Ontvangen door de Heilige Geest...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 21 dec 2004 15:39

Klaas schreef:Er wordt gevraagd hoe we bepaalde bijbelse gegevens (b.v. de bevruchting van Maria) moeten zien in het licht van andere bijbelse gegevens (b.v. Maria's houding tegenover de 12-jarige Jezus.).
Dat ben ik dan weer met je eens. Maar bij dit soort vragen moeten we enorm uitkijken dat er niet meer uithalen dan erin zit. Bij het beantwoorden van dit soort vragen speelt enorm mee de eigen vooronderstellingen. Wanneer het je vooronderstelling is dat de Bijbel een boek vol sprookjes is en op die manier de Bijbel gaat lezen, dan geloof ik best dat jer edenen zult vinden om je mening te funderen. Maar het is dan maar de vraag of je de Bijbel dan ook recht doet.

De Bijbel recht doen vraagt ook weer om een bepaalde visie op de (eenheid van de) Bijbel.
The one thing you can give and still keep is your word.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 dec 2004 16:37

surfer schreef:
Aragorn schreef:
surfer schreef:Het is komisch dat jullie het over 'aanvallen' hebben. Dit is een kort essay, wat ik vandaag op het web las, en ik dacht, kom, laat ik dat ook eens ter overdenking aan anderen meegeven. Het is dus niet door mij geschreven. Uiteraard is het wél een kritisch stuk.

Waarom is dat komisch? Hoe kun je het anders zien dan als een poging tot ontkrachting van heilsfeiten zoals die door christenen geloofd worden?
feiten hoeven niet geloofd te worden. Door dingen te geloven veranderen ze tevens niet in feiten.

wat is nu weer een feit?
Verder denk ik niet dat dit essay iets ontkracht. Ik stel me het volgende voor (wat ook al eerder gezegd is). De Heere Jezus was een jongen die opgroeide in een gezin waarin Jozef de vader was en Maria de moeder. De Heere zou best geweten hebben dat Jozef niet zijn biologische vader was, net als Jozef en Maria dat wisten. Maar toch kan ik me voorstellen dat Jozef met vader of papa werd aangesproken, ook door Jezus. In gezinnen met adoptiekinderen zie je dat ook wel eens.

Ik kan me voorstellen dat in zo'n geval Jozef en Maria ook naar Jozef refereerden als ze het over "je vader" hadden naar de Heere toe. Ook dat zal niet heel vreemd zijn in gezinnen waar niet de biologische vader van een kind de rol van vader vervult. (Verder worden in de spreektaal natuurlijk geen hoofdletters gebruikt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 dec 2004 18:11

Wanneer het je vooronderstelling is dat de Bijbel een boek vol sprookjes is en op die manier de Bijbel gaat lezen,
beste Maarten, dat is geen vooronderstelling, dat is uiteindelijk een onontkoombare conclusie. Mijn vertrekpunt was voor 27 jaar lang ook dat de bijbel het onfeilbare woord Gods was. Dat wordt steeds over het hoofd gezien. Je hoeft niet zover terug te zoeken om mijn posts van toen te lezen.

Er zijn geen selectiever mensen dan gelovigen. Iets hoeft maar een zweem van een verklaring te lijken, en het wordt met twee handen aangegrepen als een goede verklaring voor 'schijnbare tegenstrijdigheden'. Kritiek op standpunten is simpelweg uit den boze, en roept ook vrijwel meteen irritatie op. Alleen al daarom zouden er duizend alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Als ik me probeer terug in te leven, kan ik goed begrijpen waarom jullie reageren zoals jullie reageren. Maar het is werkelijk zo onnozel... :( En zeker als bedacht wordt dat jij en Parsifal allebei wetenschappelijk opgeleid zijn (ik ben ben/was dat trouwens ook).

Die opmerking 'wat is eigenlijk een feit' Parsifal, dat vindt ik zo een verontrustende opmerking. Besef je wel wat je zegt? Hoe ver je gaat om maar niet kritisch te hoeven kijken naar je eigen religie? Alsof een almachtig God daar bezwaar tegen zou hebben, als zijn systeem helemaal uitgepluisd zou worden op haar waarachtigheid. Alsof het niet een pré zou zijn voor diegenen die dat doen. En alsof dat niet ver te verkiezen zou zijn boven het kritiekloze aannemen van alles wat beweerd wordt.
Laatst gewijzigd door surfer op 21 dec 2004 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 dec 2004 18:16

surfer schreef:feiten hoeven niet geloofd te worden. Door dingen te geloven veranderen ze tevens niet in feiten.

