Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 dec 2004 15:19

Lana schreef:ontzettend herkenbaar die angst...Omdat je weet dat je in sommige dingen je eigen weg wilt gaan terwijl je tegelijkertijd weet dat je God's weg moet gaan..En dan ben je bang dat jouw weg God's weg niet is en besluit je tegen beter weten in dat je "het zelf wel kan", omdat je bang bent dat het niet gaat zoals je zélf wil dat het gaat (je denkt zelf wel te weten wat goed voor je is... :roll:).

Hoi Lana,

ik las toevallig je posting en ik moet zeggen dat ik het een en ander wel herken. Mijn angst voor God is echter niet zomaar de angst die je als kind voor je vader kunt hebben als je 'stout' bent geweest. Mijn angst voor God is enorm. Mijn angst voor God heeft er lange tijd voor gezorgd dat ik juist de keuze voor God niet durfde te maken. Enige tijd geleden (enkele weken) heb ik besloten daadwerkelijk op zoek te gaan naar God en wat Hij wil dat ik doe. Zijn wil in mijn leven dus.
Je hebt het over het feit dat je Gods weg moet gaan en dat je bang bent dat jouw weg niet dezelfde weg is. Nu zat ik te denken: is het ondenkbaar dat God uit Zijn liefde geen rekening houdt met persoonlijke ambities, dromen en toekomstplannen? En nog een andere gedachte: hoe zit het met activiteiten waarvan je nooit te weten komt dat ze niet in Gods plan passen? Hoe kom je uberhaupt achter Gods plannen voor in je persoonlijk leven? Ik denk niet dat ik weet wat goed voor me is, ik weet wel wat mijn dromen en idealen zijn en ik hoop van ganser harte dat dit in Gods lijn past.

Ondanks dat je weet dat God's weg dé weg is, ben je bang dat Hij je afneemt wat je denkt niet kwijt te kunnen. Maar uiteindelijk weet ik diep in mijn hart dat Zijn weg dé enige weg is, en heb ik daar tot nu toe altijd vrede in kunnen vinden. Maar inderdaad heel erg herkenbaar (gelukkig wel zou ik zeggen :wink: )

Er zijn dingen in een mensenleven die een onschatbare waarde en vaak zelfs een onvervangbare waarde hebben. Zou God die afnemen? Uit liefde? Gods weg is de weg, en ik ben doodsbang voor die weg. Ik ben bang dat dingen die mijn leven zin geven verloren gaan. Ik ben bang dat ik dat niet eens aankan en zal overleven. Ik kan op dit moment geen vrede vinden in God en Zijn plannen (die mij overigen geheel onduidelijk zijn, pure onzekerheid).

Overigens, dit is niet alleen heel persoonlijk richting jou bedoeld, maar je posting sprak me aan.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 dec 2004 15:23

Raido schreef:Bidden is heel hard om hulpen roepen en toch verzuipen

En ook aanhouden met bidden? Soms moet je misschien lang bidden!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 15:41

Dat is een godonterende opmerking waarmee je God tot leugenaar maakt.
Als je zo praat, is er idd van bidden geen sprake.
Later toegevoegd: Ach, dat is te fel geredeneerd van me. sorry. Je zult wel dingen meegemaakt hebben.
God laat ons wel eens kopje onder gaan, maar dat is nog geen verzuipen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 dec 2004 19:31

Ik snap je wel denk ik, maar volgens mij bedoel je: "bidden is heel hard om hulp roepen, zonder de garantie dat je niet verzuipt". In dat geval ben ik het met je eens.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 22:05

Brion schreef:

Ik snap je wel denk ik, maar volgens mij bedoel je: "bidden is heel hard om hulp roepen, zonder de garantie dat je niet verzuipt". In dat geval ben ik het met je eens.

Vertrouw je dan wel op God?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:30

Als je geen antwoord krijgt verstoord dat het vertrouwen wel mi.
Het is dan moeilijk uit een negatieve denkspiraal te komen naar God
toe. Maar ja hoe weet je nu eigelijk dat God je eigelijk wel hoort als je tot Hem bid als er niks van blijkt. :roll:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 dec 2004 22:31

Bang voor God? Nee... God is mijn Vader. Hij zorgt voor mij. Wat er ook gebeurt en zal gebeuren. In Hem is al mijn heil.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 22:34

Vertrouw erop dat het gebeurt. Op Zijn tijd en wijze, want Zijn tijd is de beste tijd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:35

caprice schreef:Vertrouw erop dat het gebeurt. Op Zijn tijd en wijze, want Zijn tijd is de beste tijd.

Dat is zo maar het duurt soms zo lang. :(

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 dec 2004 22:40

caprice schreef:
Brion schreef:

Vertrouw je dan wel op God?

Beste Caprice, ook het vertrouwen op God, geeft niet de garantie, dat je niet verzuipt. (naar woord eigenlijk, laten we er maar verdrinken van maken....)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:41

hoe bedoel je dat? verzuipen duid mi. op stikken/doodgaan. :roll:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 dec 2004 22:46

hijwel schreef:cisca, of je het gelooft of niet.
Echt leven is: samen met God wandelen door dit leven!

Dat geloof ik dus juist niet meer, nu, zonder, ben ik veel gelukkiger.

dat kun je niet weten. Jij gaf al aan dat je God nooit heb gevonden. En dat hij niet bestaat. Hoe weet je dan dat een leven zonder hem je veel gelukkiger maakt?

ieder mens is met een leegte geschapen die alleen God kan vullen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 dec 2004 22:47

Yael schreef:hoe bedoel je dat? verzuipen duid mi. op stikken/doodgaan. :roll:

Dat snap ik: ik bedoel het ook niet als kritiek of zo hoor; ik vind het gewoon zèlf een vervelend woord. Puur persoonlijk dus....

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 22:48

HEERE! hoe lang schreeuw ik, en Gij hoort niet, hoe lang roep ik geweld, tot U, en Gij verlost niet!
(Habakuk 1:2)

Je bent niet de enige die hiermee zit, kijk eens in de Psalmen: http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=Roep+mij+aan&ot=1&nt=1

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:48

Brion schreef:
Yael schreef:hoe bedoel je dat? verzuipen duid mi. op stikken/doodgaan. :roll:

Dat snap ik: ik bedoel het ook niet als kritiek of zo hoor; ik vind het gewoon zèlf een vervelend woord. Puur persoonlijk dus....

dat begreep ik wel :wink: ik doelde iig op wat je tegen Caprice zei, begrijp je me?

Terug naar “Archief”