collecte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 07:56

Elsa schreef:Waarom mag Gods kerk niet erg mooi zijn?
Het valt mij vaak op hoeveel zorg m.n. R.K-kerken aan hun gebouwen besteden.
De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Mag dit niet een uitermate mooi uitgevoerd gebouw zijn?

Ik mag het dan best wel in redelijke mate met je eens zijn, toch past mijns inziens ook wat soberheid.
En onze voorvaders, die jij ook her en der tot mijn vreugde citeert of aanhaalt, namen ook duidelijk stelling tegen rijk en zeer mooi uitgevoerde kerkgebouwen! Nu dedez zij dat ook om "tegenstand" te bieden aan de RKK, die hun gebouwen juist zo opgesmukt versierden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 okt 2002 08:17

De meeste hervormde kerken staan ook onder Monumentenzorg, maar zien er desondanks soberder uit dan de RK-kerken. De reformatoren hebben bewust voor die soberheid gekozen om de aandacht van de mensen niet te laten afleiden. Ik mag als liefhebber van kunst en cultuur graag roomse kerken bezoeken. Toch denk ik dat mijn aandacht daar snel afgeleid zou zijn tijdens een dienst.

Overigens pleit ook de bijbel voor eenvoud zonder opsmuk.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 03 okt 2002 09:59

om nog even op de vraag van dit forum terug te komen. Ik heb inderdaad wel eens het financiele jaarcverslag van onze kerk gelezen en daar bleek uit dat 90% van alle inkomsten gaat naar eigen doeleinden (pastoraat en onderhoud van de gebouwen) en maar 10% naar de diaconie! We hebben het zelf dus nogal hard nodig!!

Beschamend

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 11:37

tweetietwee schreef:om nog even op de vraag van dit forum terug te komen. Ik heb inderdaad wel eens het financiele jaarcverslag van onze kerk gelezen en daar bleek uit dat 90% van alle inkomsten gaat naar eigen doeleinden (pastoraat en onderhoud van de gebouwen) en maar 10% naar de diaconie! We hebben het zelf dus nogal hard nodig!!

Beschamend

Mogelijk een kleine gemeente?
Hiervoor geldt ook voor de gemeenten onderling: draagt elkanders lasten. Zodoende kunnen grotere gemeenten misschien meer doen aan diakonale zaken, waar de kleinere gemeentenm niet aan toe komen.

Verder is het zo dat in principe de kerkenraad dit soort zaken naar eer en geweten vast stelt. De manslidmaten (in onze gemeente dan) hebben het recht hen hierop aan te spreken. Als het goed is wordt met dit soort zaken wel wat gedaan..

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 03 okt 2002 11:41

ik heb er een keer een vraag over gesteld, dat was 'toevallig'aan 2 diakenen. En die waren het van harte met mij eens. Maar ze konden er ook niks aan veranderen dan wat ze al deden.
Overigens hebben wij 4 kerken, 4 dominees en een hele berg gemeenteleden. Niet bepaald klein dus..

joepie

Berichtdoor joepie » 03 okt 2002 12:07

Misschien moet je gewoon naar een gemeentevergadering gaan die de begroting behandelt? Kun je altijd een vraag stellen!
En ieder is vrij om in de collecte te doen. Dus ben je het niet eens met het doel dan doe je er toch niks in.
En vind je dat een bepaald doel meer moet doe je er meer in.
Maar je begrijpt natuurlijk wel dat het jou verantwoording is hoe jij met jou geld om gaat.
Trouwens voor veel goede doelen zijn gewoon girorekeningen. Dus kun je gewoon buiten de kerk om storten!
En of er een groot, groter, grootst orgel komt ligt toch echt aan de gemeente die geeft voor het orgel.
Dus dat bepalen de gemeenteleden zelf.
Groetjes
:lol:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 okt 2002 18:34

Bij ons heb je zowieso 1 keer per maand extra collectes (4 zakken :( ) voor speciale vooraf aangekondigde doelen.
verder ofcourse de diaconie.
Momenteel zijn ze bij ons in de kerk bezig om de bruidsschat af te lossen van een gemeente die nu zelfstandig is geworden.

en verder ben ik net als omega blij dat er weinig kunst in de kerk is. Ik vind het nu soms al een kunst om mijn aandacht er bij te houden. En als ik in een R.K. kerk ben kan ik er uren naar die schilderingen zitten kijken.. dat zou dus voor mij niet echt goed zijn.
Time flies when you have none!

