aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 16:37

kurtyo schreef:Beste Jas, er zijn nogal wat aardbevingen geweest de afgelopen jaren, decenia zelfs. Allemaal oordelen? Het gaat mij niet zozeer om het feit dat het niet zou kunnen dat het een oordeel is, wie weet is dat wel zo. Maar het gaat mij om het feit van jouw toon, jouw manier van discussieren in het algemeen. Dat aanmatigende toontje van ''ik heb gelijk en ik ben ik god en weet alles", want zo kom je over.

het is buitengewoon misselijk om steeds te zeggen dat ik beweer dat ik god ben. Ik vind dat echt gruwelijk en godslasterlijk van je. Nooit zou iets dergelijks zelfs in me opkomen omdat ik me in alles ten diepste van God afhankelijk weet.
Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb, ik zeg ook niet dat ik alles weet. Ik open dit topic om na te denken over deze ramp. Misschien mag ik jou nu eens verzoeken om op een normale manier aan de discussie mee te doen?
Dank u.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 16:40

We gaan hier allemaal zitten discussiëren over de vraag of iets een oordeel of niet is, en of het van God gekomen is of niet. Het gaat er echter om: wat doen we ermee? Zien we het als een roepstem of gaan we als fanatici alles bij zitten houden ("Vreselijk, al 23.000 doden"). Laten we ons in plaats van te zien op al die ellende, die het gevolg is van de zondeval van de mens, richten op ons eigen behoud. Christus zegt het zelf immers: "In de wereld zult ge verdrukking hebben"! Das m.i. niet alleen een verdrukking vanwege je geloof, maar ook een doorleven van allerlei aardse ellende.

Richt je dan op wat Jezus zelf heeft gezegd: "Komt herwaarts tot mij, die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven." Een hemelse rust! Daar zullen geen rampen meer zijn. Strijd om in te gaan!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 16:41

Overigens wil ik met mijn vorige post niet de ellende relativeren die het gevolg is van deze ramp. Maar het voeren van de discussie of dit nu een oordeel Gods is of niet, leek door te slaan :|

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 16:42

parsifal schreef:
mini schreef:Ik weet het nooit zo goed met dit soort dingen. Draai t liever om. Alle rampen die niet gebeuren zijn een zegen.

Hier sta ik helemaal achter. Verder denk ik dat we ons mogen afvragen als ons iets gebeurt of het een oordeel van God is, maar ga niet dit oordeel bij anderen zoeken. Hoe was het ook wel weer met de blindgeborene? Had hij nu gezondigd of zijn ouders?

Parsifal, dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb meteen al aangegeven dat, als het een oordeel is, wij het misschien nog meer verdiend zouden hebben dan de mensen daar. Maar om jou een plezier te doen: Jas, heeft zwaarder straf verdiend dan de mensen die slachtoffer zijn geworden van deze vreselijke ramp. Daarom zou het beter te begrijpen zijn geweest dat mij dit was overkomen. Ik zal er vanaf nu op letten parsifal, dat ik alle negatieve dingen op mezelf betrek en vooral niet op anderen en al helemaal niet op de zo door God geliefde reformatorische gezindte waarvan ik geen deel uitmaak. Gelukkig!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 16:44

Retep schreef:We gaan hier allemaal zitten discussiëren over de vraag of iets een oordeel of niet is, en of het van God gekomen is of niet. Het gaat er echter om: wat doen we ermee? Zien we het als een roepstem of gaan we als fanatici alles bij zitten houden ("Vreselijk, al 23.000 doden"). Laten we ons in plaats van te zien op al die ellende, die het gevolg is van de zondeval van de mens, richten op ons eigen behoud. Christus zegt het zelf immers: "In de wereld zult ge verdrukking hebben"! Das m.i. niet alleen een verdrukking vanwege je geloof, maar ook een doorleven van allerlei aardse ellende.

Richt je dan op wat Jezus zelf heeft gezegd: "Komt herwaarts tot mij, die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven." Een hemelse rust! Daar zullen geen rampen meer zijn. Strijd om in te gaan!

Retep, los van de vraag of dit een oordeel is, stel ik ook voorop dat die mensen geholpen moeten worden. Maar wat ik ermee wil zeggen is, als ik het niet als een oordeel zien, zie ik het dan wel als een roepstem van Hem? Zie ik dan niet, dat ik het veel meer verdiend heb om een dergelijk leed te overkomen dan die mensen daar?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 16:52

jas schreef:
Retep schreef:We gaan hier allemaal zitten discussiëren over de vraag of iets een oordeel of niet is, en of het van God gekomen is of niet. Het gaat er echter om: wat doen we ermee? Zien we het als een roepstem of gaan we als fanatici alles bij zitten houden ("Vreselijk, al 23.000 doden"). Laten we ons in plaats van te zien op al die ellende, die het gevolg is van de zondeval van de mens, richten op ons eigen behoud. Christus zegt het zelf immers: "In de wereld zult ge verdrukking hebben"! Das m.i. niet alleen een verdrukking vanwege je geloof, maar ook een doorleven van allerlei aardse ellende.

Retep, los van de vraag of dit een oordeel is, stel ik ook voorop dat die mensen geholpen moeten worden. Maar wat ik ermee wil zeggen is, als ik het niet als een oordeel zien, zie ik het dan wel als een roepstem van Hem? Zie ik dan niet, dat ik het veel meer verdiend heb om een dergelijk leed te overkomen dan die mensen daar?

Natuurlijk, mijns inziens is dit ook een oordeel van God. Maar dat wilde ik niet benadrukken. Wel het gegeven dat al deze dingen het gevolg zijn van de zondeval. En inderdaad, betrek het maar op jezelf. Zelf zijn we namelijk echt niet beter dan die duizenden mensen die nu gestorven zijn. De cruciale vraag in ons leven is echter niet WAAROM God dit doet, of - zo je wilt - waarom Hij ons niet treft, maar MET WELK DOEL God het werkt: laten we bidden dat door deze roepstem nog mensen Hem gaan leren kennen als een nodig God.

wisse

Berichtdoor wisse » 27 dec 2004 19:19

God heeft niet voor nix deze ramp doen gebeuren. Daarvan ben ik overtuigt!!!
Ook ben ik het er mee eens dat elke dag dat ons geen ramp overkomt een zegen is!!
Hoe dan ook deze ramp is in iedergeval een waarschuwing.
Wat als het ons zou overkomen.....?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 dec 2004 19:59

Retep schreef:
Natuurlijk, mijns inziens is dit ook een oordeel van God. Maar dat wilde ik niet benadrukken. Wel het gegeven dat al deze dingen het gevolg zijn van de zondeval. En inderdaad, betrek het maar op jezelf. Zelf zijn we namelijk echt niet beter dan die duizenden mensen die nu gestorven zijn. De cruciale vraag in ons leven is echter niet WAAROM God dit doet, of - zo je wilt - waarom Hij ons niet treft, maar MET WELK DOEL God het werkt: laten we bidden dat door deze roepstem nog mensen Hem gaan leren kennen als een nodig God.

Als deze NATUURRAMP een oordeel van God zou zijn dan hou ik direct op met geloven. Ga daar maar eens uitleggen dat het een doel heeft. Vertel dat maar aan die weduwe die man en kinderen kwijt is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 dec 2004 20:50

waarom ophouden met geloven? het staat beschreven in de bijbel of moeten we de bijbel in dat punt niet serieus nemen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 27 dec 2004 21:05

Ik persoonlijk vind het opmerkelijk dat er twee jaar achter elkaar uitgerekend op tweede kerstdag een zeer grote (aard/zee)beving plaatsvindt.
Vorig jaar vielen er 30.000 doden bij een aardbeving in Bam, die ook plaatsvond op 26 december!

