Meerdere partners toegestaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yiska
Verkenner
Verkenner

Meerdere partners toegestaan?

Berichtdoor Yiska » 19 dec 2004 16:34

Zelf ben ik het oneens met deze stelling. (Lees deze stelling als dat je meerdere partners tegelijk hebt en wat ook nog wel eens voor schijnt te komen deze partners allemaal huwt. Dus niet meerdere partners verdeelt over het leven.) Zelf zou ik niet meerdere partners kunnen/willen hebben, MAAR...hoe denken jullie?
ik sta in de fik...

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 19 dec 2004 17:40

Ach, het schijnt wel bijbels te zijn.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 dec 2004 18:15

Johanna schreef:Ach, het schijnt wel bijbels te zijn.

Het schijnt bijbels te zijn, dat klinkt alsof God polygamie goed vind. In het oude testament kwam het wel veel voor. (david, abraham, enz). In die zin is het Bijbels. Maar in het nieuwe testament staat heel duidelijk (kweet alleen niet pcies waar) dat God het juist niet wil!!

Cisca

Re: Meerdere partners toegestaan?

Berichtdoor Cisca » 19 dec 2004 21:31

Yiska schreef: (Lees deze stelling als dat je meerdere partners tegelijk hebt en wat ook nog wel eens voor schijnt te komen deze partners allemaal huwt. Dus niet meerdere partners verdeelt over het leven.)

Tegelijkertijd gehuwd zijn met verschillende partners is volgens de Nederlandse wetgeving niet toegestaan, waaruit maak je dan op, dat dit kan voorkomen?

Yiska
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yiska » 19 dec 2004 23:25

Ik bedoelde niet zo zeer de Nederlandse samenleving. Klopt, hier in Nederland is het niet toegestaan maar in een aantal andere landen wel. En gezien de bijbel, wat Acire ook zegt; in het oude testament komt het voor.
ik sta in de fik...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 20 dec 2004 00:25

Yiska schreef:Ik bedoelde niet zo zeer de Nederlandse samenleving. Klopt, hier in Nederland is het niet toegestaan maar in een aantal andere landen wel. En gezien de bijbel, wat Acire ook zegt; in het oude testament komt het voor.

Aangezien je de stelling in de tegenwoordige tijd hebt gesteld, en niet in de verleden tijd, ben ik er wonend in Nederland anno 2004, vanuit gegaan, dat je het hier en nu bedoelde :idea:

joepie

Berichtdoor joepie » 20 dec 2004 09:24

Meerdere partners toegestaan? NEE!
Er staat nergens in de Bijbel dat het toegestaan was.
God gaf Adam één vrouw. En heeft het over : daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen. Niet vrouwen.
Zo staat er: dat Noach met zijn vrouw en niet vrouwen.
En zo kun je nog wel even doorgaan.
Dat ze meerdere vrouwen namen was een zondige overname vanuit het heidendom. En door God nooit goedgekeurd.

Je kunt ook nooit een éénheid vormen met één man en meerdere vrouwen. Tot één zijn is alleen mogelijk in een relatie met 1 man en 1 vrouw.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 15:12

joepie schreef:Je kunt ook nooit een éénheid vormen met één man en meerdere vrouwen. Tot één zijn is alleen mogelijk in een relatie met 1 man en 1 vrouw.

Waarom niet?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 dec 2004 16:00

Ja, in zoveel culturen vormen meerdere vrouwen met 1 man een eenheid, met name in Afrikaanse landen, maar ook in Amerika, bij mormonen.
Als de vrouwen goed met elkaar overweg kunnen kan het een hele close eenheid zijn.
Maar.... je moet als vrouw natuurlijk niet haatdragend zijn, anders lukt het je nooit.
Maar 1 man met 1 vrouw is toevallig in onze cultuur de maatstaaf.
Dus wat is normaal?
Alleen onze normen, of ook normen van andere volkeren?
En in verhalen uit het oude testament komt het toch ook voor?
Meestal was de 2de vrouw in zo'n huwelijk de vrouw van de overleden broer van de man.
Als je lief voor elkaar bent, kan het heel goed, hoor.
Maar belangrijk is, dat de man de vrouwen gelijk behandeld, anders werkt het niet.

Yiska
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yiska » 20 dec 2004 16:20

maar is dat wel mogelijk, allen hetzelfde behandelen? Vaak ligt het toch in onze aard om bij iedereen een ander gevoel te hebben en de een boven de ander te stellen. Lijkt mij erg moeilijk dus..
ik sta in de fik...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 16:26

Yiska schreef:maar is dat wel mogelijk, allen hetzelfde behandelen? Vaak ligt het toch in onze aard om bij iedereen een ander gevoel te hebben en de een boven de ander te stellen. Lijkt mij erg moeilijk dus..

Klopt, praktisch gezien is het erg moeilijk. Het is echt iets voor gevorderde relatie-hebbers en aangezien veel mensen al moeite hebben om een relatie met 1 persoon op orde te houden zal het niet snel goed gaan. :wink:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 20 dec 2004 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Yiska
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yiska » 20 dec 2004 16:38

Precies :wink:
ik sta in de fik...

joepie

Berichtdoor joepie » 20 dec 2004 16:50

Je kunt onmogelijk één zijn met meerdere vrouwen omdat je hart dus ook andere vrouwen toebehoord. Dus je eenheid is gedeeld.
De Bijbel spreekt zelf over 1 man met 1 vrouw.
Dat volken of mormonen menen dat meerdere vrouwen goed is wil nog niet zeggen dat God dat goed vind. En ik ga ervan uit dat we hier willen weten wat God wil.

Eerst al Gen 2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

En in het NT 1 Kor 7:2 maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Dat er in het OT gevallen voor kwamen waar meerdere vrouwen van één man waren had meer te maken met het feit dat ze zich vermengden met vreemde volken dan dat het naar Gods wil was.
Je kunt ook lezen uit die zelfde OT hoe het dan toe gaat in zo een huwelijk.
Lees gewoon maar eens van Jakob.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 16:52

joepie schreef:Je kunt onmogelijk één zijn met meerdere vrouwen omdat je hart dus ook andere vrouwen toebehoord. Dus je eenheid is gedeeld.

En hoe zit het dan met de veelgeroemde driehoeksverhouding God-echtpaar?

joepie

Berichtdoor joepie » 20 dec 2004 17:01

Dat is dus ook de enige die in je relatie hoort te zijn om te zorgen voor de goede eenheid.

Terug naar “Archief”