Uit wat voor gemeente kom jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 16:50

PeterD schreef:
jas schreef:
TheKeimpe schreef:TK is lid van de Gereformeerde Gemeente te Bodegraven,
maar komt ook vaak in de Gereformeerde Gemeente te Sint-Annaland.
Over twee maanden is dit laatste voorbij.

TK heeft geen behoefte aan een andere kerk of gemeente dan zijn eigen.

Waarom is dat laatste over 2 maanden voorbij?

Gokje, gaat trouwen en daarna in Bodegraven wonen :idea:

Och arme, hij kan nog terug. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 dec 2004 16:56

jas schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Why? Stel dat het echt zo is dat hij gaat trouwen, waarom zou hij zich nu nog terug trekken?
Waarom zou hij het beter hebben dan ik? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 18:58

PeterD schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Why? Stel dat het echt zo is dat hij gaat trouwen, waarom zou hij zich nu nog terug trekken?
Waarom zou hij het beter hebben dan ik? :wink:

Ja je hebt gelijk. Op de hoek van het dak gaan wonen kan altijd nog. :mrgreen:

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 17 dec 2004 22:35

jas schreef:
Michel schreef:
Hoe dan ook, de GKV hebben vanaf de synode van Enschede 1946 al geprobeerd banden aan te knopen met de CGK, maar deze hebben daar altijd afwachtend op gereageerd. Ik denk dat het daarom niet juist is te stellen dat de GKV in het verleden zichzelf als enige ware kerk hebben neergezet, maar altijd de wil hebben gehad zich te verenigen met hen die ook de waarheid voorstaan.

Het spijt me, maar ik heb in gesprekken met GKV-ers toch vaak anders vernomen.

Dat kan natuurlijk, maar ik had het over het 'officiële standpunt' (wat dat ook moge betekenen ;)).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 22:57

Michel schreef:
jas schreef:
Michel schreef:
Hoe dan ook, de GKV hebben vanaf de synode van Enschede 1946 al geprobeerd banden aan te knopen met de CGK, maar deze hebben daar altijd afwachtend op gereageerd. Ik denk dat het daarom niet juist is te stellen dat de GKV in het verleden zichzelf als enige ware kerk hebben neergezet, maar altijd de wil hebben gehad zich te verenigen met hen die ook de waarheid voorstaan.

Dat kan natuurlijk, maar ik had het over het 'officiële standpunt' (wat dat ook moge betekenen ;)).

Ach ja, aan de andere kant, ze zouden ook wel gek zijn als ze zeiden niet de ware kerk te zijn.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 19 dec 2004 19:20

jas schreef:
Michel schreef:
jas schreef:
Michel schreef:

Ach ja, aan de andere kant, ze zouden ook wel gek zijn als ze zeiden niet de ware kerk te zijn.

Prof. W.H. Velema (CGK dus) heeft gezegd wel respect te hebben voor het standpunt van de GKV, omdat zij de enigen zijn (volgens hem) die NGB art. 29 'durven te gebruiken'. Overigens is er wel wat veranderd in de loop van de jaren, nu er lokaal samensprekingen of zelfs kanselruilingen met CGK en NGK plaatsvinden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 20:31

Zou dat kunnen resulteren in een Samen op Weg van GKV, CGK en NGK?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 dec 2004 21:07

Optimatus schreef:Zou dat kunnen resulteren in een Samen op Weg van GKV, CGK en NGK?

:mrgreen: Dat lijkt mij wel een heel optimistiche gedachte :mrgreen:

*in landelijk verband gezien* :wink:

*gezien wat ik er over weet, en heb meegemaakt*

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 22:12

Michel schreef:
Prof. W.H. Velema (CGK dus) heeft gezegd wel respect te hebben voor het standpunt van de GKV, omdat zij de enigen zijn (volgens hem) die NGB art. 29 'durven te gebruiken'. Overigens is er wel wat veranderd in de loop van de jaren, nu er lokaal samensprekingen of zelfs kanselruilingen met CGK en NGK plaatsvinden.

Maar dan is prof Velema niet goed voorgelicht. De GG en zeker de GGiN zijn m.b.t. art. 29 dezelfde mening toegedaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2004 22:14

Volgens mij is het bij de CGK, GKV en NGK net zoals het bij hervormd en gereformeerd was: binnen de kerkverbanden bestaan grotere verschillen dan tussen de kerken onderling.

André

Berichtdoor André » 19 dec 2004 22:31

Optimatus schreef:Zou dat kunnen resulteren in een Samen op Weg van GKV, CGK en NGK?

Dat kan misschien wel maar dan krijg je er wsl wel 1 a 2 kerkverbanden bij.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 20 dec 2004 00:23

jas schreef:
Michel schreef:

Maar dan is prof Velema niet goed voorgelicht. De GG en zeker de GGiN zijn m.b.t. art. 29 dezelfde mening toegedaan.

Misschien bedoelt hij vooral de manier waarop het werd gebruikt? Ik kan over de achtergrond van deze uitspraak weinig zeggen, het viel mij alleen op, zo'n positieve opmerking van een CGK'er t.o.v. al die andere negatievere uitspraken (waarvan sommige terecht m.i.).

Bedoel je m.b.t. de GG en GGiN te zeggen dat zij van zichzelf vinden dat ze feitelijk het enige kerkverband in Nederland zijn dat aanspraak kan maken op het predikaat 'ware kerk'? Ik vraag me wat dat betreft af of, als je dat bedoelt, hier wellicht verandering in is gekomen nu de HHK is 'ontstaan' (deze uitdrukking even voor het gemak ;)).

Overigens vermoed ik dat de 'ware kerk'-gedachte ook zeer sterk leeft in de Gereformeerde Kerken (zoals de 'nieuwe vrijgemaakten' zich noemen, idd erg verwarrend).

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 20 dec 2004 00:33

Lalage schreef:Volgens mij is het bij de CGK, GKV en NGK net zoals het bij hervormd en gereformeerd was: binnen de kerkverbanden bestaan grotere verschillen dan tussen de kerken onderling.

Wat de CGK en GKV betreft ben ik het met je eens, maar is het inderdaad ook zo met de NGK? Ben niet zo op de hoogte.

Nog even een relevant stukje van een interview met Ds. J.H. Velema (CGK):

Binnen uw eigen kerkverband wordt voorspeld dat over vijftien jaar de linkerflank van de Christelijke Gereformeerde Kerken is opgegaan in de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, en dat de rechterflank is samengegaan met de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk.

„Dat verwacht ik ook. In mijn referaat voor het COGG heb ik gezegd: Wie het Kerkblad van het Noorden vergelijkt met het blad Bewaar het Pand, moet constateren: Hoe is het mogelijk dat beide bladen binnen dezelfde kerk verschijnen? Zelf heb ik altijd gezegd: ‘Als in de Christelijke Gereformeerde Kerken de vrouw in het ambt wordt toegelaten, loopt dat uit op een scheuring’. En dat wordt nu actueel. De Nederlands Gereformeerde Kerken kennen al de vrouwelijke diaken en ouderling. Straks stellen ze ook het predikantschap voor vrouwen open, dat is duidelijk. Meerdere Christelijke gereformeerde kerken zijn gelieerd aan de Nederlands gereformeerde kerk ter plaatse. Wat betekent dat de vrouw in het ambt bij ons via de achterdeur binnenkomt.”

Bron: http://www.hersteldhervormdekerk.nl/pag ... erdege.htm

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 00:50

Michel schreef:
jas schreef:
Michel schreef:

Misschien bedoelt hij vooral de manier waarop het werd gebruikt? Ik kan over de achtergrond van deze uitspraak weinig zeggen, het viel mij alleen op, zo'n positieve opmerking van een CGK'er t.o.v. al die andere negatievere uitspraken (waarvan sommige terecht m.i.).

Bedoel je m.b.t. de GG en GGiN te zeggen dat zij van zichzelf vinden dat ze feitelijk het enige kerkverband in Nederland zijn dat aanspraak kan maken op het predikaat 'ware kerk'? Ik vraag me wat dat betreft af of, als je dat bedoelt, hier wellicht verandering in is gekomen nu de HHK is 'ontstaan' (deze uitdrukking even voor het gemak ;)).

Overigens vermoed ik dat de 'ware kerk'-gedachte ook zeer sterk leeft in de Gereformeerde Kerken (zoals de 'nieuwe vrijgemaakten' zich noemen, idd erg verwarrend).

Ik vind de hele term ware kerk al zwaar beladen. Volgens mij is het nog een restantje van de leer van de Labadie.(Labadisten) Die stelde dat alleen echte bekeerden lid konden worden van de kerkelijke gemeenschap. Hij stond dus een gemeente van alleen uitverkorenen voor. Dit zeggen in elk geval de gg en ggin niet. Integendeel, zeker in de laatste zijn de uitverkorenen nauwelijks zichtbaar. Ware kerk is dus eigenlijk een term die niet de lading dekt. Meestal wordt er mee bedoeld dat in die kerk de zuivere Bijbelse leer of de zuivere waarheid verkondigd wordt. En daar loopt al een andere discussie over, ik meen opgezet door Sabra.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 dec 2004 07:08

jas schreef:Ja je hebt gelijk. Op de hoek van het dak gaan wonen kan altijd nog.

JAS :x :x :x

Dat je grappen maakt oké, maar laat wel even mijn toekomstige vrouw daarbuiten. Ze is helemaal niet kijfachtig!

ik ben niet boos, ik doe maar alsof

Terug naar “Archief”