jas schreef:Michel schreef:
Prof. W.H. Velema (CGK dus) heeft gezegd wel respect te hebben voor het standpunt van de GKV, omdat zij de enigen zijn (volgens hem) die NGB art. 29 'durven te gebruiken'. Overigens is er wel wat veranderd in de loop van de jaren, nu er lokaal samensprekingen of zelfs kanselruilingen met CGK en NGK plaatsvinden.
Maar dan is prof Velema niet goed voorgelicht. De GG en zeker de GGiN zijn m.b.t. art. 29 dezelfde mening toegedaan.
Misschien bedoelt hij vooral de manier waarop het werd gebruikt? Ik kan over de achtergrond van deze uitspraak weinig zeggen, het viel mij alleen op, zo'n positieve opmerking van een CGK'er t.o.v. al die andere negatievere uitspraken (waarvan sommige terecht m.i.).
Bedoel je m.b.t. de GG en GGiN te zeggen dat zij van zichzelf vinden dat ze feitelijk het enige kerkverband in Nederland zijn dat aanspraak kan maken op het predikaat 'ware kerk'? Ik vraag me wat dat betreft af of, als je dat bedoelt, hier wellicht verandering in is gekomen nu de HHK is 'ontstaan' (deze uitdrukking even voor het gemak

).
Overigens vermoed ik dat de 'ware kerk'-gedachte ook zeer sterk leeft in de Gereformeerde Kerken (zoals de 'nieuwe vrijgemaakten' zich noemen, idd erg verwarrend).