Divrei Shmuel schreef:Ik las dat voor G-d elke zonde gelijk is. Nou dat blijkt evenwel niet uit de Torah waar duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen zondes die enkel beleden dienden en waarbij gerevereerd moest worden aan een offer en die waarop een doostraf of snel afsnijding van het volk op stond (een gericht uit de "hemel" waardoor je status van burgerschap G-ds dus vervalt).
Masturberen valt niet onder de categorie zonde genoemd in de Torah. Onan was verwerpelijk omdat hij de wet van het Leviraat huwelijk versmaade en liever zijn zaad op de grond spilde dan zijn plich, waarom hij immers Tamar gehuwd, te voldoen.
Het in een levend wezen spuiten van zaad met het eigen lid terwijl dat niet je vrouw is is zonde volgens de Torah. Verscheiden mogelijkheden van toepassing van deze zonde worden opgenoemd in Leviticus.
Nergens staat echter dat masturberen zondig is. Het fantaseren erbij kan wel onrein zijn. En herhaling van die fantasien kan corruptie van het denken bewerkstelligen op zo'n schaal dat het begeerte gaat heeten die zo groot zou kunnen worden dat overweging tot of overgaan tot overspel niet meer geheel, of geheel nier meer uitgesloten wordt.
Ja Sam, dat kan dan naar Joodse begrippen wel zo zijn, volgens het NT is die zonde gewoon een zonde waardoor wij de eeuwige dood verdienen. En het woord masturberen staat idd niet in de Bijbel, maar er zijn genoeg teksten, die heb ik allemaal al aangehaald, ga ik niet weer doen, waaruit afgeleid kan worden dat het zondig is.
Mijn grote probleem met masturberen is dat het een puur vleselijke daad is en derhalve is het een daad die in onze oude natuur uit Adam plaatsvindt. Onze relatie met God wordt door te masturberen geschaad, die dat ontkent is een leugenaar of kent de diepten van zijn arglistig hart niet. Het begrip zonde vanuit het NT is van een geheel ander kaliber dan dat uit het OT. Paulus gaat zelfs zover, dat alles wat niet uit het geloof is, zonde is. En ik ervaar dat ook moet ik zeggen. Wij kunnen immers zonder geloof onmogelijk God behagen. Zelfs niet met onze beste werken, laat staan met zo iets vleselijks als masturberen. Bovendien, het is dan wel vleselijk, maar met een grote impact op onze geestelijke toestand. Wij proberen immers een coïtus na te bootsen met iemand die op dat moment slechts bestaat in onze fantasie. Deze vorm van seksualiteit is dan ook geen resultaat van de liefde die uit God is, en die Hij geeft tussen man en vrouw. Daarom blijf ik bij het standpunt dat masturbatie een verwerpelijke zonde is en een slag in Jezus heilig lieflijk Aangezicht.