Hoe diep de ellendekennis moet gaan?
Zo diep dat het onhoudbaar wordt buiten Christus. Dan is het diep genoeg.
Moderator: Moderafo's
caprice schreef:Hoe diep de ellendekennis moet gaan?
jas schreef:Ik vind het een gigantische misvatting wanneer gesteld wordt dat de ellendekennis een voorwaarde is voor de genade in Christus. Als dat zo zou zijn, is de genade dus niet onvoorwaardelijk. Bovendien gaat het projecteren van een dergelijke stelling op elke zondaar gepaard met het veroorzaken van diep menselijk leed. Want er zijn mensen, die die diepe ellendekennis niet hebben, nochthans in hun gemoed verzekerd zijn dat Christus hun Borg is, en nu door anderen verteld wordt dat hun geloof niet echt is. Dat is een onbijbelse leer. De woorden "ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den Heere, uw God, hebt overtreden", zijn zeker waar. Maar de mate van beleving daarvan zijn per persoon verschillend. Zo zal David dit zeer hebben ingeleefd, getuige zijn belijdenissen in psalm 32 en 51, maar van Lydia de purperverkoopster lezen we dit niet, en ook niet van de Moorman.
Ik heb dat helaas wel moeten inleven, en ik ben het met Aragorn eens, dat juist degenen die dit inleven, de minst voorbeeldige levenswandel gehad hebben. En denk maar niet dat dit na ontvangene genade een gemakkelijke weg is; ik wens het in elk geval op die manier niemand toe.
Marnix schreef:caprice schreef:Hoe diep de ellendekennis moet gaan?
En hoe diep mag je blijdschap als je verlossing in Hem hebt gevonden dan zijn
Dat moet vooral niet vergeten worden.... Want Jezus neemt juist je ellende op zich en wil die voor je dragen en er van vrijmaken. Daarom kan het niet anders of als je verlost bent door Hem verandert Hij je ellende in blijdschap. (laatste verzen van psalm 30 geven dat ook aan)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten