Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 01:06

Optimatus schreef:
Socrates schreef:
jas schreef:Blijf zoeken!

Hm.. of het kind met het badwater weggooien...

Jas heeft hier wel een goed punt. Onderzoekt alles en behoudt het goede, zo gezegd. Het is wel zaak dat je duidelijk voor ogen houdt wat je al onderzocht hebt. Mocht je op een dwaalspoor belanden, dan kun je in elk geval een al onderzocht iets nog een keer bekijken. Wie weet zie je dan wel wat je eerst niet zag.

Het is trouwens in dit verband wel grappig om op te merken dat de tekst; "onderzoekt alle dingen en behoudt het goede" in de hele Bijbel niet voorkomt. Er staat nl. niet "onderzoekt" maar "beproeft". Dat is nog wel een level dieper.
Ik geloof dat er in de NBV nu wel onderzoekt staat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 01:22

jas schreef:Meen je dat nou echt?

Geef jij mij dan eens een voorbeeld.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 02:40

Sabra schreef:
jas schreef:Meen je dat nou echt?

Geef jij mij dan eens een voorbeeld.

Joh. 9:1-4; "En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af. En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden. Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan".
Ik ben er dus stellig van overtuigd dat alle wonderen plaatsvonden in mensen wiens kwalen oorzaak zijn geweest tot meerdere eer en glorie van God.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 12:16

Dat is toch net even iets anders dan dat ik stelde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 13:45

Sabra schreef:Dat is toch net even iets anders dan dat ik stelde.

Ja je zult eens een keer wat toegeven. Wat ben jij eigenzinnig zeg. Het is niet wat anders dan wat jij stelde, het is gewoon dat.
Maar goed, al zou een engel uit de hemel of Jezus Zelf je het zeggen, je zou het toch niet geloven hè?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 13:56

Dan blijft toch overeind dat het niet de kwalen zijn die tot eer en glorie van God strekken, maar de genezing.

Dus het eerder genoemde 'gebedsgenezers staan er niet bij stil dat ziekten er juist zijn om tot eer van God te dienen' of iets dergelijks (geen letterlijk citaat mijnderzijds) doet dan niet echt terzake. Genezing is het doel, ziekte niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 14:11

Socrates schreef:Dan blijft toch overeind dat het niet de kwalen zijn die tot eer en glorie van God strekken, maar de genezing.

Dus het eerder genoemde 'gebedsgenezers staan er niet bij stil dat ziekten er juist zijn om tot eer van God te dienen' of iets dergelijks (geen letterlijk citaat mijnderzijds) doet dan niet echt terzake. Genezing is het doel, ziekte niet.

Ja, maar met dat doel voor ogen zijn die mensen dus ziek geworden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2004 01:58

Dus als iemand overlijdt aan een ziekte was hij of zij niet bedoeld om tot eer van God te dienen?

Ik vind dat nogal cru gesteld, dat het doel van een ziekte is om God meerdere eer en glorie toe te kennen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 02:14

Sabra schreef:Dus als iemand overlijdt aan een ziekte was hij of zij niet bedoeld om tot eer van God te dienen?

Ik vind dat nogal cru gesteld, dat het doel van een ziekte is om God meerdere eer en glorie toe te kennen.

Wacht even. Ik heb het niet over alle ziekten in het algemeen, maar specifiek over diegene die door Jezus genezen zijn. In feite denk ik dat alles dient tot meerdere eer van God. Zoals Paulus zegt in Rom. 14:8; "Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren". Wat ziekte betreft, ik zou vooral tegen sommige Evangelischen willen zeggen er voor op te passen om te verkondigen dat met bidden alle ziektes zullen verdwijnen. Dit kan voor mensen met een chronische ziekte een slag in het gezicht zijn, nl. doordat ze niet genezen wordt hun indirect verweten dat ze niet hard genoeg of niet oprecht genoeg bidden. Ik ben deze houding al verschillende keren bij sommige evangelische groepen tegengekomen, zeer tot verdriet van sommige zieken die daardoor bestempeld worden tot onoprechte christenen.
Liefdevoller zou zijn deze mensen er op te wijzen dat God met hun ziekte hogere bedoelingen zou kunnen hebben, het moet dan meer gaan om de acceptatie van het ziekzijn. Maar ik geloof dat ik nu een beetje offtopic raak. Misschien eens een onderwerp voor een apart topic.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2004 13:23

Iemand wijzen op hogere bedoelingen van God is natuurlijk heel erg moeilijk en heel erg verwarrend voor mensen die ziek zijn.

Terug naar het topic: Er kan dus geconcludeerd worden dat in de invulling van de term 'ware leer' heel erg subjectief is. De enige ware leer is: God liefhebben met heel je hart, verstand en ziel en je naaste als jezelf. Verder niets.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 13:39

Ik wil daar één ding aan toevoegen, Sabra:

Het aanvaarden van Jezus Christus als je enige Zaligmaker die God zijnde, met de Vader, in de eenheid van de H. Geest, leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.

Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 17:35

Sabra schreef:Iemand wijzen op hogere bedoelingen van God is natuurlijk heel erg moeilijk en heel erg verwarrend voor mensen die ziek zijn.

Terug naar het topic: Er kan dus geconcludeerd worden dat in de invulling van de term 'ware leer' heel erg subjectief is. De enige ware leer is: God liefhebben met heel je hart, verstand en ziel en je naaste als jezelf. Verder niets.

Ik ben het met je eens dat het idd wel subjectief is. Immers, mijn persoonlijke bevinding of die van een ander, die zegt dat de Heilige Geest mij of die ander, in Zijn Waarheid leidt, is niet toetsbaar. Hooguit kan vastgesteld worden of iemand conform de Schrift spreekt of hier lijnrecht tegenin gaat. Maar de innerlijke bevestiging van de leer is niet te controleren door derden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2004 19:09

Dus zouden we ons verre moeten houden van de term 'ware leer'. Omdat dit voor subjectieve mensen als ons niet bestaat. Hetgeen Optimatus en ik naar voren brachten is de enige echte waarheid. Daarmee kunnen we dus gevoeglijk aannemen dat de 'ware leer' niet bestaat en dat we deze term niet langer moeten bezigen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 22:09

Sabra schreef:Dus zouden we ons verre moeten houden van de term 'ware leer'. Omdat dit voor subjectieve mensen als ons niet bestaat. Hetgeen Optimatus en ik naar voren brachten is de enige echte waarheid. Daarmee kunnen we dus gevoeglijk aannemen dat de 'ware leer' niet bestaat en dat we deze term niet langer moeten bezigen.

Zoals ik zei ben ik het met je eens dat het subjectief is. Maar daar wil ik aan toevoegen dat subjectiviteit niet inhoudt dat de ware leer dus niet bestaat. Voor mij persoonlijk bestaat hij namelijk wel. Ik kan nl. zelf wel toetsen of mijn bevinding op grond van de Schrift echt is of niet. M.a.w. de definitie van ware leer is wel individueel objectief vast te stellen maar niet voor de ander. Wat nog wel zou kunnen is dat meerdere mensen tegelijk dezelfde bevinding hebben en bij elkaar deze overeenstemming vaststellen. Dan heb je een kerk. :? En zo werkt het volgens mij ook in de praktijk. Vandaar zoveel kerken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2004 00:32

Dan zijn we het dus roerend met elkaar eens.

Terug naar “Archief”