Riska schreef:Wat de HC betreft: de HC is bedoeld geweest als catechismus (niet voor niets Heidelbergsche Catechismus), dus als leer voor de catechisaties.
Maar wat ik erop tegen blijf houden is dat het bepreekt wordt als een soort "woord van God". Dat is het niet en zal het nooit worden.
Het is een eigentijdse invulling geweest van wat het geloof betekent.
Nu zijn er nuanceverschillen en leven wij misschien wat meer uit de vreugde van het geloof. Hoop ik.
Want ook ik heb de indruk dat de preken uit de HC altijd weer over de ellende van de mens gaan. Want laten we eerlijk zijn: als je verlossing wilt moet eerst duidelijk worden hoe ellendig de mens is en als de dankbaarheid gepredikt wordt, wordt veelal eerst weer en opnieuw gewezen op de ellende van de mens en hoe dankbaar we moeten/mogen zijn dat we verlost zijn.
Dat laatste is op zich niets mis mee en het is de kern van het Evangelie. Maar ik heb meegemaakt dat in feite alle preken uit de HC gingen over vooral de ellende van de mens. Het lijkt mij niet de bedoeling van een kerkdienst dat ik geslagen en verslagen naar huis ga, omdat ik zo slecht ben, maar dat het toedoet aan de notie: "Niets dan een zondaar, maar... verlost!
"Gewoon" eens een preek over Psalm 98 is echt troostend en blijmakend:
Zing de Heer een nieuw lied...!
Riska
Juist het is een leerboekje..... op school heb ik ook leerboeken... maar ik heb nog nooit meegemaakt dat we als we het leerboek uithouden weer van voor af aan gingen beginnen

Verder wordt hier maar weer eens bewezen dat de HC in de ogen van sommigen heilig is en ongeveer gelijk aan de bijbel staat... anders zou het geen probleem zijn om eens een jaartje niet uit de HC te preken.... het feit dat een dergelijk voorstel tot zulke heftige reacties leidt heeft wel weer aan wat een heilige traditie de HC voor veel mensen is... het feit dat een HC-preek niet door een gewone bijbelpreek kan worden vervangen geeft ook aan hoe ontzettend heilig....