Wat is nou precies remonstrantisme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 23:48

Ja de Wet is ook prachtig, niet om daardoor gerechtvaardigd te worden, maar omdat Christus die Wet vervuld heeft en God mij daarom door Hem wil aanzien alsof ik zelf die Wet vervuld had. Zo ben ik rein voor Hem. Zal ons hart dan niet naar Hem uitgaan, om uit dankbaarheid voor wat Hij voor en in ons gedaan heeft, naar Zijn Wet te leven? Maar de genadeleer is zo verduisterd, overal moet men wel iets meenemen om de voltrekking van het Heil doorgang te laten kunnen vinden. Bij de één zijn dat goede werken, bij de ander zondekennis, wetticisme, nederigheid, etc.
Terwijl men maar niet wil zien, dat degene die oprecht bekommerd zijn over hun zonden, alreeds in Christus zijn ingeënt. Oprechte bekommering over de zonde is de natuurlijke mens volslagen vreemd. De natuurlijke mens heeft enkel een droefheid naar de wereld die de dood werkt. Maar de droefheid naar God werkt een onberouwlijke bekering tot de zaligheid. Onberouwlijk van beide kanten. Zowel van Gods kant als van de kant van de zondaar. Daarom is het verbond wat Hij met Zijn geestelijk volk maakt een eeuwig verbond. Dit in tegenstelling tot wat de Remonstranten beweren, dat men het Verbond ongedaan kan maken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 06:20

De Wet is:
- Kenbrond der ellende
- Tuchtmeester tot Christus
- Leefregel tot dankbaarheid

Mooi hé.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 07:46

caprice schreef:De Wet is:
- Kenbrond der ellende
- Tuchtmeester tot Christus
- Leefregel tot dankbaarheid

Mooi hé.

Ja, zeker is dat mooi. Deze dingen alleen indien gewerkt door de Heilige Geest. Zonder Hem is de Wet een vervloeking.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

remonstrantisme

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 09:50

Ik durf ook wel te beweren dat de GGiN, de OGG en de OGGiN Remonstrants zijn. In hun leer verkondigen ze het voorwaardelijk aanbod van genade. Je moet eerst vermoeid en belast zijn. Is dat niet Remonstrants dan? Je moet eerst iets zelf doen...

Van de andere kant begrijp ik ook niet hoe de Remonstranten aan die bewijzen komen om Remonstrant te zijn. De Bijbel is daar volgens mij heel duidelijk over!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: remonstrantisme

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:55

frekje schreef:Ik durf ook wel te beweren dat de GGiN, de OGG en de OGGiN Remonstrants zijn. In hun leer verkondigen ze het voorwaardelijk aanbod van genade. Je moet eerst vermoeid en belast zijn. Is dat niet Remonstrants dan? Je moet eerst iets zelf doen...

Van de andere kant begrijp ik ook niet hoe de Remonstranten aan die bewijzen komen om Remonstrant te zijn. De Bijbel is daar volgens mij heel duidelijk over!

Nou, het zijn vaak heel subtiele verdraaiingen. Vaak is er ergens een foute basis, vanwaaruit verder geredeneerd wordt en waardoor tot onjuiste conclusies wordt gekomen. Als je de Acta van de DS leest is het echt niet altijd even eenvoudig om de Remonstrant te ontmaskeren. Prijs je gelukkig en dank God dat jij er oog voor hebt, de meesten tegenwoordig zijn stekeblind er voor en zijn het inmiddels zelf geworden.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:00

jas schreef:
Nou, het zijn vaak heel subtiele verdraaiingen. Vaak is er ergens een foute basis, vanwaaruit verder geredeneerd wordt en waardoor tot onjuiste conclusies wordt gekomen. Als je de Acta van de DS leest is het echt niet altijd even eenvoudig om de Remonstrant te ontmaskeren. Prijs je gelukkig en dank God dat jij er oog voor hebt, de meesten tegenwoordig zijn stekeblind er voor en zijn het inmiddels zelf geworden.

Die basis is waarschijnlijk de uitverkiezing. Men redeneert daar zo uit dat men dat zowat als belangrijkste bron gaat zien, boven de Bijbel. Ik zou niet weten wat de Acta van de DS is.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:22

frekje schreef:
jas schreef:

Die basis is waarschijnlijk de uitverkiezing. Men redeneert daar zo uit dat men dat zowat als belangrijkste bron gaat zien, boven de Bijbel. Ik zou niet weten wat de Acta van de DS is.