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 27 dec 2004 21:39

Niet gelijk heel agressief doen svp, ik ben ook maar een NooB, maar wat ik me afvraag:

Wat voor zin heeft een discussie als deze? Wij zijn bij verre niet in staat Gods wegen te doorgronden. Is deze dissscussie dan niets anders dan raden naar iets wat we toch nooit zullen weten?

En stel dat we nu met z'n allen tot de conclusie zouden komen dat het dan toch een oordeel Gods is, wat is dan de meerwaarde van die conclusie boven wat we al in de Bijbel kunnen lezen?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 dec 2004 21:41

je mag dan een 'noob' zijn maar met je eerste opmerking sla je de spijker op zijn kop.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 22:40

arjan2 schreef:Ik persoonlijk vind het opmerkelijk dat er twee jaar achter elkaar uitgerekend op tweede kerstdag een zeer grote (aard/zee)beving plaatsvindt.
Vorig jaar vielen er 30.000 doden bij een aardbeving in Bam, die ook plaatsvond op 26 december!

Arjan, dat is zeker opmerkelijk. Ik had dat nog niet eens gezien. :oops:
Maar nu weet ik zeker dat dit van God komt.
We moeten ons voor Hem verootmoedigen want Hij is bezig Zijn oordelen over deze wereld te voltrekken.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 dec 2004 23:02

arjan2 schreef:Ik persoonlijk vind het opmerkelijk dat er twee jaar achter elkaar uitgerekend op tweede kerstdag een zeer grote (aard/zee)beving plaatsvindt.

Nou, als je zoveel van dit soort vreemde theorieen houdt, dan zul je ook aardig wat te vertellen hebben over 9-11 en de moord op Theo van Gogh, en Pim Fortuyn. Hele websites staan er op het internet, met allemaal zaken die "opmerkelijk" zijn. Met een beetje fantasie en een goeie rekenmachine kom je een heel eind.

Ik vind de reaktie van phox heel wat verstandiger:
phox schreef:Wat voor zin heeft een discussie als deze? Wij zijn bij verre niet in staat Gods wegen te doorgronden. Is deze dissscussie dan niets anders dan raden naar iets wat we toch nooit zullen weten?

Het eerste waar ik aan moet denken als ik hoor van een terroristische aanslag, een moord of een aardbeving, is wat christenen nu weer voor wijsheden gaan verkondigen. Het komt van God, het komt van de duivel, het einde der tijden is nu ècht aangebroken, en ga zo nog maar even door. Iedereen haast zich om eens even Gods wegen te gaan doorgronden.Ik doe er niet aan mee, en weet op dit moment maar één antwoord: wat minder oliebollen eten, een paar vuurpijlen minder en giro 555.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 23:27

Brion schreef:

Nou, als je zoveel van dit soort vreemde theorieen houdt, dan zul je ook aardig wat te vertellen hebben over 9-11 en de moord op Theo van Gogh, en Pim Fortuyn. Hele websites staan er op het internet, met allemaal zaken die "opmerkelijk" zijn. Met een beetje fantasie en een goeie rekenmachine kom je een heel eind.

Ik vind de reaktie van phox heel wat verstandiger:
phox schreef:Wat voor zin heeft een discussie als deze? Wij zijn bij verre niet in staat Gods wegen te doorgronden. Is deze dissscussie dan niets anders dan raden naar iets wat we toch nooit zullen weten?

Het eerste waar ik aan moet denken als ik hoor van een terroristische aanslag, een moord of een aardbeving, is wat christenen nu weer voor wijsheden gaan verkondigen. Het komt van God, het komt van de duivel, het einde der tijden is nu ècht aangebroken, en ga zo nog maar even door. Iedereen haast zich om eens even Gods wegen te gaan doorgronden.Ik doe er niet aan mee, en weet op dit moment maar één antwoord: wat minder oliebollen eten, een paar vuurpijlen minder en giro 555.

Er is nog een mogelijkheid. Je kunt én willen inzien dat God met de wereld afrekent, én geld overmaken naar dat gironumme.r

Terug naar “Archief”