Moderator: Moderafo's
fraternoster schreef:De grondtekst van de Bijbel is het onfeilbare Woord van God.
Daarbij moet worden opgemerkt dat de afschriften van de grondtekst die wij overhebben niet foutloos zijn, maar wel bijzonder accuraat zijn overgeleverd.
Klaas schreef: de meest reformatorische optie:"de bijbel is het betrouwbare woord van God. Staat het aloude reformatorische standpunt er niet bij?
Klaas schreef:De NGB is al weer van later datum dan de reformatoren. Er is op de NGB wel meer kritiek geleverd vanuit de oorspronkelijke standpunten van de reformatoren. Voor een prettig leesbaar boekje zie b.v. Bijbels en daarom gereformeerd van C. Graafland.
Wordt eens specifieker? Ik geloof dat de NGB nog helemaal in het teken van Calvijn staat.
Onfeilbaar is iets anders dan foutloos.
Fraternoster schreef:In de zestiende eeuw lijkt me het dat de Verlichting nog niet zo'n enorme impact heeft, terwijl de NGB toen al wel het woord onfeilbaar gebruikte.
Later misbruik heft het gebruik niet op.
Fraternoster schreef: Verder kan ik in je definitie van 'betrouwbaar' meegaan, maar ik zou toch liever het woord onfeilbaar - in de reformatorische betekenis - hanteren, omdat dat m.i. iets duidelijker de waarheid van Gods Woord aangeeft.
Klaas schreef: Ik zeg ook niet dat de NGB dit woord in de context van foutloosheid gebruikt.
Omdat ik mezelf niet direct herken in de bijbelopvatting van hen die het begrip 'onfeilbaarheid' over het algemeen hanteren gebruik ik liever een ander woord.
De bijbel Gods betrouwbare woord noemen sluit daarbij volgens mij ook nog eens aan bij de kwalificaties van de reformatoren.
Fraternoster schreef: Niet voor niets heeft het Hebreeuwse woord emet ook een relationeel karakter.
Ok. Het verschil tussen onze opvattingen is m.i. dat jij niet een besmette term wil gebruiken, terwijl ik dat wel mogelijk acht, met behoud van de oorspronkelijke inhoud.
Klopt. Maar ik blijf dan wel liever met twee woorden spreken: betrouwbaar en onfeilbaar, trouw en waarheid (emet).
Klaas schreef: Maar als je zegt dat de bijbel onfeilbaar is benadruk je ook maar 1 kant. Als ik een woordenpaar zou moeten kiezen dan zou ik eerder zeggen dat dat bijbel waar en betrouwbaar is dan onfeilbaar en betrouwbaar (al bekt dat laatste wat lekkerder).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten