Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 15:31

Welk nut heeft de wet God's?

In de grondteksten van het OT staat het hebreeuwse woord Thora.
De vertaling met wet is niet correct. Thora betekent in de joodse cultuur onderwijzing of onderricht.
Een correctere vertaling van het onderwerp luidt dus:

Welk nut heeft het onderricht God's?

Das toch heel iets anders! Weg zijn de suffe wetjes, wat overblijft zijn onderwijzingen voor het leven.
De wereld haat het gezag van God en zal Hem altijd afschilderen als een God die mensen met wetjes en regeltjes belast.
Hoe het beeld van de wetjes uit de wereld te krijgen?
Enkel en alleen door bekering, maar begin met jezelf. In hoeverre ben je zelf bereidt om je levenswijze op te geven en te leren van God dat wat we met de zondeval zijn verloren namelijk: hoe heb ik God lief boven alles en mijn naaste als mijzelf?(ik spreek hier over na bekering)

De Thora uit het OT is geen wet van werken, maar een Onderwijzing op basis van genade en dat niet uit onszelf (is dit niet wat Paulus in zijn brieven schrijft over genade?).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 16:46

De Thora uit het OT is geen wet van werken, maar een Onderwijzing op basis van genade en dat niet uit onszelf (is dit niet wat Paulus in zijn brieven schrijft over genade?).
deze interpretatie lijkt me niet terecht. Kijk maar naar de omstandigheden waaronder de wet gegeven wordt aan de voet van de berg Sinai.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 17:09

Gods Wet heeft 2x nut:
Richtlijn voor gelovigen
Veroordeelt de ongelovigen

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 17:17

Psalmen 119 97 Mem. Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag.

Klinkt anders dan alleen een richtlijn...

Romeinen 13 8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.

Romeinen 13 10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

Jakobus 2 8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

En deze teksten vatten de wet samen in het ene gebod van liefde.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 feb 2003 18:19

Nut van Gods wet: ons te laten zien dat wij er niet aan kunnen voldoen en Jezus Christus als onze Helper nodig hebben.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 19:15

deze interpretatie lijkt me niet terecht. Kijk maar naar de omstandigheden waaronder de wet gegeven wordt aan de voet van de berg Sinai.

Dat God juist hen uitkoos boven alle andere volkeren geeft al te kennen. Tot op de dag van vandaag is dit volk niet van de aardbodem verdwenen, wat mijn inziens niks anders is dan genade van God. Zijn volk is als een kind voor Hem. Zijn oogappel. Om een kind op te voeden zijn richtlijnen nodig, niet om het kind aan banden te leggen, maar om op te groeien tot volwassenheid.
De thora werd gegeven als opvoeding voor Zijn volk en later voor allen die tot Hem zijn teruggekeerd, door Jezus Messias.

Lees Deuteronomium 7:6-11, maar eens. Daar spreekt God zelf over hoe Hij over Zijn volk denkt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 19:54

Jawel, maar nu reken je een beetje terug vanuit het NT. In het OT lag er toch ook het accent van geboden en van gebieden. Dat had denk ik alles te maken met het stadium van openbaring en ook met de geestelijke toestand van de Israelieten op het moment van wetgeving.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 20:18

Jawel, maar nu reken je een beetje terug vanuit het NT.

Nee, ik redeneer niet vanuit het NT.
NT en OT zijn misleidende termen, die ongeveer 300 (ik kan er een aantal jaar naast zitten) na christus door het concilie van Nicea zijn ingevoerd om de joden uit de kerk te zetten, gebaseerd op de befaamde uitspraken van Paulus in galaten aangaande de wet.
OT en NT zijn toen van elkaar losgekoppelt.

Persoonlijk spreek ik niet meer over OT en NT maar over de ThNCh (spreek uit TheNaCh, wat betekent Th: THora N: de profeten Ch: de geschriften) en het nieuwe verbond en samen zijn zij 1 geheel.
Voor de duidelijkheid de eerste 100 tot 200 jaar na christus was er geen NT, maar alleen de ThNCh. Daar leerde en leefde men uit. De verschillende brieven van de apostelen hadden de functie van commentaren en zeer betrouwbare want de Apostel Paulus was 1 van de beste Farizeers in zijn tijd, die de Thora zeker niet zou verwerpen.

