Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:is het dan een traditie wat een oudvader zegt? is het een traditie wat Jezus heeft gezegd?
Andre schreef:Jammer dat je de zelfde waarde hecht aan een uitspraak van een oudvader, volgens mij was Jezus zonder zonden om maar eens wat te noemen.
Als dit overigens serieus bedoelt is, vind ik dit een enge uitspraak van jou Johannes.
Des de erger wordt het wat mij betreft als dit een algemeen geldende opvatting is.
johannes1 schreef:andre,
ik bedoelde het serieus, maar op een andere manier dan jij denkt. het zijn eigenlijk 2 vragen. zou je wat een oudvader gezegd heeft wel een traditie noemen en wat Jezus gezegd niet? want als het goed is preekt die oudvader over Jezus en het Woord. en de hedendaagse dominees ook
Andre schreef:Ik ga eerst eens proberen uit te vissen wat nu eigenlijk de (meer)waarde is van de oudvaders, t.o.v. de hedendaagse predikanten.
johannes1 schreef:over stel een jaar of 19 ken je de nieuwe dingen ook uit je hoofd (misschien wel eerder) en dan moet weer alles vernieuwd worden, de vorm moet iedere keer veranderd worden en het spiraal gaat verder naar beneden.
johannes1 schreef:Aragorn schreef:johannes1 schreef:kijk een dominee maakt een preek n.a.v een bijbelgedeelte, dat is geen traditie. dat hoort gewoon zo, dat hij een oudvader aanhaalt in een preek is geen traditie, maar meer een 'bronvermelding'
Hehe, maar waarom hoort het zo? Juist, omdat de traditie dat leert. Traditie IS de dingen die 'gewoon zo horen'.
En als hij een preek n.a.v. de bijbel houdt is het aanhalen van een oudvader geen bronvermelding. Dan zou hij Lucas ofzo aan moeten halen, maar de oudvaders hebben de bijbel niet geschreven.
je spreekt met traditie, want je gebruikt woorden die al eens zijn gebruikt![]()
een oudvader is wel een bronvermelding. als de dominee nou zegt van McCheney verklaarde het zo. dan zegt hij eigenlijk dat hij het er mee eens is of niet.
Aragorn schreef:Maar als de dominee zegt wat McCheney ervan zij preekt hij niet adhv. de bijbel
Hobbyist schreef:Aragorn schreef:Maar als de dominee zegt wat McCheney ervan zij preekt hij niet adhv. de bijbel
1. 'ervan zei' ipv 'ervan zij'
2. Waarom niet? Dus als de dominee bij de voorbereiding van zijn preek diverse verklaring erop naslaat en de verschillende verklaringen noemt (voorzien van bronvermelding) in zijn preek, dan is zijn preek niet meer adhv de Bijbel??
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten