Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Ben jij bang voor God?

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:21

Ben jij bang voor God?

Ik soms wel, ik ben soms bang om me helemaal aan God toe te vertouwen. Ik ben bang om helemaal op elk gebied van mijn leven God de ruimte te geven omzichzelf helemaal te ontwikkelen.
Soms wil ik mijn eigen keuzes maken... In mijn onderbewuste denk ik: "God pakt het me af!".

Maar ik heb geleerd dat God ons helemaal niks afpakt!! Hij maakt ons juist weer wie we echt zijn!. Waarom dan toch nog een beetje bang voor God? Ben ik bang voor de gevolgen? Ben ik bang om gedeeltes van mijn oude leven in te leveren.

Heer! Ik wil dat u heel mijn leven neemt! Ik wil graag dat u helemaal tot leven komt in Mij! (waarom stribbel ik tegen Heer?). Heer u heeft altijd het beste voor ons op het oog! Waarom ben ik bang Heer?
Neem mijn angst weg, en sta op in de grafkamer van mijn gevoelens, zodat uw gevoelens mijn gevoelens worden!

Ben jij bang voor God? (maar wil je diep van binnen toch graag dat Jezus helemaal tot recht komt in jou?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 19:23

Nee, niet zo heel erg eigenlijk.

Het zou niet best zijn als we God moesten dienen met een slaafse vreze.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:28

caprice schreef:Nee, niet zo heel erg eigenlijk.

Het zou niet best zijn als we God moesten dienen met een slaafse vreze.

mooi om te horen caprice!

ik wordt altijd blij van mensen die God vertrouwen!
Op het moment dat er een mogelijk is om zonde te doen, is er ook altijd een mogelijk om het goede te doen! (lukt dat jou?)

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 19:31

hijwel schreef:Op het moment dat er een mogelijk is om zonde te doen, is er ook altijd een mogelijk om het goede te doen! (lukt dat jou?)

Niet uit eigen kracht.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 27 dec 2004 19:35

Bang voor God?
Nee gelukkig niet
ik steun juist op Hem als ik bang ben

weet je wat mensen denk ik bang maakt?
het idee dat God over ons leven beschikt en niet wijzelf!
terwijl dit juist heel veel rust geeft!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:36

caprice schreef:
hijwel schreef:Op het moment dat er een mogelijk is om zonde te doen, is er ook altijd een mogelijk om het goede te doen! (lukt dat jou?)

Niet uit eigen kracht.

nee dat bedoel ik dus? maar even persoonlijk maak je de juiste keuzes in je leven? Maak je altijd God keuzes. Op neem je vaak zelf de keuzes in de hand (bijv omdat je bang voor Gods keuzes bent)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:40

de_bisschop schreef:Bang voor God?
Nee gelukkig niet

Ik kan God ook helemaal vertrouwen! Ben niet bang voor Hem! (maar toch.. soms denk ik ergens overna in mijn leven en denk bijv:
ach.. dat verandert nog wel. of Ik ben nog een zondaar... of dit stukje van mijn leven is van mij.

Ik denk btw dat iedereen dit heeft, een onbewust bang zijn voor God. Anders zouden wij zonder zonde leven, en ons helemaal aan Hem overgeven!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 19:41

hijwel schreef:
caprice schreef:

Niet uit eigen kracht.

nee dat bedoel ik dus? maar even persoonlijk maak je de juiste keuzes in je leven? Maak je altijd God keuzes. Op neem je vaak zelf de keuzes in de hand (bijv omdat je bang voor Gods keuzes bent)

Ik ben caprice dan wel niet, maar ik weet wel van mezelf dat ik telkens weer afdwaal, en dat God me dan weer terug moet trekken uit die afdwalingen. Waardoor Hij uiteindelijk geëerd wordt. Dat is nu juist het wonder. Dat God om wil zien naar zondaars als wij zijn.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 19:43

hijwel schreef:
de_bisschop schreef:Bang voor God?
Nee gelukkig niet

Ik kan God ook helemaal vertrouwen! Ben niet bang voor Hem! (maar toch.. soms denk ik ergens overna in mijn leven en denk bijv:
ach.. dat verandert nog wel. of Ik ben nog een zondaar... of dit stukje van mijn leven is van mij.

Ik denk btw dat iedereen dit heeft, een onbewust bang zijn voor God. Anders zouden wij zonder zonde leven, en ons helemaal aan Hem overgeven!

