aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:51

butterfly schreef:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen God grijpt niet altijd in of is dat volgens jou wel zo? (ziet dat het idd wat apart geformuleerd is :mrgreen:)

Ok, maar God had ook nu dus kunnen ingrijpen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 09:53

jas schreef:
butterfly schreef:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen God grijpt niet altijd in of is dat volgens jou wel zo? (ziet dat het idd wat apart geformuleerd is :mrgreen:)

Ok, maar God had ook nu dus kunnen ingrijpen?

God kan alles 8)

Ik zie de toorn van God niet in die aardbeving, dus leg maar eens uit?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 09:54

God is toch almachtig jas?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 09:55

joepie schreef:Dus jij denkt dat God een ander alles in de hand laat hebben?
Denk je dat echt?
Misschien toch eens Jesaja 40 nog lezen:

Waar o.a. dit staat:
21 Weet gij het niet? Hebt gij het niet gehoord? Is het u van de aanvang niet verkondigd? Hebt gij geen begrip van de grondvesten der aarde? 22 Hij troont boven het rond der aarde, en haar bewoners zijn als sprinkhanen; Hij breidt de hemel uit als een doek en spant hem uit als een tent waarin men woont. 23 Hij geeft de machthebbers over ter vernietiging, Hij maakt de regeerders der aarde tot ijdelheid; 24 nauwelijks zijn zij geplant, nauwelijks gezaaid, nauwelijks wortelt hun stek in de aarde, of Hij blaast reeds op hen, zodat zij verdorren, en een storm neemt ze op als stoppels.
25 Met wie dan wilt gij Mij vergelijken, dat Ik hem zou gelijk zijn? zegt de Heilige. 26 Heft uw ogen naar omhoog en ziet: wie heeft dit alles geschapen? Hij, die het heer daarvan in groten getale uitleidt en elk daarvan bij name roept door de grootheid zijner sterkte en omdat Hij geweldig van kracht is; er blijft niet één achter.

lees even de andere postings
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 09:56

Raido schreef:God is toch almachtig jas?

God is inderdaad almachtig en ik snap niet dat iedereen me nu moet aanvallen omdat ik dat ontken? Dat heb ik nergens vermeldt en dat wil ik even duidelijk maken.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 09:57

Hoe zie jij die aarbeving dan?
Kan er alleen maar toorn in zien. Iets anders niet.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 10:00

joepie schreef:Hoe zie jij die aarbeving dan?

Ik zie het als een natuurverschijnsel hoe een aardbeving in elkaar zit. En ja God heeft de natuur gemaakt, maar om nou gelijk te denken dat God toornig is, vind ik wel een beetje ver gaan.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 10:00

joepie schreef:Hoe zie jij die aarbeving dan?

Denk eens aan die geschiedenis in de Bijbel waarin hij in één nacht 183.000 Assyriërs door het zwaard van de engel liet doden. Was dat geen toorn?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 10:10

Er staat in Lucas dat je moet opletten op de tekenen.

Lucas 21.
25 En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26 terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27 En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28 Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
29 En Hij sprak een gelijkenis tot hen: Let op de vijgeboom en op al de bomen. 30 Zodra zij uitlopen, weet gij uit uzelf, omdat gij het ziet, dat de zomer reeds nabij is. 31 Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is. 32 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat alles geschiedt. 33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
34 Ziet toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronkenschap en zorgen voor levensonderhoud, en die dag niet plotseling over u kome, als een strik. 35 Want hij zal komen over allen, die gezeten zijn op het oppervlak der ganse aarde. 36 Waakt te allen tijde, biddende, dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon des mensen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:14

butterfly schreef:
Raido schreef:God is toch almachtig jas?

God is inderdaad almachtig en ik snap niet dat iedereen me nu moet aanvallen omdat ik dat ontken? Dat heb ik nergens vermeldt en dat wil ik even duidelijk maken.

Ok, er spelen nu 2 dingen door elkaar.
1. God is almachtig
2. die zeebeving is een oordeel van God.

Het is idd niet zo dat wanneer je stelt dat God almachtig is, dit automatisch moet inhouden dat die zeebeving een oordeel van God is.
Maar even doordenkend kom ik toch tot een andere conclusie.
Immers, God alleen gaat toch over leven en dood. Daarom lezen we in Job 34:19-21;
"Hoe dan tot Dien, Die het aangezicht der vorsten niet aanneemt, en den rijke voor den arme niet kent? Want zij zijn allen Zijner handen werk.

In een ogenblik sterven zij; zelfs ter middernacht wordt een volk geschud, dat het doorga; en de machtige wordt weggenomen zonder hand.

Want Zijn ogen zijn op ieders wegen, en Hij ziet al zijn treden.

Het uur van de dood is door God bepaald, en ook het middel waardoor. Het is Gods adem waardoor wij ademen. Als Hij Zijn adem in ons inhoudt, zijn we dood. Daarom is het onschriftuurlijk dat bij een ramp met ongekende omvang als deze, God deze dingen aan het toeval zou overlaten. Als het idd zo zou zijn, dat dit kan gebeuren zonder Zijn wil, dan is dat het einde van Zijn Godheid. God zonder almacht is geen God.
Ik kan echt niet anders concluderen dat dit uit Zijn hand komt.
"Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen". Rom. 11:36
"Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil". Efez. 1:11
"De Heere regeert; ook zal de wereld bevestigd worden, zij zal niet bewogen worden". Ps. 96:10.
Uit dit laatste blijkt, dat het niet bewegen van de aarde aan God wordt toegeschreven. Het kan niet anders dan dat hieruit volgt dat het wel bewegen van de aarde ook aan God moet worden toegeschreven.

Ik vind daarom de stelling dat deze ramp niet Gods wil is, onschriftuurlijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:21

In plaats van haarkloverij kunnen we beter eendrachtig bidden voor de slachtoffers en hun nabestaanden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:26

Optimatus schreef:In plaats van haarkloverij kunnen we beter eendrachtig bidden voor de slachtoffers en hun nabestaanden.

Dat moeten we sowieso doen. Maar dat betekent niet dat we net moeten doen alsof dit 'gewoon' een natuurramp is en ons verder niets te zeggen heeft. Als we dat doen, welk middel wat God zou kunnen gebruiken, zal dan nog wel indruk op ons maken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:35

De uitleg is dat er twee platen 30 meter ten opzichte van elkaar zijn verschoven en de enorme hoeveelheid energie niet alleen de tsunami heeft veroorzaakt, maar volgens de ORF-site ook de aardrotatie heeft beïnvloed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 10:37

Waarom worden derde wereld landen getroffen. De westerlijke wereld is veel zondiger mijns inziens? En bovendien was het van tevoren al duidelijk dat er een aardbeving zou komen? Dat zien je aan de wijzigingen van de magnetische velden van de aarde.. toch?

Hoe zien jullie de tekst uit Jesaja 61 vers 1 en Lukas 4 vers 18 en 19?

En Optimatus je hebt gelijk
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 10:43

butterfly schreef:e tekst uit Jesaja 61 vers 1 en Lukas 4 vers 18 en 19?

Daar ligt het vertroostende: God wil door alle rampen heen Zijn Woord nog laten horen. Aan rouwenden, aan gewonden... daar ligt vertroosting in! Hij wijst op de troost die er in Hem te vinden is. Voor eeuwig!

Terug naar “Archief”