Statement!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 12 dec 2004 12:15

Nick76 schreef:
athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

dus...
ik ben erg getriggerd door jouw vraagstelling hier op refoweb. Wat zorgt ervoor dat God zo duidelijk weg moet uit je leven? Wat is er gebeurd?ik merk dat ik daar erg nieuwsgierig naar wordt. maar goed, je hoeft natuurlijk geen antwoord te geven.

Op de een of andere manier heb je in je leven gemist dat God juist liefde is lijkt het. Soms zorgen omstandigheden daarvoor. Soms zijn het kerken die het liever niet aan de kerkleden vertellen. Soms zijn het mensen die gevoelig zijn en lezen over liefde maar het niet kunnen rijmen met d epraktijk van alle dag.
Ik ben benieuwd.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 dec 2004 11:18

Idd, Joris. Nu ik later de berichten van Nick weer lees, vallen mij wat dingen op. Dingen waar we als christen misschien toch serieus moeten nemen, ondanks dat het geen goede argumenten zijn om religie/christendom af te schrijven.

Nick, je geeft de volgende zaken waarop je je aversie voor religie/christendom baseert. Ik zet ze even op een rij.

- Christen zijn mede betrokken geweest bij oorlogen, kruistochten en andere bloederige conflicten (bv Ierland), Geloven dus hypoctiet
- Christen kunnen niet alleenhet leven aan, niet inzichzelf geloven. Ze hebben een God nodig om te steunen. Geloven is dus voor watjes (even in mijn woorden)

In eerste instantie reageerde ik geirriteerd, omdat ik dit zovaak hoor en ik dergelijke redenaties oneerlijk vind. Maar eigenlijk, het feit dat ik het zo vaak hoor, is dat misschien iets om over na te denken?

WAt Nick niet heeft gezegd, maar wat ik ook vaak hoor (oa mn klasgenoten):
- Christen zijn enorm suf, hebben geen plezier in het leven.
- Christenen hebben een mond vol krietiek op het leven van andere mensen, maar rijden zelf in de duurste auto's rond.

:oops: En soms kan ik me best voorstellen dat deze conclusies worden gemaakt :oops:

Hoewel ik eerst Nick om zijn stelling aanviel. Wil ik me nu eigenlijk af gaan vragen hoe het zo ver heeft kunnen komen dat Nick met heel veel mensen, en ik geloof dat het er heel veel zijn, zo'n beeld van het christendom heeft gevormd. Eigenlijk best beschamend toch?

Het verwrongen beeld is bijna altijd gevormd door het handelen van Kerkelijke instellingen en mensen die zichzelf christen achten.
DE kritiek slaat bijna nooit op Jezus, zijn handelen en dingen zie Hij zei, Zijn prachtige boodschap.

Ik begin steeds meer te beseffen waarom de bijbel, vooral het Nieuwe testament, zo enorm veel nadruk legt op ons spreken, gedrag en handelen t.a.v. de mensen om ons heen. En wat wordt er veel in gefaald, ook door mij.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 20:57

Ik kan me goed voorstellen dat Nick wil dat alle mensen Atheist worden. Ik heb het zelf ook gedacht. Ik ben Christenlijk opgevoed, maar werd anti-christenlijk. maar God heeft mij weer teruggehaald in Zijn onbeschrijflijke goedheid. Ik hoop en bid voor je dat Hij jou, voor je sterven, Zijn goedheid laat zien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2004 22:50

Ik heb het Christendom niet met de paplepel naar binnen gekregen, maar ik ben via de zijdeur de kerk binnengewandeld: pas op latere leeftijd vonden God en ik elkaar (plat gezegd) en ik heb van deze relatie nooit een minuut spijt gekregen.

Ik ben christen.
Ik heb nog nooit een kruistocht gestart.
Ik haat geen moslims.
Ik mep geen joden in elkaar.
Nooit pleegde ik een bomaanslag.
Nooit pleegde ik genocide.

Ik ben christen. En ik ben er dankbaar en heel blij om.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 dec 2004 00:08

Nick76 schreef:Mensen kiezen niet bewust voor een religie.

Dat klopt niet helemaal, er zijn ook mensen, die er op latere leeftijd voor kiezen.

Nick76 schreef: Ik werd gedoopt bij mijn geboorte. Heb ik hierom zelf gevraagd? Nee, ik dacht het niet. Omdat mijn ouders dat noodzakelijk vonden.

Klopt, ouders voelen zich verantwoordelijk voor hun kind, en willen dat opvoeden op de manier, zoals zij denken, dat het goed is.

Nick76 schreef:Zelf heb ik ook de communie gedaan. Waarom? Puur voor de kadootjes. Achteraf bezien is het je reinste indoctrinatie.
Zelf heb ik op een christelijke school gezeten. Nu vind ik het beter dat alle scholen openbaar worden, zodat ze zich distantieren van religie. Op je 18e ben je ook bewuster om te kiezen voor wel of geen religie. Dat kan dan iedereen voor zichzelf beslissen.

Zelf heb ik op m´n 19e oprecht belijdenis afgelegd van m'n geloof, 30 jaar later, dacht ik daar heel anders over, dus in hoeverre kun je op je 18e een besluit nemen over je leven.
Dat wat jij "indoctrinatie" noemt, begint eigenlijk al in de wieg.
Achteraf zou ik zelf ook voor openbare scholen kiezen.

Nick76 schreef:In oorlogen heeft religie een belangrijke rol gespeeld. Laten we nou de vete tussen de joden en de palestijnen nemen. De joden verdrijven daar met harde hand de palestijnen. De joden hebben hier niet het recht toe. Net zoals de palestijnen niet het recht hebben om zelfmoordaanslagen te plegen. Maar wat blijft hun over? Als iemand mijn huis komt platrijden met een bulldozer om er een akker aan te leggen. Nee, dankjewel! Dan is dat toch een begrijpelijke reactie van de palestijnen? Of heb ik het mis?"

Religie heeft inderdaad tot veel oorlogen geleid, maar ik denk, dat het te zwart/wit is om er van uit te gaan, dat er zonder religie weinig oorlogen geweest zouden zijn, misschien wat minder, maar toch vast nog wel veel.

Nick76 schreef:Ik heb mezelf laten uitschrijven bij de kerk.

Ik ook.

Nick76 schreef:Ben blij toe... Laten we allemaal kiezen om atheist te worden. Dan hebben we een hoop problemen minder in de wereld. Laten we samen strijden voor een atheistische maatschappij.

Ben ik het absoluut niet mee eens, iedereen heeft recht op een eigen mening, daar dienen we respect voor te hebben, door elkaar te respecteren, heb je eerder kans om minder problemen te krijgen.
Jij geloofd niet meer, ik ook niet, ik wil het ook niet opgedrongen krijgen, maar, draai het wel even om, we mogen anderen ook niets opdringen, dat zou wel erg inconsequent zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:02

Optimatus schreef:Ik ben christen.
Ik haat geen moslims.

Lukas 18:
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Statement!

Berichtdoor hijwel » 23 dec 2004 10:15

Nick76 schreef:Mensen kiezen niet bewust voor een religie. Ik werd gedoopt bij mijn geboorte. Heb ik hierom zelf gevraagd? Nee, ik dacht het niet. Omdat mijn ouders dat noodzakelijk vonden. Zelf heb ik ook de communie gedaan. Waarom? Puur voor de kadootjes. Achteraf bezien is het je reinste indoctrinatie.
Zelf heb ik op een christelijke school gezeten. Nu vind ik het beter dat alle scholen openbaar worden, zodat ze zich distantieren van religie. Op je 18e ben je ook bewuster om te kiezen voor wel of geen religie. Dat kan dan iedereen voor zichzelf beslissen.
In oorlogen heeft religie een belangrijke rol gespeeld. Laten we nou de vete tussen de joden en de palestijnen nemen. De joden verdrijven daar met harde hand de palestijnen. De joden hebben hier niet het recht toe. Net zoals de palestijnen niet het recht hebben om zelfmoordaanslagen te plegen. Maar wat blijft hun over? Als iemand mijn huis komt platrijden met een bulldozer om er een akker aan te leggen. Nee, dankjewel! Dan is dat toch een begrijpelijke reactie van de palestijnen? Of heb ik het mis?

Ik heb mezelf laten uitschrijven bij de kerk. Ben blij toe... Laten we allemaal kiezen om atheist te worden. Dan hebben we een hoop problemen minder in de wereld. Laten we samen strijden voor een atheistische maatschappij.

Je weet net zo goed dat er een God bestaat. Als je niet wil geloven in God dan geloof je iig in iets. Ik weet zeker dat je in je jeugd mensen tegen bent gekomen die een levende relatie hadden met God.
Je kan natuurlijk veel negative ervaringen hebben met de kerk. Maar heb je ook negative ervaringen met God?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 dec 2004 11:23

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik ben christen.
Ik haat geen moslims.

Lukas 18:
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

Dus jij gaat nu rechter spelen, en bepalen dat Optimatus een Farizeër is, m.i. zegt hij niet beter te zijn dan andersdenkenden, of boven hen te staan, wie is nu de Farizeër?
Het zelfde rij'tje kan ik ook maken, met maar twee woorden, en één zin extra, ik zou niet weten, waarom daar op uitgemaakt moet worden, dat ik me boven anderen verheven zou voelen, dat is iets, wat ik nu juist beslist niet doe.

Ik ben geen christen.
Ik haat geen christenen
Ik haat geen moslims.

Ik ben geen christen. En ik ben er dankbaar en heel blij om.

*haalt schouders op, en denkt, Caprice, lees eerst eens goed, wat er staat*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 11:28

Hum waarom wil iederen zo graag de tollenaar zijn? Je pakt het echt verkeerd aan dan, de tollenaar bad, wees mijn zondaar genadig. Die lag niet te kermen op de grond, gooide geen mensen dood met bijbelteksten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 11:35

Ik vond het zo'n merkwaardige overeenkomst dat ik het niet kon laten om het neer te zetten. Vat het niet te zwaar op. :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 11:52

Ofwel de dwaas zegt in zijn zotheid? ;-)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 13:33

Raido schreef:Ofwel de dwaas zegt in zijn zotheid? ;-)

Vindplaats?

Of bedoel je dit:

De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.

(Psalm 14 en 53)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 13:52

:) ik bedoel niet eens een Bijbeltekst...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 dec 2004 14:45

Cisca:
Klopt, ouders voelen zich verantwoordelijk voor hun kind, en willen dat opvoeden op de manier, zoals zij denken, dat het goed is.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En dus is het ook onzin om een christelijke opvoeding als indoctrinatie te bestempelen. Je geeft je kind mee wat volgens jou belangrijk is. Je doet dat op heel veel gebieden, gaan we dat dan ook indoctrinatie noemen? Daarnaast is er pas sprake van indoctrinatie als er sprake is van 'druk'. Van Dale definieert indoctrinatie als: het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen. Een normale opvoeding valt daar dan ook niet onder.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 23 dec 2004 14:45

als Nick zich nou ook nog even liet horen...
:D

Terug naar “Archief”