Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 dec 2004 22:51

jas schreef:
Napoleon schreef:
jas schreef:Het is eigenlijk toch ongelooflijk dat er al 6 pagina's over een groen lampje gemekkerd wordt.!

ja, dat vind ik ook. maar ja, als blijkt dat veel mensen dat erg interessant vinden, wie ben ik dan....

jij bent toch Napoleon, de generaal?
Dan ben jij toch degene die het licht op ROOD kunt zetten? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hoho, het is niet aan mij om te beslissen of iets zinloos is. als er horden mensen zijn die vinden dat iets zo zinvol is dat er 6 bladzijden over volgepraat dienen te worden, dan zou het ook aan mij kunnen liggen dat ik het niet belangrijk vindt. wellicht is het voor sommige mensen van extistentieel belang.

P.S. ik was destijds gewoon dictator hoor :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 22:59

Napoleon schreef:
P.S. ik was destijds gewoon dictator hoor :D

Ja weet ik, nou, om ff ontopic te blijven, van mij heb je groen licht hoor. :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 dec 2004 23:08

Bij ons was het lampje rood, maar zijn de "vaste plaatsen" gelukkig al vele jaren geleden afgeschaft.
Toch blijken mensen soms zó gehecht aan hun vaste stekkie dat ze al drie kwartier voor aanvang van de dienst naar de kerk gaan om te voorkomen dat iemand anders "hun plek" inneemt. En helaas worden er ook nog wel eens boze blikken uitgedeeld als mensen de kerk binnenkomen en er iemand anders op "hun plek" blijkt te zitten.
Hoe gastvrij zijn we...
~~Soli Deo Gloria~~

André

Berichtdoor André » 18 dec 2004 00:11

Het is iig een onderwerp om over na te denken, ook al kost dat 6 pagina's jas.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 18 dec 2004 01:41

In onze nieuwe kerk (toch alweer 7 jaar oud, de tijd gaat snel) Is gelukkig geen lampje meer, ik vind deze lampjes ook zeer onchristelijk, ongastvrij en hufterig.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 dec 2004 05:12

Hufterig. Dat is precies het woord wat ik zocht voor dat stoplicht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 dec 2004 11:59

Andre schreef:Het is iig een onderwerp om over na te denken, ook al kost dat 6 pagina's jas.

Wacht tot het groene licht gedoofd is. Er kan nog een vaste kerkganger komen. :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 dec 2004 12:11

jas schreef:
Andre schreef:Het is iig een onderwerp om over na te denken, ook al kost dat 6 pagina's jas.

Wacht tot het groene licht gedoofd is. Er kan nog een vaste kerkganger komen. :)

:mrgreen:

Stel je bent uitgenodigt om een belijdenisdienst bij te wonen van een kennis. Je denkt: ik ga op tijd weg om een plekje te bemachtigen om zo met z'n allen bij elkaar te kunnen zitten als gezin. Je komt bij de kerk mooi op tijd aan, je wilt naar binnen maar wordt tegen gehouden door het groene lampje wat daar boven de preekstoel hangt. Vervolgens lopen de kerkgangers langs je heen en de kerk wordt voller en voller. Je krijgt een teken van het lampje om een plekje te mogen opzoeken. Je zoekt en zoekt: het is vol zegt de koster, Je mag in een bijzaaltje luisteren via het kastje............ :cry:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2004 13:03

parsifal schreef:
Marnix schreef:
parsifal schreef:Als het echt om de beste plekjes vast te houden gaat vind ik het ook wat verwerpelijk. Toch blijf ik erbij dat het nut er is bij de bijzondere diensten, waar de gemeente niet meer in het gebouw past door de vele bezoekers. De eredienst is niet in de eerste plaats voor de mensen buiten de kerk, maar het is de samenkomst van de gemeente zelf. Natuurlijk zijn anderen welkom, maar het moet wel blijven passen.

