Schriftelijke/email cursus belijdenis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 17:59

Joepie, jas heeft dit keer wel gelijk (alhoewel ik schroom om het te zeggen :P ). De sites die jij noemt gaan over de basale dingen van het christelijk geloof en niet over de gereformeerde belijdenisgeschriften. Maar ik moet toegeven: waaromjezus.nl heeft dan weer Bono erop staan, dus toch even kijken. 8)

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 18:10

Zou als ik hem was me gewoon op diverse sites laten informeren.
Dus dan maar allemaal, ook die van jas ;-)

Michel
Mineur
Mineur

Re: Schriftelijke/email cursus belijdenis?

Berichtdoor Michel » 28 dec 2004 20:59

joepie schreef:
jas schreef:
ronson schreef:Als van oorsprong niet zijnde reformatorisch wilde ik graag me verdiepen in de reformatorische/gereformeerde belijdenis. Ik heb zelf enkele publicaties over de belijdenis maar zou graag onder begeleiding of door middel van contacten met anderen me willen bezighouden met de geloofsleer.
Weet iemand of er zo'n mogelijkheid is?

Niet naar Joepie luisteren. Ga liever hierheen:
http://www.godiswaarheid.nl

Niet naar jas luisteren. Gewoon naar de eerste.
Anders is er ook nog www.Bijbelcursus.nl
Is eigenlijk nog beter ;-)
Krijg je als je wilt ook nog persoonlijke begeleiding.

Die cursus geef ik! :D (die onderste dus)

Maar zoals ik al zei, die cursus gaat niet over de belijdenisgeschriften.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:06

Het moet me toch even van het hart. Aragorn je bent een kei omdat je eerlijk bent. Joepie, je valt me wat tegen nu. Iemand vraagt expliciet naar de reformatorische leer. Als je een beetje je medemens respecteert, neem je die vraag serieus en stuur je hem ook naar een site die zich aan die reformatorische leer confirmeert. Dat doet die site van jouw niet Joepie, want die is ronduit evangelisch en heeft als basisingrediënt arminianisme. Zonder nu daarover een waardeoordeel over uit te spreken; het is niet waar poster naar vroeg.
Dat vind ik gewoon niet correct. Als hij om een evangelische site had gevraagd was je verwijzing correct geweest, maar nu niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

ronson

Berichtdoor ronson » 28 dec 2004 22:33

Michel schreef:Die cursus geef ik! :D (die onderste dus)

Maar zoals ik al zei, die cursus gaat niet over de belijdenisgeschriften.

Ik mag me gelukkig prijzen die Bijbelcursus vanuit de GKV enige jaren terug in mijn bezit te hebben gekregen, inclusief het correctiegedeelte, en daar een deel van mijn bijbelkennis van ontvangen te hebben. Wel zonder begeleiding maar het ging me goed af. Het was in ieder geval een aanzet tot mijn huidige vraag.

ronson

Berichtdoor ronson » 28 dec 2004 22:41

jas schreef:Als je echt interesse hebt in de reformatorische leer, raad ik je om te beginnen aan, vlucht weg van hier, nu het nog kan. Hier leer je de reformatorische leer niet, dan slechts een flauw aftreksel ervan doordrengt met Pelagiaans en semi-Pelagiaans sap.

Een klein beetje was me dit al in diverse topics opgevallen, maar ik moet ook zeggen dat ik hier ook leerzame en interessante bijdragen heb gelezen. Het is moeilijk om een 'zuiver' reformatorisch forum op internet te vinden, gezien de redelijke vrijheid om deel te nemen aan allerlei fora.
Het lijkt een beetje op het ChristenUnie forum Ebate, waar je meer niet- ChristenUnie-leden aantreft dan overtuigde ChristenUnie-leden.
Maakt het voor een groentje als mij wel niet makkelijk. :|

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 22:47

ronson schreef:
jas schreef:Als je echt interesse hebt in de reformatorische leer, raad ik je om te beginnen aan, vlucht weg van hier, nu het nog kan. Hier leer je de reformatorische leer niet, dan slechts een flauw aftreksel ervan doordrengt met Pelagiaans en semi-Pelagiaans sap.