En nu ga ik een bak koffie drinken, doei.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 12:18

Ok, denk eens aan het verschil in de manier waarop zich God aan Mozes of aan de Israelieten openbaarde.

Exodus 20:

18 En al het volk zag de donderen, en de bliksemen, en het geluid der bazuin, en den rokenden berg; toen het volk zulks zag, weken zij af, en stonden van verre;
19 En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven!
20 En Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigdet.
21 En het volk stond van verre; maar Mozes naderde tot de donkerheid, alwaar God was.

En later klimt hij de berg op en spreekt met God en ziet hem van achteren.

Dus ik denk: de wet wordt als wet gegeven aan diegenen die de onderwijzing nog niet kunnen zien en als onderwijzing aan diegenen die dat wel kunnen.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 19:03

surfer schreef:1)
Ok, denk eens aan het verschil in de manier waarop zich God aan Mozes of aan de Israelieten openbaarde.

Exodus 20:

18 En al het volk zag de donderen, en de bliksemen, en het geluid der bazuin, en den rokenden berg; toen het volk zulks zag, weken zij af, en stonden van verre;
19 En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven!
20 En Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigdet.
21 En het volk stond van verre; maar Mozes naderde tot de donkerheid, alwaar God was.

En later klimt hij de berg op en spreekt met God en ziet hem van achteren.

2)
Dus ik denk: de wet wordt als wet gegeven aan diegenen die de onderwijzing nog niet kunnen zien en als onderwijzing aan diegenen die dat wel kunnen.

1)
Kun je iets meer uitleggen over dat verschil in openbaaring, want in het NT openbaard Jezus zich ook in verschillende gedaantes aan verschillende mensen bv de liefelijke verschijning aan de apostelen na Zijn opstanding en aan Saulus als een machtig licht die Paulus neerslaat en blind maakt.
Ik weet niet welke kant je opwilt.

2)
Aha dat is nu precies hetzelfde als Paulus het heeft over de wet der werken en de wet van het geloof

Wie God haat zal ook de dingen van het kwaad doen en de straffen uit de Thora zullen op hem van toepassing worden, maar wie God lief heeft, ook hij zal bij tijd en wijle de wet breken, maar vindt vergiffenis in Jezus Messias. De Thora is een wet van geloof en hoop voor hem.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:05

jij stelde dat de Thora geen wet van werken is, maar ik denk dat de Thora wel degelijk een wet van werken is voor diegenen die nog niet tot het geloof gekomen zijn. Vandaar.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 19:20

surfer schreef:jij stelde dat de Thora geen wet van werken is, maar ik denk dat de Thora wel degelijk een wet van werken is voor diegenen die nog niet tot het geloof gekomen zijn. Vandaar.

Dat is niet helemaal waar. De uitgangspositie van deze discussie betrof wat de Thora voor de gelovige kan betekenen, niet wat Hij betekent voor de niet-gelovigen. Dat is een kompleet ander verhaal.

Dat de Thora een wet van werken is voor de niet-gelovigen,daarin heb jij gelijk.

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw reactie op het verschil in openbaring.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:31

God openbaart zich aan mensen op de manier die ze nodig hebben en aankunnen. Paulus was blijkbaar niet te overtuigen op een liefelijke manier, maar moest hardhandig stilgezet worden.
Het volk Israel kreeg misschien de wet meer op een systematische manier in de vorm van regels vanwege het feit dat ze nog maar pas Egypte verlaten hadden en met de wet als onderwijzing weinig gekund hadden. Maar dat is wat speculatief.
De een komt tot God vanwege Zijn liefde, de ander in eerste instantie vanwege vanwege de vrees voor het oordeel.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 19:39

surfer schreef:De een komt tot God vanwege Zijn liefde, de ander in eerste instantie vanwege vanwege de vrees voor het oordeel.

Vrees voor het oordeel??? Zo ken ik God echt niet. Ik kan niet geloven dat God zoiets zou doen om een mens te behouden.

Tot morgen ik hou het voor vanavond voor gezien.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 19:52

in eerste instantie.

Terug naar “Archief”