Helemaal mee eens. Maar dingen die geloofd worden kunnen dus wel feiten zijn!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 dec 2004 18:31

TheKeimpe schreef:
surfer schreef:feiten hoeven niet geloofd te worden. Door dingen te geloven veranderen ze tevens niet in feiten.

dat kan, maar hoe meer geloof er nodig is, hoe kleiner de kans dat 'feiten' echte feiten zijn. Het is een kwestie van proporties. Als je iets niet met 100 % zekerheid kan uitsluiten (en dat kan in veel gevallen niet), wil dat niet zeggen dat het reeel is om op basis van een laatste promille kans iets ongeloofwaardigs voor waar aan te nemen en je hele leven er op te grondvesten.

En het is zeker irreeel om te veronderstellen dat een eventuele God je om zo'n benadering scheef zal aankijken. Ik denk dat een eventuele God dat erg verstandig zou vinden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 dec 2004 19:17

surfer schreef:
TheKeimpe schreef:

dat kan, maar hoe meer geloof er nodig is, hoe kleiner de kans dat 'feiten' echte feiten zijn. Het is een kwestie van proporties. Als je iets niet met 100 % zekerheid kan uitsluiten (en dat kan in veel gevallen niet), wil dat niet zeggen dat het reeel is om op basis van een laatste promille kans iets ongeloofwaardigs voor waar aan te nemen en je hele leven er op te grondvesten.

Als je voor jezelf (door het geloof, wat iets persoonlijks is) reden te over hebt om het bijkans onmogelijke voor reeel te houden, dan gaat jouw hele verhaal niet op.
Misschien heeft Jezus wetenschappelijk gezien wel <0,1% kans om de zoon van God te zijn, maar het geloof in Hem is een absoluut bewijs wat 100% zekerheid geeft.

En het is zeker irreeel om te veronderstellen dat een eventuele God je om zo'n benadering scheef zal aankijken. Ik denk dat een eventuele God dat erg verstandig zou vinden.

Ik denk dat God het erg onverstandig vindt als je zijn Woord niet voor waar aanneemt. Maar goed, dan geraken we weer in een andere discussie, niet die hierover gaat.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 dec 2004 19:25

surfer schreef:
TheKeimpe schreef:

Volgens mij ben je nog nooit goed ingegaan op wat kansen op waarheid zijn. Ik kan niets met zo'n opmerking over een laatste promille. Waar haal je dat promille vandaan? Ik weet best wat kansen zijn, maar niet wat ze in deze setting betekenen en hoe ze gedefinieerd zijn.

Mijn vraag naar wat een feit is, is niet zozeer om mezelf vrij te pleiten, wel om jou te beschuldigen van inconsistentie. Ook jij hebt je aannames, die je waarnemingen beïnvloeden. Kijk ik kan het best als een feit zien dat jij hier ook je berichtjes tikt. Daarover zijn we het eens. Het wordt wat moeilijker als jij zegt dat feiten geen geloof behoeven. Kennen wij alle feiten. Kunnen wij alle feiten als feiten herkennen? Stel nu voor het gemak dat de naturalistische visie op evolutietheorie een feit is (wat ik dus niet geloof), behoeft dit dan geen geloof? In zekere zin niet, zonder ons geloof blijft het ook een feit en gaat het net zo hard door, maar toch kun je om geloof vragen wil je er mee werken. Een meer Refowebbiaans voorbeeld. Het is een feit dat Meschianza zich binnenkort naar Curacao gaat begeven om daar veel goed werk te gaan doen. Het vraagt van jou geloof om daar geld voor over te maken (genoeg reclame gemaakt zo? :)), jouw geloof maakt de situatie niet anders, het maakt het voor jou wel mogelijk om de juiste handeling te verichten.

