Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:33

Collateral schreef:
caprice schreef:Romeinen 11:36:
Want uit Hem,156 en door Hem,157 en tot Hem158 zijn alle dingen.159 Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.160

156) uit Hem,
Namelijk als de eerste oorzaak, die alles naar Zijn wijzen raad schikt en ordineert.

157) door Hem,
Namelijk als die alles, wat den mens ter zaligheid nodig is, werkt en hetgeen naar Zijn wijzen raad geordineerd is, krachtig uitvoert.

158) tot Hem
Namelijk als tot het uiterste einde, tot wiens eer alles moet strekken en gebracht worden; Spreuk. 16:4.

159) alle dingen.
Namelijk die niet alleen de schepping, onderhouding en regering aller schepselen, maar voornamelijk die de zaligmaking der mensen aangaan, waarvan hier inzonderheid gehandeld wordt.

160) Amen.
Van dit woord, zie Matth. 6:13.

Hmm, ik vind dit (zoals vermoed) een typisch 'wij vinden dit'-verklaring. Ik hou het maar bij de tekst zelf. :roll:

Je moet wel denken in de lijn van de Bijbel, en niet naar eigen inzicht er een betekenis aan verbinden.
De kanttekeningen horen trouwens bij de SV. Zonder kanttekeningen is de SV de SV niet meer.

Collateral

Re: Bang voor God.

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 21:34

cornelis schreef:God wil niet,dat je verloren gaat,Hij gaf Jezus ook voor jou Cisca!.

Ze gaat niet verloren, want God zal haar behouden. Zie 1 Timotheüs 4: "de levende God is een redder van alle mensen, speciaal van gelovigen."

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:35

Collateral schreef:
cornelis schreef:God wil niet,dat je verloren gaat,Hij gaf Jezus ook voor jou Cisca!.

Ze gaat niet verloren, want God zal haar behouden. Zie 1 Timotheüs 4: "de levende God is een redder van alle mensen, speciaal van gelovigen."

Makkelijk hé, die leer van algemene verzoening?
Zo komen we er tenminste allemaal.

:( :cry:

André

Berichtdoor André » 28 dec 2004 21:36

caprice schreef:Zonder kanttekeningen is de SV de SV niet meer.
En dan kun je niet meer zeggen dat het Gods woord is als je de kanttekeningen weg neemt!!

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:41

De kanttekeningen horen bij de vertaling, niet bij de Bijbel.

André

Berichtdoor André » 28 dec 2004 21:49

caprice schreef:De kanttekeningen horen bij de vertaling, niet bij de Bijbel.

Gelukkig, en dat meen ik serieus dat je dit als antwoord geeft.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 22:04

caprice schreef:Je moet wel denken in de lijn van de Bijbel, en niet naar eigen inzicht er een betekenis aan verbinden.

Ik bekijk de betekenis van de tekst en ga die niet verdraaien om hem in mijn 'lijn van de bijbel' te houden. Probleem is dan namelijk dat je zelf die 'lijn' creëert.

De kanttekeningen horen trouwens bij de SV. Zonder kanttekeningen is de SV de SV niet meer.

Oke, er zijn nog meer vertalingen, zoals de NBV:
"Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen."

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 22:23

caprice schreef:
Collateral schreef:

Ja, gelukkig wel. En het is nog bijbels ook (1 Kolossensen 1):
17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;
18 En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
19 Want het is des Vaders welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou;
20 En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.

Natuurlijk, sommige mensen vinden het leuker (of op zijn minst geloofwaardiger) dat zij in de hemel komen, en dat andere eeuwig branden in de hel. Rechtvaardigheid noemt men dat, en men vergeet Gods oneindige en onvoorwaardelijke liefde. De kerk heeft dit beeld vroeger sterk gepropageerd, want bange mensen zijn de kerk het meest trouw. Vandaar dat men (de brave statenvertalers) woorden als Hades onterecht heeft vertaald naar 'hel' en van God een boze toornige boeman heeft gemaakt voor degenen die niet net dat ene juiste geloven... Paulus zegt daarover: "Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen;" (statenvertaling), ofwel "Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels." (NBV).

Ik moet zeggen dat ik in dezen de statenvertaling mooier vind. 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 dec 2004 00:13

Cisca schreef:
hijwel schreef:
Cisca schreef:Nee, ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat hij niet bestaat, daardoor heb ik geen reden om bang te zijn.

Laat je maar eens vallen in de handen van de Heer, dan weet je dat Hij bestaat.

Dat heb ik destijds gedaan :oops: maar er was niets, 'k heb totaal geen kracht, steun of aanwezigheid ervaren :roll:

toen ik je reactie las, moest ik denken aan dit gedicht:

Ik bracht mijn zorgen bij de Heer
om ze aan Hem te geven.
Ik bad voor dat wat moeilijk was;
ik wilde graag blij leven.

