bekering van Ruth

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2004 15:44

*wacht tot jas van leer gaat trekken tegen Doortjes opmerkingen* :wink:

Maarrehm, tuurlijk maak je rechtvaardigmaking niet bewust mee. Dat is iets wat automatisch gebeurt als je je bekeert.

Overigens hou ik niet zo van die vergeestelijkingen van Ruth, Hooglied, etc.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 16:04

Doortje schreef:De rechtvaardigmaking is een nadere weldaad. En dus kan je volgens mij wedergeboren zijn en geloven zonder dat je de rechtvaardigmaking hebt doorleeft. In de rechtvaardigmaking (vierschaar) worden je zonden je vergeven, maar daarvoor kunnen je zonden al wel bedekt zijn door de vergevende liefde van Christus.
Hoe dit allemaal precies zit weet ik niet, maar ik weet wel dat er maar weinig mensen zijn die de rechtvaardigmaking bewust meemaken.

Ik ben benieuwd waar je dit geleerd hebt. Het is in elk geval zeer onbijbels. Als men een gelovige is, is men ook gerechtvaardigd. Rechtvaardigen is de kwijtschelding van schuld en straf en rechtgeving op het eeuwige leven. In jouw visie zou een gelovige die nog niet gerechtvaardig is, nog onder de toorn Gods liggen. Bovendien leert de Bijbel ons dat we gerechtvaardigd worden door het geloof en dat het zonder geloof onmogelijk is God te behagen.
Het is geenszins zo dat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is. De gelovige is direct alle weldaden in Christus deelachtig.
Dit wordt duidelijk verwoord in Zondag 7 van de HC;
"Een oprecht geloof is niet alleen een zeker weten of kennis waardoor ik al voor waarachtig houd dat ons God in Zijn woord geopenbaard heeft, maar ook een zeker vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken zij, uit louter genade alleen omwille van de verdienste van Christus".

En dan legt Ursinus dit in zijn Schatboek alsvolgt uit:

"Nademaal de leer van het Evangelie tevergeefs voorgesteld wordt, tenzij dat ze met waar geloof aangenomen wordt; en nu geleerd is dat alleen zalig worden degenen die door een oprecht geloof alle weldaden van Christus aannemen; zo volgt hier zeer bekwamelijk de leer van het geloof, hetwelk een middel is waardoor wij de Middelaar deelachtig worden".
Ursinus zegt dus niets anders, dan dat door het geloof de gelovigen in Christus alle weldaden ontvangt die Hij voor hen verdiend heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Doortje
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jan 2004 16:00

Berichtdoor Doortje » 30 dec 2004 18:50

jas schreef:
Doortje schreef:De rechtvaardigmaking is een nadere weldaad. En dus kan je volgens mij wedergeboren zijn en geloven zonder dat je de rechtvaardigmaking hebt doorleeft. In de rechtvaardigmaking (vierschaar) worden je zonden je vergeven, maar daarvoor kunnen je zonden al wel bedekt zijn door de vergevende liefde van Christus.
Hoe dit allemaal precies zit weet ik niet, maar ik weet wel dat er maar weinig mensen zijn die de rechtvaardigmaking bewust meemaken.

Ik ben benieuwd waar je dit geleerd hebt. Het is in elk geval zeer onbijbels. Als men een gelovige is, is men ook gerechtvaardigd. Rechtvaardigen is de kwijtschelding van schuld en straf en rechtgeving op het eeuwige leven. In jouw visie zou een gelovige die nog niet gerechtvaardig is, nog onder de toorn Gods liggen. Bovendien leert de Bijbel ons dat we gerechtvaardigd worden door het geloof en dat het zonder geloof onmogelijk is God te behagen.
Het is geenszins zo dat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is. De gelovige is direct alle weldaden in Christus deelachtig.
Dit wordt duidelijk verwoord in Zondag 7 van de HC;
"Een oprecht geloof is niet alleen een zeker weten of kennis waardoor ik al voor waarachtig houd dat ons God in Zijn woord geopenbaard heeft, maar ook een zeker vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken zij, uit louter genade alleen omwille van de verdienste van Christus".

En dan legt Ursinus dit in zijn Schatboek alsvolgt uit:

"Nademaal de leer van het Evangelie tevergeefs voorgesteld wordt, tenzij dat ze met waar geloof aangenomen wordt; en nu geleerd is dat alleen zalig worden degenen die door een oprecht geloof alle weldaden van Christus aannemen; zo volgt hier zeer bekwamelijk de leer van het geloof, hetwelk een middel is waardoor wij de Middelaar deelachtig worden".
Ursinus zegt dus niets anders, dan dat door het geloof de gelovigen in Christus alle weldaden ontvangt die Hij voor hen verdiend heeft.

Tja Jas ik ben niet zo heel erg thuis in de dogmatiek. Wat ik zei heb ik geleerd op de catechisatie (ger gem). Maar wat jij zegt, daar zit ook wel weer wat in. Ik ben eigenlijk te weinig thuis in de dogmatiek om hier verder veel zinnigs over te zeggen.

Maar ik herken wel wat jij zei over het vergeestelijken van het boek Ruth. Onze dominee (hij is inmiddels weg) heeft daar ook een hele prekenserie over gehouden. En die zei toen ook dat Ruth de rechtvaardigmaking meemaakte toen ze gelost werd door Boaz in de poort. Maar ze zat al wel veel eerder met Boaz aan de tafel (dat werd toen vergeleken met het Heilig Avondmaal), dus was ze al wel bekeerd. Dat was ze waarschijnlijk toen ze die keuze maakte om met Naomi mee te gaan ja.
Maar dit wordt dus in de gereformeerde gemeente geleerd, maar of dit onbijbels is, wat jij beweerd, weet ik niet.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten