Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 20 feb 2003 19:41

d duck
waarom geef jij god de schuld dat mensen vloeken
het is de mens zijn eigen schuld dat ze vloeken
god heeft een gruwelijke hekel als iemand vloekt

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 20 feb 2003 19:54

connie schreef:d duck
waarom geef jij god de schuld dat mensen vloeken
het is de mens zijn eigen schuld dat ze vloeken
god heeft een gruwelijke hekel als iemand vloekt

Hrm. Ik denk dat we Ducky's standpunt moeten begrijpen om het te kunnen veroordelen. En dan met sterke argumenten komen.
Wat ik denk dat Ducky bedoeld (en soms heb ik wel hetzelfde gevoel, ik uit het alleen anders) is dit...
Stel dat je al je leven hebt geleerd dat God de wereld heeft geschapen. En God waakt over de mensen. En God houdt van de mensen. En je geloofd dat met heel je hart. En dan kom je uit in een rotleven waar geen einde aan de ellende lijkt te komen. Dan geef je God de schuld. Want wat heb je gedaan om dit te verdienen? Het is niet of je iemand vermoord hebt. Of dat je een speer in Zijn zijde stak.
Dat is de reden dat D Duck vloekt. Hij is boos op God.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 20 feb 2003 21:56

ik ben blij dat er toch nog iemand is die erg eerlijk is
of de rest snapt het niet (dit is niet negatief bedoelt)
god had het toch anders kunnen doen
bijvoorbeeld dat we niet kunnen zondigen
hadden we nu een prachtig leven gehad
maar god had het nu zo gedaan
daarom leg ik de reden bij god
lijkt me niet zo onterecht

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 21 feb 2003 14:37

D.Duck schreef:ik ben blij dat er toch nog iemand is die erg eerlijk is
of de rest snapt het niet (dit is niet negatief bedoelt)
god had het toch anders kunnen doen
maar god had het nu zo gedaan
daarom leg ik de reden bij god
lijkt me niet zo onterecht

De mens had in het paradijs het vermogen om te kunnen niet zondigen. Dus toen kon de mens zonder zonden leven. Maar de mens was zo hoogmoedig dat hij de eerste kans die de duivel zag om hem voor te stellen dat hij net als God kon wezen met beide handen aangreep. Dus niet schuld van God maar de eigen wil van de mens.

Nog even over het vloeken, ik schrik soms van me zelf wat er aan vloeken soms boven komt in je hoofd, dan hoef je ze nog niet eens uit te spreken. Een bewijs dat als God je loslaat je weinig meer van je geloof zal zijn overgebleven. Om het met een voorbeeld te verduidelijken, als je als jonge jongen de bal in de sloot had geschopt en je vader hield je vast om de bal eruit te halen was je niet een moment bang, maar als die hand nu ontbrak, dan zou je toch mooi in die sloot zijn gerold.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 15:06

De mens had in het paradijs het vermogen om te kunnen niet zondigen. Dus toen kon de mens zonder zonden leven. Maar de mens was zo hoogmoedig dat hij de eerste kans die de duivel zag om hem voor te stellen dat hij net als God kon wezen met beide handen aangreep. Dus niet schuld van God maar de eigen wil van de mens.

wie was de mens ? adam toch
en niet ik

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 21 feb 2003 15:08

D.Duck schreef:

en niet ik

Jij bent geen mens?

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 15:10

als iemand vraagt waarom ben jij zo'n etter dan zeg je toch ook niet komt door m'n vader

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 21 feb 2003 15:12

D.Duck schreef:

en niet ik

Klopt, adam en eva, maar jij gaf God de schuld. Maar wie kan een reine (niet-zondige) uit een onreine (zondige). Als je oprecht leert te geloven, zal je zien, merken dat je net zo "hoogmoedig" als Adam zou zijn geweest. Jij zou toch ook willen dat je alles kon regeren en zelf naar je hand kon zetten, zelf beslissen wat goed en fout is? Ik wel tenminste, dus dan ben je net zo hoogmoedig als Adam en had je ook die kans met 2 handen aangegrepen om zo proberen net als God te zijn. Helaas voor ons kunnen we niet gelijk met God worden.

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 feb 2003 15:12

dan was je een poppetje aan een touwtje geweest, zonder een eigen wil. Wat is dat voor leven?

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 22 feb 2003 10:24

waarom leven we dan
als je naar de hemel gaat ben je presies het zelfde

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 22 feb 2003 21:49

Volgens mij moet de vloek gvd in eerste instantie zo uitgelegd worden dat je God opdracht geeft iedereen om je heen te verdoemen. De vloek moet dan taalkundig net zo gezien worden als; men neme een ei,
... verdoeme ....
Pas daarna kan de vloek ook zo uitgelegd worden dat het op jezelf slaat ... verdoem me...
Dit zou volgens mij tevens het geval kunnen zijn als je een vloek niet weerspreekt.

Leviticus 5:
1 Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.

Zou het ook niet beter zijn om het gebod 'niet vloeken' te baseren, niet zozeer op het derde gebod, maar op Rom.12:
14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 feb 2003 12:27

Pas als je beseft wie God is, in het diepste van je ziel.
Besef je ook waar je mee bezig bent als je vloekt.

God is zoveel groter dan wij met ons menzen verstandje kunnen voorstellen. Vol van wijsheid, liefde en schoonheid. Alle het mooie hier op aarde is maar een schaduw van God. al het slechte hier op aarde is maar een schaduw van de duivel.
God is een intelligentie die wij in onze dimensie niet kunnen waarnemen. Maar hij is er wel, overal. Weet tegen wie je het hebt.

Lees bijbelboek Prediker eens. Wat daar instaat over mensen die zich niets van God aantrekken, Hem zelfs uitdagen en lachen om het feit dat God niet ingrijpt.

Wie vloekt weet niet wie God is. Dat maakt me eerder verdrietig dan geschokt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 feb 2003 12:37

waarom leven we dan
als je naar de hemel gaat ben je presies het zelfde
nee, de bekering heeft als gevolg dat je je eigen wil terugkrijgt.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 25 feb 2003 18:54

maar je doe alleen wat jezus WIL
en niet waar je zelf zin in heb

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 19:25

dat is moeilijk uit te leggen.
Hoe meer je gelooft, hoe minder verschil er komt tussen wat jij wilt en wat Jezus wil. Maar er is absoluut geen sprake van dat 'je moet'. Dat werkt ook niet, het is net als bij verliefdheid, dan kan ook niet gedwongen.

Terug naar “Archief”