Jas schreef:
Je geeft niet aan welke teksten je onduidelijk vindt, dat is dus erg onduidelijk van je. Ik kan daar dan ook niet op reageren. Als je iemand ergens van beschuldigd is het minstens zo netjes om wel te zeggen waarvan je hem beschuldigd.
Nou, een paar voorbeelden van de eerste pagina's, dan heb je voorlopig je handen vol.
Masturberen doe je niet uit het geloof. En wat niet uit het geloof is, is zonde. Dat zijn niet mijn woorden, maar dat zijn Gods woorden. Dat kun je nalezen in Rom. 14:23. En ook zegt de Heere; "zijt heilig, want Ik ben heilig". 1 Petr. 1:16
En voor degenen die niet zo vroom zijn om het samen met hun partner te doen maar het alleen moeten stellen; waar denk je aan als je het doet?
"Over wien maakt gij u lustig, over wien spert gij den mond wijd open en steekt de tong lang uit? Zijt gij niet kinderen der overtreding, een zaad der valsheid?" Jes. 57:4
Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede. Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ok niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen". Rom. 8:5-8
Ik stel dat masturberen vleseliks is, ook niet dienende tot de opbouw van de liefde tussen man en vrouw, die een afspiegeling moet zijn van de liefde van Christus tot Zijn gemeente.
Het bedenken van vleselijke dingen is dus zonde en derhalve de dood.
"Want gij zijt duur gekocht; zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn". 1 Kor. 6:20
Staat hier: masturbeer tot eer van God?
In Kol 3: 5 lezen we; "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst".
Wat is onreinigheid?
Wat is schandelijke beweging?
Tegenover de tekst uit Kol. 3:5 stelt Paulus vers 12; "Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid".
"Deze rede is hard: wie kan dezelve horen?" Joh. 6:60
De bovenstaande citaten komen van de eerste 4 pagina’s, ik denk dat ik nu toch wel voldoende heb gemotiveerd wat me niet aanstaat. De strekking van bovengenoemde teksten in hun verband is duidelijk anders dan Jas beweert. Zo lijkt het me duidelijk dat de tekst uit Jesaja meer slaat op collectieve religieuze prostitutie dan op zelfbevrediging. Bij 1 Kor. 6, 20 geldt eenzelfde verhaal. Er staat niet masturbeer tot eer van God, maar er staat ook niet van niet. Staat er: rijd auto tot eer van God? Dat betekent niet dat je geen auto mag rijden. Ik mag tenminste hopen dat als een dominee aan zulk soort toepassingen begint er een lampje gaat branden.
Het is onzin dat ik me niet zou kunnen vinden in de leer van de Nadere reformatie. Dat neemt niet weg dat ik niet vind dat gehandicapten als heksen moeten worden behandeld, en tegen de slavernij ben –sommige nadere reformatoren ook-, niet vind dat de aarde plat is en op vier palen staat enz. enz. In middelmatige –in het licht van de eeuwigheid dan- dingen denk ik soms anders. Jij ongetwijfeld ook, mogelijk onbewust. Dus ook dit argument is suggestief, beledigend en kennelijk onjuist.
Als Paulus suggestieve vragen stelt, doet hij dat om mensen wakker te schudden, niet om onzin te verkondigen. Als hij een stelling poneert, dan motiveert hij die. Weliswaar op de manier die in zijn tijd gebruikelijk was, en die soms voor ons niet zo een overtuigende redenering oplevert, maar dat komt omdat wij in een andere cultuur leven. De suggestieve vragen van jou lijken in geen enkel opzicht –met uitzondering van het vraagteken- op die van Paulus.
En verder is de tweede vraag die je noemt geen suggestieve vraag, maar een retorische vraag. En dat is wel wat anders.
Overigens kan ik niet op alles ingaan. De lezers moeten zelf maar oordelen. Als ik alles wat je schrijft uitgebreid moet gaan weerleggen ben ik nog een week bezig.
En over de verwijzing naar homoseksuelen: JIJ schreef dat dat op dit forum de aandacht afleidde! Dus dan zou het je sieren als je dat terugnam in plaats van een nieuwe oncontroleerbare bewering te doen. Ik citeer maar even ten bewijs:
Waarom neemt iedereen zo'n gepantserde, zelfverdedigende (en zelfbevredigende) houding aan? Ik zeg toch met mijn stelling niet dat masturbatie zondig is? Ik zeg alleen dat wanneer homoseks fout is, masturberen ook fout is.
De masturbeerders voelen zich kennelijk in het nauw gedreven. Men is zo overtuigd van de zonde van de ander (de homo) dat men daartoe in geen enkele relatie wil staan. Daarom wordt met veel verve het masturberen als zonde verworpen en door sommigen zelfs nog als een godgeschenk ervaren.
Het is de hypocrisie ten top. Diezelfde hypocrisie heb ik ook jaren aangehangen. Veroordelend wijzen naar homo's , die vaak ook nog een nette monogame relatie hebben, en zelf stiekem masturberen met soms de meest vunzige gedachten in het verdorven brein.
En maar jezelf proberen wijsmaken dat niet in de Bijbel staat dat het niet mag.
Dit is dus onzin, en een nadere adstructie bij mijn bewering dat hier persoonlijke gewetensproblemen een inhoudelijke discussie in de weg staan.
Overigens is het de vraag of het onderwerp nou zo erg leeft, of dat de forummers zich gewoon ergeren aan de rare verhalen die hier worden opgehangen. Wat mij betreft het laatste. Ik houd toch al niet zo van onzindelijk redeneren en bovengenoemd bijbelfietsen is naar mijn idee HET voorbeeld daarvan. Maar goed, dat kan ik mis hebben.