Wat is jouw visie op de bijbel:

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

De bijbel, in de oorspronkelijke grondtaal, ...

...is het onfeilbare Woord van God
69
69%
...is een betrouwbare weergave van het Woord van God
13
13%
...bevat Woorden van God
7
7%
...bevat de gedachten van mensen over God
3
3%
...is een Joods geschiedenisboek
1
1%
...is een sprookjesboek
3
3%
...is nog iets anders, nl: ... (je keuze hieronder omschrijven)
4
4%

Totaal aantal stemmen: 100

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 20 dec 2004 21:14

Het onfeilbare Woord van God, is mijn keuze
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 20 dec 2004 21:59

Daphne schreef:Het onfeilbare Woord van God, is mijn keuze

en de mijne!!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2004 23:32

De grondtekst van de Bijbel is het onfeilbare Woord van God.
Daarbij moet worden opgemerkt dat de afschriften van de grondtekst die wij overhebben niet foutloos zijn, maar wel bijzonder accuraat zijn overgeleverd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 dec 2004 01:17

fraternoster schreef:De grondtekst van de Bijbel is het onfeilbare Woord van God.
Daarbij moet worden opgemerkt dat de afschriften van de grondtekst die wij overhebben niet foutloos zijn, maar wel bijzonder accuraat zijn overgeleverd.

En daarom kies ik dus voor optie 2.
Mooie avatar en mooi onderschrift overigens, hoewel ik meer voor Seneca ga.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 09:42

Hoewel ik over het algemeen een aardig evangelische inslag heb kies ik in dit geval voor de meest reformatorische optie:"de bijbel is het betrouwbare woord van God. Ik kies dus voor optie.... eh .... eh... Wat krijgen we nou? Staat het aloude reformatorische standpunt er niet bij?

En dat noemt zich Refoweb?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2004 09:54

Klaas schreef: de meest reformatorische optie:"de bijbel is het betrouwbare woord van God. Staat het aloude reformatorische standpunt er niet bij?

Zie NGB 7 : Wij geloven dat deze heilige Schrift de wil van God volkomen vervat. (...) Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 09:58

De NGB is al weer van later datum dan de reformatoren. Er is op de NGB wel meer kritiek geleverd vanuit de oorspronkelijke standpunten van de reformatoren. Voor een prettig leesbaar boekje zie b.v. Bijbels en daarom gereformeerd van C. Graafland.

Klaas

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2004 10:19

Klaas schreef:De NGB is al weer van later datum dan de reformatoren. Er is op de NGB wel meer kritiek geleverd vanuit de oorspronkelijke standpunten van de reformatoren. Voor een prettig leesbaar boekje zie b.v. Bijbels en daarom gereformeerd van C. Graafland.

Wordt eens specifieker? Ik geloof dat de NGB nog helemaal in het teken van Calvijn staat. Onfeilbaar is iets anders dan foutloos.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 11:04

Fraternoster:
Wordt eens specifieker? Ik geloof dat de NGB nog helemaal in het teken van Calvijn staat.

Hm. Daarover kun je volgens mij discussiëren. Maar dat is dan weer een andere discussie ;-)

Fraternoster:
Onfeilbaar is iets anders dan foutloos.

In principe heb je daar wel gelijk in, maar ik maak het onderscheid omdat het woord onfeilbaar vaak wel in de betekenis van 'letterlijke foutloosheid' gebruikt wordt. Voor zover ik me het goed herinner is het gebruik van het woord onfeilbaar in zwang gekomen als een reactie op de Verlichting. Het begrip onfeilbaar heeft een duidelijk rationeel karakter terwijl het woord betrouwbaar veel meer een relationele waarde waarde heeft. Het woord onfeilbaar wordt vandaag de dag vaak gebruikt door mensen die een niet-organische vorm van inspiratie voor lijken te staan, waarbij het dus wel degelijk om letterlijke foutloosheid gaat (afgezien van het verschil tussen grondtekst en overgeleverde tekst). Omdat ik een dergelijke opvatting van de bijbel niet deel gebruik ik liever het woord betrouwbaar om de bijbel te kwalificeren. Enerzijds onderscheid ik me daarmee en anderzijds past dit begrip m.i. beter bij een organische vorm van inspiratie.

