Moderator: Moderafo's
joepie schreef:jas schreef:ronson schreef:Als van oorsprong niet zijnde reformatorisch wilde ik graag me verdiepen in de reformatorische/gereformeerde belijdenis. Ik heb zelf enkele publicaties over de belijdenis maar zou graag onder begeleiding of door middel van contacten met anderen me willen bezighouden met de geloofsleer.
Weet iemand of er zo'n mogelijkheid is?
Niet naar Joepie luisteren. Ga liever hierheen:
http://www.godiswaarheid.nl
Niet naar jas luisteren. Gewoon naar de eerste.
Anders is er ook nog www.Bijbelcursus.nl
Is eigenlijk nog beter
Krijg je als je wilt ook nog persoonlijke begeleiding.
Michel schreef:Die cursus geef ik!(die onderste dus)
Maar zoals ik al zei, die cursus gaat niet over de belijdenisgeschriften.
jas schreef:Als je echt interesse hebt in de reformatorische leer, raad ik je om te beginnen aan, vlucht weg van hier, nu het nog kan. Hier leer je de reformatorische leer niet, dan slechts een flauw aftreksel ervan doordrengt met Pelagiaans en semi-Pelagiaans sap.
ronson schreef:jas schreef:Als je echt interesse hebt in de reformatorische leer, raad ik je om te beginnen aan, vlucht weg van hier, nu het nog kan. Hier leer je de reformatorische leer niet, dan slechts een flauw aftreksel ervan doordrengt met Pelagiaans en semi-Pelagiaans sap.
Een klein beetje was me dit al in diverse topics opgevallen, maar ik moet ook zeggen dat ik hier ook leerzame en interessante bijdragen heb gelezen. Het is moeilijk om een 'zuiver' reformatorisch forum op internet te vinden, gezien de redelijke vrijheid om deel te nemen aan allerlei fora.
Het lijkt een beetje op het ChristenUnie forum Ebate, waar je meer niet- ChristenUnie-leden aantreft dan overtuigde ChristenUnie-leden.
Maakt het voor een groentje als mij wel niet makkelijk.
jas schreef:Dat is zeker waar. En als je echt wilt weten wat de reformatorische leer is, moet je terug naar de bron. Om te beginnen de grote reformatoren en geheel in de linie daarvan de Dordtse vaders en de predikanten uit de nadere reformatie.
ronson schreef:jas schreef:Dat is zeker waar. En als je echt wilt weten wat de reformatorische leer is, moet je terug naar de bron. Om te beginnen de grote reformatoren en geheel in de linie daarvan de Dordtse vaders en de predikanten uit de nadere reformatie.
Jas,
dank je voor je reactie. Blijkbaar is mijn verjaardagskado van afgelopen jaar dan ook geen verkeerde keuze: het boekje "Bij Calvijn in de leer" van W. van 't Spijker. Een fijn boekje om te lezen, ik heb er zijn vertaling van de Eerste Uitgave van de Institutie uit 1536 bijgebruikt evenals de diskette-uitgave van de uiteindelijke Institutie van Stichting Reformatica.
Maar dit is zo'n indringende en serieuze materie dat ik veel behoefte heb aan communicatie met anderen hierover die rekening kunnen houden met mijn geringe staat van kennis.
Ik ben trouwens ook benieuwd Jas, naar je stelling dat de prediking van de nadere reformatie in lijn is met de "grote Reformatoren" zoals jij aangeeft. Waarom die keuze ipv de orthodox-gereformeerde richting? Vergeef me als ik hiermee een stomme vraag stel!
ronson schreef:Jas,
is het vreemd dat ik je vraag wie jij met de orthodoxe gereformeerden bedoelt?
Jij spreekt over: "Men spreekt over toeleidende wegen, zicht op Christus, heilige onrust over de zonde, etc. echter, dit alles zonder gerechtvaardigd te zijn"
In mijn spaarzame contacten met niet bevindelijk-gereformeerden, zoals Synodalen, Vrijgemaakten, Nederlands-Gereformeerden, heb ik daar nog maar weinig over gehoord. Deze tref ik meer aan in mijn omgeving dan bevindelijk gereformeerden.
Kan dit kloppen, of heeft dit te maken met mijn nog startende oordeelsvermogen?
jas schreef:Ik bedoel met orthodox gereformeerden de rechterzuil van de ger. gezindte. GG, GGiN, OG.
ronson schreef:jas schreef:Ik bedoel met orthodox gereformeerden de rechterzuil van de ger. gezindte. GG, GGiN, OG.
Blijkbaar vindt hier al enige verwarring plaats, de kerkgenootschappen die jij als orthodox noemt ken ik als bevindelijk gereformeerden, in "tegenstelling" tot de orthodox-gereformeerden als de NGK, GKV en de GKinN. De CGK komen mij over als variërend van bevindelijk tot orthodox, en de evangelische (ook enigzins bevindelijke) invloed zie ik heeft over heel de christelijke wereld haar invloed.
ronson schreef:Is er een spanning tussen de waardering van de verbondsbeloften en de ervaring van geloofsmomenten?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten