Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 13:06

Ik vind deze tekst nogal uit het verband gerukt. Maar ik zal het volgens jas wel bij het verkeerde eind hebben?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2004 13:14

Wat zegt die tekst hierover? Helemaal niets.... je rukt hem volgens mij uti zijn verband.

Die geeft aan dat we niet weten wanneer de wederkomst van Jezus Christus is... dat die 's ochtends kan zijn of 's avonds of 's nachts. En vervolgens de oproep om te waken...

Jezus kan elk moment terugkomen.... moet je dan ieder moment wakker zijn? Om te voorkomen dat je slaapt wanneer Hij terugkomt? Nee dat is het niet.... wat dan wel? Het gaat erom dat je in je leven waakzaam bent en voorbereid bent op Zijn wederkomst. Dat je niet denkt: Ach later ga ik Gods wil wel doen en vraag ik om vergeving van de zonden.... dan slaap je geestelijk....

Maar ik zie totaal niet wat dat nou met uitgaan te maken heeft. Ja ik snap wel hoe jij het zal uitleggen, als je uitgaat slaap je geestelijk want God wil dat niet enzo.... maar ik vroeg je om aan de hand van de bijbel duidelijk te maken dat God mij verbiedt om in een kroegje te zitten om daar wat met vrienden te drinken.

Daar zegt deze tekst helemaal niets over. Ik gaf aan dat ik er door Gods Woord niet van overtuigd wordt om niet af en toe naar de kroeg te gaan... en daar heb je met deze tekst helemaal niets aan veranderd...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 13:56

Marnix schreef:Wat zegt die tekst hierover? Helemaal niets.... je rukt hem volgens mij uti zijn verband.

Die geeft aan dat we niet weten wanneer de wederkomst van Jezus Christus is... dat die 's ochtends kan zijn of 's avonds of 's nachts. En vervolgens de oproep om te waken...

Jezus kan elk moment terugkomen.... moet je dan ieder moment wakker zijn? Om te voorkomen dat je slaapt wanneer Hij terugkomt? Nee dat is het niet.... wat dan wel? Het gaat erom dat je in je leven waakzaam bent en voorbereid bent op Zijn wederkomst. Dat je niet denkt: Ach later ga ik Gods wil wel doen en vraag ik om vergeving van de zonden.... dan slaap je geestelijk....

Maar ik zie totaal niet wat dat nou met uitgaan te maken heeft. Ja ik snap wel hoe jij het zal uitleggen, als je uitgaat slaap je geestelijk want God wil dat niet enzo.... maar ik vroeg je om aan de hand van de bijbel duidelijk te maken dat God mij verbiedt om in een kroegje te zitten om daar wat met vrienden te drinken.

Daar zegt deze tekst helemaal niets over. Ik gaf aan dat ik er door Gods Woord niet van overtuigd wordt om niet af en toe naar de kroeg te gaan... en daar heb je met deze tekst helemaal niets aan veranderd...

Als je soms teveel drinkt, ben je niet nuchter. En te veel drinken is zeker zonde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2004 14:27

jas schreef:"Zo waakt dan (want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal, des avonds laat, of ter middernacht, of met het hanengekraai, of in den morgenstond); Opdat hij niet onvoorziens kome, en u slapende vinde.
En hetgeen Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt". Mark.13:35-37

Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen, maar als het gaat om waken dan zit het met mij als notoire nachtbraker wel goed. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2004 14:32

1. Als ik naar de kroeg ga drink ik lekker een paar biertjes... ik ben dan niet dronken of zo ;) Of mag je als christen soms thuis ook geen alcohol drinken omdat je dan misschien niet nuchter bent? Waarom denk je dat ik in de kroeg teveel drink? En wat heeft de kroeg ermee te maken, kun je thuis niet net zo goed teveel drinken? Misschien zelfs wel beter.... want in de kroeg is het een stuk duurder.

Ik ben het met je eens dat je als christen niet teveel moet drinken.... je kan je wel afvragen waar inderdaad de grens ligt.... Ik wijs nogmaals op Jezus die in Kana nadat de hele wijnvoorraad (en dat was veel op oosterse bruiloften) op was nog een een paar honderd liter erbij maakte. Hij zei niet: Wees nuchter en waakzaam.... drink maar gewoon water... Blijkbaar kun je dus best een paar glazen drinken...

Wel keurt de bijbel duidelijk het dronken zijn, het bedrinken af... Maar zo zul je me ook nooit de kroeg uit zien komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 14:43

Teveel drinken, dat is m.i. sowieso niet verstandig. En ook niet goed denk ik. Maar dit aangeven als reden om NIET naar een kroeg te gaan of uberhaupt te stappen is natuurlijk nonsens.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 16:14

Marnix schreef:1. Als ik naar de kroeg ga drink ik lekker een paar biertjes... ik ben dan niet dronken of zo ;) Of mag je als christen soms thuis ook geen alcohol drinken omdat je dan misschien niet nuchter bent? Waarom denk je dat ik in de kroeg teveel drink? En wat heeft de kroeg ermee te maken, kun je thuis niet net zo goed teveel drinken? Misschien zelfs wel beter.... want in de kroeg is het een stuk duurder.

Ik ben het met je eens dat je als christen niet teveel moet drinken.... je kan je wel afvragen waar inderdaad de grens ligt.... Ik wijs nogmaals op Jezus die in Kana nadat de hele wijnvoorraad (en dat was veel op oosterse bruiloften) op was nog een een paar honderd liter erbij maakte. Hij zei niet: Wees nuchter en waakzaam.... drink maar gewoon water... Blijkbaar kun je dus best een paar glazen drinken...

Wel keurt de bijbel duidelijk het dronken zijn, het bedrinken af... Maar zo zul je me ook nooit de kroeg uit zien komen.

Ik heb meer kroegen van binnen gezien dan jij in de rest van je leven bij elkaar. En het is een werelds gebeuren waar een christen niet thuishoort. Jij kunt dan wel niet te veel drinken, anderen doen dat wel. Jij kunt dan wel niet spotten, anderen doen dat wel. Jij kunt dan wel niet op 'vrouwenjacht' zijn, anderen doen dat wel. Het gezelschap wat je in de kroeg tegenkomt is doorgaans het gezelschap der spotters. Daarom begint psalm 1 met een zaligspreking van degenen die zich daar niet bij voegen. "Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters. Maar zijn lust is in des Heeren wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht".
Doe je dat laatste bij uitstek in de kroeg of is het doorgaans lichtzinnig gewauwel, gekkigheid en dus gewoon werelds vertier?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2004 17:31

Sorry dat jij kroegen bezocht waar je als christen beter niet kan komen kan ik ook niet helpen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 22:58

Marnix schreef:Sorry dat jij kroegen bezocht waar je als christen beter niet kan komen kan ik ook niet helpen.

Ik ben blij dat jij in kroegen komt waar Gods Woord centraal staat.
Ik ben blij dat jij zo'n vrome jongen bent.
Ik ben blij dat jij niet vleselijk verkocht bent onder de zonde.
Blijdschap alom dus.
Met een smiley: Afbeelding

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 27 dec 2004 23:02

Die smilie gaat oneindig door, in tegenstelling tot een christen die met wijsheid gaat stappen :P. Als je bv. met klasgenoten ook nog buiten school contact wilt hebben dat is een avondje poolen en daarna een paar biertjes drinken geen gekke oplossing.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Kaasmeisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kaasmeisje » 10 jan 2005 15:47

Het lijkt me heel sterk dat God je niet meer zou accepteren omdat je je af en toe een beetje laat gaan. Ik vind niet dat je een slechter persoon wordt door af en toe wat teveel te drinken.
Dit is de dag die de Heer ons geeft

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 10 jan 2005 18:20

ik zou gewoon zeggen ga gewoon zo af en toe lekker stappen GOD heeft daar geen enkele moeite mee, maar drink dat niet te veel
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 19:05

Waar baseren jullie dit op?

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 10 jan 2005 19:09

Eigenlijk probeer ik nog steeds een nuttige tijdsbesteding te vinden op zaterdagavond, eentje waarbij ik zeker weet dat ik God ermee dien, dat ik Hem mijn dankbaarheid toon.

Eigenlijk ben ik nog maar heel kort christen (half jaartje), daarvoor ging ik wel naar de kerk maar geloofde allang nergens meer in. Mijn tijdsbesteding was vooral tijdsVULLING, opgevuld met duizenden boeken, tijdschriften en films, die nergens anders over gingen dan nihilisme en sex. Dat was mijn leven.

Nu probeer ik uit alle macht iets anders te doen dan voorheen. In het begin lukte dat gemakkelijk, maar ik merk steeds meer dat de wereld een soort van zuigkracht heeft waar ik maar moeilijk weerstand aan kan bieden. Denk ik mmm, 1 tijdschrift is toch niet erg, 1 filmpje is niet erg, 1 keer uitgaan is niet erg. Maar als ik het gedaan heb, voel ik me eigenlijk schuldig tegenover God. Ik voel me ondankbaar.

Hoewel natuurlijk bijna iedereen hier uitgaan, films, tijdschriften over de jet-set, romans e.d. heel normaal en zeker niet slecht vind, merk ik dat wanneer juist die dinge weer vat op me gaan krijgen, ik niet dicht bij God leef.

Misschien ben ik wel extreem, farizees, enz.
Aan de andere kant: waarom zou ik mijn geweten dichtschroeien?

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 10 jan 2005 19:37

Wat vind je van uitgaan?
Ik vind het leuk. Ga graag met wat vrienden naar een goed concert of ff wat drinken.

Concerten:
Zijn het Christelijke dingen waar je heengaat?
Nee, meestal niet.

Waarom?
Op het gebied van de muziek die ik mooi vind is er weinig Christelijks te vinden. De kwaliteit van de bestaande groepen is meestal vrij laag en het is me gewoon te gelikt.

Waar ga je dan wel graag heen?
Nou over een paar weken (30 jan.) zit ik met een groep vrienden bij een optreden van de symfo-rockgroep Focus in het theatercafé in veenendaal. Het laatste concert waar ik was werd gegeven door de Heideroosjes.

Drank:

Drink je weleens alcohol?
Ja

Weleens dronken geweest?
Nee, weleens goed aangeschoten maar nooit zo erg dat ik niet meer wist wat ik deed.

Waar ligt je grens?
Kan flink wat hebben. Bij mij ligt de grens voor dronkenschap. Je moet niemand tot last worden, geen dingen doen waar je later spijt van hebt.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”