/kickt Augustinius die leefde niet in de tijd van de Bijbel, schreef geen Bijbel en dus is het niet Bijbels gefundeerd...
*stampt op de grond... is het zo moeilijk om een tekst te vinden die in dit plekje past?*
Moderator: Moderafo's
Raptor schreef:Ik ben veel meer een voorstander om radicaal te breken met de zonden... Zo geef je mijns inziens ook een signaal af naar de rest van de grote boze wereld!
jas schreef:Raptor schreef:Ik ben veel meer een voorstander om radicaal te breken met de zonden... Zo geef je mijns inziens ook een signaal af naar de rest van de grote boze wereld!
Dat vind ik jammer, dat je dit zo op kerst betrekt. Kerst moet gevierd worden naar zijn Bijbelse betekenis. Verder moet je zeer voorzichtig zijn in wat je zegt over het breken met de zonden. Dat is op zich natuurlijk wel goed, noodzakelijk zelfs, maar pas op dat je niet vervalt in een leeg en kil wetticisme zoals dat in sommige kerkverbanden heerst. Verder moet je je altijd afvragen of de wil om God te dienen voortkomt uit liefde tot Hem, die Hij Zelf in je hart gelegd heeft, of uit een slaafse vreze, zoals die van de rijke jongeling. Want in geval het laatste de reden is, groot is het gevaar van terugval in deze vorm van zelfwerkzaamheid. Daarom spreekt de Bijbel hierover in minder fraaie bewoordingen als; de hond die terugkeert tot zijn uitbraaksel, en de gewassen zeug die zich wentelt in het slijk. Dat moeten we niet hebben toch?
Raptor schreef:Raido schreef:/kickt Augustinius die leefde niet in de tijd van de Bijbel, schreef geen Bijbel en dus is het niet Bijbels gefundeerd...
*stampt op de grond... is het zo moeilijk om een tekst te vinden die in dit plekje past?*
Sterker nog, er is geen tekst te vinden die in dit plekje past!
jas schreef:... Ik haalde Augustinus aan, omdat gezegd werd dat de Reformatoren tegen Kerst waren. Augustinus, die een rechtzinnig kerkvader is, was dat niet. Hij riep in meer van zijn preken op om toch zeker die dag te vieren. Ik heb Augustinus er niet bijgehaald als een Bijbels argument, maar als een eerdere reaktie op de posting van Raptor.
Raptor schreef:Als eerste moet ik zeggen dat het mij niet specifiek om kerst ging. alhoewel dit wel de aanleiding is geweest.
Raptor schreef:Vervolgens ga je volgens mij een stap te ver. Hoe kan je nou voorzichtig zijn in het breken met de zonde? Er zijn maar twee wegen, dat zal je niet ontkennen. Op die zogenaamde smalle weg is er geen plaats voor de zonde, maar dat sluit niet uit dat die zonde er niet is! Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat ik niet wil leven met het idee dat er allerlei menselijke verzinsels in de kerkelijke liturgie voorkomen. Dat heeft niets met wetticisme te maken, maar met een onvoorwaardelijke liefde voor God!
Raptor schreef:
Jij kan toch ook niet ontkennen dat je wilt leven tot Zijn eer?
jas schreef:Als het herdenken van de geboorte van Jezus op alle dagen is toegestaan, dan is het dat dus ook op 25 december. Of je zou moeten stellen, het herdenken van Jezus is toegestaan op alle dagen, behalve op 25 december. Maar voor dit laatste is in heel de Bijbel geen grond te vinden.
jas schreef:Het breken met zonde is altijd goed maar het maakt wel degelijk verschil of dit voortkomt uit een zaligmakende werking van de Heilige Geest of uit een tijdelijke zelfwerkzaamheid van de mens.
Daarvoor waarschuwt de Heere Jezus in Luk. 11:24-26;
"Wanneer de onreine geest van den mens uitgevaren is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust; en die niet vindende, zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, daar ik uitgevaren ben.
En komende, vindt hij het met bezemen gekeerd en versierd.
Dan gaat hij heen, en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf is, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van dien mens wordt erger dan het eerste."
Wetticisme houdt een mens nooit vol, dat is wat ik er mee wil zeggen.
jas schreef:Verder moet je denk ik oppassen om niet de fout te maken die ten tijde van de Reformatie gemaakt is. Alles wat maar deed denken aan Rome werd overboord gekiept. Dat is jammer, want er zaten goede en bruikbare dingen tussen.
jas schreef:Ik heb het idee dat je een soort figuurlijke beeldenstorm wilt ontketenen tegen de christelijke feestdagen in het bijzonder kerst. Heb er dan ook erg in, dat met het afschaffen hiervan de wereld helemaal niet mee bij Hem stilstaat terwijl er nu toch nog aandacht aan geschonken wordt. Vier voor jezelf kerst zoals het moet. Ingetogen, dienend tot Hem die kwam om te dienen. Vrolijk in Hem, Die kwam voor treurenden. Uit liefde voor Hem, Die kwam uit de liefde van Zijn Vader tot een liefdeloze wereld.
jas schreef:Nee, dat kan ik niet ontkennen. Maar de Koning wordt van het veld gediend. En daar lig ik, in het veld, op Zijn akker, luisterend naar de boodschap van de engel; "Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal". Die boodschap van kerst moet dus wel verkondigd worden. Daar ligt een Bijbels fundament voor, en dat staat haaks op het afschaffen van kerst.
Raptor schreef:Ik heb nooit beweerd dat het vieren van de geboorte van Jezus niet op 25 december gevierd mag worden. Waar ik voor gepleit heb, is om dit bij voorkeur elke dag te doen. Als men dan toch een specifieke dag hiervoor wil, doe dat dan op een dag meer aannemelijk dan de dag waarop het nu gevierd wordt!
Raptor schreef:Jij gaat blijkbaar hier van het negatieve uit. Als iemand breekt met de zonde, wil dat nog niet zeggen dat dit voortkomt uit wetticisme. Dat zeg je ook niet, maar je komt er wel steeds op terug! Daarin ben ik het ook volledig met je eens, maar dat wil niet zeggen dat we er niet naar moeten streven om God te dienen zoals Hij gediend wil worden toch?
Raptor schreef:Misschien herinner je mijn oproep tot reformatie nog. Ik vind juist dat we nog veel te veel dingen uit het 'roomse tijdperk' hebben overgehouden! Dat is niet bijbels. Als het volk Israël een ander (heidens) volk met behulp van God overwonnen had, moest dit volk ook helemaal uitgeroeid worden. Met huis en haard...
jas schreef:Ik hoop niet dat je dit laatste in onze tijd alsnog wilt gaan toepassen? Want die opdracht gold toch echt alleen voor Israël hoor. Voel je svp daardoor niet aangesproken.![]()
jas schreef:Wat betreft je oproep tot reformatie, ja ik herinner me dat nog wel. Dat topic is geloof ik een beetje in de vergetelheid geraakt niet?
Wat bedoel je met "dingen uit het roomse tijdperk"? Ik hoop niet dat het alleen over uitwendige dingen gaat, vormen, maar over de leer zelf.
Ik durf te stellen dat alle kerken momenteel rooms zijn met uitzondering van enkele herstelden. De leer van der rechtvaardigmaking door het geloof wordt overal verkwanseld, is het niet door allerlei gemoedstoestandjes waar alleen degene die ze in zijn brein produceert weet van heeft, dan is het wel door te stellen dat ons geloof de werkende oorzaak van de rechtvaardigmaking is. Het is allemaal pelagiaans net als rome. Dus wat die reformatie betreft, doe ik ook met je mee.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten