Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rader

iets zeggen

Berichtdoor Rader » 17 feb 2003 16:35

Als er gelegenheid voor is probeer ik dat wel.
Trouwens de bond tegen het vloeken heeft hele leuke kaartjes met de tekst "Jezus is ...." en "God is ..."
Die kan je makkelijk aan iemand geven, werkt heel goed, vind ik.

Rudolf

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 feb 2003 16:57

Paprikameisje:
Je gevoel zegt dat je er altijd iets van hoort te zeggen en dat liegt niet. Want als je erover zwijgt wordt het met de dag moeilijker erover te beginnen. Maar je kunt ook het tegengestelde teweegbrengen door het aan te wakkeren en een opmerking te maken. Zonder woorden kun je ook kenbaar maken dat vloeken kwetsend overkomt. door bijvoorbeeld een vloeker pijnlijk aan te kijken of met je hoofd te schudden. Dan voelt de ander: Heej die pikt het niet. Soms zegt dat veel meer als een waarschuwing laten horen.
Ik zelf probeer iemands vloeken waar mogelijk altijd aan te halen. En niet zeggen "dat mag niet" of "je bent fout bezig", maar "waarom vloek je zoveel?" en dan heb je de meeste kans op een vruchtbaar gesprek.
sol lucet omnibus

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 17:29

Ik probeer er wel eens iets van te zeggen als iemand vloekt, vooral bij erg zware vloeken, helaas zijn er ook basterdvloeken. Veel mensen weten niet eens dat dat vloeken zijn. Wordt ook veel gebruikt door evangelische en gereformeerd (vrijgemaakte), vrijzinnige christenen. Helaas zien ze die woorden niet als vloek.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 feb 2003 12:14

Rudolf Meuser schreef:(...) een niet-christen vindt vloeken de normaalste zaak van de wereld! Hij weet niet eens dat het zonde is! Dat kun je hem toch niet kwalijk nemen?

:?
Dus sadam mag de halve wereld bombarderen zolang niemand hem verteld dat moorden niet mag? Zonde blijft zonde, dat is denk ik niet afhankelijk van de kennis van de mens die de zonde begaat.
..

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 12:15

Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die zeggen haar te hebben gevonden

Een prachtige spreuk zeg! :wink:

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 18 feb 2003 12:25

Corne van 't Hof schreef:
Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die zeggen haar te hebben gevonden

In navolging van die spreuk: "Alle profeten zijn dwazen."

Maar goed. Vloeken is alleen een zonde in de oren van Christenen.
Zelfs moslims gebruiken de naam van Allah te kust en te keur. (Hun variatie van 'gezondheid' als iemand niest schijnt iets te betekenen als 'Allah is gezegend'.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 feb 2003 12:37

Storyteller schreef:
Corne van 't Hof schreef:

In navolging van die spreuk: "Alle profeten zijn dwazen."

Dank Corne :wink:
Storyteller: er staat 'twijfel', twijfel is goed aangezien er ook valse profeten zijn :P
..

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 19 feb 2003 22:47

vloeken is gewoon een normaal verschijnsel wat je overal tegenkomt
als ik gvd zeg bedoel ik dat het heel vervelend met me gaat
dus als ik jullie was zou ik me er niet druk om maken
of vloek je zelf nooit
JA dus

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 feb 2003 23:04

D.Duck schreef:vloeken is gewoon een normaal verschijnsel wat je overal tegenkomt
als ik gvd zeg bedoel ik dat het heel vervelend met me gaat
dus als ik jullie was zou ik me er niet druk om maken
of vloek je zelf nooit
JA dus

NEE dus.
Ik vloek niet. Maar blijkbaar weet jij dat beter van mij dan ik zelf

Ik gebruik weleens wat woorden om mijn emoties te tonen, maar dat zijn zeker geen vloeken.

Verder is vloeken totaal GEEN normaal verschijnsel wat je overal tegenkomt. Je komt het helaas op diverse plekken veel tegen. Ook bij niet christelijke mensen wordt vloeken gezien als asociaal. Het is dus GEEN normaal verschijnsel. Helaas ben ji jhet al als normaal gaan zien. Maar dat is een heel ander probleem.

Vloeken is het misbruiken van Gods naam. Iedere christen behoort zich daar dus druk om te maken.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 19 feb 2003 23:35

wou je zeggen dat jij christen ben huigelaar
je loopt maar een beetje mee
vind ik achterbaks

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 19 feb 2003 23:49

D.Duck : We maken ons ook niet druk over onszelf. We maken ons druk over de ander. Geloven is je ego opzij zetten...loslaten van wat er niet toe doet. Vloeken terwijl je weet dat je EIGEN bedoeling er niet verkeerd mee is, wil niet zeggen dat een ander er zo blij mee is. Moet je daarom met alles rekening houden om een ander, nee hoor, maar is jouw beweegreden om te vloeken een goede afweging tegen de onvrede die een ander ermee kan hebben, ik dacht het niet. Dat is hetzelfde als je zegt: Ik geef een rotjoch dat irriteert een flinke trap, zodat ik mijn agressie kwijt ben bijvoorbeeld, maar dat je als ouder de tranen op je dak krijgt moet hij/zij zich maar niet druk om maken??? Je zal zelf maar de ouder zijn! Je zal zelf maar je oren open hebben staan, als er iemand gvd zegt. Dan hoor je toch wel mooi een vervloeking die betrekking heeft op iemand waar je ziels veel van houd.
Maar O nee... mensen houden niet van God toch??? :? Ik wel iig :lol:
sol lucet omnibus

jaop

Berichtdoor jaop » 20 feb 2003 01:04

--------------------------------------------------------------------------------

Ik probeer er wel eens iets van te zeggen als iemand vloekt, vooral bij erg zware vloeken, helaas zijn er ook basterdvloeken. Veel mensen weten niet eens dat dat vloeken zijn. Wordt ook veel gebruikt door evangelische en gereformeerd (vrijgemaakte), vrijzinnige christenen. Helaas zien ze die woorden niet als vloek

wat doen die naamkaartjes daar?

jaop

Berichtdoor jaop » 20 feb 2003 01:06

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:

Een prachtige spreuk zeg!

en.... heb je de waarheid al gevonden?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 feb 2003 10:12

Kan je bijvoorbeeld ook de naam van Allah gebruiken als je vloekt. Of is dat alleen mogelijk bij een de 'Christen-God'?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 feb 2003 12:03

D.Duck schreef:wou je zeggen dat jij christen ben huigelaar

Ben een volgeling van Christus ja. En aangezien je het ongewone woord huigelaar gebruikt, kom jij ook wel s in de kerk. :wink:

D.Duck schreef:je loopt maar een beetje mee

Met Jezus ja, dank u. :D
k Vloek overigens ook nooit, en heb het bij mijn weten ook nooit gedaan.

jaop schreef:
Quote:

Een prachtige spreuk zeg!

en.... heb je de waarheid al gevonden?

Ja :lol:
Maar mijn zoektocht gaat verder. :roll:
..

Terug naar “Archief”