Kerst is niets.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Kerst is niets.

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 13:16

Kerst is door mensen ingesteld.
Kerst is een commercieel hoogtepunt in het jaar.
Kerst heeft niets te maken met Jezus of het geloof.
Ik heb niets met kerst, ben ik nu geen goede christen? Onzin. Je behoort God en met name de geboorte van Jezus niet te vieren op 1 vaste datum. Je behoort God alle dagen te prijzen voor Jezus, niet voor zijn geboorte an sich, maar juist voor zijn dood en opstanding.
Het kindje Jezus zoals dat heden ten dage wordt gebruikt is een belediging voor God. En dan doel ik niet op het afbeelden van Jezus als mens, want daar ben ik niet tegen. Jezus als kindje afbeelden vind ik beledigend. Jezus was altijd God. Zijn menselijke natuur was hetzelfde dan de andere mensen: baby, peuter, kleuter, puber, man (in sneltreinvaart). Maar zijn Geest is altijd goddelijk geweest. Als er iemand dit tegenspreekt: dan is onze 3enige God dus een tijdje 2enig geweest plus een babygeest? Daar geloof ik niet in.
Jezus moet niet worden geprezen om zijn geboorte, maar om zijn komst an sich, zijn dood en opstanding als belangrijkste punt.
Ik vier niet bewust kerst. Ik vind het een gezellige tijd: mooie lichtjes, gezellig, cadeautjes maar voor mij heeft de rest een beetje afgedaan. Aanmatigend vind ik het zelfs...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 13:17

Daarbij is Jezus in de zomer geboren naar alle waarschijnlijkheid, en de zomer daar liep redelijk gelijk op, in ieder geval niet met zo'n enorm verschil als nu het geval is. Waarom geen kerst in Augustus?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2004 14:02

Op zich is het feit dat Kerst een gezellig feest is waarbij je ook samen bent en gezellig samen eet en zo natuurlijk niet verkeerd.

Verder ben ik het op zich met je eens maar wat je schetst is een algemeen beeld. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je met de trends en cultuur meeloopt toch? Dat veel mensen zo kerst vieren kan een reden zijn om er bewust maar helemaal niet zoveel mee te doen.... Maar je kan zelf toch ook kerst op een andere manier vieren? Ik weet zeker dat een hoop mensen het anders vieren dan de meeste mensen doen. Daar staat de geboorte van Jezus wel centraal...

Je kan prima met kerst meedoen zonder met de commercie mee te doen.
Je kan Kerst ook gebruiken om eens extra stil te staan bij dat waar je als het goed is niet maar 2 dagen per jaar mee bezig bent. En inderdaad beseffen dat Jezus leven op aarde bij Kerst begon.... maar vervolgens niet bij Kerst stil blijven staan.... zoals veel mensen doen.... die vieren alleen ieder jaar Kerst waardoor het lijkt alsof Jezus altijd een klein baby'tje is gebleven... Maar ook verder kijken naar Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren.... en naar wat er nog komt, de terugkomst.

Het is een bekend iets: Mensen zijn vaak ergens teleurgesteld in omdat mensen er verkeerd mee omgaan.... Mensen geloven vaak niet in God omdat ze christenen kennen die.... omdat hun kerk zo vreselijk was.... en ga zo maar door.... Maar als mensen ergens verkeerd mee omgaan wil dat nog niet zeggen dat het dus niet goed is... als mensen ergens verkeerd mee omgaan kun je iets maar helemaal achterwege laten om die reden... of gewoon niet met de stroom meezwemmen maar zelf er op een andere manier mee omgaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 14:50

Jezus loop op aarde begon niet in de winter maar in de zomer... Daarbij heb ik het niet alleen over de commercie, het is flauw om dat er alleen uit te plukken. Ik geloof dat kerst niet goed is. Het kerstfeest is niet de bedoeling geweest. Het kerstevangelie bestaat niet... Kerst is door mensen ingesteld, een door mensen gegeven woordje aan een gebeurtenis, en dat ook nog in de verkeerde tijd van het jaar. Ik denk liever in April aan Jezus' geboorte...

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 14:55

kurtyo schreef:Ik denk liever in April aan Jezus' geboorte...

Dat mag. Het beste is natuurlijk om er elke dag aan te denken.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2004 15:01

caprice schreef:
kurtyo schreef:Ik denk liever in April aan Jezus' geboorte...

Dat mag. Het beste is natuurlijk om er elke dag aan te denken.

Inderdaad, zie het anders als een extra paar vrije dagen dat je daar gewoon de tijd voor krijgt...zomaar vrije dagen om aan God te besteden, wat wil je nog meer>?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 15:12

Flauwe reacties. Ga eens serieus in op mijn openingsposting, en pluk niet 1 zinnetje eruit en gebruik geen flauwe one-liners.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2004 15:15

kurtyo schreef:Flauwe reacties. Ga eens serieus in op mijn openingsposting, en pluk niet 1 zinnetje eruit en gebruik geen flauwe one-liners.

Sorry hoor, maar ik Ben serieus. Zo zie ik het namelijk. Ik heb zelf ook met deze vraag rondgelopen. Daar kwam dit uit. Ik walg ook van dat mensen en kerst gedoe, kerstboom,eten takken enz.....

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 dec 2004 15:21

2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

(Romeinen 14.)

Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2004 15:25

Bono houdt er ook niet zo van: :wink:

U2 schreef:Peace On Earth

Heaven on Earth
We need it now
I'm sick of all of this
Hanging around
Sick of sorrow
Sick of pain
Sick of hearing again and again
That there's gonna be
Peace on Earth

Where I grew up
There weren't many trees
Where there was we'd tear them down
And use them on our enemies
They say that what you mock
Will surely overtake you
And you become a monster
So the monster will not break you

It's already gone too far
Who said that if you go in hard
You won't get hurt

Jesus could you take the time
To throw a drowning man a line
Peace on Earth
Tell the ones who hear no sound
Whose sons are living in the ground
Peace on Earth
No whos or whys
No-one cries like a mother cries
For peace on Earth
She never got to say goodbye
To see the colour in his eyes
Now he's in the dirt
Peace on Earth

They're reading names out over the radio
All the folks the rest of us won't get to know
Sean and Julia, Gareth, Ann and Breda
Their lives are bigger, than any big idea

Jesus can you take the time
To throw a drowning man a line
Peace on Earth
To tell the ones who hear no sound
Whose sons are living in the ground
Peace on Earth

Jesus this song you wrote
The words are sticking in my throat
Peace on Earth
Hear it every Christmas time
But hope and history won't rhyme
So what's it worth?
This peace on Earth
Laatst gewijzigd door Aragorn op 27 dec 2004 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2004 15:25

essieee schreef:
kurtyo schreef:Flauwe reacties. Ga eens serieus in op mijn openingsposting, en pluk niet 1 zinnetje eruit en gebruik geen flauwe one-liners.

Sorry hoor, maar ik Ben serieus. Zo zie ik het namelijk. Ik heb zelf ook met deze vraag rondgelopen. Daar kwam dit uit. Ik walg ook van dat mensen en kerst gedoe, kerstboom,eten takken enz.....

Maar daar heb ik het helemaal niet over, ik zei al tegen Marnix dat het me helemaal niet gaat om alleen het commerciele. Ik vind kerst fundamenteel fout!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2004 17:37

kurtyo schreef:Jezus loop op aarde begon niet in de winter maar in de zomer... Daarbij heb ik het niet alleen over de commercie, het is flauw om dat er alleen uit te plukken. Ik geloof dat kerst niet goed is. Het kerstfeest is niet de bedoeling geweest. Het kerstevangelie bestaat niet... Kerst is door mensen ingesteld, een door mensen gegeven woordje aan een gebeurtenis, en dat ook nog in de verkeerde tijd van het jaar. Ik denk liever in April aan Jezus' geboorte...

Hehe dat mag ook. ;) maar ja..... hoe doe je dat dan met pasen? Is Jezus in April gestorven? en werd de Geest in Mei/Juni uitgestort? En gaat het om eht tijdstip, is dat zo belangrijk.... bij de jaarlijkse viering?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 08:26

*daar komt Bono Almighty weer om de hoek*

Hier heb ik al best veel over gezegt, in de topic de kerstboom, dat het inderdaad een grote nepvertoning is, maar dat willen veel mensen niet geloven, lekker stompzinnig, in elk goed naslagwerk staat dat kerst op de zonnewende wordt gehouden.

Heb voor de eerste keer in mijn leven geen kerstgevoel gehad, mijn vriendin was bij ons en wat gewoon heel anders, maar niet het gevoel dat Jezus geboren had.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 dec 2004 10:59

Raido, ik ken het. (Yeah, een medestander!)

Marnix, ik probeer juist aan te geven dat het tijdstip er weinig toe doe door duidelijk te maken dat het belachelijk is dat mensen kerst als heilig zien.

Maar niemand reageert op veel belangrijkere punten uit mijn posting... Ik zal een paar quotes van mezelf plaatsen:

Je behoort God en met name de geboorte van Jezus niet te vieren op 1 vaste datum. Je behoort God alle dagen te prijzen voor Jezus, niet voor zijn geboorte an sich, maar juist voor zijn dood en opstanding.

(Hiermee zeg ik dus ook dat kerst een veel te belangrijke positie bekleed binnen het geloof/christendom.)

Jezus als kindje afbeelden vind ik beledigend. Jezus was altijd God. Zijn menselijke natuur was hetzelfde dan de andere mensen: baby, peuter, kleuter, puber, man (in sneltreinvaart). Maar zijn Geest is altijd goddelijk geweest. Als er iemand dit tegenspreekt: dan is onze 3enige God dus een tijdje 2enig geweest plus een babygeest? Daar geloof ik niet in.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 11:08

Kerst al feest of datum heeft niets te maken met Jezus of het geloof, nergens wordt bevolen dat je een feest moet houden om dat te vieren, we zijn het gaan doen omdat de Romeinen ook verjaardagen vierden, daarbij is het nog op heidense grond geschoeid.

Je behoort God en met name de geboorte van Jezus niet te vieren op 1 vaste datum. Je behoort God alle dagen te prijzen voor Jezus, niet voor zijn geboorte an sich, maar juist voor zijn dood en opstanding.
Ja we moeten blij zijn met zijn dood, en wat doen we? Pilatus wordt afgeschilderd als de grote boze satan die de onschuldige Jezus aan het kruis liet spijkeren, dat deed hij ook wel, maar daar was toch zijn taak in het Masterplan van God? waar wij allemaal een deel van zijn? Pilatus is de beste man die er is!

Jezus als kindje afbeelden vind ik beledigend. Jezus was altijd God. Zijn menselijke natuur was hetzelfde dan de andere mensen: baby, peuter, kleuter, puber, man (in sneltreinvaart). Maar zijn Geest is altijd goddelijk geweest. Als er iemand dit tegenspreekt: dan is onze 3enige God dus een tijdje 2enig geweest plus een babygeest? Daar geloof ik niet in.
Je hebt God de Vader, de Zoon en de Heilige geest, Jezus is een persoon, de Zoon is de geest. Jezus was op Aarde als mens, maar Jezus was eerst niet in de hemel, dat was de geest, de Zoon. (mijn mening).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”