Klaas

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2004 11:15

In de zestiende eeuw lijkt me het dat de Verlichting nog niet zo'n enorme impact heeft, terwijl de NGB toen al wel het woord onfeilbaar gebruikte. Later misbruik heft het gebruik niet op. Verder kan ik in je definitie van 'betrouwbaar' meegaan, maar ik zou toch liever het woord onfeilbaar - in de reformatorische betekenis - hanteren, omdat dat m.i. iets duidelijker de waarheid van Gods Woord aangeeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 11:29

Fraternoster schreef:In de zestiende eeuw lijkt me het dat de Verlichting nog niet zo'n enorme impact heeft, terwijl de NGB toen al wel het woord onfeilbaar gebruikte.

Ik zeg ook niet dat de NGB dit woord in de context van foutloosheid gebruikt.

Later misbruik heft het gebruik niet op.

Misbruik of gebruik zijn lastige termen. Woorden hebben een bepaalde betekenis en die betekenis kan veranderen. Hoewel de 'officiële' definitie van onfeilbaar (Van Dale geeft b.v. 'vrij van dwaling of vergissing') wel hanteerbaar is t.a.v. de bijbel vind ik dat de betekenis van dit woord in aan het verschuiven is naar 'letterlijke foutloosheid'. Omdat ik mezelf niet direct herken in de bijbelopvatting van hen die het begrip 'onfeilbaarheid' over het algemeen hanteren gebruik ik liever een ander woord.

De bijbel Gods betrouwbare woord noemen sluit daarbij volgens mij ook nog eens aan bij de kwalificaties van de reformatoren.

Fraternoster schreef: Verder kan ik in je definitie van 'betrouwbaar' meegaan, maar ik zou toch liever het woord onfeilbaar - in de reformatorische betekenis - hanteren, omdat dat m.i. iets duidelijker de waarheid van Gods Woord aangeeft.

Naast het feit dat het woord onfeilbaar nogal misbruikt wordt mis ik in dat begrip zoals gezegd ook het relationele aspect. Volgens mij is dat juist ook een aspect dat belangrijk is om aan te geven dat het woord van God waarheid is. Niet voor niets heeft het Hebreeuwse woord emet ook een relationeel karakter.

Klaas

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2004 11:44

Klaas schreef: Ik zeg ook niet dat de NGB dit woord in de context van foutloosheid gebruikt.

ok.
Omdat ik mezelf niet direct herken in de bijbelopvatting van hen die het begrip 'onfeilbaarheid' over het algemeen hanteren gebruik ik liever een ander woord.
De bijbel Gods betrouwbare woord noemen sluit daarbij volgens mij ook nog eens aan bij de kwalificaties van de reformatoren.

Ok. Het verschil tussen onze opvattingen is m.i. dat jij niet een besmette term wil gebruiken, terwijl ik dat wel mogelijk acht, met behoud van de oorspronkelijke inhoud.
Fraternoster schreef: Niet voor niets heeft het Hebreeuwse woord emet ook een relationeel karakter.

Klopt. Maar ik blijf dan wel liever met twee woorden spreken: betrouwbaar en onfeilbaar, trouw en waarheid (emet).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 11:50

Ok. Het verschil tussen onze opvattingen is m.i. dat jij niet een besmette term wil gebruiken, terwijl ik dat wel mogelijk acht, met behoud van de oorspronkelijke inhoud.

Dat lijkt me een juiste conclusie.

Klopt. Maar ik blijf dan wel liever met twee woorden spreken: betrouwbaar en onfeilbaar, trouw en waarheid (emet).

Maar als je zegt dat de bijbel onfeilbaar is benadruk je ook maar 1 kant. Als ik een woordenpaar zou moeten kiezen dan zou ik eerder zeggen dat dat bijbel waar en betrouwbaar is dan onfeilbaar en betrouwbaar (al bekt dat laatste wat lekkerder).

Klaas

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2004 11:54

Klaas schreef: Maar als je zegt dat de bijbel onfeilbaar is benadruk je ook maar 1 kant. Als ik een woordenpaar zou moeten kiezen dan zou ik eerder zeggen dat dat bijbel waar en betrouwbaar is dan onfeilbaar en betrouwbaar (al bekt dat laatste wat lekkerder).

Daar kan ik in meegaan. Dan zijn we het eens, geloof ik.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2004 12:23

Dat is toch ook wel eens mooi? ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”