Maar toen ik daarna verder ging
en alles had beleden,
toen voelde ik een groot verdriet:
mijn last was niet verdwenen.

“Waarom nam U mijn zorg niet weg?
Heer, wilt U niet verhoren
wat ik U vroeg in mijn gebed?”
Toen hoorde ik deze woorden:

“Ik wil je helpen, o mijn kind,
je last mag je Mij geven,
en al je zorgen neem Ik op mij,
op heel je weg door ’t leven.

Doch weet één ding, onthoudt dat goed:
Jouw tobben zal niet baten.
Je lasten kan Ik dragen slechts
als jij ze los wilt laten.”
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 06:33

Collateral schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:

Ja, gelukkig wel. En het is nog bijbels ook (1 Kolossensen 1):
17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;
18 En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
19 Want het is des Vaders welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou;
20 En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.

Natuurlijk, sommige mensen vinden het leuker (of op zijn minst geloofwaardiger) dat zij in de hemel komen, en dat andere eeuwig branden in de hel. Rechtvaardigheid noemt men dat, en men vergeet Gods oneindige en onvoorwaardelijke liefde. De kerk heeft dit beeld vroeger sterk gepropageerd, want bange mensen zijn de kerk het meest trouw. Vandaar dat men (de brave statenvertalers) woorden als Hades onterecht heeft vertaald naar 'hel' en van God een boze toornige boeman heeft gemaakt voor degenen die niet net dat ene juiste geloven... Paulus zegt daarover: "Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen;" (statenvertaling), ofwel "Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels." (NBV).

Ik moet zeggen dat ik in dezen de statenvertaling mooier vind. 8)

Dit is een grove dwaling, verdraaien van de schrift en het aanranden van Gods rechtvaardigheid en genade.

Als ik meer tijd heb zal ik wat uitgebreider reageren.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 dec 2004 09:38

caprice schreef:Dit is een grove dwaling, verdraaien van de schrift en het aanranden van Gods rechtvaardigheid en genade.

Als ik meer tijd heb zal ik wat uitgebreider reageren.

Ik ben benieuwd. Ik vraag me alleen af wat je bedoelt met 'verdraaien van de schrift'. Naar mijn mening ben jij degene die je daar aan schuldig maakt, want als jij leest: "En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn," dan móet je dat wel verdraaien, als je niet gelooft dat God Zich met alles verzoent. Ik verdraai die tekst niet, ik neem hem letterlijk.

Wat betreft het aanranden van Gods rechtvaardigheid en genade het zelfde verhaal: ik beweer dat God volmaakt genadig is en volmaakt rechtvaardig (alleen niet op basis van wraak en vergelding, maar zoals Jezus rechtvaardig was). Jij vindt de alverzoening 'te makkelijk' en degradeert Gods rechtvaardigheid en genade tot eigenschappen die onvolmaakt dan wel liefdeloos zijn.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 09:41

caprice schreef: Als ik meer tijd heb zal ik wat uitgebreider reageren.

Op alverzoening? Dit forum gaat er niet over maar alverzoening is in vergelijking met de rest van de schrift niet waar. Misschien deze twee teksten, maar ik kan je er genoeg aanwijzen waar het niet staat.

Maar zou je nog bang moeten zijn als er wel een alverzoening zou wezen?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 dec 2004 10:05

Ik geloof niet in de alverzoening.
Ik denk als je wel in de alverzoening gelooft, dat je lijdelijk wordt en God links laat liggen omdat je toch wel zalig wordt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 10:11

japijo schreef:Ik geloof niet in de alverzoening.
Ik denk als je wel in de alverzoening gelooft, dat je lijdelijk wordt en God links laat liggen omdat je toch wel zalig wordt.

Ik begin wel een nieuwe topic over alverzoening, want hier gaat het over het bang zijn voor God.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:32

Cisca schreef:Je wilt echt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt voor ellende, her en der staat bij diverse onderwerpen best veel, omdat ik nogal open over alles ben, maar goed, als je in al je ellende en wanhoop je tot god richt, waar je je hulp en steun van verwacht, hoe volhoudend ook, en je ervaart niets, dan kom je op een bepaald moment tot de conclusie, dat hij niet bestaat, juist toen de periode aanbrak, dat ik dacht van alle ellende af te zijn, werd ik ziek, dat was voor mij de bevestiging van de juistheid van m'n conclusie, ik kan dat niet rijmen, met iemand die almachtig en rechtvaardig zou zijn, als er iets onrechtvaardig is, is het dat wel, een leven van en vol ellende, en als toetje ongeneeslijk ziek, dan is het mij ten ene male onmogelijk om nog te kunnen geloven.

Je hebt me er wel eens een en ander over verteld. Ik blijf voor je bidden, maar ik zal mijn geloof niet op jou opdringen. Ik hoop dat God en jij elkaar vinden, want ik heb zo het idee dat de kerk tussen jou en God heeft gestaan als een gebouw zonder nooduitgang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”