masturberen is net zo zondig als homoseksualiteit.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 23 dec 2004 10:25

Wat ik vind dat kan? Eens denken... Ik denk dat 't prima is zolang je niet verslaafd raakt en niet te ranzige gedachtes hebt. Soms gaan je gedachten misschien naar echte seks, of dat nou per definitie fout is weet ik niet zo. Als 't met iemand is die niet je partner is, lijkt het me niet goed. Als het met een fictief iemand is, zoals jij zegt, lijkt het me niet zo fout. Elk mens verlangt naar seks, nouja niet elk mens maar de meesten wel ;)

Mee eens

maar je mag in woorden denk wel een verlangen uitten als je elkaar er mee steunt. wel grens weten!

wat jij bedoelt lalage is voor mij als je verkering hebt en houdt van elkaar dat het verwoorden van verlangen wel mag als je ook daar grens in hebt.

dat heeft nu even niet met zelf bevrediging te maken. maar met grenzen in een verkering wat wel/ wat niet.

juist dan kan is het goed om te praten en mag je mijns inziens zeker je verlangen verwoorden.

haha, ik ben gewoon benieuwd naar de meningen, maar heb m'n eigen al gevormd hoor ;) Niet dat dat niet kan veranderen, maar het ligt globaal wel vast hoe ik daarover denk ;)

mijne ook
Laatst gewijzigd door Mondriaan op 23 dec 2004 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:26

jas schreef:Ik had eigenlijk gedacht met dit onderwerp een open deur in te trappen. M.a.w. ik ben verbijsterd dat men in zo grote meerderheid de zondigheid van masturberen ontkent. Mijn gedachten over de stand van de godsdienst in Nederland moet dus omlaag bijgesteld worden, het is veel erger dan ik dacht.
Heel godsdienstig Nederland is bezig één grote schijnvertoning te worden.

Schreven de oudvaders er dan over, zodat we vergelijkingsmateriaal hebben?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 10:27

Hannibal Lecter schreef:Pffoei. Het is wel duidelijk dat dit onderwerp erg leeft onder de forummers.

Masturbatie als zelfbevrediging is voor mij zonde, omdat dit vrijwel altijd gepaard gaat met onreine gedachten. Hierboven lees ik dat bepaalde forummers ook kunnen masturberen zonder daarbij gehinderd te worden door erotische fantasieën. Voor mij is dat een utopie, een onmogelijkheid.

Het beste bewijs dat masturberen als zelfbevrediging voor mij zonde is, is de enorme leegheid die me overvalt na de daad. Trefwoorden daarbij zijn: vies, schaamte, verdriet, berouw, geen gebed mogelijk. Ik voel als het ware de afkeuring van God. Jas heeft al een paar keer gevraagd hoe mensen zich voelen na de daad, maar daar heeft nog niemand eerlijk op gereageerd. Nu, bij deze.

Wanneer een echtpaar in elkaars bijzijn masturbeert, weet ik niet of dit zonde is. Ik zou dat niet zo stellig durven te beweren, omdat het onderdeel uitmaakt van het gezamelijke liefdesspel, dat in essentie op elkaar is gericht.

Dan terug naar de stelling:
Wanneer je masturbeert op de wijze zoals ik hierboven beschrijf, je daarbij allerlei foute voorstellingen in je hoofd halend om de benodigde staat van opwinding te bereiken, dan is dat mijns inziens net zo zondig als sex met iemand van hetzelfde geslacht. Over dat laatste is de Bijbel duidelijk; over het eerste helaas wat minder.

Ik ben het met Jas eens dat er een sterke hypocrisie heerst wanneer het hierover gaat. Het punt is echter, dat homosexualiteit vaak naar buiten toe wordt uitgeleefd, terwijl masturbatie verborgen blijft. Verborgen zonden zijn uiteraard net zo fout als openlijke zonden, maar het toepassen van kerkelijke tucht (en dat is waar Jas volgens mij op doelt) is vrijwel onmogelijk als het gaat om verborgen zonden.

Jij begrijpt het helemaal.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 10:30

Zo juist lees ik dat ik onmogelijk ben...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:31

Raido schreef:Zo juist lees ik dat ik onmogelijk ben...

Nee, goed lezen.

Let op de schuingedrukte woorden en leg daar de nadruk op.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 10:40

De wet zegt; "gij zult niet begeren". Hoe kun je nou een daad als masturbatie loskoppelen van begeerte, dat is onmogelijk. aldus jas...

