Schriftelijke/email cursus belijdenis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ronson

Berichtdoor ronson » 29 dec 2004 11:56

Michel schreef:Ronson, je lijkt me al aardig thuis in de geref. gezindte wat betreft de onderlinge verschillen; mag ik vragen naar welke kerk je zelf gaat?

Het is meer kennis van horen zeggen of lezen dan persoonlijke ervaring. Ik ben van huis uit RK, en ga sinds enige tijd naar de NGK. Hoewel er wel goed wordt gepreekt kan ik maar moeilijk anderen vinden die zich willen verdiepen in zaken als de belijdenis, geloofsleer, kerkgeschiedenis etc. Andere onderwerpen, welke op zich ook best belangrijk zijn, zoals evangelisatie, gemeente-opbouw, etc. liggen beter in de markt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 12:02

ronson schreef:Het is meer kennis van horen zeggen of lezen dan persoonlijke ervaring. Ik ben van huis uit RK, en ga sinds enige tijd naar de NGK. Hoewel er wel goed wordt gepreekt kan ik maar moeilijk anderen vinden die zich willen verdiepen in zaken als de belijdenis, geloofsleer, kerkgeschiedenis etc. Andere onderwerpen, welke op zich ook best belangrijk zijn, zoals evangelisatie, gemeente-opbouw, etc. liggen beter in de markt.

Wat een overstap moet dat voor je zijn ronson. Hoe ben je daar zo toe gekomen? En waarvandaan is het dat je zo'n behoefte hebt om je te verdiepen in de geloofsleer?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

ronson

Berichtdoor ronson » 29 dec 2004 15:44

jas schreef:Wat een overstap moet dat voor je zijn ronson. Hoe ben je daar zo toe gekomen? En waarvandaan is het dat je zo'n behoefte hebt om je te verdiepen in de geloofsleer?

Die overstap is wel een geleidelijke geweest. Na mijn katholieke jeugd kreeg ik op een gegeven moment verkering met een van huis uit gereformeerd-synodaal meisje die echter toen naar een evangelische gemeente ging. Ik ben daar enkele jaren met haar naar toe gegaan, we zijn daar ook getrouwd, maar ik heb me daar nooit helemaal op m'n plaats gevoeld. Ondertussen ontmoette ik een aantal gereformeerden die mij erg aanspraken in hun christen-zijn. Zij kwamen uit diverse reformatorische kerken
De keuze voor de NGK is een gezamenlijke keuze (met wederzijdse compromissen) geweest van mijn vrouw en ik, na een serieuze oriëntatieperiode.

Wat betreft dat verlangen naar het bezigzijn met de geloofsleer: in de gereformeerde belijdenis zoals ik die nu een beetje heb mogen leren kennen is voor mij het Woord van het Evangelie echt opengegaan. Veel zaken die mij tot nu toe, ondanks mijn kerkelijke verleden nog verborgen waren in Gods Woord worden verheldert en geven mij meer zicht op en kennis van God en mijzelf. Ik heb een honger naar Gods Woord, en door meer over het geloof te leren mag ik het Evangelie steeds meer proeven.
Ik kan me voorstellen dat voor mensen die met deze geloofsleer zijn opgegroeid dingen anders liggen. Zo kan ik me ook verbazen over hen die op latere leeftijd bewust een keus hebben gemaakt voor het rooms-kahtolicisme. Hoeveel bewondering ontdek je bij hen voor zaken die mijzelf heel gewoon overkomen.
Misschien is dat de eerste liefde waarover in de Schrift staat geschreven?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 16:35

ronson schreef:
Wat betreft dat verlangen naar het bezigzijn met de geloofsleer: in de gereformeerde belijdenis zoals ik die nu een beetje heb mogen leren kennen is voor mij het Woord van het Evangelie echt opengegaan. Veel zaken die mij tot nu toe, ondanks mijn kerkelijke verleden nog verborgen waren in Gods Woord worden verheldert en geven mij meer zicht op en kennis van God en mijzelf. Ik heb een honger naar Gods Woord, en door meer over het geloof te leren mag ik het Evangelie steeds meer proeven.
Ik kan me voorstellen dat voor mensen die met deze geloofsleer zijn opgegroeid dingen anders liggen. Zo kan ik me ook verbazen over hen die op latere leeftijd bewust een keus hebben gemaakt voor het rooms-kahtolicisme. Hoeveel bewondering ontdek je bij hen voor zaken die mijzelf heel gewoon overkomen.
Misschien is dat de eerste liefde waarover in de Schrift staat geschreven?

Heel mooi zoals je dit beschrijft ronson. Het gebeurt niet vaak dat mensen uit de RK geref. worden. Lees veel in dat Woord en onderzoek biddend. Daardoor kun je bestand zijn tegen allerlei winden van leer waar een mens gauw mee meegevoerd wordt. Wat die eerste liefde betreft; dat zou groot zijn als je dat kon zeggen. Maar pas ook op, dat je niet je die eerste liefde verlaat zoals in de brief aan de gem. van Efeze. Openb. 2:4.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

ronson

Berichtdoor ronson » 29 dec 2004 17:28

Dank je Jas voor je reactie.
Wat betreft mijn oorspronkelijk vraag: naar die schriftelijke of emailcursus heb ik nog verder op internet gekeken. Niet makkelijk te vinden. Bij de Banier hebben ze trouwens wel een schriftelijke belijdeniscursus zag ik evenals een bijbelcursus, Calvijncursus enz. Maar ik weet niet of dat is wat ik zoek. Ik heb in ieder geval wel info aangevraagd over die cursussen.
Voor mij is belangrijk ook enige communicatie met anderen over de stof te kunnen hebben.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 20:47

ronson schreef:Dank je Jas voor je reactie.
Wat betreft mijn oorspronkelijk vraag: naar die schriftelijke of emailcursus heb ik nog verder op internet gekeken. Niet makkelijk te vinden. Bij de Banier hebben ze trouwens wel een schriftelijke belijdeniscursus zag ik evenals een bijbelcursus, Calvijncursus enz. Maar ik weet niet of dat is wat ik zoek. Ik heb in ieder geval wel info aangevraagd over die cursussen.
Voor mij is belangrijk ook enige communicatie met anderen over de stof te kunnen hebben.

Voor communicatie over de Schrift en de belijdenissen kun je in ieder geval hier terecht, daar zijn we namelijk voor! :)

ronson

Berichtdoor ronson » 29 dec 2004 21:59

Ja, dat is wel mooi. Er zijn nogal wat boeiende items op dit forum.

Terug naar “Archief”