Een klein beetje was me dit al in diverse topics opgevallen, maar ik moet ook zeggen dat ik hier ook leerzame en interessante bijdragen heb gelezen. Het is moeilijk om een 'zuiver' reformatorisch forum op internet te vinden, gezien de redelijke vrijheid om deel te nemen aan allerlei fora.
Het lijkt een beetje op het ChristenUnie forum Ebate, waar je meer niet- ChristenUnie-leden aantreft dan overtuigde ChristenUnie-leden.
Maakt het voor een groentje als mij wel niet makkelijk. :|

Dat is zeker waar. En als je echt wilt weten wat de reformatorische leer is, moet je terug naar de bron. Om te beginnen de grote reformatoren en geheel in de linie daarvan de Dordtse vaders en de predikanten uit de nadere reformatie. Bij Comrie is het fout gegaan, niet zozeer omdat Comrie fout was, maar omdat hij een zo gedetailleerde leer neerlegde dat daaruit later verkeerde conclusies getrokken werden. Zo is bijv. de veronderstelde wedergeboorte van A. Kuyper gebaseerd op de leer van de rechtvaardigmaking van eeuwigheid van Comrie. Maar ja, dat gaat al weer te ver om te beginnen. :? Als je maar niet klakkeloos aanneemt dat wat zich tegenwoordig reformatorische kerk noemt, dat ook idd is. Want helaas kom je dan van een koude kermis thuis. :cry:

ronson

Berichtdoor ronson » 28 dec 2004 23:03

jas schreef:Dat is zeker waar. En als je echt wilt weten wat de reformatorische leer is, moet je terug naar de bron. Om te beginnen de grote reformatoren en geheel in de linie daarvan de Dordtse vaders en de predikanten uit de nadere reformatie.

Jas,
dank je voor je reactie. Blijkbaar is mijn verjaardagskado van afgelopen jaar dan ook geen verkeerde keuze: het boekje "Bij Calvijn in de leer" van W. van 't Spijker. Een fijn boekje om te lezen, ik heb er zijn vertaling van de Eerste Uitgave van de Institutie uit 1536 bijgebruikt evenals de diskette-uitgave van de uiteindelijke Institutie van Stichting Reformatica.
Maar dit is zo'n indringende en serieuze materie dat ik veel behoefte heb aan communicatie met anderen hierover die rekening kunnen houden met mijn geringe staat van kennis.
Ik ben trouwens ook benieuwd Jas, naar je stelling dat de prediking van de nadere reformatie in lijn is met de "grote Reformatoren" zoals jij aangeeft. Waarom die keuze ipv de orthodox-gereformeerde richting? Vergeef me als ik hiermee een stomme vraag stel!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 23:22

ronson schreef:
jas schreef:Dat is zeker waar. En als je echt wilt weten wat de reformatorische leer is, moet je terug naar de bron. Om te beginnen de grote reformatoren en geheel in de linie daarvan de Dordtse vaders en de predikanten uit de nadere reformatie.

Jas,
dank je voor je reactie. Blijkbaar is mijn verjaardagskado van afgelopen jaar dan ook geen verkeerde keuze: het boekje "Bij Calvijn in de leer" van W. van 't Spijker. Een fijn boekje om te lezen, ik heb er zijn vertaling van de Eerste Uitgave van de Institutie uit 1536 bijgebruikt evenals de diskette-uitgave van de uiteindelijke Institutie van Stichting Reformatica.
Maar dit is zo'n indringende en serieuze materie dat ik veel behoefte heb aan communicatie met anderen hierover die rekening kunnen houden met mijn geringe staat van kennis.
Ik ben trouwens ook benieuwd Jas, naar je stelling dat de prediking van de nadere reformatie in lijn is met de "grote Reformatoren" zoals jij aangeeft. Waarom die keuze ipv de orthodox-gereformeerde richting? Vergeef me als ik hiermee een stomme vraag stel!