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 04 okt 2002 16:23

De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Mag dit niet een uitermate mooi uitgevoerd gebouw zijn?

Ik denk dat God niet naar het uiterlijk van een gebouw kijkt. Ik denk dat Hij het veel belangrijker vindt dat de armen worden geholpen. Zie bijbel hoe vaak wordt niet verteld help de armen. Jezus is zelf in een stal geboren. Wat denken jullie zelf?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 04 okt 2002 16:30

butterfly schreef:

Ik denk dat God niet naar het uiterlijk van een gebouw kijkt. Ik denk dat Hij het veel belangrijker vindt dat de armen worden geholpen. Zie bijbel hoe vaak wordt niet verteld help de armen. Jezus is zelf in een stal geboren. Wat denken jullie zelf?

Dat geeft Elsa in wezen al aan: van haar mag het best mooi zijn omdat het de werkplaats is van Gods Geest.

Van mij mag het dus best mooi zijn, maar sober. Dus geen geldverkwisting. Dat de Heere Jezus zelf in een stal is geboren pleit mijns inziens niet dat wij in een schuur moeten gaan zitten. Het pleit wel mede voor soberheid denk ik. Zoalng er met verantwoording omgegaan wordt met het geld denk ik dat het goed is.
Wie schaft er een iets minder grote auto aan wanneer dat best kan en geeft het geld daarvoor aan de armen? Wie schaft er een iets minder mooi huis aan terwijl dat best kan? Dan moet je dat idee ook doorvoeren op alle andere termijnen van het leven.

Overigens denk ik dat Christus' komst in een stal een veel diepere betekenis heeft dan dit, maar dat is een andere discussie.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 04 okt 2002 16:31

Wie schaft er een iets minder grote auto aan wanneer dat best kan en geeft het geld daarvoor aan de armen? Wie schaft er een iets minder mooi huis aan terwijl dat best kan? Dan moet je dat idee ook doorvoeren op alle andere termijnen van het leven.

Daar heb je inderdaad gelijk in Night!!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 04 okt 2002 17:17

Ik denk dat het signaleren inderdaad heel goed is, en ons moet dwingen om sober en met verstand met het (kerkelijke) geld om te gaan.
Het tot het extreme doorvoeren is vaak niet het juiste.

Dat is in het huisgezin ook zo. Geld, verdiensten, zijn ook gegeven ter levensonderhoud. Moet je dan water drinken om de armen meer te kunnen geven? Wel moeten denk ik de gaven staan in verhouding tot de verdiensten, in die zin...royaal leven mag ook royale giften betekenen.

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 04 okt 2002 17:39

Night schreef:Wel moeten denk ik de gaven staan in verhouding tot de verdiensten, in die zin...royaal leven mag ook royale giften betekenen.

Juist.. vooral in de Refom. kringen wordt nou niet echt aangehouden. Als je ziet wat sommige kerken voor auto's voor de deur hebben daar wordt je niet goed van..

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 04 okt 2002 17:59

The Menace schreef:
Night schreef:Wel moeten denk ik de gaven staan in verhouding tot de verdiensten, in die zin...royaal leven mag ook royale giften betekenen.

Juist.. vooral in de Refom. kringen wordt nou niet echt aangehouden. Als je ziet wat sommige kerken voor auto's voor de deur hebben daar wordt je niet goed van..

Hoho je weet niet wat ze storten ;-)
Maar inderdaad, er is best iets op het bestedingspatroon aan te merken denk ik.

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 04 okt 2002 18:14

Night: ik weet idd niet wat ze storten. Het is wel een feit dat in zulke kringen vaak overdadiglijk geld aan kleding e.d. wordt uitgegeven. Als je alleen al kijkt wat sommige Refo-winkels (kleding) voor prijzen rekenen.. dan wordt je daar echt niet goed van.

Het is ook on-Bijbels om zo te leven. Ik oordeel hierbij niet over iedereen! Soms lijkt het wel een mode-show als je mensen naar de kerk ziet lopen. Dit staat me nogal tegen.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 05 okt 2002 12:23

The Menace schreef:Het is ook on-Bijbels om zo te leven. Ik oordeel hierbij niet over iedereen! Soms lijkt het wel een mode-show als je mensen naar de kerk ziet lopen. Dit staat me nogal tegen.

inderdaad dat staat mij ook tegen :?

Terug naar “Archief”