Pedofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Pedofilie

Berichtdoor verknipterefo » 29 dec 2004 14:48

Christen maken vaak onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit. Het eerste accepteren ze maar het tweede keuren ze af.

Is er eenzelfde verschil bij pedofilie en pedoseksualiteit? M.a.w. je mag pedofiel zijn, maar je moet dit niet in de praktijk gaan brengen. Ik denk dat de meeste van ons keihard zijn in hun oordeel over pedofielen. Bij een pedofiel wordt aan een kinderverkrachter gedacht. Maar het is toch ook onzin om elke heteroseksueel als verkrachter aan te merken?
Laatst gewijzigd door verknipterefo op 06 jan 2005 00:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 29 dec 2004 15:06

Ja er zijn pedofielen die geen seks met kinderen hebben. Net zoals er hetero's zijn die geen seks hebben en net zoals er homofielen zijn die geen seks hebben.

Pedofielen zijn volwassen mensen met een seksuele voorkeur voor (jonge) kinderen of jongeren. Er zijn er bij die ervoor kiezen geen seksueel contact te hebben met kinderen omdat ze ergens beseffen dat dat niet gelijkwaardig is.

Ik denk dat het voor een pedofiel nog veel moeilijker is om 'uit de kast' te komen dan voor een homofiel. Dat komt natuurlijk omdat pedoseksualiteit een afschuwelijk en vreselijk iets is, waarbij een volwassene macht uitoefend op een kind op een wijze die nooit mag bestaan. Over homoseksualiteit wordt denk ik wat minder 'veroordelend' gedaan (in het algemeen, dus niet onder christenen, maar ik denk ook onder christenen, als puntje bij paaltje komt!) omdat het daar o.h.a. volwassenen onderling betreft.

Ik vind dat dit onderwerp onder christenen wel eens goed besproken mag worden. Hoewel er in de Bijbelse tijd ook volwassen mannen met zeer jonge vrouwen trouwden (vrouwen die wij in deze tijd echt nog als kinderen zouden zien!) kan ik nergens vinden dat pedoseksualiteit op welke manier ook geaccepteerd mag worden.

Hopelijk kunnen mede-Refowebbers hier ook een mening over geven.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 29 dec 2004 15:13

Ik wil opmerken dat de interpretatie van het begrip 'pedofilie/pedoseksualiteit' grotendeels ook cultuur- en tijdsbepaald is. In bepaalde culturen en tijden is en was het geen enkel probleem wanneer een 14 jarig meisje wordt en werd uitgehuwelijkt aan bijv. een 40 jarige man. Dat maakt dit soort discussies extra complex.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 16:13

Volgens mij gaat het bij pedoseksualiteit niet om liefde maar om de pure seks, of de aantrekking. Volgens mij is een relatie bedoel voor mensen op relatief het zelfde niveau.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 29 dec 2004 17:19

Raido schreef:Volgens mij gaat het bij pedoseksualiteit niet om liefde maar om de pure seks, of de aantrekking. Volgens mij is een relatie bedoel voor mensen op relatief het zelfde niveau.

Wanneer we de vergelijking met heteroseksualiteit en homoseksualiteitdoortrekken, zoud at wel kunnen betekenen dat de pedoseksueel ook gevoelens van liefde koestert voor jongeren. Het is gewoon lastig om er echt iets zinnigs over te zeggen. Er is volgens mij ook relatief weinig onderzoek naar gedaan, tenminste naar homoseksualiteit al wat meer, maar ook dat is niet éénduidig.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Oorzaak van pedofilie

Berichtdoor verknipterefo » 29 dec 2004 21:00

Zou het kunnen dat een te krampachtige manier van omgaan met seksualiteit pedofilie tot gevolg kan hebben?
Zo hoor je ook vaak dat rk-priesters, die celibatair behoorden te leven, zich vergrepen aan kinderen.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 29 dec 2004 21:01

Equilibrist schreef:Ik denk dat het voor een pedofiel nog veel moeilijker is om 'uit de kast' te komen dan voor een homofiel.