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:41

Raido schreef:De wet zegt; "gij zult niet begeren". Hoe kun je nou een daad als masturbatie loskoppelen van begeerte, dat is onmogelijk. aldus jas...

Ik bedoelde datgene wat Hannibal Lecter schreef.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 10:41

caprice schreef:
jas schreef:Ik had eigenlijk gedacht met dit onderwerp een open deur in te trappen. M.a.w. ik ben verbijsterd dat men in zo grote meerderheid de zondigheid van masturberen ontkent. Mijn gedachten over de stand van de godsdienst in Nederland moet dus omlaag bijgesteld worden, het is veel erger dan ik dacht.
Heel godsdienstig Nederland is bezig één grote schijnvertoning te worden.

Schreven de oudvaders er dan over, zodat we vergelijkingsmateriaal hebben?

Ik heb hier de catechismus van J.Bavinck. Hij zegt in de behandeling van het 7e gebod: "Alle onkuisheid, hetzij inwendige, die het gemoed besmet, hetzij uitwendige, die het lichaam verontreinigt; hetzij zij door de mens wordt bedreven met zichzelf alleen, hetzij met anderen; hetzij zij geschiedt in, hetzij buiten de huwelijken staat; alle onkuisheid van hoedanigen aard ook is van God vervloekt". Verder stelt hij dat; "de onkuisheid nog meer vervloekt is dan andere zonden, omdat deze zonde regelrecht in strijd is met Gods natuur, welke de reinheid en heiligheid zelf is; omdat zij van zulk een doordringende en inklevende besmetting is, dat zij de gehele mens verontreinigt en bezoedelt; en omdat zij, ten slotte de mens verdierlijkt, ja hem beneden de dieren doet wegzinken". Tot zover Bavinck.
En inderdaad, dieren masturberen niet.
Laatst gewijzigd door jas op 23 dec 2004 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 10:42

caprice schreef:
Raido schreef:De wet zegt; "gij zult niet begeren". Hoe kun je nou een daad als masturbatie loskoppelen van begeerte, dat is onmogelijk. aldus jas...

Ik bedoelde datgene wat Hannibal Lecter schreef.
:lol: maar ik niet :lol:

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 10:44

Dan is het toch duidelijk?

De wet veroordeelt jou en mij. Volgens mij hoeven we dan niet langer te praten over de vraag of masturberen zonde is...

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 10:45

delete

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 10:49

Masturbatie is geen zonde inderdaad.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 10:50

Rene Z schreef:Het word wel lekker rustig in het paradijs, want als al de christenen die maturberen of naar anderen dan hun partner kijken daar niet terecht komen omdat ze zonden hebben begaan (bewust en herhaaldelijk) dan zullen er weinig over blijven. Laten we wel wezen, wie doet een van beide niet af en toe eens? (wel eerlijk zijn)

Beste Rene Z, er zit een groot verschil tussen het in zonde vallen en terugkeren met berouw, en het koesteren van een zonde, het genieten van zonde zonder enig gevoel van inkeer. De stelling is dan ook niet dat alleen onzondige mensen in de hemel komen. God zit niet te wachten op onzondige mensen, maar op schuldige zondaren die zonder de toepassing van Christus Gerechtigheid niet kunnen en willen leven.

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 10:55

Raido schreef:Masturbatie is geen zonde inderdaad.

Dat zeg ik juist niet.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

tekstenfietserij II

Berichtdoor Dikberkhout » 23 dec 2004 10:56

Jas schreef:

Je geeft niet aan welke teksten je onduidelijk vindt, dat is dus erg onduidelijk van je. Ik kan daar dan ook niet op reageren. Als je iemand ergens van beschuldigd is het minstens zo netjes om wel te zeggen waarvan je hem beschuldigd.

Nou, een paar voorbeelden van de eerste pagina's, dan heb je voorlopig je handen vol.

Masturberen doe je niet uit het geloof. En wat niet uit het geloof is, is zonde. Dat zijn niet mijn woorden, maar dat zijn Gods woorden. Dat kun je nalezen in Rom. 14:23. En ook zegt de Heere; "zijt heilig, want Ik ben heilig". 1 Petr. 1:16
En voor degenen die niet zo vroom zijn om het samen met hun partner te doen maar het alleen moeten stellen; waar denk je aan als je het doet?

"Over wien maakt gij u lustig, over wien spert gij den mond wijd open en steekt de tong lang uit? Zijt gij niet kinderen der overtreding, een zaad der valsheid?" Jes. 57:4

Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede. Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ok niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen". Rom. 8:5-8
Ik stel dat masturberen vleseliks is, ook niet dienende tot de opbouw van de liefde tussen man en vrouw, die een afspiegeling moet zijn van de liefde van Christus tot Zijn gemeente.
Het bedenken van vleselijke dingen is dus zonde en derhalve de dood.

