Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 08:38

Raido schreef:
aar dat is niet volgens de Schrift, bedacht ik.
Want de Heere Jezus is niet bijgezet, Die is begraven.
hihi... lees je Bijbel Jas... Jezus werd niet begraven maar in een grot gelegd, een grafkamer is ook een soort van grot. Jezus werd ook bijgezet, aloë en mirre? zalfolie, doeken etcetra.

En trouwens, in Israël zijn de graven boven de grond omdat de de grond vaak te hard is om een graf in te graven.

Je moet eerst eens goed lezen wat ik schrijf raido en niet zomaar iets er uit plukken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2004 08:39

Je draafd een beetje door jas :mrgreen:
Er zijn wel andere Bijbelse argumenten om niet te cremeren.
En die zijn volgens mij ook allang gezegd.
Het argument ; dat Jezus ook niet gecremeerd werd, is inderdaad een drog argument. Maar dat snapt denk ik iedereen hier wel. Of niet :? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 08:50

joepie schreef:Je draafd een beetje door jas :mrgreen:
Er zijn wel andere Bijbelse argumenten om niet te cremeren.
En die zijn volgens mij ook allang gezegd.
Het argument ; dat Jezus ook niet gecremeerd werd, is inderdaad een drog argument. Maar dat snapt denk ik iedereen hier wel. Of niet :? :wink:

Volgens mij snapt niet iedereen dat. Wat is dan wel een reden, de opstanding? Maakt niets uit. Door begraven worden we stof, en door verbranden ook. In beide gevallen is dit proces menselijkerwijs onomkeerbaar en in beide gevallen zal God er een nieuw lichaam uit kunnen maken. Zoals ik al zei, ik zou het zelf ook niet willen, cremeren.
Wat ik echter heel naar vind, is dat argumenten die totaal niet op een Bijbelse leest geschoeid zijn, aangewend worden om een crematie niet bij te mogen wonen. Ook de familie van mensen die gecremeerd worden hebben behoefte aan steun van 'vrienden' tijdens en na die moeilijke gebeurtenis. Daarom moet het sociale aspect hier zwaarder wegen dan alle argumenten die iedereen al meent te hebben, en zou ik eerder stellen dat het bijwonen van een crematie van onze naasten eerder een plicht is dan dat crematie een reden is om hun de laatste eer niet te bewijzen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 09:05

Ik weet niet zeker of as wel stof is... :oops: dat is toch koolstof (C), als een mens vergaat, vergaat het niet tot koolstof naar mijn weten
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2004 09:47

Ik dacht dat in dit http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=crematie Topic dus over al dan niet cremeren werd gesproken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 10:44

Raido schreef:Ik weet niet zeker of as wel stof is... :oops: dat is toch koolstof (C), als een mens vergaat, vergaat het niet tot koolstof naar mijn weten

Doet het er wat toe dan? Wat is stof dan? Vergaat niet alles, dus ook as uiteindelijk tot stof? Stof is een verzamelnaam voor alerlei fijne deeltjes die in ons milieu voorkomen, waartoe ook as behoort.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 10:45

joepie schreef:Ik dacht dat in dit http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=crematie Topic dus over al dan niet cremeren werd gesproken.

En vind je dat een Bijbels bewijs dan? Ik niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 10:57

Hum, crematie is een van oorsprong een heidense gewoonte, in de Bijbel wordt het niet verboden, het is een ieder aan zich zelf.

Is een vrouw die een broek draagt verkeerd? Nee, wordt niet in de Bijbel vermeld. Dit is net als crematie niet Bijbels aftewijzen, maar zou je als onderscheid kunnen aanmerken, als Christen creemeer je je niet om je te onderscheiden... maar waarom laat iemand zich creemeren?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 11:02

Ik ben tegen cremeren. Niet op grond van de Bijbel, maar op grond van Gods orde in de natuur. Dit schrijft ds. Knap, waar ik al eerder aan gerefereerd heb: "Zouden de wouden en weiden, de bloemen en het groen jaarlijks als uit de dood weer verrijzen, en zou er geen dergelijk uitzicht voor het menselijk lichaam zijn? Zou het tarwegraan, dat in de aarde geworpen wordt en dáár in donkerheid sterft, straks uit zijn graf als een gouden halm, met de aar gekroond, weer opstaan, terwijl het menselijk lichaam, dat het tarwegraan verre te boven gaat, eeuwig in de dood moet blijven?"
Cremeren is dus onnatuurlijk, niet dat de lichamen van gecremeerden niet zullen opstaan, dat zij verre, maar in de ordening van de natuur zoals God die heeft ingesteld, past begraven beter.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 11:04

Hum ja... maar cultuur en traditie gelden in gereformeerde gezinte dacht ik ook nog wel een beetje.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 11:19

Raido schreef:Hum ja... maar cultuur en traditie gelden in gereformeerde gezinte dacht ik ook nog wel een beetje.

Zal wel, maar de vraag was niet of je jezelf moet laten cremeren, maar of je een crematie mag bijwonen. De keus voor cremeren is persoonlijk. Als ik een crematie bijwoon, ben ik niet verantwoordelijk voor die keus, ik ga daar heen om betreffende de laatste eer te bewijzen. Ik ken oprechte gelovigen, die toch om zeer persoonlijke redenen voor crematie gekozen hebben. Ik kan die hier niet vertellen, want ik wil niet dat iemand de situatie zou herkennen en wellicht daardoor ook de persoon waarop het betrekking heeft. Maar ik heb het over iemand die overduidelijk een kind van God was, waar ik echt mn handen voor in het vuur steek.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 11:20

waar ik echt mn handen voor in het vuur steek.
mensen creemeren overledenen hoor ;-)

Maar inderdaad ik ga offtopic :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 11:24

Raido schreef:
waar ik echt mn handen voor in het vuur steek.
mensen creemeren overledenen hoor ;-)

Maar inderdaad ik ga offtopic :)

Maar je hebt wel gelijk. Braadkip. :D

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2004 12:08

jas schreef:
joepie schreef:Ik dacht dat in dit http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=crematie Topic dus over al dan niet cremeren werd gesproken.

Ik heb in dat topic genoeg Bijbels bewijs gelezen om tegen cremeren te zijn op grond van de Bijbel. Dat jij het niet wilt zien, ligt misschien aan het feit dat je ogen nog niet geopend zijn ;-)

Misschien moet je toch nog eens heel die andere topic, met de verwijzingen doorlezen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 12:52

joepie schreef:
jas schreef:

Ik heb in dat topic genoeg Bijbels bewijs gelezen om tegen cremeren te zijn op grond van de Bijbel. Dat jij het niet wilt zien, ligt misschien aan het feit dat je ogen nog niet geopend zijn ;-)

Misschien moet je toch nog eens heel die andere topic, met de verwijzingen doorlezen.

Ik ben aardig Bijbelvast al zeg ik het zelf. En je moet de Schrift behoorlijk verdraaien om te bewijzen dat crematie op grond van de Bijbel niet mag. Nogmaals, ik ben ook tegen. Maar ik vind je argumenten niet kloppen. Ik zou ook liever op grond van de Bijbel er tegen zijn, maar dat kan niet. Je doet de Schrift geen goed, door hem aan te passen aan wat jij vindt dat goed of slecht is. Laat de Schrift voor zich spreken.

Terug naar “Archief”