groenrondballetje schreef:Ik heb problemen met het te pas en te onpas niet letterlijk nemen van bepaalde zaken.
Ik ook, maar hoe bepaal je wat past en/of onpast?
Daar zijn kennis en inzicht voor nodig en niet iedereen heeft evenveel op voorraad.
Imo gaat het letterlijke vaak hand in hand met de diepere betekenis. En ik merk bij mezelf dat, zodra ik de diepere betekenis opmerk, de letterlijke wat minder belangrijk ga vinden.
Waaruit blijkt dat Lukas 3:38 niet letterlijk genomen kan worden. Er staat een hele rij zonen met hun vader (waarschijnlijk allemaal gebaard door hun moeder) en als laatste staat daar Adam, zoon van God ...
De redenatie die de letterlijken volgen is dat je die genealogie zou je dan letterlijk moeten nemen, m.u.v. het laatste vers want dat past niet in onze theorie.
Wat is jouw gedachte? Alles on-letterlijk zien? Wat zou dan de bedoeling kunnen zijn van zo'n rijtje namen?
Ik geloof dat je AL het schriftwoord aan schriftwoord in logica moet toetsen en NIET alleen als dat goed uitkomt in je theorie.
Mee eens maar, behalve dat jouw logica hoogstwaarschijnlijk niet de mijne is (:mrgreen:

) vraag ik me af of de Bijbel in zichzelf nu zo'n logisch boek is en het christendom zo'n logische godsdienst.
Of we het geheel wel kloppend kunnen krijgen.
Dus dan is licht zonder de zon en de maan die over de dag en nacht regeren, geen licht dat een etmaal aangeeft ....
Nee, voorlopig denk ik dat dat licht er los van staat.