Hm daar ben ik het niet helemaal mee eens.... De mensen die geloven kennen het evangelie al... mensen die normaal nooit in de kerk komen niet... en bovendien, zo vol zit een kerk nou ook weer niet..... je kan altijd als gemeenteleden op de grond gaan zitten... en de gasten in de kerkbanken laten plaatsnemen... de ander uitnemender achten dan jezelf heet dat :) Straal je gelijk een stukje vriendelijkheid (zij alle mensen bekend!) , naastenliefde en dienstbaarheid uit.

Of zijn we daar te goed voor?

Stelling: In de kerk moeten we niet als eerste aan ons zelf denken maar eens beginnen met eerst aan de ander te denken, zo heeft Jezus dat gewild.

Soms mogen dingen niet van de brandweer. En de eredienst is niet in de eerste plaats voor Evangelisatie. Dit hoort er bij, maar juist het samen God ontmoeten staat toch voorop. Dit lampje doet wat mij betreft ook alleen dienst tijdens de bijzondere diensten voor doop, belijdenis of intrede of afscheid van een predikant. Ik ben het met de stelling eens, als de ander in de eerste plaats God is.

Ik snap het probleem niet... Tuurlijk staat het God ontmoeten voorop... maar kun je dat dan alleen als je je vaste vertrouwde goede plek hebt? En als er dopen is kun je toch op de voorste rij(en) een bordje "gereserveerd" leggen? Overigens zullen gasten sowieso niet snel helemaal vooraan gaan zitten. Ik vind het lampje dus een slechte methode... omdat je op veel gastvriendelijkere en minder omslachtige manier precies hetzelfde kan bereiken.

En Jas, je hebt gelijk... dat dit nog een discussieitem moet zijn... Hoe mensen vast kunnen zitten aan tradities. Gelukkig zien de meeste mensen wel in dat deze manier van aanpak niet echt handig is.:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 dec 2004 15:28

Napoleon schreef:
jas schreef:Het is eigenlijk toch ongelooflijk dat er al 6 pagina's over een groen lampje gemekkerd wordt.!

ja, dat vind ik ook. maar ja, als blijkt dat veel mensen dat erg interessant vinden, wie ben ik dan....

... komt omdat we in de donkere tijd zitten he! :idea:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 dec 2004 15:43

tanteoranje schreef:
Napoleon schreef:

Ah, en dat groen slaat natuurlijk op kerst. Het is dus eigenlijk een kerstlichtje!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 dec 2004 15:48

jas schreef:
tanteoranje schreef:
Napoleon schreef:

Ah, en dat groen slaat natuurlijk op kerst. Het is dus eigenlijk een kerstlichtje!

... jij begrijpt het!!!
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2004 16:57

jas schreef:
tanteoranje schreef:
Napoleon schreef:

Aaaahh! Dan is het van de duivel! 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 dec 2004 18:58

het gaat echt niet om het plaatsje voorin, het gaat om de plaats die er misschien helemaal niet is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 18 dec 2004 19:52

parsifal schreef:het gaat echt niet om het plaatsje voorin, het gaat om de plaats die er misschien helemaal niet is.

Dan kun je altijd nog naar een andere kerk gaan :) . Dat is toch niet zo erg voor 1 keertje?
En ik vind, dat als de 'vaste kern' bezoekers van de kerk al net aan in het gebouw passen, er toch echt nagedacht moet worden over uitbreiding.

Nav dit praktische ''probleem'' (oh, nu noem ik grote belangstelling voor de dienst ineens een probleem... :? ) is er bij mijn gemeente besloten tot 2 ochtenddiensten, vlak achter elkaar. Uitbreiding van het gebouw is al in beraad met de bouwcommissie en gaat welzeker door.

Dopen wordt in een speciale avonddienst gedaan, en opdragen in de eerste dienst waar ook een kindernevendienst en doventolk aanwezig is. En als t echt niet past.. dan gaan er gewoon een paar mensen staan of in de gang zitten. Er valt wel wat aan te doen :mrgreen: .

EQ.

Terug naar “Archief”