hijwel schreef:Retep schreef:Natuurlijk ligt er de opdracht tot heiliging door bijvoorbeeld te getuigen van het geloof in Christus. Maar ook heiliging is iets wat door de Heilige Geest gewerkt moet worden. Je mag echter wel om die werkingen vragen, en dan ook heel specifiek. Als je bijvoorbeeld bij kennissen of buren op bezoek gaat, dan mag je vragen aan God: "Heere, wilt U mij geven dat ik van U mag getuigen." En dan kan het zomaar vanzelf gaan. Dan spreek je - helemaal niet strak of uit dwang - vrijuit over de genade in Christus!
zelf meegemaakt?
het gaat tenslotte om de praktijk
Tegen sommige mensen die ik ken heb ik wel wat mogen getuigen. Het is heel wat om te spreken over Christus, als je nog niet ten volle overtuigd bent dat het inderdaad je Zaligmaker is. Wel heb ik gemerkt dat als collega's bijvoorbeeld lopen te vloeken, ik er veel vaker wat van zeg dan vroeger, omdat ik er niet meer tegen kan als ik zoiets hoor.
Het voorbeeld wat ik daarnet aanhaalde is denk ik een bewijs van een grotere volwassenheid in de genade. Daar is groei voor nodig. Het feit dat ik hier op dit forum wat mag vertellen over mijn eigen ervaringen, mag al een hele stap "voorwaarts" genoemd worden.