"Want gij zijt duur gekocht; zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn". 1 Kor. 6:20
Staat hier: masturbeer tot eer van God?

In Kol 3: 5 lezen we; "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst".
Wat is onreinigheid?
Wat is schandelijke beweging?

Tegenover de tekst uit Kol. 3:5 stelt Paulus vers 12; "Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid".

"Deze rede is hard: wie kan dezelve horen?" Joh. 6:60

De bovenstaande citaten komen van de eerste 4 pagina’s, ik denk dat ik nu toch wel voldoende heb gemotiveerd wat me niet aanstaat. De strekking van bovengenoemde teksten in hun verband is duidelijk anders dan Jas beweert. Zo lijkt het me duidelijk dat de tekst uit Jesaja meer slaat op collectieve religieuze prostitutie dan op zelfbevrediging. Bij 1 Kor. 6, 20 geldt eenzelfde verhaal. Er staat niet masturbeer tot eer van God, maar er staat ook niet van niet. Staat er: rijd auto tot eer van God? Dat betekent niet dat je geen auto mag rijden. Ik mag tenminste hopen dat als een dominee aan zulk soort toepassingen begint er een lampje gaat branden.

Het is onzin dat ik me niet zou kunnen vinden in de leer van de Nadere reformatie. Dat neemt niet weg dat ik niet vind dat gehandicapten als heksen moeten worden behandeld, en tegen de slavernij ben –sommige nadere reformatoren ook-, niet vind dat de aarde plat is en op vier palen staat enz. enz. In middelmatige –in het licht van de eeuwigheid dan- dingen denk ik soms anders. Jij ongetwijfeld ook, mogelijk onbewust. Dus ook dit argument is suggestief, beledigend en kennelijk onjuist.

Als Paulus suggestieve vragen stelt, doet hij dat om mensen wakker te schudden, niet om onzin te verkondigen. Als hij een stelling poneert, dan motiveert hij die. Weliswaar op de manier die in zijn tijd gebruikelijk was, en die soms voor ons niet zo een overtuigende redenering oplevert, maar dat komt omdat wij in een andere cultuur leven. De suggestieve vragen van jou lijken in geen enkel opzicht –met uitzondering van het vraagteken- op die van Paulus.

En verder is de tweede vraag die je noemt geen suggestieve vraag, maar een retorische vraag. En dat is wel wat anders.

Overigens kan ik niet op alles ingaan. De lezers moeten zelf maar oordelen. Als ik alles wat je schrijft uitgebreid moet gaan weerleggen ben ik nog een week bezig.

En over de verwijzing naar homoseksuelen: JIJ schreef dat dat op dit forum de aandacht afleidde! Dus dan zou het je sieren als je dat terugnam in plaats van een nieuwe oncontroleerbare bewering te doen. Ik citeer maar even ten bewijs:

Waarom neemt iedereen zo'n gepantserde, zelfverdedigende (en zelfbevredigende) houding aan? Ik zeg toch met mijn stelling niet dat masturbatie zondig is? Ik zeg alleen dat wanneer homoseks fout is, masturberen ook fout is.

De masturbeerders voelen zich kennelijk in het nauw gedreven. Men is zo overtuigd van de zonde van de ander (de homo) dat men daartoe in geen enkele relatie wil staan. Daarom wordt met veel verve het masturberen als zonde verworpen en door sommigen zelfs nog als een godgeschenk ervaren.

Het is de hypocrisie ten top. Diezelfde hypocrisie heb ik ook jaren aangehangen. Veroordelend wijzen naar homo's , die vaak ook nog een nette monogame relatie hebben, en zelf stiekem masturberen met soms de meest vunzige gedachten in het verdorven brein.
En maar jezelf proberen wijsmaken dat niet in de Bijbel staat dat het niet mag.

Dit is dus onzin, en een nadere adstructie bij mijn bewering dat hier persoonlijke gewetensproblemen een inhoudelijke discussie in de weg staan.

Overigens is het de vraag of het onderwerp nou zo erg leeft, of dat de forummers zich gewoon ergeren aan de rare verhalen die hier worden opgehangen. Wat mij betreft het laatste. Ik houd toch al niet zo van onzindelijk redeneren en bovengenoemd bijbelfietsen is naar mijn idee HET voorbeeld daarvan. Maar goed, dat kan ik mis hebben. :mrgreen:

Terug naar “Archief”