Weet je hoe ze dat noemen in mooie bewoordingen? Sterven aan jezelf. Erachter komen dat jezelf eigenlijk nergens toe in staat bent en dat God je al die liefde geeft uit genade!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

bang voor God

Berichtdoor frekje » 27 dec 2004 19:44

Volgens mij hoef je niet bang voor God te zijn. Als je mag weten om geborgen te zijn in Hem hoef je nergens meer bang voor te zijn. Ook niet bang voor verkeerde keuzes. Als je je dan toch zondig voelt is er maar een troost. God ziet jou zonden niet meer direct. Hij ziet ze door Zijn Zoon, Jezus Christus. En die is 100% rechtvaardig.

Wel kun je zeker bang zijn voor God als je nog geen genade hebt ontvangen. Dan moet je volgens mij ook bang zijn voor zijn oordelen. Want die zullen hard zijn.

Maar je mag altijd weten dat wat God doet altijd goed is!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 27 dec 2004 19:47

Frekje, voor je die geloofszekerheid hebt, gebeurt er heel wat in het leven van een ware gelovige hoor!

In het beginnende geloof is er weliswaar een hopen en uitzien naar Jezus, maar door aanvallen van twijfel en zonden, kan het tegelijkertijd zo ver weg lijken dat niemand behalve God je een lichtstraaltje in je geloof kan geven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:48

Retep schreef:Ik ben caprice dan wel niet, maar ik weet wel van mezelf dat ik telkens weer afdwaal, en dat God me dan weer terug moet trekken uit die afdwalingen. Waardoor Hij uiteindelijk geëerd wordt. Dat is nu juist het wonder. Dat God om wil zien naar zondaars als wij zijn.

dat is zeker een wonder! God tilt ons bij elke fout weer op, om ons verder te helpen! Zolang wij op de leerschool van Jezus zitten zullen we fouten blijven maken, maar hetis wel de bedoeling dat we steeds meer leren.

God geniet van zijn leerlingen, hij ziet de voorderingen, maar hij vindt het zeker erg als wij God tegenhouden om meer in ons te doen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:52

Retep schreef:Weet je hoe ze dat noemen in mooie bewoordingen? Sterven aan jezelf. Erachter komen dat jezelf eigenlijk nergens toe in staat bent en dat God je al die liefde geeft uit genade!

vindt er niks moois aan.. we hoeven niet te sterven aan ons zelf.
Maar we moeten groeien in Jezus zodat we weer onszelf worden!

(alles wat fout is en zonde en niet bij ons hoort, en wat wij niet zijn moet weg zodat we weer worden zoals in het paradijs)

btw: ben jij bang voor God?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: bang voor God

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:56

frekje schreef:Volgens mij hoef je niet bang voor God te zijn. Als je mag weten om geborgen te zijn in Hem hoef je nergens meer bang voor te zijn. Ook niet bang voor verkeerde keuzes. Als je je dan toch zondig voelt is er maar een troost. God ziet jou zonden niet meer direct. Hij ziet ze door Zijn Zoon, Jezus Christus. En die is 100% rechtvaardig.

Wel kun je zeker bang zijn voor God als je nog geen genade hebt ontvangen. Dan moet je volgens mij ook bang zijn voor zijn oordelen. Want die zullen hard zijn.

Maar je mag altijd weten dat wat God doet altijd goed is!

ja ik weet het voor 100% zeker dat God alles in mijn leven zal omdraaien ten goede!

Maar wees eens eerlijk? Staan er opdrachten, wetten waar je je niet aan houd? Heb jij iedereen lief? Heb je iedereen vergeven? Ga jij de wereld in om mensen Jezus volgelingen te maken? Geef jij je tienden? Praat jij met mensen die God nodig hebben? Bid jij met je vrienden/familie om Gods leiding in je leven? de bijbel staat vol met opdrachten die goed voor ons zijn.. (maar toch stiekem zijn we een beetje bang voor die opdrachten. of niet?)

Ik weet dat God doorgaat in mijn leven, en ik weet dat ik God steeds meer en meer volmaakt mag gaan vertouwen in alles. (maar Hij is nog niet klaar in mij, Jezus is nog niet helemaal tot leven gekomen in elke deeltje van mijn hart)

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Re: Ben jij bang voor God?

Berichtdoor earthmaker » 27 dec 2004 20:05

hijwel schreef:Ben jij bang voor God?

nee
Haribol!

Terug naar “Archief”