Ik ben benieuwd hoe leden van het forum zouden reageren als een goede vriend(in) er voor uit kwam pedofiel te zijn. Wat ze je denken en wat zou je zeggen?

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 29 dec 2004 21:08

Raido schreef:Volgens mij gaat het bij pedoseksualiteit niet om liefde maar om de pure seks, of de aantrekking. Volgens mij is een relatie bedoel voor mensen op relatief het zelfde niveau.

Ik denk dat je het begrip pedoseksualiteit verwart met kinderverkrachting. Beiden volstrekt af te keuren, maar toch ook beide van een andere orde. De media draagt veel bij aan deze verwarring.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 29 dec 2004 22:22

opzich zou je met pedofilie net zo om moeten gaan met homofilie. het is een geaardheid van iemand maar het praktiseren kunnen we op grond van Gods woord niet goedkeuren!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 08:45

Ik durft toch echt te twijfelen aan de oprechtheid of mogelijkheid van liefde zoals God die gegeven c.q. bedoeld heeft om er te zijn tussen man en vrouw.

Liefde zoals God het bedoeld is ook een seksueel iets, aangezien ik het onmogelijk vind dat een volwassene deze liefdegevoelens koesterd voor een minderjarig kind, keur ik persoonlijk pedofilie en of pedoseksualiteit af.

sela

Berichtdoor sela » 30 dec 2004 10:08

weet nie of ik het helemaal bij het rechte eind heb, maar ga het volgende beweren...

homofilie is in veel gevallen gewoon aangeboren... een bug in de schepping en niet zondig.
pedofilie komt vaak voort uit een traumatische ervaring. je ziet dat mensen die bijv. op hun 2e een verkeerde ervaring mee hebben gemaakt later ook van kindertjes van 2 houden. ofwel: alle respect voor het trauma, maar het klopt niet.

ik vind daarnaast dat als je als homo een relatie wenst [met een volwassene en daar sexuele gevoelens naar toe koester] dit iets essentieels anders is dan het koesteren van sexuele gevoelens naar kinderen omdat deze nog niet-weerbaar zijn dwz. geen gelijke partij in de meeste gevallen. daar gaat de vergelijking met homofilie ook een beetje scheef.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 10:19

In mijn ogen dus ook, ik zie pedo* persoonlijk als een afwijking...

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 30 dec 2004 11:02

Raido schreef:Liefde zoals God het bedoeld

Misschien een hele andere discussie, maar ik denk dat liefde zoals God het bedoeld, helemaal niet bestaat. Elke vorm van liefde heeft een stuk egoïsme in zich. Uiteindelijk draait het niet om die ander, maar om jezelf.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 30 dec 2004 11:07

sela schreef:pedofilie komt vaak voort uit een traumatische ervaring

Zou deze traumatische ervaring ook kunnen ontstaan door het reformatorische cilibaat, d.w.z. geen seks buiten een relatie en de krampachtige manier van daarmee omgaan binnen een relatie?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 11:13

verknipterefo schreef:
Raido schreef:Liefde zoals God het bedoeld

Misschien een hele andere discussie, maar ik denk dat liefde zoals God het bedoeld, helemaal niet bestaat. Elke vorm van liefde heeft een stuk egoïsme in zich. Uiteindelijk draait het niet om die ander, maar om jezelf.
Ik geef je de tip om dan toch eens de brieven van Paulus te lezen, liefde is iets hemels, egoïsme is puur voor jezelf, maar je mag van je zelf houden, dat staat zelfs in de Bijbel, iemand die van zijn vriendin houdt, houd van zich zelf (vrij naar Paulus).

Nee, daar kan dat trauma niet uit ontstaan, het trauma onstaat bij kleine kinderen en niet bij mensen die zelf seksueel beginnen te worden dus op de leeftijd van pakweg 13/15 jaar.

Wat is je punt nou? Wil je gaan katten op onze manier van omgaan met seksualiteit of gaat het je nu op pedofilie?

Terug naar “Archief”