De orthodox-gereformeerde richting verkondigt aan wie het maar horen wil dat zij de leer der vaderen verkondigen en dus dezelfde leer hebben als de predikanten uit de nadere reformatie. Niets is minder waar. Van der Groe beschrijft de leer van de rechtvaardigmaking vóór het geloof in zijn boek "de rechtvaardiging door het geloof" als een pelagiaanse dwaling. Prediking moet scherp zijn maar ook liefdevol. Bijv. men moet zondaren wijzen op Christus, maar aan de andere kant moet men zondaren ook geen rust gunnen alvorens ze kunnen zeggen, te weten dat zij aan de verzoening van Christus deel hebben. Dat wordt niet meer zo rechtzinnig geleerd. Men spreekt over toeleidende wegen, zicht op Christus, heilige onrust over de zonde, etc. echter, dit alles zonder gerechtvaardigd te zijn. Dat is absoluut tegen de leer van de oudvaders en ik ben gaan inzien dat dit in mijn kerk niet gepreekt werd. Ik weet ook wat de gevolgen zijn als men dit bij de kerkenraad aankaart. Dat heeft hetzij vrijwillige, hetzij gedwongen ex-communicatie tot gevolg.
Men had mijn bloed wel kunnen drinken toen ik ze met de feiten van hun leugens zwart op wit confronteerde. Er is dus een groot verschil tussen de vaders uit de nadere reformatie en de huidige ger. orthodoxe kerken. (die dus in wezen niet orthodox zijn)

ronson

Berichtdoor ronson » 28 dec 2004 23:36

Jas,
is het vreemd dat ik je vraag wie jij met de orthodoxe gereformeerden bedoelt?
Jij spreekt over: "Men spreekt over toeleidende wegen, zicht op Christus, heilige onrust over de zonde, etc. echter, dit alles zonder gerechtvaardigd te zijn"
In mijn spaarzame contacten met niet bevindelijk-gereformeerden, zoals Synodalen, Vrijgemaakten, Nederlands-Gereformeerden, heb ik daar nog maar weinig over gehoord. Deze tref ik meer aan in mijn omgeving dan bevindelijk gereformeerden.
Kan dit kloppen, of heeft dit te maken met mijn nog startende oordeelsvermogen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 23:50

ronson schreef:Jas,
is het vreemd dat ik je vraag wie jij met de orthodoxe gereformeerden bedoelt?
Jij spreekt over: "Men spreekt over toeleidende wegen, zicht op Christus, heilige onrust over de zonde, etc. echter, dit alles zonder gerechtvaardigd te zijn"
In mijn spaarzame contacten met niet bevindelijk-gereformeerden, zoals Synodalen, Vrijgemaakten, Nederlands-Gereformeerden, heb ik daar nog maar weinig over gehoord. Deze tref ik meer aan in mijn omgeving dan bevindelijk gereformeerden.
Kan dit kloppen, of heeft dit te maken met mijn nog startende oordeelsvermogen?

Ik bedoel met orthodox gereformeerden de rechterzuil van de ger. gezindte. GG, GGiN, OG.

ronson

Berichtdoor ronson » 29 dec 2004 00:05

jas schreef:Ik bedoel met orthodox gereformeerden de rechterzuil van de ger. gezindte. GG, GGiN, OG.

Blijkbaar vindt hier al enige verwarring plaats, de kerkgenootschappen die jij als orthodox noemt ken ik als bevindelijk gereformeerden, in "tegenstelling" tot de orthodox-gereformeerden als de NGK, GKV en de GKinN. De CGK komen mij over als variërend van bevindelijk tot orthodox, en de evangelische (ook enigzins bevindelijke) invloed zie ik heeft over heel de christelijke wereld haar invloed.
Is er een spanning tussen de waardering van de verbondsbeloften en de ervaring van geloofsmomenten?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 00:14

ronson schreef:
jas schreef:Ik bedoel met orthodox gereformeerden de rechterzuil van de ger. gezindte. GG, GGiN, OG.

Blijkbaar vindt hier al enige verwarring plaats, de kerkgenootschappen die jij als orthodox noemt ken ik als bevindelijk gereformeerden, in "tegenstelling" tot de orthodox-gereformeerden als de NGK, GKV en de GKinN. De CGK komen mij over als variërend van bevindelijk tot orthodox, en de evangelische (ook enigzins bevindelijke) invloed zie ik heeft over heel de christelijke wereld haar invloed.

Deze indeling is idd ook mogelijk.
ronson schreef:Is er een spanning tussen de waardering van de verbondsbeloften en de ervaring van geloofsmomenten?

Je had het niet beter kunnen samenvatten.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 00:53

Ronson, je lijkt me al aardig thuis in de geref. gezindte wat betreft de onderlinge verschillen; mag ik vragen naar welke kerk je zelf gaat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 01:53

Michel schreef:Ronson, je lijkt me al aardig thuis in de geref. gezindte wat betreft de onderlinge verschillen; mag ik vragen naar welke kerk je zelf gaat?

Dat idee had ik ook al. Ben ook wel benieuwd.

Terug naar “Archief”