Dat zijn alle verslagen van de Dordtse Synode die plaatsvond in 1618-1619 waarin de leer van de Remonstranten op grond van de Bijbel weerlegd is. Het is een boek, op basis van woord/wederwoord, afgewisseld met uitgesproken redevoeringen.
De 5 art. tegen de remonstranten zoals die achterin in de meeste Psalmbijbeltjes staan, zijn het resultaat hiervan. Het eigenlijke boek beslaat 963 pagina's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:25

Het grote verketteren is alweer begonnen. Vergeet niet dat de remonstranten hetzelfde Boek lezen en dezelfde God dienen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:26

jas schreef: Dat zijn alle verslagen van de Dordtse Synode die plaatsvond in 1618-1619 waarin de leer van de Remonstranten op grond van de Bijbel weerlegd is. Het is een boek, op basis van woord/wederwoord, afgewisseld met uitgesproken redevoeringen.
De 5 art. tegen de remonstranten zoals die achterin in de meeste Psalmbijbeltjes staan, zijn het resultaat hiervan. Het eigenlijke boek beslaat 963 pagina's.

Goed maar volgens mij is de definitie van een remonstrant:
Een ieder die zelf voor zijn of haar zaligheid denkt te kunnen kiezen en die er ook zelf iets voor wil doen.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:28

frekje schreef:
jas schreef: Dat zijn alle verslagen van de Dordtse Synode die plaatsvond in 1618-1619 waarin de leer van de Remonstranten op grond van de Bijbel weerlegd is. Het is een boek, op basis van woord/wederwoord, afgewisseld met uitgesproken redevoeringen.

Goed maar volgens mij is de definitie van een remonstrant:
Een ieder die zelf voor zijn of haar zaligheid denkt te kunnen kiezen en die er ook zelf iets voor wil doen.

Dat is één ding. Maar de remonstrant zegt meer. Dat de zaligheid niet zeker is bijv.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:35

Optimatus schreef:Het grote verketteren is alweer begonnen. Vergeet niet dat de remonstranten hetzelfde Boek lezen en dezelfde God dienen.

Helaas interpreteren ze dat Boek zo vreemd, dat er iets uitkomt wat er in dat Boek niet staat.

Dat is één ding. Maar de remonstrant zegt meer. Dat de zaligheid niet zeker is bijv.

Dat weet ik niet, zal wel dan, maar het belangrijkste is dat ze volgens mij alleen maar verlossing zien. Ze kennen hun ellende niet en of ze God wel danken voor het feit dat ze verlost zijn? Ik vraag me het af.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:50

frekje schreef:
Optimatus schreef:Het grote verketteren is alweer begonnen. Vergeet niet dat de remonstranten hetzelfde Boek lezen en dezelfde God dienen.

Helaas interpreteren ze dat Boek zo vreemd, dat er iets uitkomt wat er in dat Boek niet staat.

Tja, dat zeggen ze omgekeerd ook van jullie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:58

Optimatus schreef:Het grote verketteren is alweer begonnen.

Het is geen verketteren om dwalingen aan te tonen, dat moeten we gewoon maar nergens meer over praten. De opener van dit topic wilde bespreken wat Remonstrantisme is. Als je dat inhoudelijk wilt doen, zul je toch echt ook op de zaken moeten ingaan. Als je aan de inhoudelijke discussie niet mee wilt doen, maar alleen vervelende opmerkingen vanaf de zijlijn maak, snap ik niet wat je komt doen.
Optimatus schreef:Vergeet niet dat de remonstranten hetzelfde Boek lezen en dezelfde God dienen.

Ze lezen hetzelfde boek. Echter, de remonstranten hebben eerst het valse concept van hun leer geformeerd, waarop zij dan alles wat de Schrift over een onderwerp zegt, bijv. de uitverkiezing, de rechtvaardigmaking, schoeien op de kromme leest van dat concept. Waardoor het lijkt of hun leringen gebaseerd zijn op de Schrift, maar dit is slechts altijd ten dele waar.
Ik denk niet dat ze dezelfde God dienen. De God van de contra-remonstranten is de Almachtige. Dat is die van de remonstranten niet. Er kan dus geen sprake zijn van dezelfde God.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 11:01

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik durf te veronderstellen dat de contra-remonstrantse leer niet de exclusieve ware leer is. Sterker nog, geen enkele kerkelijk leer is de ware.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 11:04

Optimatus schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik durf te veronderstellen dat de contra-remonstrantse leer niet de exclusieve ware leer is. Sterker nog, geen enkele kerkelijk leer is de ware.

Geloof ik ook. Hoewel er wel een leer is dat bijna helemaal juist is. Maar van elke leer zal er wel ietsje waar zijn.
Afbeelding

Terug naar “Archief”