal best. Maar de funfactor zegt toch helemaal niets over het al dan niet waar zijn van het christendom?

Raptor

Re: Hoezo is jullie God de ware?

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 09:23

Jonne schreef:Hoi even een vraagje:
ik kan er niet echt bij waarom er zoveel afsplitsingen van alleen al de Christelijke kerk zijn, waarvan eenieder denkt de waarheid in pacht te hebben.

Gelukkig ben je niet de enige die er zo over denkt, Jonne. Het doet veel christenen erg veel pijn als ze al die verdeeldheid zien. Deze verdeeldheid is van de duivel, en niet van God. Mensen kunnen veel kapot maken, dat begon al in het paradijs en dat is al die eeuwen zo doorgegaan. Als er mensen zijn die zeggen dat zij alleen de waarheid in pacht hebben, dan kun je daar wel van zeggen dat dat niet zo is. Dit getuigt ook van een groot egoïsme, en daar doe je God veel te kort mee. God alleen is de Weg en de Waarheid! Er is maar één ware kerk, en dat is de Kerk. Lekker cryptisch, maar ik zal het kort proberen uit te leggen. God bekeert mensen, juist ook diegenen waar wij het niet van hadden verwacht. Daar staat de bijbel vol van! Die verzameling mensen noemen we op aarde de strijdende Kerk en in de hemel noemen we ze de triomferende Kerk. Kerk met een hoofdletter dus, alleen daarvan kun je zeggen dat ze de waarheid in pacht hebben! Waar wie ze zijn? Dat is moeilijk te duiden. Vaak blijkt het wel uit leer en leven, maar dat zegt niet altijd alles. Op de dag dat God terugkomt op deze aarde zullen we het weten... De vraag is: ben jij, ben ik bereid om God te ontmoeten? Niet morgen of straks, nee nu op dit moment!!!

Jonne schreef:Er zijn naast jullie religie ook tal van anderen, zelfs waar méér mensen in geloven, de Islam bijv.

Een kleine correctie, het christendom is nog steeds de godsdienst met de meeste aanhangers op deze aarde... Niet dat dat veel zegt, maar voor de volledigheid!

Jonne schreef:Hoezo is jullie religie nou de juiste?
Ik bedoel; is het niet gewoon gevolg van het gebied waar je geboren bent?
Als een van jullie in Indonesië geboren/opgegroeid was was ie vast en zeker Moslim geworden.. Wat is dan nog het nut van jezelf gereformeerd noemen, want uiteindelijk draait het toch allemaal om hetzelfde, alleen op deze manier drukt iedereen elkander in een hokje???

Ik ken vele wonderlijke verhalen hoe God in een mensenhart werkt, juist nu ook in een land als bijvoorbeeld Indonesië... Dus ik vind persoonlijk dat je daar niet over moet oordelen. Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat God mij in een christelijk gezin heeft geplaatst, en mij heeft willen vasthouden zodat ik niet voor eeuwig verloren zou zijn gegaan!
We moeten ook niet star volhouden aan het 'kerkelijke hokje', daar moet je overheen kijken. Er zijn er gelukkig nog die dat wel kunnen en ook doen, daar put ik altijd weer moed en kracht uit om door te gaan met het proberen bij elkaar te krijgen wat verscheurd is. Mij persoonlijk zal dat zeker nooit lukken, daar is God zelf voor nodig... God zal Zijn volk verzamelen, daar kun je zeker van zijn! Ora et labora...

Voor de rest sluit ik me helemaal bij Retep aan.

Terug naar “Archief”