Mijn vraag blijft dus. Wat zijn jouw feiten als ze redelijk los staan van geloof? Waarop beoordeel jij je feiten? Wat is bijvoorbeeld jou referentiekader om zomaar over kansen te kunnen spreken?

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 21 dec 2004 21:41

surfer schreef: Mijn vertrekpunt was voor 27 jaar lang ook dat de bijbel het onfeilbare woord Gods was. Dat wordt steeds over het hoofd gezien. Je hoeft niet zover terug te zoeken om mijn posts van toen te lezen.
dat weet ik nog heel goed. en ook de discussies over geestelijke zaken kan ik me nog wel herinneren.

Er zijn geen selectiever mensen dan gelovigen. Iets hoeft maar een zweem van een verklaring te lijken, en het wordt met twee handen aangegrepen als een goede verklaring voor 'schijnbare tegenstrijdigheden'. Kritiek op standpunten is simpelweg uit den boze, en roept ook vrijwel meteen irritatie op.
Ik wil niet zeggen dat ik nooit geirriteerd heb gereageerd, maar ik wil wel zeggen dat ik tenminste heel vaak heb geprobeerd uit te leggen wat ik geloof, wat mijn standpunten zijn en waarom. Ik wil best toegeven dat ik soms geirriteerd heb gereageerd als ik het idee kreeg dat mijn argumenten niet serieus werden genomen. Ik kan me ook herinneren dat ik dit tegenover jou heb gehad.

En zeker als bedacht wordt dat jij en Parsifal allebei wetenschappelijk opgeleid zijn (ik ben ben/was dat trouwens ook).
Op dit punt denk ik dat je een iets verkeerde conclusie trekt. We zijn beiden wetenschappelijk geschoold, dat is waar, maar ik denk dat het niet irrelevant is daarbij te bedenken dat we wiskundigen zijn. Als er een vak is waarbij logisch nadenken een must is, dan is het wel bij wiskunde (of filosofie). De vraag naar wat precies een feit is, is een vraag naar een definitie. Iets typisch wiskundigs. Ik weet graag waar ik het over heb. Ook als het gaat om theologie of natuurwetenschap. Als je dan gelijk zegt:

Die opmerking 'wat is eigenlijk een feit' Parsifal, dat vindt ik zo een verontrustende opmerking. Besef je wel wat je zegt? Hoe ver je gaat om maar niet kritisch te hoeven kijken naar je eigen religie?

Als je zo zeker bent van je zaak, waarom ga je dit gesprek dan niet aan? Als je gelijk hebt hoef je niet bang te zijn om deze fundamentele discussie te voeren.

Alsof een almachtig God daar bezwaar tegen zou hebben, als zijn systeem helemaal uitgepluisd zou worden op haar waarachtigheid. Alsof het niet een pré zou zijn voor diegenen die dat doen. En alsof dat niet ver te verkiezen zou zijn boven het kritiekloze aannemen van alles wat beweerd wordt.
Deze zinnen impliceren een godsbeeld (hoe een almachtig God zou moeten zijn en wat Hij goed zou moeten vinden. Als God god is, dan moeten we dat geen menselijke invulling geven, zoals wij zouden zijn als we almachtig zouden zijn.)

Kortom wanneer je niet gelooft in het bestaan van God is het nog maar de vraag of je iets zinnigs over een eventuele God zou kunnen zeggen. (Je zou het in ieder geval niet moeten willen) Het impliceert namelijk een godsbeeld. Hoe kun je een godsbeeld hebben, maar niet in een god geloven? Dan komt daar vanzelf ook de vraag of het wel mogelijk is het bestaan van een god te ontkennen. Het ontkennen van een god impliceert immers een godsbeeld. Wanneer je God ontkent is het onmogelijk om over die god te spreken en dus om je ontkenning van die God uit te spreken.
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2004 21:44

Maarten schreef:het is natuurlijk hartstikke mooi dat historische gegevens in overeenstemming zijn met de Bijbel, maar daarmee verwordt het gesprek zo gemakkelijk tot een geschiedkundige discussie waarbij het heilshistorische karakter verdwijnt. En waar gaat het nu uiteindelijk om? Dat zijn dingen die historisch volstrekt niet te bewijzen zijn.

Daar ben ik het mee eens, maar wil je een zinnig gesprek voeren met een ongelovige de de historiciteit van de bijbel bekritiseert kun je moeilijk aankomen (of iig beginnen) met het heilshistorische karakter van bepaalde gebeurtenissen.

surfer schreef:
Aragorn schreef:
surfer schreef:Het is komisch dat jullie het over 'aanvallen' hebben. Dit is een kort essay, wat ik vandaag op het web las, en ik dacht, kom, laat ik dat ook eens ter overdenking aan anderen meegeven. Het is dus niet door mij geschreven. Uiteraard is het wél een kritisch stuk.

Waarom is dat komisch? Hoe kun je het anders zien dan als een poging tot ontkrachting van heilsfeiten zoals die door christenen geloofd worden?

feiten hoeven niet geloofd te worden. Door dingen te geloven veranderen ze tevens niet in feiten.

Feiten kun je wel geloven of niet geloven. Bovendien zijn feiten die niet waar zijn nog steeds feiten, als in: feiten vs. meningen. Met de tweede zin ben ik het wel eens.

Je bent overigens nog niet ingegaan op mijn vraag wat er komisch is aan het betitelen van zo'n essay als aanval..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 dec 2004 17:39

Je bent overigens nog niet ingegaan op mijn vraag wat er komisch is aan het betitelen van zo'n essay als aanval.
vanwege de veronderstelling dat ik de moeite zou doen om iets 'aan te vallen'. Ik plaats een kritische analyse van iemand.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 dec 2004 17:53

surfer schreef:
Je bent overigens nog niet ingegaan op mijn vraag wat er komisch is aan het betitelen van zo'n essay als aanval.
vanwege de veronderstelling dat ik de moeite zou doen om iets 'aan te vallen'. Ik plaats een kritische analyse van iemand.

Jep, het stuk is ook geen directe aanval van jou, maar de inhoud ervan is wel een aanval op het christendom.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 dec 2004 18:10

parsifal schreef:
surfer schreef:
TheKeimpe schreef:

Volgens mij ben je nog nooit goed ingegaan op wat kansen op waarheid zijn. Ik kan niets met zo'n opmerking over een laatste promille. Waar haal je dat promille vandaan? Ik weet best wat kansen zijn, maar niet wat ze in deze setting betekenen en hoe ze gedefinieerd zijn.

Mijn vraag naar wat een feit is, is niet zozeer om mezelf vrij te pleiten, wel om jou te beschuldigen van inconsistentie. Ook jij hebt je aannames, die je waarnemingen beïnvloeden. Kijk ik kan het best als een feit zien dat jij hier ook je berichtjes tikt. Daarover zijn we het eens. Het wordt wat moeilijker als jij zegt dat feiten geen geloof behoeven. Kennen wij alle feiten. Kunnen wij alle feiten als feiten herkennen? Stel nu voor het gemak dat de naturalistische visie op evolutietheorie een feit is (wat ik dus niet geloof), behoeft dit dan geen geloof? In zekere zin niet, zonder ons geloof blijft het ook een feit en gaat het net zo hard door, maar toch kun je om geloof vragen wil je er mee werken. Een meer Refowebbiaans voorbeeld. Het is een feit dat Meschianza zich binnenkort naar Curacao gaat begeven om daar veel goed werk te gaan doen. Het vraagt van jou geloof om daar geld voor over te maken (genoeg reclame gemaakt zo? :)), jouw geloof maakt de situatie niet anders, het maakt het voor jou wel mogelijk om de juiste handeling te verichten.

Mijn vraag blijft dus. Wat zijn jouw feiten als ze redelijk los staan van geloof? Waarop beoordeel jij je feiten? Wat is bijvoorbeeld jou referentiekader om zomaar over kansen te kunnen spreken?

ik denk dat iedereen wel ongeveer begrijpt wat ik bedoel met 'kans op'. Ik ben verder geen wiskundige, en ik ga ook niet interessant doen met woordspelletje en definities.

Ik denk dat je mijn punten wel begrijpt. Er zijn weinig dingen 100 % hard te maken zijn, dat mag je niet misbruiken om allerlei ongeloofwaardige zaken als feiten te presenteren 'omdat je niet kunt uitsluiten dat het niet waar is'. Verder is ieder mens in bepaalde mate inconsistent, we hebben gewoon een gebrek aan kennis en inzicht. Ook dat mag niet misbruikt worden om allerlei ongeloofwaardige zaken er door te drukken 'wij zijn inconsistent, we weten te weinig -> dus de bijbel is waar). Wij kunnen dingen alleen beoordelen op basis van de kennis en het inzicht dat we wél hebben. Daarom is het o.a. ook een volstrekt dwaze opvatting dat volgens de christelijke religie mensen die niet van hun geloof gehoord hebben, 'verloren zijn'.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 dec 2004 18:27

surfer schreef:
ik denk dat iedereen wel ongeveer begrijpt wat ik bedoel met 'kans op'. Ik ben verder geen wiskundige, en ik ga ook niet interessant doen met woordspelletje en definities.

En ik ben heel serieus als ik zeg dat ik niet weet wat je bedoelt met de uitspraken. Natuurlijk heb ik er wel ongeveer een idee bij. Maar als ik ook maar even doordenk kom ik echt niet verder dan dat je het onwaarschijnlijk acht. Het getallen hieraan toekennen is m.i. volkomen onzinnig omdat ze niet in een kader staan.

Ik denk dat je mijn punten wel begrijpt. Er zijn weinig dingen 100 % hard te maken zijn, dat mag je niet misbruiken om allerlei ongeloofwaardige zaken als feiten te presenteren 'omdat je niet kunt uitsluiten dat het niet waar is'.

Voor zover ik weet gebruiken weinig mensen hier dat soort argumenten. Jij bent degene die roept dat het onzin, volkomen ongeloofwaardig en anti-wetenschappelijk is wat wij geloven. Het is niet waar dat ik dingen als feiten presenteer omdat het niet uit te sluiten is. Dat "omdat" slaat nergens op. Ik geloof inderdaad dat het allemaal om feiten gaat, maar daarvoor beroep ik me eerder op de Bijbel. Ik denk dat jij wel je boekje te buiten gaat als je de indruk wekt wetenschappelijk bezig te zijn en daarna sommige zaken als onzinnig of niet-feiten neer te zetten. Dit kun je op grond van de wetenschap niet doen. Daarom vroeg ik naar je definitie van feiten en naar jouw uitgangspunten. De mijne zijn duidelijk, de jouwe niet.

Verder is ieder mens in bepaalde mate inconsistent, we hebben gewoon een gebrek aan kennis en inzicht. Ook dat mag niet misbruikt worden om allerlei ongeloofwaardige zaken er door te drukken 'wij zijn inconsistent, we weten te weinig -> dus de bijbel is waar).

Ik moet de eerste nog tegen komen die deze dus plaatst. Dit zijn leuke spelletjes die je speelt, maar je vecht tegen karikaturen.

Wij kunnen dingen alleen beoordelen op basis van de kennis en het inzicht dat we wél hebben. Daarom is het o.a. ook een volstrekt dwaze opvatting dat volgens de christelijke religie mensen die niet van hun geloof gehoord hebben, 'verloren zijn'.

Romeinen schrijft er iets anders over. Over deze specifieke zaak zal ik niet verder gaan, omdat ik daar zelf niet zo'n uitgesproken mening over heb. Toch denk ik dat iemand die eenmaal zijn geweten (iets wat hij wel kent) het zwijgen opgelegd heeft, weinig meer te klagen heeft en moreel slecht is.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 dec 2004 18:35

parsifal, ik zie jou weinig anders doen dan je verschuilen in de onzekerheidsmarge, vandaar uit beweren dat de wetenschap ook maar prut is en het geloof daarom een minstens zo goede optie is. Het is hierboven terug te lezen, en in vele andere posts, en het valt mij al langer op dan vandaag.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 dec 2004 18:40

Aragorn schreef:
surfer schreef:

Jep, het stuk is ook geen directe aanval van jou, maar de inhoud ervan is wel een aanval op het christendom.
de vraag is: zijn de beweringen in dit stuk juist of onjuist? Zijn ze redelijk of onredelijk? Jij ervaart het als een aanval, maar dat wil niet zeggen dat het een aanval is.

Terug naar “Archief”