Hoe zie je de Heidelberger Catechismus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

De Heidelberger Catechismus is:

Geheel gegrond op Gods woord (en daarom nuttig tot onderwijs en weerlegging).
35
40%
Bijbels, maar niet nuttig om dwalingen te weerleggen want het is door mensen geschreven.
7
8%
Gedeeltelijk gegrond op de bijbel. (Er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar).
31
35%
Een weerlegging van dwalingen binnen de RKK tijdens de Reformatie. In deze tijd hebben we er niet veel meer aan.
8
9%
Niet gegrond op Gods woord.
0
Geen stemmen
Anders, n.l.: (Zet je antwoord in een post).
6
7%
De HC? Wat is dat?
1
1%

Totaal aantal stemmen: 88

parsifal
Majoor
Majoor

Hoe zie je de Heidelberger Catechismus?

Berichtdoor parsifal » 24 dec 2004 08:02

Op verzoek van Mapleleaf de volgende poll:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 dec 2004 08:27

Ik zeg het voorzichtig:

Voor zover gegrond op Gods Woord is het nuttig tot onderwijzing en weerlegging.

Dit betekent voor mij persoonlijk dat ik er van uit ga dat de HC gegrond is op het Woord van God, maar dat ik niet wil uitsluiten dat er sommige onderdelen verbeterd zouden kunnen worden.
The one thing you can give and still keep is your word.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 24 dec 2004 08:49

Ik heb niks tegen de Heidelberger Catechismus in het algemeen. Weliswaar is veel van de onderwerpkeuze gericht op de tijd waarin de dwaalleringen van de R-K kerk weerlegd moesten worden, maar ook voor deze tijd heeft het veel nuttigs te zeggen. De leer veranderd immers niet!

Wat mijn bezwaar echter is, is dat de Heidelberger Catechismus teveel wordt gebruikt als een Heilige Catechismus. Ik wil best geloven dat het geschreven is door godvruchtige mannen die door God geleid zijn in de waarheid, maar als er voor het uitleggen van standpunten in geestelijke of ethische kwesties eerst naar de catechismus, en pas dan naar de Bijbel wordt gegrepen, gaat de verheerlijking van het boek te veel.

Ik heb anders gestemd. Aan de ene kant ben ik het dus wel eens met de eerste mening, maar ik heb mijn twijfels bij het gebruik ervan in veel kerken tegenwoordig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2004 10:07

Het is EEN interpretatie van de calvinistische leer uit de zeventiende eeuw, gericht tegen een RKK die dezer dagen niet meer te vergelijken valt met de RKK van de zeventiende eeuw, vooral sinds Vaticanum II.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 dec 2004 10:29

Ik heb gestemd: gedeeltelijk gegrond op de bijbel, er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar. Je kunt hem wel lezen en erover preken, maar lees dan ook even de teksten erbij.
Dat stukje over de roomse mis vind ik echt heel erg :cry: Ik heb een tijdje geleden nog meegemaakt dat evangelische kerken werden afgekraakt vanaf de kansel en dat is net zo erg, ik kan daar echt niet tegen, dat christenen onderling elkaar zwart maken. Nu moet ik wel toegeven dat ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maak, als ik het gedrag van sommige refo's veroordeel :oops: Ik zal proberen er beter op te letten...

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 10:50

Lalage schreef:Ik heb gestemd: gedeeltelijk gegrond op de bijbel, er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar. Je kunt hem wel lezen en erover preken, maar lees dan ook even de teksten erbij.
Dat stukje over de roomse mis vind ik echt heel erg :cry:

Wat vind je er precies erg aan? Het gaat hier over de leer, niet over de mensen.

Lalage schreef:Ik heb een tijdje geleden nog meegemaakt dat evangelische kerken werden afgekraakt vanaf de kansel en dat is net zo erg, ik kan daar echt niet tegen, dat christenen onderling elkaar zwart maken. Nu moet ik wel toegeven dat ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maak, als ik het gedrag van sommige refo's veroordeel :oops: Ik zal proberen er beter op te letten...

Ik weet natuurlijk niet wat er vanaf de kansel precies gezegd is, maar nogmaals, als het gaat over de leer mogen de dingen wat mij betreft best bij de naam genoemd worden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 dec 2004 11:00

Het gaat over de leer maar ik vind het ook zeer onprettig als er dominees zijn die orakelen of preken over de verachting van het avond maal in de evangelische gemeentes of al het verkeerde in de Rooms Katholieke Kerk, het gaat om de leer, ja het zal, maar de dominee trapt dan met een zeer grote trappe de hele Rooms Katholieke Kerk de hel in.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2004 11:50

Ik zie het als een antwoord op de dwalingen binnen de RK-Kerk. Ik hecht daarom ook niet heel veel waarde aan de Catechismus omdat het een document van haar tijd is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 11:51

De vraag is ook of alles wat daar in staat over de Rooms Katholieke Kerk nu nog van toepassing is. We denken toch niet dat de RKK de afgelopen 500 jaar heeft stilgestaan?

Verder vind ik de HC wel makkelijk om cathechisatie uit te krijgen.... maar om nou je hele leven lang elke zondagmiddag er weer een preek over te horen vind ik overbodig..... Dat was ook helemaal niet de bedoeling van de 2e dienst en van de schrijvers van de HC.

Verder mag wat mij betreft de HC wel eens een beetje aangepast worden. Er wordt geschreven tegen de Rooms Katholieke godsdienst.... maar tegenwoordig zijn er zoveel andere godsdiensten en daar lees ik in de HC niets over. Waarom wel de verschillen tussen RKK en protestantse kerken aanwijzen maar niet die tussen de Islam en het christendom bijvoorbeeld? Lijkt me een stuk relevanter voor deze tijd... Maar ik krijg wel eens het idee dat de cathechismus bijna op 1 lijn staat met de bijbel.... en zou bijna gaan denken dat er in Openbaringen niet alleen staat dat er niets mag worden toegevoegd of weggehaald uit de bijbel, ook voor de cathechismus geldt. Er dingen aan toevoegen die in deze tijd relevant zijn, dat kan toch echt niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 dec 2004 11:57

Optimatus schreef:Het is EEN interpretatie van de calvinistische leer uit de zeventiende eeuw, gericht tegen een RKK die dezer dagen niet meer te vergelijken valt met de RKK van de zeventiende eeuw, vooral sinds Vaticanum II.

Weet je wel wat voor visionaire kwaliteiten je de opstellers van de Catechismus nu toedicht? :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 12:02

Marnix schreef:De vraag is ook of alles wat daar in staat over de Rooms Katholieke Kerk nu nog van toepassing is. We denken toch niet dat de RKK de afgelopen 500 jaar heeft stilgestaan?

Verder vind ik de HC wel makkelijk om cathechisatie uit te krijgen.... maar om nou je hele leven lang elke zondagmiddag er weer een preek over te horen vind ik overbodig..... Dat was ook helemaal niet de bedoeling van de 2e dienst en van de schrijvers van de HC.

De synodes te Alkmaar (1573), Dordrecht (1574), de nationale synode te Dordrecht (1578), de synode van Middelburg (1581) en die van Den Haag (1586) schreven al catechismusprediking voor. De Dordtse synode (1618-19) onderschreef deze regel.

Het is dus integendeel juist wel de bedoeling geweest.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 dec 2004 12:11

Ik denk dat de HC heel veel mooie dingen zegt, maar ook een document van zijn tijd is. Denk bijvoorbeeld aan de paapse mis en zo. Toch wil ik deze zondagen liever nog niet schrappen. We komen uit Rome voort en de HC geeft aan waarom we weggingen. Het bevel van Christus tot eenheid en de teksten van de catechismus dwingen ons om in gesprek met de moederkerk te blijven. Dat maakt de HC alleen al waardevol vind ik.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 24 dec 2004 12:28

Ik ken de HC niet zo goed, weet dat hij bestaat, heb hem ook wel eens gelezen maar voor de rest hoor ik er vrijwel nooit wat uit. Gelukkig maar, vind ik. Ik hoor liever een preek uit Gods Woord dan een preek uit de HC!
Waar kun je nou meer van leren?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 24 dec 2004 12:31

Jammer vind ik dat er elke bijna elke zondagavond uit de H.C. wordt gepreekt, en als er dan een voorstel wordt gedaan om bijvoorbeeld ook eens de Nederlandse Geloofsbelijdenis of de Dordtse Leerregels door te nemen, daar vaak verzet tegen is. Deze geschriften hebben ons toch net zoveel te zeggen als de catechismus?

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 24 dec 2004 12:40

nooit gehoord van HC, misschien komt het omdat ik evangelisch ben...
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Terug naar “Archief”